Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ja, ik heb ze netjes afgeschuind... de achterkant (spant tien) is vol, nu puzzelen om hem netjes te verdelen over de middelste spanten...Komt goed tot nu toe!Ik denk dat het de bedoeling is dat je de latten tot tegen de kiel legt vooraan, waarbij je die boog die erop gekleefd is gebruikt om je lat tegen de kopse kant te lijmen.
Het is ook de bedoeling dat je, voor je de rompbeplanking aanbrengt, de kopse kant van die boog die op de boeg gekleefd is, en de voorste en achterste spanten enigszins afschuint, zodat de latten over de volledige breedte de spant raken.
Naarmate je naar onder vordert moet je ook de voorkant van de lat een beetje schuin snijden, zodat hij mooi aansluit tegen de boeg.
Nu wordt het oppassen met twee van die Klazen Marijke! Doe er je voordeel mee. Gr. Klaas.
hoe meer klazen hoe beter!Nu wordt het oppassen met twee van die Klazen Marijke! Doe er je voordeel mee. Gr. Klaas.
de latjes passen precies. Dat afschuinen had ik zelf al bedacht, en uiteraard aan de binnenzijde, heb je een langer lijmvlak. Zet hem vooraan met cyanoacrylaat vast, na het stomen... zit er geen zaagsel of asresidu meer op...Dus ook van boven naar onderen afschuinen.
En probeer een latje te nemen dat lang genoeg is. Daarmee voorkom je korte vulstukjes, die bijna niet aan te schuinen zijn. Zie het niet allemaal als kritiek en zo ja hoop ik dat het opbouwend is.
Ik wil me niet teveel bemoeien hoor, maar de spantjes zouden verder afgeschuind moeten zijn, de huidgang (huidplank) moet de volledige spant raken.
Ik zie dat omdat er nog veel as residu (komt door het laseren) op je spanten zit.
Dit zou ik zeker wegschuren, lijm houd daar over het algemeen niet goed op
ik krijg van deze zin een geweldig idee klaas, een latje aan de spant lijmen, flux, dan heb je een veel groter lijmvlak. Zeker interessant bij die hele kleine spantjes.... bovendien heb ik de lengte van de spanten op tekening gezet om een latjesplan te maken. Zien of het een goed idee is.Eerst even een latje langs de spanten buigen om te kijken wat er weg moet worden gehaald. Dan dragen de latjes optimaal tegen de spanten en houdt de lijm beter.
grappig! Ik heb een plastic bakje vol, maak er met houtlijm vloeibaar hout van, tip van mijn partner die houtsnijder is en er de scheuren in zijn beelden mee opvult... goeie tip!Misschien heb je hier ook nog iets aan; zelf verzamel ik altijd mijn "schuurstof" en bewaar dat in een blikje.
Zo'n voorraadje loopt al; snel aardig op hoor.