Bouwverslag st Roch-605 RCMP Arctic Patrolboat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 26 nov 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon vervangen door een stukje koperdraad en je niet prikken! Gr. Klaas.
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    1E7D21D4-2B2E-4858-9C93-AC3C2E841115.jpeg Platgeslagen, (na verwarmen met aansteker) gaatje geboord, beetje bijgevijld. Goeie tip Klaas!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zoiets bedoelde ik bijna. Nog iets meer wegvijlen op het eind, opdat er aan alle kanten van het gaatje evenveel materiaal blijft "staan". Weet het wat extra werk, maar dan stoor je je daar later niet meer aan. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Aha, okee, ik denk dat ik m heb.... dank je wel!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    CBE93A4B-85C1-4CFD-BA6A-9B8F1CF33A45.jpeg En? En? En?
     
    MarcT en Marc w vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat wil je "horen" Marijke. Sta helemaal versteld van het resultaat. Waren je eerste bouwsels een soort Artist Impression, deze lijkt toch steeds meer op een echt schip met veel mooiere details. Toch moet me weer iets van het hart. Schilder de ring van de reddingboei rood of oranje en plak dan een paar dunne reepjes leukoplast op de 4 plekken waar het touw de ring raakt. Dus tussen de streepjes. Dan "leeft" de boei meer. Zie foto onder. Succes verder! Gr. Klaas.
    20200507_184933.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2020
    MarcT, Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ja, Klaas, bij BB zelf waren ze wit, dus ik dacht, dat kan niet waar zijn..... leukoplast is een goeie tip!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat een ongelofelijk verschil met het vorige schip.
    Werkelijk mooi!
    Groet, Henk.
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nou dank je wel Henk. Als tie vaarde zou het een varend kunststukje zijn;) ben hem aan het optuigen, alles gaat vast met oogbouten en blokken, tja wat wil je in 1923 was het warempel een modern schip. Er zit dus ook geen radar op, dat kwam pas in 1940. Gelukkig was tie van hout, ze hebben een jaar (2winters) ingevroren gezeten in het poolijs. De beruchte winter van 1943...
    ik had de antennedraden van koperdraad gemaakt, maar dat blijft verdraaien. Toch maar weer van ijzergaren gemaakt.

    En dan de wanten, er staat, lijm stukjes 688 (dunne stripjes fineer) op de draden van het want. Wat ik ook probeerde, ging niet. Vannacht had ik ineens de oplossing: dunne stripjes fineer 2x zo lang, inkerven, dubbelvouwen zonder dat het breekt, om de wantdraden heen, vastlijmen met CA.... moet ik t wel alsnog klemmen, maaarrr.... het blijft nu zitten. Nadeel, zit het een beetje scheef, (scheetje beef) dan krijg je het niet weer los natuurlijk. Spreekt voor zich. Dus hier en daar een scheef houtje helaas.ik vraag mij af hoe dat op de goudeneeuwse zeilschepen gedaan wordt. Tips heren?

    gezien ik de Mary Rose wil gaan bouwen zal ik daar later ook nog gebruik van kunnen maken, die zit vol met want.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een poosje geleden zag ik een plaatje met het tuigen van een oude schip. Ook daar moest de verstaging worden voorzien van weeflijnen. Men gebruikte een stuk papier met horizontale lijnen dat achter de verstaging werd geplaatst. Maar nu weet ik niet maar waar ik het heb gezien. Zoeken op weeflijnen leverde onderstaande link op. Even naar beneden scrollen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...k-voc-retourschip-batavia-1628.234841/page-26
     
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Duidelijk! Goeie foto! Fijn!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Vanaf morgen weer bouwen. Even kerstdiners gedaan. Met yahtzee en rummikub...
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    88BF9ADB-5CA4-4BF0-9B63-ADE28C267481.jpeg Ben aan het bekabelen, antennedraden, overig touwwerk. Gaat traag want heeele dunne gaatjes in blokjes prutsen. Beetje ca op het draadje doet wonderen. Alles aan dek staat nog los en een want moet nog bijgeknipt. Schilderwerk moet nog bijgeplekt en op het voordek moeten alle touwen nog in de blokjes. Ga je toch bedenken of je wel zo n middeleeuwer wilt bouwen. (Immers enkel wanten en blokken die het geheel bij elkaar houden)
     
    MarcT, wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Tussen keuken en aanrecht gemaakt.
    Wat is dit een mooi model geworden!.
    Persoonlijk vind ik het model zo mooi, dat waarom je deze niet op de komende vaardagen in 2021, niet als varend model kan tonen.
    Zo mooi model verdient meer aandacht, dan plaatsen in de vensterbank.
    Groet, Henk, die uitkijkt naar je volgende post.
     
    Gerrit-Jan en MarcT vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben onder de indruk van het resultaat Marijke, maar kijk eens naar je davits. Die zijn groter en hebben een ander model dan op de tekening. En die dwarshouten aan stuurboor in de verstaging van de achtermast moeten nog ingekort zeker? De kraanlijnen (de lijnen waar je de bomen aan de masten mee kunt optillen) zijn aan de bovenkant dubbel en aan de onderkant enkel. Het halende part van die lijnen naar onder bij de mast leiden en daar vastzetten aan een korvijnnagel. Het vaste part zit aan het bovenste blok, gaat dan door het onderste blok weer naar boven en komt dan naar beneden als halend part. Aan het vlaggenstokje aan de achtermast een dubbele lijn maken voor de nationaliteitsvlag. Zet je ook vast aan een korvijnnagel. Aan de mussenstag (lijn tussen de masten) ook nog een blokje met vlaggenlijn maken. Goed naar de tekening kijken en daar de afmetingen op afstemmen. Die kleine dingen geven je model net dat beetje extra sjeu. Ja, ik kijk door een iets andere bril, maar doe er je voordeel mee. Het model is het waard! En bedenk je maar eens m.b.t. een schip uit de middeleeuwen. Dat wordt een meerjarenproject en dat is wel een heel grote aanslag op je geduld. En vraagt een diepgaande studie m.b.t. de takelage. Want daar valt of staat zo'n model mee. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bert V en MarcT vinden dit leuk.
  18. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Volgens mij, klaas, zei ik ook dat alles nog niet af is. De davits zitten los, moeten nog vastgezet, dieper in de gaatjes. De lijnen moeten nog vastgezet aan de davits of kranen, en wat ik al zei, van een want moet ik de houtjes nog inkorten. Komt goed, watch this space:bier:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak je geen zorgen en ik hou het in de gaten. Is allemaal opbouwende kritiek, waar iets mee gebeurt. Om met Henk te spreken, we helpen je alleen maar de ladder op. En dat lukt, zoals we zien, best. Gr. Klaas.
     
    wimo100 en MarcT vinden dit leuk.
  20. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Kijk aan....
    Duidelijke verbeteringen, zo zie je maar dat elk model dat je bouwt een leerproces is dat nooit zal stoppen
    Complimenten :thumbsup:
     
    MarcT en Marijke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina