Bouwverslag Stinson Reliant ESM

Gistermiddag 05-03-2016 de maiden gehad. Veld was erg nat waardoor er moeilijk te taxiën was. Zoals eerder gemeld heb ik 300 gram in de staart toegevoegd, tijdens de vlucht bleek dit iets teveel, inmiddels heb ik er 100 gram uitgehaald,was op het veld niet makkelijk om te doen daar ik het ver weg gestopt had in de staart. Heb e.e.a. nu zo aangepast dat dit makkelijker toegankelijk is en zo nodig weg te halen of toe te voegen. Het balanceren van voor naar achter had ik gedaan maar ging er vanuit dat de vleugels gelijk waren en hier niet naar gekeken behoefde te worden, weer een misrekening. Er was naar 1 kant erg veel trim nodig om vlak te vliegen, toch nog maar even balanceren. Dankzij de ervaring van de piloot (Cor Mol), toch een geslaagde maiden.

 
Nog even een foto van de staartbalast.
image.jpeg
 
Listige landing! Pow! Je ziet het direct in het vlieggedrag terug.Kist vind het niet lekker.
Naast gewicht ook even controleren of er geen wharp in de vleugel zit? Is immers een ARF uit een warm land, en hout is levend materiaal. Kan maar zo??

Maar wat een uitstraling heeft dat model, en dan dat geluid! Schitterend!
Heel veel vliegplezier komende seizoenen!
Gr Bas
 
Listige landing! Pow! Je ziet het direct in het vlieggedrag terug.Kist vind het niet lekker.
Naast gewicht ook even controleren of er geen wharp in de vleugel zit? Is immers een ARF uit een warm land, en hout is levend materiaal. Kan maar zo??

Maar wat een uitstraling heeft dat model, en dan dat geluid! Schitterend!
Heel veel vliegplezier komende seizoenen!
Gr Bas
Hoi Bas,

Waar moet ik aan denken bij een "wharp" ?

Mgr.

Peter
 
Verdraaiing in de vleugel die er niet in hoort. Instelhoek correct. Zijn de tipverdraaiingen identiek. Heb ooit een nieuwe ARF vleugel in handen gehad met een totaal kromme voorlijst. Die vleugel kon over.

Als de gewichtsverschillen % tussen de vleugels niet erg groot zijn, zal je dit niet zo snel merken, wel natuurlijk als deze enorm verschillen. Beide vleugels geven behoorlijk lift.
Maar als er forse aileron correctie nodig is? Controleer hoe de ailerons staan in neutraal, zijnde getrimt, dus voor rechtuit vliegen gecorrigeerd...
Maar bij veel modellen is het vliegend een paar graad hoor? Moet er altijd wel iets getrimt worden.
Verder rekening te houden met de tork van de motor en vooral de prop? (Met een flinke V8 wil een oude Amerikaan graag wiebelen), bijkans heeft een driepitter Saito ook dat effect een beetje... en vooral van de draaiende schroefwind.

Check ook van vleugeltip naar staart de afstanden via goede referentiepunten. Staat de zaak ook echt goed symmetrisch? Check dat met een lang stuk metaaldraad of carbon vliegerstaaf.
Ik heb er een gemaakt met een haakje aan 1 punt, waar een speld doorheen kan, de afstanden markeer ik met tapjes. Als je met touw meet, zit er altijd trek rek in. Dat meet niet lekker.

Zoiets?
Gr Bas
 
Verdraaiing in de vleugel die er niet in hoort. Instelhoek correct. Zijn de tipverdraaiingen identiek. Heb ooit een nieuwe ARF vleugel in handen gehad met een totaal kromme voorlijst. Die vleugel kon over.

Als de gewichtsverschillen % tussen de vleugels niet erg groot zijn, zal je dit niet zo snel merken, wel natuurlijk als deze enorm verschillen. Beide vleugels geven behoorlijk lift.
Maar als er forse aileron correctie nodig is? Controleer hoe de ailerons staan in neutraal, zijnde getrimt, dus voor rechtuit vliegen gecorrigeerd...
Maar bij veel modellen is het vliegend een paar graad hoor? Moet er altijd wel iets getrimt worden.
Verder rekening te houden met de tork van de motor en vooral de prop? (Met een flinke V8 wil een oude Amerikaan graag wiebelen), bijkans heeft een driepitter Saito ook dat effect een beetje... en vooral van de draaiende schroefwind.

Check ook van vleugeltip naar staart de afstanden via goede referentiepunten. Staat de zaak ook echt goed symmetrisch? Check dat met een lang stuk metaaldraad of carbon vliegerstaaf.
Ik heb er een gemaakt met een haakje aan 1 punt, waar een speld doorheen kan, de afstanden markeer ik met tapjes. Als je met touw meet, zit er altijd trek rek in. Dat meet niet lekker.

Zoiets?
Gr Bas
Oke, Bas, begrijp wat je bedoeld, ga het model hellemaal nalopen voor er een volgende vlucht komt.
Lijkt na het balanceren erop dat er gewoon gewicht verschil in bijde vleugels zit, heb nu 10 gram links bij de servo geplaatst en is nu in balans.

Mgr.

Peter
 
Mooie kist !
Je moet er echter nog wel het nodige aan afstellen, dat is duidelijk te zien aan het vliegbeeld. De uitslag van het hoogteroer lijkt ook erg groot.
Zoals Bas al opmerkt, let op de torque van de motor. Deze motor is behoorlijk sterk voor dit model. Klopt de zijwaartsstelling dan nog ? Die kan anders ingesteld moeten worden. Je kent de procedure om dit te controleren ?

Wat opvalt is dat er wel erg snel word gevlogen en dat maakt het afstellen / instellen veel lastiger. Probeer volgende keer zo rustig mogelijk te vliegen en kijk dan goed wat de kist doet.

Grt,

Arnoud.
 
Mooie kist !
Je moet er echter nog wel het nodige aan afstellen, dat is duidelijk te zien aan het vliegbeeld. De uitslag van het hoogteroer lijkt ook erg groot.
Zoals Bas al opmerkt, let op de torque van de motor. Deze motor is behoorlijk sterk voor dit model. Klopt de zijwaartsstelling dan nog ? Die kan anders ingesteld moeten worden. Je kent de procedure om dit te controleren ?

Wat opvalt is dat er wel erg snel word gevlogen en dat maakt het afstellen / instellen veel lastiger. Probeer volgende keer zo rustig mogelijk te vliegen en kijk dan goed wat de kist doet.

Grt,

Arnoud.
Hoi Arnoud,

Zijwaartsstelling is niets aan gedaan, lijkt ook geen probleem.
Bij de opname wordt inderdaad snel gevlogen, maar zit een stuk tussen wat niet gefilmd is van ik denk 10 minuten waar wel rustig gevlogen wordt om e.e.a. af te stellen.

Mgr.

Peter
 
10 gram is niet veel op zo een lel van een model. Niet genoeg voor een significante stuurafwijking! Ja, ik noemde die zaken, checken om het te kunnen afstrepen voor de volgende checks. Of om te herstellen.

Zoals Arnoud aangeeft... stel je kist af op je gemiddelde vliegstijl? Je kan ook gebruik maken van een vliegmodus in je computerzender.
Heb ik ook gedaan. Bij wijze van een 'Cruise' en een stand 'Speed', met verschillende trims en uitslagen. Maar ook een taxi-stand... anders kom ik met de slepende staart het veld niet over.
Maar eerst in de basis op orde.

Je ziet ook dat de bochten met een hangende staart lijken te zijn genomen. Ook staartlastig natuurlijk. Dat kan je corrigeren met 'rudder' bij te geven, echter ook door het ailleron dat neerwaarts steekt iets minder sterk uit te laten slaan... Een vleugel lijkt dan iets te remmen, te haken aan het neerwaarts staande stuurorgaan, en blijft zo een beetje achter. Ergens zit de balans in dat afstellen.

Zeker side-thrust ook controleren.
Ach, het hoort er ook allemaal bij dat tweeaken. Maar je moet er altijd even vreselijk bij nadenken :)

Eerste stap is vliegen met correct CG. En voldoende expo.

Leek bij het landen ook bijna tegen overtrek aan te zitten? Maar kon ik moeilijk inschatten. Heftige uitslagen bij correctie... Controleer dan de overtrek op grote hoogte, zodat hersteld kan worden. Kijk over welke vleugel hij weg valt.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
10 gram is niet veel op zo een lel van een model. Niet genoeg voor een significante stuurafwijking! Ja, in noemde die zaken, checken om het te kunnen afstrepen voor de volgende checks. Of om te herstellen.

Zoals Arnoud aangeeft... stel je kist af op je gemiddelde vliegstijl? Je kan ook gebruik maken van een vliegmodus in je computerzender.
Heb ik ook gedaan. Bij wijze van een 'Cruise' en een stand 'Speed', met verschillende trims en uislagen. Maar ook een taxi-stand... anders kom ik met de slepende staart het veld niet over.
Maar eerst in de basis op orde.

Je ziet ook dat de bochten met een hangende staart lijken te zijn genomen. Ook staartlastig natuurlijk. Dat kan je corrigeren met 'rudder' bij te geven, echter ook door het ailleron dat neerwaards steekt iets minder sterk uit te laten slaan... Een vleugel lijkt dan iets te remmen, te haken aan het neerwaards staande stuurorgaan, en blijft zo een beetje achter. Ergens zit de balans in dat afstellen.

Zeker side-thrust ook controleren.
Ach, het hoort er ook allemaal bij dat tweeken. Maar je moet er altijd even vreselijk bij nadenken :)

Eerste stap is vliegen met correct CG. En voldoende expo.

Leek bij het landen ook bijna tegen overtrek aan te zitten? Maar kon ik moeilijk inschatten. Heftige uitslagen bij correctie... Controleer dan de overtrek op grote hoogte, zodat hersteld kan worden. Kijk over welke vleugel hij weg valt.
Gr Bas
Zoals je zegt, zit allemaal in het afstellen, zal nog wel enkele vluchten nodig zijn voor een goede afstelling maar je moet ergens beginnen, en voor alsnog leek me dit geen verkeerde eerste vlucht.

Mgr.

Peter
 
Gefeliciteerd met de maiden! Ik vloog mijn Stinson met erg kleine uitslagen op hoogte en richting. Korte romp.

Bij mijn eerste vlucht dolfijnde hij ook door de te grote uitslagen ondanks de voorgeprogrammeerde dual rate en expo.

Ailerons stuurt ie ook redelijk direct op. Heb de kist nooit langzaam durven landen, ook niet met flaps. Zware dame en gezien z'n spanwijdte en vleugel vorm relatief weinig oppervlakte.

3 punt landingen vergeten, levert een stuiterparade op. Gewoon lekker tegen de grond aan vliegen om het zo maar te zeggen.

Succes met het finetunen en de volgende vluchten.

Vliegbeeld is inderdaad gewoon gruwelijk mooi, helemaal met het geluid van jouw motor.
 
Gefeliciteerd met de maiden! Ik vloog mijn Stinson met erg kleine uitslagen op hoogte en richting. Korte romp.

Bij mijn eerste vlucht dolfijnde hij ook door de te grote uitslagen ondanks de voorgeprogrammeerde dual rate en expo.

Ailerons stuurt ie ook redelijk direct op. Heb de kist nooit langzaam durven landen, ook niet met flaps. Zware dame en gezien z'n spanwijdte en vleugel vorm relatief weinig oppervlakte.

3 punt landingen vergeten, levert een stuiterparade op. Gewoon lekker tegen de grond aan vliegen om het zo maar te zeggen.

Succes met het finetunen en de volgende vluchten.

Vliegbeeld is inderdaad gewoon gruwelijk mooi, helemaal met het geluid van jouw motor.
Bedankt voor je reactie, heb inderdaad nog wat te finetunen, komt best goed.
 
Je ziet ook dat de bochten met een hangende staart lijken te zijn genomen. Ook staartlastig natuurlijk. Dat kan je corrigeren met 'rudder' bij te geven, echter ook door het ailleron dat neerwaarts steekt iets minder sterk uit te laten slaan... Een vleugel lijkt dan iets te remmen, te haken aan het neerwaarts staande stuurorgaan, en blijft zo een beetje achter. Ergens zit de balans in dat afste

Ik heb nog geen ervaring met dergelijke krachtige kisten maar uit 't filmpje lijkt me idd toch dat er wat minder gewicht in de staart mag en de kist wel een snuifje differentieel kan gebruiken (zoals Bas zei: neergaande rolroer wat minder).
 
Vandaag weer een rondje gevlogen, ging veel beter dan de eerste vlucht. De 100 gram uit de staart beviel goed, toestel was beter in balans, dolfijnde niet meer en in de bochten hing de staart niet meer naar beneden. Inmiddels ook met de flaps geoefend ook hierop reageerde het toestel positief. De landing ging erg soepel daar deze naar mijn idee op lage snelheid goed door zweefde. Al met al een geslaagde 2e vlucht.
 
Het ontbreken van een choke op de Saito vindt ik een gemis, heb daatom een hand matige choke toegevoegd. Had eerst in gedachte om er een te maken met servo, maar de kanalen op mijn zender zijn op dus vandaar een mechanische.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Back
Top