Bouwverslag Straat Freetown en Straat Chatham

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Antoon Blijlevens, 6 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik het goed heb dan wordt in de ontvanger de antennelengte van ongeveer 1 meter m.b.v. spoelen afgestemd op de frequentie. Welke invloed een Y of T vormige antenne daarop heeft is me onbekend. Heb vroeger op mijn avatar de antenne naar buiten gebracht tussen kraanmast en achtermast. Daarbij wel de originele antennelengte aangehouden. Was nog in het 27 Mhz tijdperk. Later met 40 Mhz de antenne zo hoog mogelijk in de romp vast gezet. Nu vaart het scheepje met 2,4 Ghz. Mijn Smit Finland vaart nog op 40 Mhz. De ontvangerantenne met leukoplast tegen de onderkant van het vaste dek geplakt. En dat werkt probleemloos. Maar verder dan 50 meter gaat ze niet weg. Je ziet dan amper nog hoe de boot reageert en al helemaal niet of er vuil in het water ligt. Vanuit dit standpunt bezien is een bereik van 50 - 100 meter voor mij goed genoeg. Gr. Klaas.
     
  2. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hoi Henk.
    Ik nooit aan antennes gerekend. Lieten we ( als wtk) aan de sparks over.
    Ik probeer op het droge eerst of bereik enkele 100den meters is . Heeft voor mijn zwarte zee jaaaaren geleden ook gewerkt.
    Nu eerst even de romp schilderen na verhelpen van lekkages zodat de ze er weer "aantrekkelijk" uitziet.
    Bedankt voor je hulp.
    antoon
     
  3. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hoi Cor
    Ik heb veel met Werkspoor TMA276, onopgeladen , gevaren en eraan gewerkt. Dan als generator sets.
    Betrouwbare motoren.
    Op sommige kjc[l/ril schepen was de hoofdmotor ook Werkspoor , KMWS 4 takt en later de SW 2 takt.
    Vergane glorie.
    Antoon
     
  4. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  5. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hoi Henk
    Proefvaart in Zwembad:

    Antenne is nu copie van de echte. Moet zich nog bewijzen als ik op een grotere plas ga varen.
    Groeten
    Antoon.
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  6. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Klaas
    Antenne is nu zoals op de ware grote Str F,
    Hier een filmpje van de proefvaart in klein zwembadje.


    Moet een vervoer kistje maren om naar en grotere plas te gaan aan ander kant van stad.
    Ook een draagbeugel want schip weegt nu +- 12Kg. En ligt nog niet eens op zijn vollast merk.
    Lekkages zijn dus verholpen. Ook de echte antifouling vervangen door polyurethane lak.
    Gangways zitten nu aan opbouw vast zodat alles in een keer er af gehaald kan worden om in de "MK" te komen.
    Opblazen van ledjes is nu voorkomen door met de Beier 8 kleine relais te activeren via de uitgangen.
    Deze relais schakelen een aparte kleine accu die alleen voor led verlichting is.

    Groeten
    Antoon
     
    Jan Walpot, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Antoon, Gefeliciteerd met de proefvaart! Probeer achter nog wat ballast toe te voegen. Dan troekt de schroef minder gauw lucht. Is de motor zo te schakelen dat die minder toeren maakt? Of geef je te bruusk gas? Weet dat je daar vooral in het begin gevoel voor moet ontwikkelen. Om mijn schepen in en uit het water te tillen heb ik van PVC buis en spanbanden een hijstuigje gemaakt. Gr. Klaas.
    20181025_143020.jpg
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  8. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo allemaal
    Dank voor alle aanwijzingen en raad.
    Nu een probleem(pje ?) met Beiere SFR-1.
    Als ik de joystick op vooruit/achteruit zet dan gaat de schroef pas draaien na ongeveer 10 seconden terwijl het motorgeluid meteen bij beweging van joystock begint. Dit veroorzaakte dan ook een lichte aanvaring met kade van zwembad..
    Als ik de geluiden wis dan begint schroef meteen te draaien. Wie heeft er enig idee wat de oorzaak is??
    Dank alvast voor de oplossing.
    Antoon
    Luctor et emergo
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Antoon, Kijk eens of er in het Beier programma met geluid een in te schakelen vertraging zit. Iets als eerst hoor je de motor starten en daarna (in te stellen?) actie aan de schroef. Bij mij (met een andere Beier module) staat het zo geprogrammeerd dat bij het bewgen van de stick gelijktijdig het motorgeluid start en de schroef gaat draaien. Even kijken via onderstande link op pagina 82 in de gebruikershandleiding bij rijgeluidendiagram. Daar staat links iets over de vertraging met stationair geluid. Kijk eens wat er gebeurt als je die tijd op 0 seconden zet. Gr. Klaas.
    https://www.beier-electronic.de/modellbau/service/Soundfahrtregler SFR-1_NL_V1.00.pdf

    Schermopname (59).jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  10. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hoi Klaas

    Bedankt voor de tip.
    Juist deze instelling op nul gezet. Het resultaat is dat motorgeluid opstart en de schroef meteen gaat draaien (vooruit en achteruit). Dat is prima.
    Echter als ik knuppel in stop zet stopt motorgeluid niet en blijft doorgaan. Wel de schroef stopt meteen..
    Kan het aan motorgeluid liggen (Koud start) ? Als ik instelling op 1 zet wordt hele geluid van 31 seconden eerst afgespeeld . Dan pas gaat schroef draaien.
    Ps: geluid is van ijsbreker Contio . Lijkt verdacht veel op Gotaverken van electrischiteits centrale in Kopenhagen.
    https://www.tripadvisor.com/Attract...7-Reviews-Dieselhouse-Copenhagen_Zealand.html
    (Lijkt wel of er een indicateurkraan lekt)
    .Prachtig dat ze dit bewaard hebben.
    Misschien moet er in eerste startgeluid een kort "pssss" geluid staan . Eens kijken of ik dit Gota geluid kan verkorten.
    En ja hoor . Ik heb er een claxon in gezet die ook kort is. Schroef gaat dan na < 1 sec draaien. Ook stopt motor en geluid ook .
    Op website van Hobbyconcepts staan ook goeie hints.
    In deel 2 gaat het over geluiden opnemen van Youtube en dan op de SFR-1 zetten.
    Lijkt peuleschilletje te zijn.
    Even het start geluid (Lucht aanzetten) van de B&W en/of Storkwerkspoor SW van web halen en in eerste vakje zetten van geluiden.
    Dus weer genoeg werk aan de winkel.
    Groetjes
    Antoon
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fijn dat het steeds verder gaat lukken Antoon! In wezen heb je bij die directomkeerbare motoren geen stationair geluid nodig. Hooguit wat pneumatiekgeluid voor starten en stoppen. Weet niet hoe dat stationaire geluid genoemd wordt. Anfahrgeräusch? Haal dat maar eens weg en kijk wat er gebeurt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
  12. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo scheepsbouwers.
    MC32 Joystick
    Hier een interessante website die laat zien hoe een kapotte knuppel/gimbal/joystick van een Graupner MC32 verwisselt moet worden.
    Ik zelf was daar bijna aan toe maar door een ringetje te draaien en over het borstje te zetten waar scheur in zat omzeilde ik het uit elkaar halen.
    Ik heb de zender nu zover dat de Beier SFR-1 geluiden afspeelt bij opstarten en varen . Ben nu bezig met toewijzen van schakelaars van de ingebouwde nautik module zodat lichten en extra geluiden etc geschakeld kunnen worden. Luctor et mergo
    Vrij vertaald "lukt het vandaag niet dan lukt het morgen"
    Antoon

    https://forum.freeflysystems.com/index.php?threads/graupner-mc-32-joystick-replacement.6827/
     
    k-k vindt dit leuk.
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Antoon,

    Ik had dit bouwverslag niet eerder gezien.
    Je hebt een echt schitterend model van de Straat Freetown gebouwd.
    Ik ben bezig met mijn eerste afstand bestuurbaar model en als ik alle info over elektronica enz. in dit verslag lees is me duidelijk dat ik op dat gebied absoluut een leek ben.
    Veel succes verder.

    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina