"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Sorry Alpha 21. Je hebt gelijk.

Een probleem hierbij is dat de kleinere lipo's, bijvoorbeeld kleiner dan 1300mAh, ook al zijn ze 40C á 45C hun spanning onder de 9,6 volt laten zakken bij belasting groter dan 30 Amp. Metingen tonen aan dat er daarna nog steeds meer dan 50% energie in zit. Dymond regelaars hebben daar een keuze in van "high", "middle" en "Low". Daar horen spanningen bij van respectievelijk 9,8 volt, 9,4 volt en 8,5 volt.
Bij de hoogste instelling was er bijvoorbeeld bij een 40C Hacker lipo van 800mAh al een afslag bij ca. 50 seconden. Het motortje trok ongeveer 30 Ampere. Na de instelling terug te zetten op "middle" kon en er nog 70 seconden uitgetrokken worden voor dat de regelaar weer down gaf. Er bleek nog 8 % energie in te zitten.

Eerlijk gezegd blijkt de lipo dan pas in de winterkou redelijk te werken.

Mijn vraag in het algemeen : Is het wel goed om een afslag te hebben onder de 9,6 volt tijdens belasting.

Jordy@
Die vario sensor zit ook in de F5J logger en de afwijking is echt erg klein. Ik gebruik ook in het verhaaltje hierboven een iets oudere uitvoering (80 Amp) met een DEAN connector aan beide zijden. Alleen moest je die koppelen aan de Unilog2.

Mijn vraag in het algemeen : Is het wel goed om een afslag te hebben onder de 9,6 volt tijdens belasting.
Tsja dat is heel persoonlijk natuurlijk. Hoe zwaarder je een accu belast en hoe lager je de onderspanningsbeveiliging zet, hoe korter hij mee gaat. De vraag is dus of jij dat zelf wilt accepteren.
Er zijn zat mensen die gewoon regelmatig nieuwe accu's kopen, ikzelf ben wat gematigder. De 50 of 100 gram extra gewicht die ik mee moet nemen voor een iets grotere accu maken mij niet zo veel uit.....

Hoi Jordy,

mooie sensor,,, echter werkt die niet op futaba,,, maar ik ga eens kijken wat ik daarvoor kan vinden.

maar dan nog zie je volgens mij nooit precies wat er nog in je accu zit,, hoogstens wat je al verbruikt hebt... dus blijft goed opletten wat je er in gestopt hebt en hoeveel je dan al gebruikt hebt

Eerlijk gezegd blijkt de lipo dan pas in de winterkou redelijk te werken.

LiPos verliezen bij koud weer wel veel minder capaciteit dan NiMh (nog beter: LiFePO)

Voor de BEC is 8.5V ruim voldoende om nog 5.0-6.0V te maken, maar de accu kan er wel vrij abrupt mee ophouden (en dat merk je tijdens de zweefvlucht pas als het te laat is). Dus hangt het er mijns inziens maar van af wat je doel is. Bij niet-wedstrijd vliegen zou ik sowieso niet voor een minimale capaciteit gaan (en een standaard cut-off spanning op de regelaar). Bij wedstrijden heb je telkens een vliegduur van "slechts" 10min. en kun je idd. voor een kleinere/lichtere accu gaan met lagere cut-off spanning. Dan maar bijladen / vervangen vd accu tussen de rondes door.

De voltage zakt inderdaad in bij gebruik van kleinere accu's.
Testen met de unilog stroomcensor blijkt dat de voltage rond de 9,3 volt lag en een verbruik van 37 Amp bij de motor, regelaar, accu die ik gebruik in mijn F5J kist.
We hebben het hier dan over een TP 850 Mah 65C 3S Ik weet dat je die specificatie met een korreltje zout moet nemen.
Na 10 min vliegen laad ik dan ongeveer +/- 300 Mah terug in de accu.

Adrie

Maiden geslaagd!

Ik heb dit draadje een beetje "vergeten" en heb tijdens de afbouw van de 2de AVA niet meer zo veel foto's gemaakt.
Ik heb dit keer de klassieke SUB-D stekker genomen voor de vleugel-romp verbinding en de groene muliplex stekkers voor de ailerons.
Dat is makkelijk en er hangen geen losse stekkers meer eruit.

De AVA heeft vandaag z'n maiden flight gehad en alles liep naar wens.
Nagenoeg perfect vloog de ava met een minimale trim op hoogte en aileron.
Het gewicht ligt nu op 1693 gram met 10 gram lood in de neus en de CG op 104mm.
Ik denk dat ik het maar zo laat want de AVA vloog echt heel goed.
Tot slot nog een paar foto's.

sava-3.jpg

sava-6.jpg

sava-5.jpg

sava-8.jpg

sava-1.jpg

sava-2.jpg

sava-7.jpg

sava-9.jpg

sava-4.jpg

sava2-2.jpg

sava2-1.jpg