"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Hij host de foto's extern zo te zien. Lijkt me sterk dat je dan een limiet hebt hier. Erg mooi hoor! Ga zo door!
 
Mooi en erg uitgebreid verslag, vooral doorgaan hiermee. Alleen duurt het bij mij een dikke 30 a 40 seconden voordat ik alle foto's kan bekijken. (en ik heb echt niet de slechte verbinding...)
 
Los van de inhoud zijn de foto's qua scherpte en scherptediepte ook erg mooi. Beter dan mijn snelle iphone 3g kiekjes die ik veelal post ;)
 
Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen aan het overleggen of ik de Lipo "vast" in de AVA bouw, of dat ik het uitwisselbaar maak.
Kunnen jullie mij misschien een tip geven?

Zal ik de accu, na het uitmeten van de CG, op een vaste plaats laten liggen en dmv. een lange oplaadkabel in de romp elke keer opladen?
Of zal ik 2 accu's kopen en die gewoon elke keer uitwisselen?
Wat denken jullie wat het beste zou zijn?
Voor en nadelen?

Groetjes,

Jordy
 
Altijd uitwisselbaar maken en buiten je toestel laden .Het zou zonde zijn als je toestel dor een Lipo brandje affakkelt.
 
Geen vast accu maar 2 verwisselbare. is veiliger en makkelijker. 1 laden en met de ander vliegen mocht er 1 leeg zijn.
 
nooit vast zetten... dan heb je ,
1 inderdaad minder gevaar op brand etc.
2 de mogelijkheid om de accu te wisselen.
3 veel langer vlieggenot doordat je ze kan wisselen.
4 geen problemen als er een cel stuk gaat, om de lipo te verwisselen.
5 veel makkelijker om je CG nog aan te passen met een losse lipo accu.


kortom, gewoon met velcro vast zetten, zodat je hem snel kan uithalen of wisselen.
je gaat immers geen acro vliegen met de kist :) hooguit wat sneller, en eens een rol of looping.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, jullie hebben mij overtuigd.
Ik ga het dan met 2 accu's doen.

Ook nog eens bedankt aan Arno888 voor zijn zeer informatief PBtje.
Kijk, zo maakt het dubbel plezier in zo'n goed forum onderweg te zijn.
Ik steek hier echt veel van op.
Bedankt allemaal!

Groetjes,

Jordy
 
Tijdens de feestdagen is de opbouw van mijn Super AVA Pro 4 Flaps eventjes gestopt en gaat volgend jaar weer verder.

Ik wens iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes,

Jordy
 
Toch nog een kleine update.

2 dagen geleden heb ik bij een lid van onze club een Graupner MC-32 kunnen testen.
Ik ben op slag verliefd geworden op dat "dingetje"
Functie, Design, Telemetrie die werkt, 16 kanalen, en ook de 2 sticks die erg goed in mijn hand liggen hebben mij overtuigd.

Dat is pas echt een mooie zender.

De Kerstman (die bij ons tot oud en nieuw woont ;)) was vandaag dus zo vriendelijk om voor mij een nieuwe Graupner MC-32 HOTT 16 kanaal zender te bestellen (met koffer en een 16 kanaal ontvanger) inclusief 3 x GR-16 (8 kanaal) ontvangers en een "Vario" voor het HOTT systeem.
Ik ga dus geen IISI meer inbouwen in mijn AVA.
Totdat de MC-32 wordt geleverd (vermoedelijk eind Februari ) ga ik nog normaal met mijn Futaba T8FG vliegen.

Groetjes,

Jordy
 
Zo, het nieuwe jaar is begonnen.
Als keukenchef had ik het tijdens de feestdagen heel erg druk.
Nu het rustiger is geworden heb ik eindelijk weer eens een beetje tijd over voor m’n Super AVA Pro 4 Flaps.

Ik ben al een tijdje aan het overleggen hoe ik de electrische verbinding tussen vleugel en romp ga doen.
De 2 meest gebruikte opties die ik heb gezien zijn of met de groene multiplex stekkers of met zo’n D-Sub stekker.
Omdat ik vroeger voor heel de familie, vrienden en kennissen PC’s heb gebouwd had ik dus nog een hele grote la met stekkers en kabels liggen.
Natuurlijk zat er geen D-Sub stekker bij.
Dat is nu altijd zo. Als je iets nodig hebt, is het er niet.
Tijdens het woelen in de la (en dat is echt een hele grote la) vond ik toevallig dit verlengingskabeltje.

sava-33.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit kabeltje wordt gebruikt als verlenging tussen de ATX voeding en het Motherboard van een PC.
Omdat het 20 pins heeft, en ook een hele stabiele verbinding is, ga ik het maar eens met dit kabeltje proberen

Als eerste moest ik het kabeljte kleiner maken om dat ik maar 12 pins nodig heb.
Dus pakte ik mijn figuurzaagje en heb de stekker een „kopje“ kleiner gemaakt.

sava-34.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Een beetje glad schuren met schuurpapier

sava-35.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En even kijken of alles nog past.
Ja, dat zit mooi vast en past goed in elkaar

sava-36.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Zoals jullie op deze foto (misschien) kunnen zien, kann de stekker er niet verkeerd ingestoken worden.
Dat is best makkelijk, maar omdat ik alles vast wil inbouwen is het niet noodzakelijk.

sava-37.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Eventjes gekeken of de stekker in de romp past.

sava-38.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dat past dus perfect.

sava-39.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik hoef er helemaal niks meer aan te doen.
Alleen nog maar met 24h epoxy vastlijmen.

sava-40.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen was het weer eens tijd om de soldeerbout op te warmen

sava-41.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Er moeten dus 4 kabeltjes à 3 aders worden gesoldeerd.

sava-42.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Na een goed uurtje solderen had ik de female stekker met de 4 servo kabels klaar.

sava-43.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het resultaat kann zich best wel laten zien.

sava-44.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Op een stukje balsahout had ik de kleur van de pins opgeschreven zodat ik hier geen fout zou maken als ik de stekker van de vleugel ging solderen.
De gevolgen zouden fataal kunnen zijn voor de dure Futaba S3150 servo’s.

sava-45.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen was de (male) stekker van de vleugel aan de beurt.
Ook hier heb ik weer alle kabels gesoldeerd en met krimpslang netjes geïsoleerd.

sava-46.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En na een goed uur later (en een blaar op m’n duim) was dit het tussen resultaat.
Ik heb gelijk een verbindings-check gemaakt en alles was in orde.

sava-47.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Tijdens de check heb ik gezien dat de servo kapjes voor de flaps niet zo goed zitten en eigenlijk een tikje te klein zijn.
Als de servo hevel op 90 graden staat, stoot het tegen het kapje aan.
Mijn eerste reactie was gewoon het servo heveltje nog eens een beetje in te korten.
Als test heb ik de verbinding één gaatje lager gezet.
Dat was helemaal niks omdat dan de staaldraad en de klem aan de servokast schuren.
Er bleef dus niks anders over dan de afdekkapjes ca. 3 milimeter te verhogen.

Als eerste heb ik uit een stukje balsahout de 2 afdekkapjes met mijn figuurzaag uitgesneden.

sava-48.jpg


Klik hier voor een grote foto!


sava-49.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen nog de gleuf met een scalpel eruit gesneden, en het stukje balsahout met CA op het kapje vastgelijmt.

sava-50.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En na een beetje schuren zag het er al heel goed uit

sava-51.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het schuin schuren was best wel een kleine uitdaging.

sava-52.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Maar uiteindelijk waren de 2 kapjes dan toch zoals ik ze wou hebben..

sava-53.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dus weer naar de „spuiterij“

sava-54.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En na 2 dagen en 4 dunne lagen witte lak.....

sava-55.jpg


Klik hier voor een grote foto!


sava-56.jpg


Klik hier voor een grote foto!


.... waren de kapjes eindelijk klaar.

sava-57.jpg


Klik hier voor een grote foto!


sava-58.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En zo zitten ze op de vleugel.

sava-59.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ziet er stukken beter uit als de blauwe kapjes.

sava-60.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Nu was het weer tijd voor de vleugel verbinding.
Ik had alle kabels gesoldeerd, alle 2 stekkers waren er „klaar voor“
Met behulp van een dikker stukje balsahout wou ik de vleugel stekker gaan vast zetten.

sava-61.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik moest er nog een gat in snijden/vijlen/schuren voor de stekker.

sava-62.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De stekker heb ik met een druppeltje CA op z’n plaats gezet

sava-65.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En toen het stukje balsahout erover gelegd.

sava-63.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Past goed.

sava-64.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het balshout heb ik toen met CA aan alle zijkanten vastgelijmt.
Mocht er iets met de kabels niet in orde zijn, kan ik met weinig moeite het balsahout weer weg halen met behulp van een scalpel

sava-66.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De female stekker heb ik toen in de romp met 5 minuten epoxy vastgelijmt...

sava-70.jpg


Klik hier voor een grote foto!


... en alles in elkaar gezet voordat de lijm hard was.
Zo heeft het 15 minuten staan te drogen todat de lijm hard genoeg was

sava-68.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De overgang van de vleugel naar de romp is perfect.

sava-69.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De stekker in de vleugel heb ik ook nog eens met 5 minuten epoxy vastgelijmt zodat de stekker niet meer kan bewegen.

sava-71.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen alles hard genoeg was heb ik de complete vleugel in elkaar gebouwd en een test gemaakt of alle 4 servo’s werken.
Op de foto zie je de „butterfly“ die ik al provisorisch had ingeprogrameerd.

sava-67.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dat was het weer voor deze week.
De verbinding vleugel-romp werkt heel goed en gaat er ook soepel in en uit.
Ik heb ook nog als test de romp opgetild en „turbulentie“ gesimuleerd.
Het contact werd niet onderbroken.

Volgende week wordt de achterromp met de voorromp samen gelijmd en dan moet ik aleen nog maar de ontvanger, ESC en Lipo inbouwen.

Ik heb de AVA ook al op de weegschaal gezet en ik ben best wel tevreden over het gewicht.
In het totaal kom ik op 1706 gram zonder lipo.
Ik zal dus wel op zo’n 1870-1880 gram total gewicht (met lipo) uitkomen.
Daarmee ben ik best wel tevreden.

Groetjes,

Jordy
 
wat een schitterende kist zeg goh ken de kwijl van me toetsenboord vegen

mooi verslag erg duidelijk en goed uitgelegd mooie oplossingen ook gezien met de kapjes en de stekker verbindingen

alleen de foto's waren erg groot ahhaahah grapje perfect verslag
genot om te lezen en ideen op te doen

grtz lip
 
Ik denk niet dat die stekker een goed idee was, volgens mij niet heel geschikt om meermaals in en uit te pluggen...
 
Petje af voor dit verslag!

Mooie detail-foto's, erg duidelijk allemaal!

Om die stekkerverbinding maak ik me geen zorgen, dat gaat goed werken zo!

grt, Louis
 
Ik denk niet dat die stekker een goed idee was, volgens mij niet heel geschikt om meermaals in en uit te pluggen...

Tot nu toe werkt het echt perfect.
De metaalcontacten schuiven ca. 9 millimeter in elkaar en omdat de middenvleugel niet eens 1 millimeter kan bewegen, maak ik me daarom niet zo druk.
Of het na 2-3 jaar nog steeds zo soepel gaat zal ik eerst na een paar seizoenen zien.

Morgen ga ik eens de CG uitmeten zodat ik alvast de Lipo's kan bestellen.
De motor trekt bij volgas met schroef 23A.

Groetjes,

Jordy
 
Goede morgen.

Ik heb gisteren avond de CG uitgewogen.
De zwever zou tussen de 100 en 108 millimeter moeten liggen.
Ik heb het op 104 millimeter uitgewogen en dus een Lipo met ca. 180-190 gram nodig.
Ik koop een TP ProLite G6 2700mAh.
Daarmee kom ik op een eindgewicht van 1886-1896.
Net iets onder de 1900 gram en duidelijk onder de 2 Kilo.

Dit is natuurlijk niet de lichtste mogelijkheid.
Als ik andere servo's had genomen (vooral in de staart) had ik zeker noch 150 gram kunnen sparen.
In het Duitse RC Forum vliegt iemand de Super AVA Pro 4 Flaps met ca. 1750 gram, maar die meneer heeft ook echt op het gewicht opgepast.

Al om al ben ik best tevreden met de AVA.
De kwaliteit van de zwever is heel goed en het heeft me veel plezier gemaakt alles op (in) te bouwen.
Vrijdag avond ga ik noch de achterromp met de voorromp verlijmen en misschien kan ik Zondag al de maiden maken.

Nu heb ik in 2012 3 leuke kisten om te vliegen.

1. Super AVA Pro 4 Flaps (3,7 meter) - voor het thermiek vliegen.
2. Epsilon Competition (3,5 meter) - voor het snellere vliegen (en natuurlijk ook thermiek).
3. Multiplex Cularis (2,6 meter) - wordt o.a. als nachtvlieger umgebouwd en is mijn "test-platform"
(en nog een paar andere kleine schuimpjes voor de fun)


Groetjes,

Jordy
 
Is toch super!!! Prima gewicht en met die lipo kan je ook nog een beetje
Schuiven voor je CG.

Neem je een camera man mee?? ;)

Grt Lyckele
 
Een filmpje maak ik zeker van de maiden.
Als ik alleen ben bind ik de camera wel aan m'n baseballcap vast ;)

Groetjes,

Jordy
 
Ik zag vandaag die van Lyckele (welliswaar een andere versie) vliegen.. Man man wat een bizar mooi vliegbeeld heeft die kist! Om over de zweefprestaties nog maar te zwijgen!

Heel veel succes met de maiden!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Back
Top