Zo, het nieuwe jaar is begonnen.
Als keukenchef had ik het tijdens de feestdagen heel erg druk.
Nu het rustiger is geworden heb ik eindelijk weer eens een beetje tijd over voor m’n Super AVA Pro 4 Flaps.
Ik ben al een tijdje aan het overleggen hoe ik de electrische verbinding tussen vleugel en romp ga doen.
De 2 meest gebruikte opties die ik heb gezien zijn of met de groene multiplex stekkers of met zo’n D-Sub stekker.
Omdat ik vroeger voor heel de familie, vrienden en kennissen PC’s heb gebouwd had ik dus nog een hele grote la met stekkers en kabels liggen.
Natuurlijk zat er geen D-Sub stekker bij.
Dat is nu altijd zo. Als je iets nodig hebt, is het er niet.
Tijdens het woelen in de la (en dat is echt een hele grote la) vond ik toevallig dit verlengingskabeltje.
Klik hier voor een grote foto!
Dit kabeltje wordt gebruikt als verlenging tussen de ATX voeding en het Motherboard van een PC.
Omdat het 20 pins heeft, en ook een hele stabiele verbinding is, ga ik het maar eens met dit kabeltje proberen
Als eerste moest ik het kabeljte kleiner maken om dat ik maar 12 pins nodig heb.
Dus pakte ik mijn figuurzaagje en heb de stekker een „kopje“ kleiner gemaakt.
Klik hier voor een grote foto!
Een beetje glad schuren met schuurpapier
Klik hier voor een grote foto!
En even kijken of alles nog past.
Ja, dat zit mooi vast en past goed in elkaar
Klik hier voor een grote foto!
Zoals jullie op deze foto (misschien) kunnen zien, kann de stekker er niet verkeerd ingestoken worden.
Dat is best makkelijk, maar omdat ik alles vast wil inbouwen is het niet noodzakelijk.
Klik hier voor een grote foto!
Eventjes gekeken of de stekker in de romp past.
Klik hier voor een grote foto!
Dat past dus perfect.
Klik hier voor een grote foto!
Ik hoef er helemaal niks meer aan te doen.
Alleen nog maar met 24h epoxy vastlijmen.
Klik hier voor een grote foto!
Toen was het weer eens tijd om de soldeerbout op te warmen
Klik hier voor een grote foto!
Er moeten dus 4 kabeltjes à 3 aders worden gesoldeerd.
Klik hier voor een grote foto!
Na een goed uurtje solderen had ik de female stekker met de 4 servo kabels klaar.
Klik hier voor een grote foto!
Het resultaat kann zich best wel laten zien.
Klik hier voor een grote foto!
Op een stukje balsahout had ik de kleur van de pins opgeschreven zodat ik hier geen fout zou maken als ik de stekker van de vleugel ging solderen.
De gevolgen zouden fataal kunnen zijn voor de dure Futaba S3150 servo’s.
Klik hier voor een grote foto!
Toen was de (male) stekker van de vleugel aan de beurt.
Ook hier heb ik weer alle kabels gesoldeerd en met krimpslang netjes geïsoleerd.
Klik hier voor een grote foto!
En na een goed uur later (en een blaar op m’n duim) was dit het tussen resultaat.
Ik heb gelijk een verbindings-check gemaakt en alles was in orde.
Klik hier voor een grote foto!
Tijdens de check heb ik gezien dat de servo kapjes voor de flaps niet zo goed zitten en eigenlijk een tikje te klein zijn.
Als de servo hevel op 90 graden staat, stoot het tegen het kapje aan.
Mijn eerste reactie was gewoon het servo heveltje nog eens een beetje in te korten.
Als test heb ik de verbinding één gaatje lager gezet.
Dat was helemaal niks omdat dan de staaldraad en de klem aan de servokast schuren.
Er bleef dus niks anders over dan de afdekkapjes ca. 3 milimeter te verhogen.
Als eerste heb ik uit een stukje balsahout de 2 afdekkapjes met mijn figuurzaag uitgesneden.
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
Toen nog de gleuf met een scalpel eruit gesneden, en het stukje balsahout met CA op het kapje vastgelijmt.
Klik hier voor een grote foto!
En na een beetje schuren zag het er al heel goed uit
Klik hier voor een grote foto!
Het schuin schuren was best wel een kleine uitdaging.
Klik hier voor een grote foto!
Maar uiteindelijk waren de 2 kapjes dan toch zoals ik ze wou hebben..
Klik hier voor een grote foto!
Dus weer naar de „spuiterij“
Klik hier voor een grote foto!
En na 2 dagen en 4 dunne lagen witte lak.....
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
.... waren de kapjes eindelijk klaar.
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
En zo zitten ze op de vleugel.
Klik hier voor een grote foto!
Ziet er stukken beter uit als de blauwe kapjes.
Klik hier voor een grote foto!
Nu was het weer tijd voor de vleugel verbinding.
Ik had alle kabels gesoldeerd, alle 2 stekkers waren er „klaar voor“
Met behulp van een dikker stukje balsahout wou ik de vleugel stekker gaan vast zetten.
Klik hier voor een grote foto!
Ik moest er nog een gat in snijden/vijlen/schuren voor de stekker.
Klik hier voor een grote foto!
De stekker heb ik met een druppeltje CA op z’n plaats gezet
Klik hier voor een grote foto!
En toen het stukje balsahout erover gelegd.
Klik hier voor een grote foto!
Past goed.
Klik hier voor een grote foto!
Het balshout heb ik toen met CA aan alle zijkanten vastgelijmt.
Mocht er iets met de kabels niet in orde zijn, kan ik met weinig moeite het balsahout weer weg halen met behulp van een scalpel
Klik hier voor een grote foto!
De female stekker heb ik toen in de romp met 5 minuten epoxy vastgelijmt...
Klik hier voor een grote foto!
... en alles in elkaar gezet voordat de lijm hard was.
Zo heeft het 15 minuten staan te drogen todat de lijm hard genoeg was
Klik hier voor een grote foto!
De overgang van de vleugel naar de romp is perfect.
Klik hier voor een grote foto!
De stekker in de vleugel heb ik ook nog eens met 5 minuten epoxy vastgelijmt zodat de stekker niet meer kan bewegen.
Klik hier voor een grote foto!
Toen alles hard genoeg was heb ik de complete vleugel in elkaar gebouwd en een test gemaakt of alle 4 servo’s werken.
Op de foto zie je de „butterfly“ die ik al provisorisch had ingeprogrameerd.
Klik hier voor een grote foto!
Dat was het weer voor deze week.
De verbinding vleugel-romp werkt heel goed en gaat er ook soepel in en uit.
Ik heb ook nog als test de romp opgetild en „turbulentie“ gesimuleerd.
Het contact werd niet onderbroken.
Volgende week wordt de achterromp met de voorromp samen gelijmd en dan moet ik aleen nog maar de ontvanger, ESC en Lipo inbouwen.
Ik heb de AVA ook al op de weegschaal gezet en ik ben best wel tevreden over het gewicht.
In het totaal kom ik op 1706 gram zonder lipo.
Ik zal dus wel op zo’n 1870-1880 gram total gewicht (met lipo) uitkomen.
Daarmee ben ik best wel tevreden.
Groetjes,
Jordy