"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Hallo,

Vandaag was ik op de "Modellbau-Messe" in in Friedrichshafen (Duitsland).
Ik heb er mijn Super AVA Pro 4 Flaps van fvk.de (Vladimir models) opgehaald.

Eventjes nog kort wat over mezelf vertellen.
Ik werk en woon al 21 jaar in Zwitserland, ben Nederlander en vlieg sinds September 2010.
Ik ben begonnen met een Parkzone Radian.
Verder ging het met een Multiplex FunCub, T-28 Trojan (R.I.P.), Multiplex Cularis en een Epsilon Competition.

Ik heb mijn voorliefde in het (gemotoriseerde) zweven gevonden.
Na de Cularis wilde ik iets groters en vooral niet uit schuim hebben.
Ik heb toen bei Staufenbiel de Epsilon Competition gekocht.
Dat was mijn eerste ervaring met een zwever die behoorlijk snel, zwaar en groot was.

Sind Augustus dit jaar ben ik toevallig op de website FVK Modell --- F3J, F3B, F5B, GFK, CFK, AFK, Kunstflug, Modelle, Hotliner, Segler, Elektrosegler, D-Box, Verkauf, Hochleistungsmodelle, Hangsegler, Scale, HLG,.... "geland"
Ik was meteen verliefd in de Super AVA Pro 4 Flaps totdat ik de prijs zag.
Dat was wel effe schrikken en ik besloot het toch maar niet te kopen.
Ook omdat er nog eens het zelfde bedrag geïnvesteerd moet worden in de Motor, ESC, Servos etc..
Toch liet het me niet meer los en 2 maanden geleden heb ik contact opgenomen met Meneer Kukulj van fvk.
Na een paar mailtjes was mijn besluit gevallen.

Ik heb de Super AVA Pro 4 Flaps in de Electro uitvoering gekocht.
Als kleur heb ik wit - blauw - wit genomen.
Hier zijn de eerste foto's zonder RC.
Eigenlijk wou ik het pas morgen in mijn hobby kelder fotograferen, maar de voorvreugde en nieuwsgierigheid was te groot.
Daarom ook de Super AVA Pro 4 Flaps incl. Keuken, eetkamer en woonkamer ;)


ava1.jpg


ava2.jpg


ava3.jpg


ava4.jpg


ava5.jpg


ava6.jpg


ava7.jpg


ava8.jpg


ava9.jpg


ava10.jpg


ava11.jpg


ava12.jpg


De zwever is echt van uitstekende kwaliteit.
Ook het gewicht is met 1,150 Kilo en 3,70 Meter ongelooflijk.
Ik ben heel tevreden met de zwever.

Ik ga volgende componenten verbouwen.

Kontronik Drive 410 met Kira 480-26, 5,2:1 Planetengetriebe en Koby 40A LV ESC
4 x Futaba S3150 voor de Flaps en Ailerons
2 x Hyperion Atlas DS095-FMD voor hoogteroer en rudder.
Aeronaut Spinner en Klapschroef 16 x 10
8 Kanal Futaba ontvanger
Lipo 3s ????

Ik weet nog niet wat voor een Lipo ik neem.
Dat kan ik eerst zeggen als ik het zwaartepunt uitmeet.
Ik wil geen extra lood in de zwever en neem dan liever een grotere Lipo.
Ook ben onzeker of de DS095-FMD niet te zwaar zijn voor in de staart.
Als ik de Hyperion DS09-AMD neem kan ik toch ca. 22 gram in de staart sparen.

Helaas kan ik pas eerst in 3-4 weken echt beginnen aan de AVA.
Ik heb nu te weinig tijd, maar ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jordy,

Wauw, wat een gave kist!
Gefeliciteerd ermee.

Ik ga dit draadje zeker met belangstelling volgen!

Succes met de verder bouw.

grt, Louis
 
Hallo,


Ook ben onzeker of de DS095-FMD niet te zwaar zijn voor in de staart.
Als ik de Hyperion DS09-AMD neem kan ik toch ca. 22 gram in de staart sparen.

Wat een beauty. Zeker in Zwitserland waar het toch beduidend minder waait dan hier in het kikkerlandje.
Je zou de nieuwe MKS DS6100 kunnen proberen, 9.5 gram 10 mm en een stukje sterker dan de DS09-AMD.

Rick
 
Hoi Jordy,

Gefeliciteerd met je aankoop!!! Hij kost wel wat maar hij vliegt echt super.

Zelf vlieg ik met de Ava Classic en ben er helemaal weg van.

foto-5.jpg


De servo die Rick aan beveelt is perfect.

Grt Lyckele
 
Met hoeveel wind is zo'n toestel nog te vliegen?
Of kun je bij wat meer wind toch uit de voeten door wat ballast toe te voegen?
 
Ik vlieg zelf de "zweef" versie en die kan ik ballasten tot 500 gram. vlieg klaar weegt hij 980 gram met een span van 3,20 meter. Maar tot windkracht 3 gaat het nog. De elektro uitvoering is niet te ballasten volgens mij.

En zo ziet het er dan een beetje uit..... ;) dit is wel de Hyper AVA Pro-e Ultimate F5J


Grt Lyckele
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg zelf de "zweef" versie en die kan ik ballasten tot 500 gram. vlieg klaar weegt hij 980 gram met een span van 3,20 meter. Maar tot windkracht 3 gaat het nog. De elektro uitvoering is niet te ballasten volgens mij.

En zo ziet het er dan een beetje uit..... ;) dit is wel de Hyper AVA Pro-e Ultimate F5J


Grt Lyckele

Wat grappig. Ik heb vorige week nog zijn Video gezien en een commentaar geschreven (thadog12345) :D
Balast kan ik volgens mij niet aan de AVA 4F toevoegen.
Ik heb uitgerekend dat ik op ca. 1750 - 1850 gram gewicht kom.
De Motor met vertraging en ESC wegen ca. 258 gram.

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij bent verder dan ik, ik ben niet verder gekomen tnt dan de aanschaf en bekijken. In rood, maar oh, wat fraai is dat ding.
In RCME dit voorjaar een uitgebreid verslag van deze electrozwever. Nadruk op gewicht besparen achterin met de 9 gram servo's.


Joris
 
Laatst bewerkt:
Wat een beauty. Zeker in Zwitserland waar het toch beduidend minder waait dan hier in het kikkerlandje.
Je zou de nieuwe MKS DS6100 kunnen proberen, 9.5 gram 10 mm en een stukje sterker dan de DS09-AMD.

Rick

De MKS DS6100 is net iets te dik voor het netjes wegwerken achterin de staart.

Joris
 
Wat een schoonheid.
Lipokeuze zal overigens ook wel erg afhangen van wat er in dat rompje kan, dat zou nog wel eens een flinke belemmering kunnen zijn...
 
Het "stomme" is dat ik de DS095-FMD al had gekocht.
Ik ga het eerst maar met deze servo's proberen.
Als het dan achterin toch nog te zwaar wordt koop ik lichtere.

De Akku keuze is inderdaad een beetje moeilijker vanwege de plaats.
Ik heb dit merk gevonden:
Thunderpower ProLite G6 25C
De 3S Akku met 2700 MAh is 26x34x102mm groot en weegt 182g
Die lijkt me wel goed.
Ook de grotere 3300 is nog klein genoeg.
Alles wat kleiner als 2700 is dan alleen maar makkelijker.

Wat denken jullie?

Jordy

P.s. Joris. Ik had ook eerst de rood-rood-wit versie bestelt, maar op de valreep nog in wit-blauw-wit veranderd nadat ik in het Duitse rc-network Forum iemand had gezien die de wit-blauw-wit versie thuis had liggen.
Die versie vond ik nog mooier als het rood, ook als is blauw niet echt de optimale kleur in een blauwe hemel.
 
Laatst bewerkt:
fantastisch toestel! het kriebelt hier ook erg hard naar een goede zweefkist, maar 950 euro is veel.... (eens spreken met iemand die connecties heeft met het fabriek, mss kan die iets fixen)
 
Ik telde net iets meer dan 1 mm.
Is die MKS DS6100 al te koop? Want die is wel veel sterker.

Joris


De DS095 is nominaal 9.5 mm dik en dit klopt ook redelijk.
De DS09 AMD is nominaal 9 mm en ik meet 9.1 mm.
De meeste MKS servo's zijn niet dikker dan aangegeven.
Ik heb de mijne door een probleempje met TNT nog niet binnen om ze na te meten.
Bij T9HobbySport zijn ze te koop en nu net leverbaar MKS DS6100 Servo
Bij veel zweefvliegers een bekend adres.

Rick
 
Een Collega vlieger op de club heeft de rode versie en ik de blauwe. nu vliegen we af en toe samen maar als je hoog zit met de Ava (en dat gebeurt heeeel vaak ;)) dan zie je het kleur verschil nauwelijks. onderscheidt tussen rood en blauw is dan niet meer te zien.

Al een beetje begonnen aan de afbouw?

Grt Lyckele
 
Ja, dat was ook wat ik dacht.
Ik heb dat ook met de Epsilon Competition.
Als ik op 400 meter zit, zie ik echt geen kleur meer, maar allen nog maar een zwart vlekje met voor en achterkant ;-)

Ik begin eerst in ca. 3 Weken met de opbouw.
Een paar dingetjes begrijp ik ook nog niet helemaal, maar die zal ik dan hier wel vragen aan jullie.

Jordy
 
oeioei mooi spul hé :) ik had een "kleine" ava-pro met flap, begin dit jaar, vliegt erg tof.
te hard neergekomen in vlagerige wind, waar jouw kist veel weerbaarder tegen is :P
mooie kist hoor :)
 
Mini Update.

Ik heb gisteren aan mijn Futaba T8FG een IISI Cockpit "installeert".
Ik ben van plan om in de Super AVA Pro 4F een Lipo bewaking met de IISI Cockpit en een TXE50 te realiseren.
Dat is een extra gewicht van ca. 20 gram.
Ik denk dat ik dan liever een iets lichtere Lipo neem m.a.w. iets minder capaciteit.
Door dit kleine dingetje hoef ik me geen zorgen meer om de Lipo spanning te maken en kan ik de Lipo tot het uiterste leeg vliegen (met 10% reserve).

Ik vermoedt dat ik daardoor toch langer in de lucht kan blijven, ondanks de iets kleinere Lipo, omdat een Timer (Motor) mij nooit precies kan vertellen hoeveel stroom er nog in de Lipo zit.

Wat ook nog leuk is en maar 4 gram weegt is de "Vario" die ik als extra module aan de TXE50 kan aansluiten.
Niet echt nodig, maar met 4 gram zeker een leuk speeltje.

Jordy
 
Zit erg te twijfelen welke servo's ik nu moet nemen: de MKS DS 6100 voor hoogte- en richtingsroer en de MKS 460 voor aileron en flaps.
Of de wat minder krachtige Hyperions 09 AMD of toch de Graupner DES 427/428 serie.
Wat een problemen toch weer voor me.
Wie weet raad?
Joris
 
Back
Top