Bouwverslag Supplayer ''MAERSK LIFTER''

Bouw verslag van de Maersk Lifter.

Hallo mede modelbouwers.

Op deze pagina komt binnenkort op inmiddels veler verzoek het verslag van de Maersk Lifter.

Maar hier alvast een voorproefje.

full

View image in gallery
Het zusterschip de Maersk Leader, de eerste in de reeks van vier.​
full

De Maersk Lifter, glijdt te water.

De Maersk Lifter is een Suplayer gebouwd bij Patje te Waterhuizen, en kilometer of 5 ten oosten van Groningen aan het Wintschoterdiep.
De gehele serie bestond destijds uit 4 schepen, de Maersk Leader, de Logger de Launcher en de Lifter.

Afm, Lengte 69,00m en Br 15,90m
Bouw in de periode 1986/88.
full

Afmetingen van het model.
Lengte 184 cm
Breedte 42 cm
Diepgang 15 cm
Gewicht 60 kg

Maar eerst het bouwverslag van de Neeltje UK-104 afmaken.
Kijk daar ook maar eens op.

Groet Paul UK-104

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Paul ik ben er klaar voor hoor laat maar komen!
Ik heb al even geprobbeerd vooruit te kijken in je fotoalbum.
Met zo'n groot project moet je ook wel de ruimte hebben en een sterke rug om
haar in en uit het water te halen .

Ben benieuwd naar het verloop van dit verslag aan de hand van de foto's zit er ook een heleboel electronica ingebouwd.

m.v.g. Brandaris

wacht met smart op foto,s en meer:)
maar de Blizzard van ITC is zeker een van deze 4?
of is deze later gebouwd van deze tekenening?

maersk leader

Ja inderdaad heren.
De blizzerd is inderdaad 1 van de 4, en waarschijnlijk de Maersk Leader.
Als je nu op Google zoekt krijg je een nieuw schip met dezelfde naam.
Maar verslag komt binnen kort, maar foto''s staan al wel in mijn foto album, maar komen nog meer bij ook van de bouw van het echte schip.

Kijk anders eerst even op de UK-104.

Groet Paul UK-104

Ziet er erg mooi uit, ook zelf de tewaterlatingen meegemaakt?

P.S. Mag ik me even ergeren aan het feit hoe je supplier hebt geschreven?

Maersklifter

Ziet er erg mooi uit, ook zelf de tewaterlatingen meegemaakt?

P.S. Mag ik me even ergeren aan het feit hoe je supplier hebt geschreven?

Ja hoor helemaal, alleen mn laarzen waren toch nog te kort met alle gevolgen van dien. Heb ze zelfs alle 4 in het water zien gaan.

Maar je mag je rustig ergeren hoor aan hoe ik supplayer schrijf, doe maar rustig maar hou er geen trauma aan over.
De echte liefhebbers maken hier geen probleem van.

Groet Paul UK-104

Maersk Lifter

Bouw verslag 1 Maersk Lifter.

Eerst even een stukje voor geschiedenis.

We spreken over 1986. Een stukje geschiedenis dus.
We hadden net een stacaravan gekocht, een reden altijd binnen door via Waterhuizen
( scheepswerf Patje) naar de camping.
Na enige tijd ontstonden daar de vormen van een, zoals later zal blijken een prachtige Supplayer.
Niet wetende dat er een serie van 4 zou komen.
Als jong broekje van 26 toog ik dus naar de werf, uh meneer ik wil ff de tekeningen van dat schip.

Nou ben blij dat ik weer heel buiten stond, het grommen en grammen was niet van de lucht.
Maar we lieten ons niet uit het veld slaan. Vanaf de waterkant kon ik de bouw van het eerste schip helemaal volgen. Menig rolletje werd vol geschoten.
En toen de te waterlating, het was de eerste van de vier de Maersk Leader.

De bouw helemaal gevolgd tot dat het schip naar de Eeemshaven werd versleept om verder af gebouwd te worden.
En jawel, wat niet in de planning zat was dat schip vast kwam te zitten in de brug bij Groningen. En jawel, we waren er weer bij.
De berghouten waren nog niet op het schip aangebracht in verband met de breedte van de brug.
Maar dit was niet de oorzaak, de te lage waterstand was de oorzaak.
Het waterschap heeft toen de waterstand verhoogt en ook zijn alle containers en de berghouten van het dek gehesen om het schip wat hoger te laten komen.
Rond 24.00 uur kwam de Maersk Leader weer los, en tegen de ochtend in de Eemshaven.

Maar we hadden ondertussen nog steeds geen tekeningen. Dus op naar de Eemshaven.
Ik heb daar verschillende foto’s gemaakt van ongeveer 500m afstand.
Ik heb het negatief in een diaprojector gezet, en toen het geheel over getekend op een schaal 1:100. Projector moest wel op 6 meter afstand staan.
(En voor de jonkies, een diaprojector is een apparaat waar je een stukje filmrol in doet en dat dan kan zien op een groot stuk wit doek, je vader weet het vast nog wel)
Eenmaal alles uitgetekend, op nieuw naar de Werf Patje.
Nou daar herkenden ze me nog heel goed. Ze legden direct mijn transparant over de originele tekening, een klein foutje in de plaats van de kajuit.Zat nog geen cm in.
Ijs was toen snel gebroken en kreeg de volledige medewerking van de heren van Patje.
full

Dus toen maar begonnen aan het uit tekenen van de spanten en het uit zagen er van.

Maar kijk ook eens op het bouwverslag van de Neeltje UK-104 .
Kijk daar ook maar eens op.

Groet Paul UK-104

Ja hoor helemaal, alleen mn laarzen waren toch nog te kort met alle gevolgen van dien. Heb ze zelfs alle 4 in het water zien gaan.

Maar je mag je rustig ergeren hoor aan hoe ik supplayer schrijf, doe maar rustig maar hou er geen trauma aan over.
De echte liefhebbers maken hier geen probleem van.

Groet Paul UK-104

Och Och Och die stugge Groningers ook, haha! (Denk dat ik daar eerder trauma's van over ga houden)
Als ik eens bij een tewaterlating in 'Grins' kom, kan ik je dan herkennen aan lieslaarzen? :p

Wat een verhalen nog bij dit schip. Toch mooi dat je uiteindelijk de tekeningen nog kreeg. Toch snap ik heel goed dat werven daar moeilijk over kunnen doen. Straks dan doe ik net alsof ik modelbouwer ben en graag tekeningen zou willen hebben, waarna ik ze voor een paar duizend aan een Japanse werf verkoop....
Blijf het alleen wel jammer vinden dat zoveel werven ten onder gaan. Gelukkig zitten ze nog altijd te springen om goed opgeleid personeel, hoera!

Ik hoop snel weer meer te zien van dit verslag!

Och Och Och die stugge Groningers ook, haha! (Denk dat ik daar eerder trauma's van over ga houden)
Als ik eens bij een tewaterlating in 'Grins' kom, kan ik je dan herkennen aan lieslaarzen? :p

Wat een verhalen nog bij dit schip. Toch mooi dat je uiteindelijk de tekeningen nog kreeg. Toch snap ik heel goed dat werven daar moeilijk over kunnen doen. Straks dan doe ik net alsof ik modelbouwer ben en graag tekeningen zou willen hebben, waarna ik ze voor een paar duizend aan een Japanse werf verkoop....
Blijf het alleen wel jammer vinden dat zoveel werven ten onder gaan. Gelukkig zitten ze nog altijd te springen om goed opgeleid personeel, hoera!

Ik hoop snel weer meer te zien van dit verslag!

Zie eerst maar eens dat je je diploma haalt kombuisschrobber :rolling: Nederlands je goeiste vak?:P

Maersk Lifter

Bouw verslag 2 Maersk Lifter.

Nadat we eenmaal de spanten staan hadden,6 mm berkenplex, en aan elkaar geschoord hadden zijn we begonnen met het aanbrengen van de huid.
Ten tijde van de bouw was ik werkzaam in de bouwmaterialen handel, dus je raad het al materiaal genoeg.
De huid heb ik gemaakt van 2/3 mm fineer. Een afval product dat altijd op de pakken multiplex lag ter bescherming. Eerst brede stroken en naar mate de rondingen kwamen smal tot maanvormig.
full

Tegelijkertijd heb ik direct de 2 boegschroef en 1 hekschroef tunnels in gebouwd.
De werkelijke boegschroeven konden later worden ingebracht.
full

Nadat de gehele romp dicht zat heb ik eerst de binnenkant voorzien van een laag polyester.
Nadat de romp stevig genoeg was ben ik begonnen met de buitenkant geheel te schuren.
full

full

Doordat de romp zo stevig was door de polyester, kan ik met gemak alle bulten er uit schuren waarbij dikwijls geen fineer meer bleef zitten.
De achterzijde is vrij rond, en is voorzien van een paar stukjes balsa hout dat zich lekker laat vormen en schuren.

Eenmaal helemaal glad heb ik de dekken aan gebracht 3mm watervast Okume en het voorste gedeelte van de romp op het voordek.

Tot zover deel 2.

Maar kijk ook eens op het bouwverslag van de Neeltje UK-104.

Groet Paul UK-104

Met het verhaal erbij komen komen de foto's tot leven en op de werf heeft het eerste bemanningslid zich al aangemonsterd, een onvervalste rooie scheepskater. :twisted:

wordt een mooi verslag Paul ! :)

m.v.g. Brandaris

1 ding snap ik nog niet.. Waarom deze lengte, waarom zo groot ?

En moet menig keren lachen als ik eeen reactie van je zie.. :D

Maersk Lifter

Ja inderdaad Brandaris, was een echte kater helaas heeft hij in 1991 de eeuwige jachtvelden opgezocht.
Maar er komt nog wel meer, met een paar mooie foto's.

Groet Paul UK-104

Maersk lifter.

Nou Armando, het is heel simpel.

Ik heb in 1977 de Smit Rotterdam gebouwd, echt een prachtig schip om te zien, ( zijn nog geen foto's van en komt ook geen bouw verslag) maar in het water denk je waar is het schip gebleven. Daarna diverse vaarshows bezocht en even gekeken wat er varende was.Wat is de lengte op de wal, en wat blijft er over in het water.
Mijn voorkeur ging uit naar een schip met een hoge boeg, wat wel een beetje water kon hebben.
En de volgende reden, klep open, bank plat en kijken wat voor lengte er in een stationcar past.
Ja en toen kwam de Maersk Lifter me zo binnen varen, is de keus niet moeilijk.
Maar ben blij dat je er om kan lachen,ook blijven doen, komt nog veel meer.

Groet Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Dit zijn tenminste mooie afmetingen voor varende modellen.
Ik kan niet wachten op het vervolg.
Mooie keuze ook de Marsk Lifter.
Ben als jochie toen naar de tewaterlating toegweest. Was een hele belevenis.

Achja, helaas zijn er niet meer zoveel terwaterlatingen van suppliers hier in Nederland. In Lobith worden nog verschillende schepen te water gelaten maar dat is voor mij niet naast de deur. Zelf woon ik langs het water bij De Noord & Giessen, tegenwoordig IHC Merwede. Maar dat zijn niet echt de intresse`s van mij. Vind het eerder zonde dat ik de gehele Smit lloyd vloot niet mee heb gemaakt bij "De Noord & Giessen"

Achja.. Verder heb ik niets te klagen wat betrefd dat hier langs komt op de "Nieuwe Waterweg"

Maersk Lifter

Bouw verslag 3 Maersk Lifter.

Nadat alle dekken geplaatst waren zijn we begonnen het hele model nog eens grondig te schuren om daarna in de polyester te zetten.
full

Ondertussen ook begonnen met de kajuit. Ook deze is gemaakt van 3 mm Okume. Ook de schoorsteen is hol en zit volgebouwd met de aandrijving van de 2 radars. Deze worden door 1 motor aangedreven, echter elk met een verschillend toerental.
full

Eenmaal in de polyester zijn we begonnen met grondig schuren en plamuren. Na eenmaal voldoende glad eerst eens in de kunststofprimer en daarna het bovenwater schip in het blauw.
full

Ondertussen ook de dekken in de rode grond verf gezet.

full

Inmiddels verder gegaan met het onder water schip, schroefassen Beckerroeren en straalbuizen.

En dan, voor het eerst in het water. Maar dat in deel 4.

Tot zover deel 3.

Groet Paul UK-104

Bouw verslag 3 Maersk Lifter.

Nadat alle dekken geplaatst waren zijn we begonnen het hele model nog eens grondig te schuren om daarna in de polyester te zetten.
full

Ondertussen ook begonnen met de kajuit. Ook deze is gemaakt van 3 mm Okume. Ook de schoorsteen is hol en zit volgebouwd met de aandrijving van de 2 radars. Deze worden door 1 motor aangedreven, echter elk met een verschillend toerental.
full

Eenmaal in de polyester zijn we begonnen met grondig schuren en plamuren. Na eenmaal voldoende glad eerst eens in de kunststofprimer en daarna het bovenwater schip in het blauw.
full

Ondertussen ook de dekken in de rode grond verf gezet.

full

Inmiddels verder gegaan met het onder water schip, schroefassen Beckerroeren en straalbuizen.

En dan, voor het eerst in het water. Maar dat in deel 4.

Tot zover deel 3.

Groet Paul UK-104

Schitterend.
Dacht eerst dat je hem in de nieuwe kleuren gebracht had (laatste foto), maar tis de rode primer...
Leuk verslag.
Ga zo door.

Maersk Lifter

Nee hoor, het is gewoon rode menie.
Het model is gebouw in 1987/90 dus geheel in de originele kleuren.

Toen ik hem verkocht heb was hij nog in de originele kleuren, maar wat de nieuwe eigenaar er mee gedaan heeft???? Geen idee
Heb al een een oproep geplaatst of iemand weet waar dit model gebleven is.

Groet Paul UK-104

Back