Bouwverslag T-Rex 450X

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door winkje, 30 dec 2004.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hallo,

    even weer de bladhouders losgehaald, de loctite werkt goed, de gebruikte schroefjes zijn toch de 5mm :( , nog weer meten, toch maar weer in elkaar met de niet orginele o-ringen.
    De stangen voor de rotorkop en naar de servo's in elkaar gedraaid. Hier is een tangetje heel makkelijk om het draadeindje vast te houden. Zorg ervoor dat het schroefdraad even ver in iedere kogelscharnier gaat, anders draai je het shroefdraad de kogelscharnier in, terwijl die aan andere zijde amper een paar gangen draad heeft. :?
    Het leuke is dat de kogelscharnieren van maar één zijde op de kogel geklikt kan worden. De "dichte"zijde is, bij ieder scharniertje, gemarkeerd met een heel klein A'tje.
    Een schuifmaat is noodzaak, daar de afbeeldingen in de beschrijving behoorlijk afwijken van de werkelijke maat (al suggereren ze het tegendeel).

    [​IMG]
    (mijn verontschuldiging voor de slechte kwaliteit foto's, tijd voor een nieuw toestel.)
    Vervolgens de rotorkop in het rompje plaatsen. Het geheel begint al op een heli te lijken. En als modelbouwer moet er natuurlijk even mee gespeel worden. Er ontstaan wat twijfels over de gangbaarheid van alles. Als dat 9 grams servo'tje dit moet aansturen, ben ik bang dat de DS281 maar uit de ariane moeten. 8O Weer eens lezen, en... oil. Nog bewust niet gedaan want dat maakt het zo'n bende. toh maar even met de siliconespray aan het spuiten. Lang leve Bayer, alles loopt nu heel soepel, en het voelt stevig en spelingloos aan. Waarschijnlijk moet er geregeld gesmeerd worden, anders wordt je BECje wel heel warm.
    We gaan de servo's plaatsen... Het past allemaal perfect, en als je de stangen ook de precies aangegeven lengte maakt, lijkt alles ook prima te zitten (servo's neutraal, tuimelschijf precies recht/de mechanische centrale pitchverstelling precies op zijn 0 graden punt/ en de bladhouders ook precies 0 graden), super bouwdoosje!!!
    [​IMG]
    Dit hebben we nog over.

    Later weer een stukje...


    Groeten van Aldert
     
  2. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    een stroeve tuimelschijf is een bekend probleem. Op RR zie je de oplossing door de kogel van de tuimelschijf te verwarmen met een soldeerbout en dan de kogel eens goed heen en weer te bewegen. (uiteraard allemaal wel met beleid doen)
    Veel gewicht kun je besparen door gelijk om te bouwen naar een CCPM aansturing. Je hoeft niets extra's te kopen, maar gewoon het frame op een aantal plaatsen aanpassen. Bovendien kun je veel gewicht besparen door het frame op een aantal plaatsen uit te freezen, zonder dat het veel zwakker wordt.
    Als je de bovenstaande punten uitvoerd heb je een lichtere heli die ook veel beter stuurt.

    kijk ook op
    http://www.runryder.com/helicopter/t151535p1/

    Hierin dus ook de bouw van een zeer lichte buitenloper motor
     
  3. ApZ0r

    ApZ0r Guest

    Das idd netjes gedaan.. Maar die motor is homemade ofnie?
     
  4. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    nou niet echt homemade maar onderdelen gekocht en zelf gewikkeld. linkje staat er wel in.

    geen zin of tijd hierin?
    Maar Align heeft ook een nieuwe versie:LF/SF400 motor
    lichter en koeler

    zie http://runryder.com/helicopter/t155373p1/
     
  5. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hallo Spoeky,

    ziet er goed uit, die link naar Runryder. Het idee spookt al door mijn hoofd om idd de gehele konstuktietoestanden weg te laten, gewoon de lagerblokjes tussen twee koostof platen te schroeven en daar tevens de servo's in te plaatsen. Tuimelschijf aanpassen en dan een 3 punts pitch mixje...
    :D Kan heel veel gewicht besparen, veel directere aansturing (al ben ik toch heel tevreden over het orgineel) en oogt bovendien ook nog erg leuk.

    Inmiddels heeft ie meerdere akku's leeggevlogen, maar voor we zover waren....

    Ooo ja, de staart. ook de bouw van de staart gaf niet veel problemen, in eeeerste instantie niet dan. Omdat ik de hoofdbladhouders al eerder weer los heb gehaald, en op dat moment ontdekte ik dat de loctite het wel erg goed deed, had ik maar besloten om dat "goedje"niet te gebruiken bij het monteren van de staartrotorbladen. NIET DOEN DUS, GEBRUIK HIER WEL LOCTITE 8O 8O .
    Aangezien ik allergisch ben voor trilling, zijn de staartrotorbladen ook uitgebalanseerd, de lagers van de staartrotorbehuizing liepen zo licht, dat deze constuctie hiervoor gebruikt werd. Het tandriempje werd weer verwijderd, en tot mijn verbazing bleek toch duidelijk dat het eene blad duidelijk zwaarder was dan het andere. Dremel bracht uitkomst. Na het balanseren tandriempje weer monteren en de blaadjes weer één tikje losser draaien.

    De staartbuis maakt een degelijke indruk, toch niet te zwaar. De Alignrc opdruk oogt heel leuk, en de koolstof steunbuisjes geven het geheel erg veel stevigheid.

    Vervolgens op de Satoer manier (cheapo cheapo) de bladen uitgebalanseerd (de houten, hiervan waren toch twee sets aanwezig), dus eerst het zwaartepunt opzoeken, daarna met behulp van tape het zwaartepunt gelijk maken, vervolgens bladen balanseren. Het balanseren hebben we ook gedaan in de rotorkop zelf. De bladen goed vastdraaien, het hoofdtandwiel verwijderen, op het lichtste blad tape toevoegen rond het zwaartepunt, de bladen weer iets losser gedraaid, en klaar is TREX.

    Als motor heb ik gebruikt de MEGA 16-15-2 en een minimale speling (net voelbaar) op de tandwielen, in combi met de regelaar advance 40 van Jeti. De regelaar wordt nog wel vervangen, want bij het inschakelen klapt ie er behoorlijk in, lijkt me niet goed voor de tandwielen en bovendien is het een zware regelaar voor deze toepassing. Over zwaar gesproken.... DE AKKU. Oké, niet gaan schelden nou, hij moet werken bij mij, een ouderwetse NiCd 6-cellen 4/5 sub-c 1600 pakket (280 gram). We wachten nog op de eigenlijke akku, deze staat in bestel, en je wilt toch graag proberen.
    Van twee glasvezellatten van 70 cm elk een trainingsgestel gebouwd, hierop de akku geplaatst. Lekker stabiel en ZWAAR (geheel weegt nu 880 gram), maar bij een hardere landing is het de akku die het eerst de grond raakt, zonder hierbij de heli extreem te belasten.

    Als ontvanger een rex 5, echter voor de eerste vlucht nog vervangen voor een MC12 Graupner. Als Gyro een GY 240 (op aanraden van de micro-heli experts), waar ik ook zeker geen spijt van heb, ik heb hem vergeleken met mijn oude G155 van Futaba :roll: , wereld van verschil 8O

    Vier servo's geplaats, de micro bleu van Jamara. 9 gram en goedkoop. Zender instellen en.... F@#%%$%% kanaal 2 in de hoek :?: Na verder onderzoek, kanaal 6 gebruiken i.c.m. ander ontvangertje. Vergt weinig meer programmeerwerk.
    Ik heb direct pos als neg pitch ingesteld, en via 2 mixen de staart 15% extra meegemixt bij vol pitch (zowel pos als neg). Vervolgens de Headinghold uitgezet en aansluiten die akku.

    Gas erop, het draait lekker trillingsvrij in één keer, het hoort toch als akelig geweld zo'n ding. Siliconeolie op het tandwieltje spuiten (Bayer) en het geheel loopt zeer mooi rond, met een aangenaam soepel geluid. De staart behoeft zo op de gladde vloer een lichte trim, dit later gecorrigeerd met de subtrim (ik heb graag de trim in het midden, wanneer het de lucht ingaat, dit is misschien wel een idiote tik, maar ja, als modelbouwer heb je nu.......).

    Sturen met de pitch op 0 graden, over de rol ben ik duidelijk niet tevreden. Wat is hier verkeerd? Motor stil, even voelen of alles nog goed zit. Tip :arrow: Gebruik geen micro bleu servo's voor in een heli. Ze lopen mooi, maar nieuw zit hier al gauw 2 mm speling op aan het eind van zijn servoarmpje. Deze maar vervangen voor een SES 170BB. Duurder, maar aanzienlijk beter.

    Weer draaien, sturen (tuimelschijfje bewegen) en nu lijkt alles goed. Gas erop naar zo'n 80% en, (je voelt je hart bonken), pitch met dat ding. Hij komt los, lichte afwijking naar rechts, en zijn staart draait weg. Na kort redeneren blijkt dat er iets minder bijgemixt moet worden op de staart, uiteindelijk blijkt bij vol pitch pos. 6% bijmixen precies goed is, en bij vol pitch neg. 5% bijmixen voldoende is. Dat laatste ben ik niet zeker over, ik kan amper hoveren, dus op de kop vliegen??? :wink:

    Hij vertoont nog een heel lichte bladspoor. Een blad (de tip) had een kleurtje gekregen, en die draaide ook steeds bovenaan. Eén slag van de kogellink is voldoende om dit te verhelpen.

    Het draait leuk, en ondanks dat het behoorlijk tekeer gaat, maken we na een aantal akku's probleemloos enkele hoovers van 10 sec. of meer, en dat in huis. Ik ben heel tevreden. De staart wil nog wel af en toe wegdraaien maaaar :idea: We hebben eeh HH Gyro. Deze eens omgeschakeld en weer proberen. De staart blijft nu op zijn plek, maar schud heen en weer, over een afstand van zo'n 5 centimeter. Hij is wel veel makkelijker te hooveren nu, je kan één functie een beetje vergeten nu.

    Met een akku kan ik zo'n 6 a 8 minuten "spelen", maar met een glas drinken erbij (en ik heb twee akku's) kan de schulze het ook precies bijbenen. Leuk, en het gaat steeds beter, en verbazend nog steeds zonder schade, leuk leuk :D .

    Aan het einde van de avond temp. van het motortje gemeten (ir/laser van de werkgever :wink: ), motor 45 graden, regelaar 35 graden, perfect dus (en de akku's moeten het maar doen). Later zal ik nog eens metingen doen met stroom en toeren enz.

    Vandaag buiten geprobeerd. Slechts anderhalve akku :( . Buiten is het veeel makkelijker. Niet bang zijn, en direct naar een meter hoog trekken, hij is nu veel stabieler (nog bekend bij de oude bekende piccolo). Hij behoeft een lichte trim, maar dat doe ik met het model af en toe op de grond.
    Het gaat tot nu toe prima, en ondanks zijn behoorlijke gewicht, lijkt ie heel vlot, en sprint zonder problemen naar die meter hoog. Vermogen plentie dus. Wat wel opvalt, en buiten na verloop van tijd wordt je ook iets moediger, is dat ie met meer toeren, 100% gas dus, wel soepeler bestuurd.

    Tweede akku... draaien, hooveren, leuk. Hey, trilling?? Neerzetten en langzaam draaien en idd trilling, zijn staart beweegt heftig op en neer. Op het moment dat ik het gas dicht wil draaien, een rare tik, en... trilling weg. Mooi... niet mooi. Bij het verdwijnen van de trilling, verdwenen ook de staartrotorbladen met de bladhoudertjes 8O . Keurig uit het schroefdraad gedraaid, het schroefdraad in de staart was nog keurig intact. Eén blad is snel gevonden, echter wel kapot. Het andere blad, met bladhouder is tot op nu nog niet gevonden :?: . Zo'n ding kan echt verdampen 8O hihi.

    Foto's volgen later (geen ADSL op dit moment), net als het vervolg van dit verhaaltje.


    Groeten van Aldert.
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ben nog steeds heel benieuwd naar HET bouwverslag van Winkje??

    Gr. Aldert
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed verhaal! :thumbsup: Mazzel dat je niet meer schade hebt dan je staart. Een onbestuurbare staart leverde mij altijd redelijk wat schade op met de Zoom als die al pirouetten de grond in duikt :(
    (Om van de Logo nog maar niet te spreken :( :( :( )
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou ook wel eens alle foto's willen zien.
     
  9. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo

    Heb vandaag de T-rex binnen gekregen welke ik besteld had bij www.flying-hobby.com. (was uitverkocht en binnen één dag wederom weer uitverkocht, maar gelukkig ging mijn bestelling wel door) Zondag besteld vandaag binnen. wel de halve wereld over, maar voor de gevoel hier om de hoek besteld. En geen douanebelasting betaald he he....

    Het doosje is nog kleiner dan van de Zoom en daar voelde ik me al besodemieterd :) , maar toch alles compleet.
    Moet even tijd vrij maken om te bouwen, maar zal tzt mijn bevindingen hier dumpen.

    Ga dus wel direct voor de CCPM aansturing en het frame uit frezen, zodat ie lichter wordt dan 800 + gram ;) RR linkje hiervoor reeds in dit draadje geplaatst.

    spoeky


    www.spoeky.nl
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    inmiddels de onderdelen gehaald bij eheli.nl in Odoorn. Zonder aankondiging gewoon langsgegaan, hij heeft verassend veel onderdelen liggen. :D
    Ik heb voor bepaalde delen gelijk maar een compleet "crashkitje"meegenomen, de delen zullen ongetwijfeld nog wel eens van pas komen :roll: . Helaas is het nu nog even wachten op de bestelde kogellagertjes, waarvan ik er ééntje mis, dit is het lagertje in de bladhouder van een staartbladje. De prijs van de onderdelen is netjes, staat keurig in verhouding met wat je ervoor krijgt.
    Voor de heeeele kleine m2 en m2,5 inbus 8.8 boutjes even een bezoekje aan een goede ijzerwarenzaak (een oude werkgever) en direct maar een assortimentssetje gemaakt, ook dit zal ongetwijfeld nog wel van pas komen.

    [​IMG]
    Dit was er over van het staartje

    [​IMG]
    Inmiddels is er één onderdeeltje vervangen (defecte delen liggen ernaast), en ook de staartservo is vervangen door een HS50. De tanden van de jamara bleken gestript (in eerste instantie had ik dit nog niet opgemerkt)
    [​IMG]
    Hier de onderdelen.

    Groeten van Aldert
     
  11. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Gigantisch he, een crashkit die in een boterhamzakje past :lol: :lol:

    Dat je fins al breken verbaast me niets... vanuit de US komen die berichten vaker. Lijkt een gevoelig punt. Uitkoken (uurtje in warm water tegen de kook aan houden, dan rustig laten afkoelen in het water) lijkt een oplossing.....

    Vind je verslag te gek..... en schaam me diep. Heb m'n prioriteiten even moeten verleggen.... :oops:

    Groet, winkje
     
  12. ApZ0r

    ApZ0r Guest

    Aaalie,

    goed bezig :D
    Leuk verslag en elke keer weer een mooi verhaal erbij :D
    Succes met je Trex.. Die van mijn komt over 2 weekjes denk ik...
     
  13. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo

    T-rex de afgelopen weken gebouwd inclusief de CCPM conversie. Bouwen is geen enkel probleem. ook de CCPM conversie is gemakkelijk. De servo's plaatsen in het uit te frezen gedeelte van de frame platen en wat spacers tussen de twee achterste servo's plaatsen, omdat ze anders tegen elkaar komen. Vervolgens de tuimelschijf aangepast met een kunststofplaatje waarin de bollinks op 120 graden gemonteerd zijn. Middels aangepaste stuurstangetjes de connectie gemaakt tussen de servo en tuimelschijf. Kost niets extra en veel plezier. Je houd dus veel onderdelen over.
    Toch is het gewicht niet extra veel lichter geworden.
    Ok ik gebruik de 401 gyro en 9 grams Hitec 55's en niet niet al te kleine ontvanger (Webra nano s6) en kom totaal op 618 gram uit.

    Vliegen:
    Ik had in het begin bijna geen controle op hekrotor. Draaide altijd links om en kon met vol tegen sturen het net allemaal recht houden. Een keer dus niet en daar lag ie te spartelen in het gras. Ik denk daar gaat mijn inhoud van de beurs weer (Zoom 400 gewend), maar totaal geen schade dus. Alles nog recht en heel, he, he :)

    Probleem opgelost door op het hekrotorbrugje langere bollink te monteren. Nu was ie weer bestuurbaar. Heeft nog wel een onrustig gekwispel op de staart, maar dat moet er wel uit te halen zijn door instellingen op hevellink, gyro en servo.

    Vermogen genoeg. geen enkel probleem met standaard align 400 motor.
    Ik vlieg met 1600 mA LiPo en vliegtijd nog niet opgemeten maar zit volgens mij wel goed.

    Paar foto's op www.spoeky.nl knop " RC modelflying "[/url]
     
  14. vangaever

    vangaever Guest

    spoeky,

    ik ben er bijna zeker van dat er iets schort aan de montage van de heckrotor. Ik had dezelfde problemen, en dacht er ook aan langere bollinks te monteren op de brug. Tien maal de handleiding lezen en de foto's bekijken bracht de oplossing. Ik moest simpelweg de heckrotorbladen omdraaien en de bollinks verwisselen van de ene bladhouder naar de andere, zodanig dat ze omkeren maar wel in dezelfde richting blijven draaien. Ik kon ook één kant op sturen, maar niet naar de andere. Nu heb ik voldoende koers voor beide kanten.

    joren
     
  15. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    :oops: you're right

    Hoe zit het overigens met jouw hoofdbladen tracking? Wil bij mij niet zo goed tracken.
     
  16. vangaever

    vangaever Guest

    spoeky

    hoofdbladen tracking: no problem. en heeft u de fout ondekt?????.
    joren.
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Ziet er goed uit Spoeky, lekker licht. Verstandig idee om direct 120 ccpm te maken. (standaard met lipo's en trainingsgestel zit de mijne op 680 gram)
    Bedoel je met de staart dat die tijdens het vliegen over 5 cm heen en weer "klapt". Dit probleempje heb ik wel last van gehad, echter na een andere servo (zonder speling) was dit probleempje voorbij.
    Het bladspoor is toch vrij eenvoudig met de kogellinkjes af te stellen... zelfs voor een beginner als mij zonder problemen.
    Apzor??? al aan het bouwen?? tis echt een leuk "ding"...
    :D

    Vanwege weinig tijd, en één klein lagertje dat ik nog miste heeft het vliegen even stil gestaan. Inmiddels ook maar een lipo pakket aangeschaft, hij wordt dan aardig lichter, toch wel veilig in huis.
    Nu de heli wat meer draaiuurtjes heeft, lijkt alles wat makkelijker te gaan. Zowel het mechaniekje, als het stuurwerk van de piloot :wink: . Gezien zijn gewicht is het niet de bedoeling om hem binnen te vliegen, toch vliegt ie makkelijker binnen dan de pic. die ik héél vroeger eens heb gehad.
    Het ombouwen naar direct aansturing zal ooit nog eens gebeuren, maar zoals deze heli standaard vliegt is toch heel bizonder. Met de stuurstangen op standaard lengte, amper trimmen en geen expo of andere poespas voelt ie heel vertrouwd aan.
    Vandaag ook even buiten gevlogen met behoorlijke wind. Omdat ik een tijdje niet kon vliegen toch maar doen. Veel twijfels, want met de pic. zou het gewoon onmogelijk zijn. Zeer verrassend vloog ie heel stabiel 8O , gering tegensturen was genoeg, ik vlieg ook vleugels, maar die hadden zeker meer vernomen van deze wind.
    Tijdens één van de eerste vluchten buiten (donker) is waarschijnlijk het landingsgestel gesneuveld. Dit werd pas later ontdekt. Het vreemde was dat we (mede modelbouwer vip-er) niet konden herinneren wanneer, en waardoor. Ik heb hier niets aan gedaan, gewoon doorgevlogen, had er ook geen hinder van met het trainingsgestel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op de achtergrond Theo...(Theo).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook nog piccolo geprobeert, zie foto voor resultaat... 8O
    [​IMG]
    Sorry Vincent (Vip-er) :sleepy:

    Groetjes van Aldert
     
  18. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja had dus verkeerd gemonteerd vandaar :oops: .
    tracking. Nou ja, verloopt bij verschillende pitch instellingen. Uiteraard weet ik hoe je bollinks moet afstellen. Vind wel dat de bladas redelijk felxibel in de rotorkop zit. Misschien de rubbers vervangen door sterker O -ringen.
    Verder vliegt ie ok. De Zoom vliegt overigens ook goed, als ie niet stuk is tenminste. T-rex is dus veel solider en crash bestendiger. Toppertje ..... :lol:
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

     
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb gelezen dat de tracking ook fout kan zijn omdat er geen plastic houdertjes op de bladen zit. Dit kan je oplossen door het hout te doorweken met CA.
     

Deel Deze Pagina