Bouwverslag T-Rex 450X

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door winkje, 30 dec 2004.

  1. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zaterdag weer eens gevlogen met de T-rex. Het woei toch een beetje maar vliegen geen enkel probleem. De T-rex wil zeker omhoog gaan en snel ook. Heb er nog geen aerobatisc mee gedaan, omdat ik nog wel een en ander moet afstellen, maar zal zeker geen probleem zijn.
    Heb wel in 1 hoek storing op mijn motor /pitch kanaal, maar dat is een bekend probleem met 20 amp regelaar. Zal nog een 35 amp regelaar halen en dan moet dat ook goed zijn.
     
  2. $olo

    $olo Guest

    ben ook van plan om een t-rex te bouwen.
    maar ineens met carbon/koolstof parts.
    is het dan verstandig om de standaard te kopen en upgrade of kan je beter de parts appart kopen en hem zo bouwen ? (wil ook gelijk naar brushless).
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    http://aircraft-world.com/ verkoopt nu de V2:

    Dat is na de Trex 400 de Trex 450 X dus eigenlijk alweer de 3de versie. Protech zou daar eens een voorbeeld aan moeten nemen en een goede versie van de Zoom uit te brengen.
     
  4. $olo

    $olo Guest

    wat doe ik nou het best ???
    standaard en verder upgrade'n of
    losse parts kopen en hem zo bouwen ?
    ps: geld en tijd speelt geen rol (rome was er ook niet in 1 dag ,;))
     
  5. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Standaard vliegt ie OK, zekers als je 'm overzet naar CCPM aansturing (geen extra onderdelen nodig)

    V2 is uiteraard mooi als je nog moet kopen. Altijd doen. 1 nadeel is dat de alu tuimleschijf wel zwaarder is dan de plastic versie. (let bij de platic versie erop dat je de 2 schijven even opnieuw aan elkaar verlijmd worden, want hij valt geheid uitmekaar :( standaard fabriek.

    Middels losse onderdelen upgraden is altijd duurder
     
  6. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Frameset bij heliworkz 8O
    [​IMG]
    een t-rex kit kopen :D
    een echte alu tuimelschijf bij ACW voor het bling effect. 8O
    enz enz enz enz als geld en tijd geen rol spelen.
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi..

    Even wat tussentijdse bevindingen. Inmiddels heeft de heli zo'n 100 akkuladingen leeggevlogen, en naar grote tevredenheid.
    De enige heliervaring voor de t-rex was een piccolo. Door die piccolo was ik genezen van helivliegpogingen, die ervaringen waren beslist niet positief. Mede door het enthousiasme op dit forum, en de nieuwe technologien (lichte kleine staartmotorloze heli's, en natuurlijk de lithium akku's/langere vliegtijd) uiteindelijk toch maar weer eens proberen (ook door beetje pushwerk van de vriendin).
    Na veel gelezen te hebben werd de keuze een t-rex. Hij had alle plussen die ik zocht (robuust, red.crashbestendig, ondanks beginner toch CP, goede verkrijgbaarheid onderdelen, prijs enz..)
    De bouw verliep voorspoedig, het afstellen ging makkelijk...

    Schade's na die honderd akkuladingen:
    -1 landingsgestel, oorzaak: zeer waarschijnlijk ruige landing
    -2 sets houten bladen (1 setje is eventueel nog bruikbaar na nieuwe krimpfolie), oorzaak: nose inn hoover, stuurfout
    -1 hoofdrotor behuizing, op het zwakste punt gescheurd, oorzaak: waarschijnlijk te abrupt aanschakelen van de motor (geen heliregelaar)
    -1 horizontale fin, oorzaak: vele ruige landingen (moet toch eens leren :oops: )
    -1 verticale fin, (zie bovenstaande punt)
    -2 staartbladhouders, oorzaak: losgelopen boutje, en stuurfoutje nose in hoover.
    -1 stuurbrug staart, oorzaak: zelfde losgelopen boutje
    -een aantal staartbladen 8O , oorzaak: een paar stuurfoutjes, maar ook wat vreemde schade's

    Het vreemde van de staartbladen is dat van tijd tot tijd een hoekje aan de achterzijde (scherpe kant) uit het blad breekt. Voor mij niet te beredeneren, de staart draait zeker de goede kant uit, en de bladen zitten goed gemonteerd.
    [​IMG]
    Hierboven een iets zwaarder gehavend blad, maar in het omcirkelde gedeelte breekt er vaak een klein hoekje af. Deze wordt dan vervangen. Wanneer er twee "gehavende"bladen zijn, worden die weer gemonteerd, tot ze er ernstiger aantoe zijn (zie foto), dan weeeer een setje nieuwe. Wat kan dit zijn???

    Buiten dit op dit moment nog voor mij onverklaarbaar mankementje alleen maar lof over deze heli.
    Het tail in hooveren gaat perfect (al zeg ik het zelf), en de landingen gaan nu heel netjes. Het nose in hooveren gaat redelijk. Het moeilijkste is de eerste stuurbeweging na het opstijgen. Dit "voelt"even vreemd, maar zodra je hem dan aanvoelt gaat dit net zo goed als de tail in hoover. Side in begint nu te komen, ik loop gewoon naar de zijkant vanuit een tail in hoover. Wordt het lastig, dan snel staart bijdraaien en stabiliseren met tail in. Ook dit gaat steeds beter. Met de tail in is het nu mogelijk om hem neer te zetten exat waar ik dat wil (stuk naar vooren, en weer terug, stuk opzij, en weer terug).
    Aangezien iedere modelbouwer weet dat ie af en toe eens crasht, ook een aantal andere kwetsbare delen aangeschaft. Deze liggen gelukkig nog werkloos toe te kijken. Delen: staartbuis, hoofdrotorbladhouders, hoofdrotoras, staartrotoras, hoofdbladhouders, staartrotorbehuizing, enkele stuurarmpjes in de rotorkop, en vele schroefjes/kogellinkjes/kogellagertjes.
    Ook nog een frampje, maar deze wordt t.z.t. aangepast voor de CCPM aansturing. (Al ziet het frame uit de vorige reactie er wel erg fijn uit :wink: )

    Alvast bedankt, groetjes Aldert
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het puntje van het staartblad is het laagste punt van de heli (draai er maar eens mee en kijk wat het laagste punt is). Ongetwijfeld heeft dit puntje de grond geraakt. Ik zet meer mijn vragen bij die grote hap uit het staartblad. Ik kan geen theorie bedenken hoe daar nu aan de achterkant van het blad een hap uit kan komen.
    Normaal ben ik niet zo moeilijk over de veiligheid, maar dit blad zou ik toch wel vervangen. Er komt redelijk wat luchtdruk op het blad te staan als die met 15000 rpm draait. Als het blad bij de onderste hap afbreekt kan dat best pijn doen ;)
     
  9. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het platsic van de bladen en staartvinnen is van dat plastic wat snel breekt. Dat die stukjes er uitzijn komt denk ik door de spanningen in het materiaal. Het plasti scheurt niet maar breekt gewoon af in die spanningslagen.

    Ik heb dus dan ook voor de t-rex carbon vinnen gekocht. Zo blijft er toch nog altijd wat te upgraden.

    8)
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest


    idd. Door het flexibele plastic van de staartvinnen buigt deze helemaal opzij en kunnen staartrotorbladen de grond raken. En idd het laagste punt van het blad is het achterste puntje. Als proef heb ik tijdelijk met een verstevigde vin gevlogen (twee tyraps en een staafje carbon over de vin) en sindsdien geen schade meer aan staartbladen :D . Tijd voor een diepteinvestering, carbon vinnen. Na verloop van tijd verdienen ze zichzelf wel weer terug :wink: .

    Gr. A.
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Canopy inmiddels ook een beetje kleur gekregen, beetje geel. Hij is gespoten met boommarkeerverf uit de container bij een werkgever 8O .

    [​IMG]

    Nog een beetje text (benzinestift) en dan is die leuk genoeg.


    Groeten A.
     
  12. javan

    javan Guest

    heb ook het probleem dat de heli rondjes wil draaien,de bllinks van de heckrotor al verlengt maar helpt nt.moet tegensturen en draait nog.
    kunnen jullie de heckrotor tegenhouden als de motor draait?

    ik kan dit wel ,het stukje(nr64)waar het riempje op zit ,daarvan draait het asje gewoon verder terwijl het tandwieltje stilstaat..
    moet ik dit gaan vastlijmen??
     
  13. javan

    javan Guest


    is opgelost,een druppeltje ca op het tandwiel en het asje,asje draaide los rond..
     

Deel Deze Pagina