Hier komt een bouwverslag(je) van m´n tussendoorprojectje, De PT-15 Torpedoboot van Tamiya.
De Doos.
De doos geopend ;-)
De inhoud.
De aandrijving (2x Graupner SPEED 305 Torque + 2 Thor4 Regelaar). en stuurservo (Futaba S3107 Nano ).
Gelijk maar de standaard in elkaar gezet en een kleurtje gegeven.
UPDATE 1.
Beide Hennegat kokers geplaatst
UPDATE 2
Beide schroefaskokers geplaatst.
PFFF, wat een priegelwerk, en dan na te gaan dat er mensen zijn die bootjes in 1:200 maken.
Als de lijm is uitgehard dan moeten er nog wel een paar dingen bijgeschuurd worden ;-)
Ondertussen maar eens bedenken hoe ik de stuurservo ga monteren en een motorsteun maken.
Update 3
Zo gaat het er ongeveer uitzien. de roeren zijn nog te groot, deze worden aangepast als ik de schroeven heb.
Zo komt het er van binnen uit te zien. Het plaatje triplex gaat dienen als Fundering voor de motorsteun, voor de regelaars en als en extra punt om de schroefassen te fixeren (al denk ik niet dat het nodig zal zijn met assen van 140mm!!!)Ik heb besloten om de motorsteun van messing te maken, en de accu´s komen voor en achter het plaatje triplex te liggen (afhankelijk van het gewicht en het voltage waar ik op ga varen ;-))
Update 4!
De motoren zijn gemonteerd, Ik heb het maar op de simpele manier gedaan.
Ze zijn nu op een wig gelijmd onder de juiste hoek, Het plaatje wat tussen de motoras en de schroefas zit is ervoor om een beetje ruimte te houden tussen de beide assen ca 1mm (ik ga een stukje siliconenslang als koppeling gebruiken).
Ook zijn de roeren met elkaar verbonden, nog ff wachten tot de lijm droog is en dan iets maken voor de roer servo.
Update 5!
Roerservo is gemonteerd. roeruitslag is wel klein geworden maar dat kan altijd nog aangepast worden. (Beide motoren hebben een aparte regelaar op hun eigen kanaal, dus daar kan ik ook nog mee sturen
) Eerst de proefvaart maar afwachten ;-)
Nu ga ik m´n hersens maar eens breken over de bedrading.
Update 6.
De machinekamer. Het is nog niet compleet, er moet nog een plaatsje gevonden worden voor een zekering en de aan/uit schakelaar.
Vlak voor de eerste testrun.
TEST GESLAAGD
motoren starten zonder problemen, ook het "drijf bij wire" systeem werkt perfect ;-) ,BEC fuctioneert zoals het moet (Zinna, Bedankt voor de tip)
Voor m´n gevoel draaien de motoren vrij langzaam op 6V, maar dat ga ik wel zien na de eerste proefvaart, kan altijd nog naar 7,2V (of als het nodig is naar 8,4 of meer)
Update 7.
Ik was benieuwd hoe zwaar ze nu eigenlijk ging worden.
DUS.... Het water in, maar bij gebrek aan een badkuip. De wasbak
Eerst maar eens 6 cellen, vrij hoog in het water. 1 erbij, dat lijkt beter.
Van voor gezien.
Van boven gezien.(word waarschijnlijk 4 cellen voor en 3 cellen achter)
Bijna 750gr, Komt nog zo´n 150gr bij (overige plastic delen) dus 900gr met 7 cellen.
Leuk gewicht. (nu vraag ik me toch af hoe ik bij 1100gr kom (zie bericht #5)
Update 8.
De aandrijving laat ik voorlopig zo als het is, en ik ben begonnen met de aankleding.
Ik wil zoveel mogelijk onderdelen lijmen voordat ik ga schilderen/spuiten, de reden daarvoor is dat:
A - Bijna alles wordt grijs.
B - er zitten zoveel kwetsbare delen op dat ik bang ben dat als ik er later weer verf af moet gaan krabben om iets te lijmen ik de boel beschadig (de scepters b.v. zijn minder dan een halve mm dik)
Update 9.
Vandaag het klusje aangepakt waar ik het meest tegen op zag.
Het schilderen van de bemaning. Hier nog "kaal" na het uitknippen van het spuitgietraam.
Tijdens het "aankleden". Ik heb de beschrijving niet helemaal gevolgd, vond ze te donker worden, Dus hebben ze allemaal een oranje reddingsvest (Volgens de beschrijving XF-52 Flat grey earth, een rare grijs/bruine kleur) gekregen .
Hier de complete bemanning klaar om aan boord te gaan.
Niet perfect, maar als je nagaat dat ze niet groter zijn dan 27mm vind ik het voor mezelf niet slecht.
en van ca 1,5 meter zien ze er zelfs goed uit ;-)
Update 10.
Kom vandaag thuis na 2 weken afwezigheid, wat ligt er op m´n deurmat!!
Een envelope uit The UK met de 2 schroeven. (Eigenlijk zijn het schroefjes, 19mm
)
Gelijk ff passen natuurlijk. (Roeren moeten zoals verwacht aangepast worden)
Alles is nu kompleet om de PT15 af te maken, het enige dat nu nog onbreekt is TIJD :-( .
Ga zondag weer voor 2 weken weg, maar hoop daarna weer iets meer tijd te hebben om te bouwen.
Update 11 :-(
Vandaag vol goedemoed naar de waterkant, na gister de PT-15 (proef) vaarklaar te hebben gemaakt (heb er nu 8x penlite inliggen).
Voor m´n gevoel draaien de 12v motoren snel genoeg op 4,8v voor deze boot (het is geen speedboot) en ligt de boot iets hoger op het water wat een stuk realistiser (schrijf ik dat goed??) lijkt.
Ook de gewichtsverdeling lijkt nu een stuk beter.
Baterijen van het fototoestel opgeladen en om 3 uur de boot in het water.
Ik had de boot nog niet los gelaten en zie het water al naar binnen komen :sad: dus snel de boot weer uit het water, en alles weer ingepakt.
Thuis gekomen maar eens kijken wat het probleem is, blijkt dat een van de hennegat kokers los zit, andere ook maar eens voorzichtig voelen, KRAK, ook los zelfde met de schroefaskoker´s. Alles wat met de zelfde lijm is geplakt laat los (Alleen op het Plastik, op het hout en het metaal gaat het niet los
).
Dus verkeerde lijm gebruikt, Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?? (Ik dacht zelf aan Stabilit Express).
De bouw van de rest van de boot gaat voorspoedig, Zal er binnenkort een fototje van maken.
Hier de foto´s
Het begint er nu echt op te lijken.
Word vervolgd.
Groeten Roland.
De Doos.

De doos geopend ;-)

De inhoud.

De aandrijving (2x Graupner SPEED 305 Torque + 2 Thor4 Regelaar). en stuurservo (Futaba S3107 Nano ).

Gelijk maar de standaard in elkaar gezet en een kleurtje gegeven.

UPDATE 1.
Beide Hennegat kokers geplaatst

UPDATE 2
Beide schroefaskokers geplaatst.
PFFF, wat een priegelwerk, en dan na te gaan dat er mensen zijn die bootjes in 1:200 maken.

Als de lijm is uitgehard dan moeten er nog wel een paar dingen bijgeschuurd worden ;-)

Ondertussen maar eens bedenken hoe ik de stuurservo ga monteren en een motorsteun maken.
Update 3
Zo gaat het er ongeveer uitzien. de roeren zijn nog te groot, deze worden aangepast als ik de schroeven heb.

Zo komt het er van binnen uit te zien. Het plaatje triplex gaat dienen als Fundering voor de motorsteun, voor de regelaars en als en extra punt om de schroefassen te fixeren (al denk ik niet dat het nodig zal zijn met assen van 140mm!!!)Ik heb besloten om de motorsteun van messing te maken, en de accu´s komen voor en achter het plaatje triplex te liggen (afhankelijk van het gewicht en het voltage waar ik op ga varen ;-))

Update 4!

De motoren zijn gemonteerd, Ik heb het maar op de simpele manier gedaan.
Ze zijn nu op een wig gelijmd onder de juiste hoek, Het plaatje wat tussen de motoras en de schroefas zit is ervoor om een beetje ruimte te houden tussen de beide assen ca 1mm (ik ga een stukje siliconenslang als koppeling gebruiken).
Ook zijn de roeren met elkaar verbonden, nog ff wachten tot de lijm droog is en dan iets maken voor de roer servo.
Update 5!

Roerservo is gemonteerd. roeruitslag is wel klein geworden maar dat kan altijd nog aangepast worden. (Beide motoren hebben een aparte regelaar op hun eigen kanaal, dus daar kan ik ook nog mee sturen

Nu ga ik m´n hersens maar eens breken over de bedrading.
Update 6.

De machinekamer. Het is nog niet compleet, er moet nog een plaatsje gevonden worden voor een zekering en de aan/uit schakelaar.

Vlak voor de eerste testrun.

TEST GESLAAGD

Voor m´n gevoel draaien de motoren vrij langzaam op 6V, maar dat ga ik wel zien na de eerste proefvaart, kan altijd nog naar 7,2V (of als het nodig is naar 8,4 of meer)
Update 7.

Ik was benieuwd hoe zwaar ze nu eigenlijk ging worden.
DUS.... Het water in, maar bij gebrek aan een badkuip. De wasbak

Eerst maar eens 6 cellen, vrij hoog in het water. 1 erbij, dat lijkt beter.

Van voor gezien.

Van boven gezien.(word waarschijnlijk 4 cellen voor en 3 cellen achter)

Bijna 750gr, Komt nog zo´n 150gr bij (overige plastic delen) dus 900gr met 7 cellen.
Leuk gewicht. (nu vraag ik me toch af hoe ik bij 1100gr kom (zie bericht #5)
Update 8.

De aandrijving laat ik voorlopig zo als het is, en ik ben begonnen met de aankleding.
Ik wil zoveel mogelijk onderdelen lijmen voordat ik ga schilderen/spuiten, de reden daarvoor is dat:
A - Bijna alles wordt grijs.
B - er zitten zoveel kwetsbare delen op dat ik bang ben dat als ik er later weer verf af moet gaan krabben om iets te lijmen ik de boel beschadig (de scepters b.v. zijn minder dan een halve mm dik)
Update 9.

Vandaag het klusje aangepakt waar ik het meest tegen op zag.
Het schilderen van de bemaning. Hier nog "kaal" na het uitknippen van het spuitgietraam.

Tijdens het "aankleden". Ik heb de beschrijving niet helemaal gevolgd, vond ze te donker worden, Dus hebben ze allemaal een oranje reddingsvest (Volgens de beschrijving XF-52 Flat grey earth, een rare grijs/bruine kleur) gekregen .

Hier de complete bemanning klaar om aan boord te gaan.
Niet perfect, maar als je nagaat dat ze niet groter zijn dan 27mm vind ik het voor mezelf niet slecht.
en van ca 1,5 meter zien ze er zelfs goed uit ;-)
Update 10.

Kom vandaag thuis na 2 weken afwezigheid, wat ligt er op m´n deurmat!!
Een envelope uit The UK met de 2 schroeven. (Eigenlijk zijn het schroefjes, 19mm

Gelijk ff passen natuurlijk. (Roeren moeten zoals verwacht aangepast worden)
Alles is nu kompleet om de PT15 af te maken, het enige dat nu nog onbreekt is TIJD :-( .
Ga zondag weer voor 2 weken weg, maar hoop daarna weer iets meer tijd te hebben om te bouwen.
Update 11 :-(
Vandaag vol goedemoed naar de waterkant, na gister de PT-15 (proef) vaarklaar te hebben gemaakt (heb er nu 8x penlite inliggen).
Voor m´n gevoel draaien de 12v motoren snel genoeg op 4,8v voor deze boot (het is geen speedboot) en ligt de boot iets hoger op het water wat een stuk realistiser (schrijf ik dat goed??) lijkt.
Ook de gewichtsverdeling lijkt nu een stuk beter.
Baterijen van het fototoestel opgeladen en om 3 uur de boot in het water.
Ik had de boot nog niet los gelaten en zie het water al naar binnen komen :sad: dus snel de boot weer uit het water, en alles weer ingepakt.
Thuis gekomen maar eens kijken wat het probleem is, blijkt dat een van de hennegat kokers los zit, andere ook maar eens voorzichtig voelen, KRAK, ook los zelfde met de schroefaskoker´s. Alles wat met de zelfde lijm is geplakt laat los (Alleen op het Plastik, op het hout en het metaal gaat het niet los

Dus verkeerde lijm gebruikt, Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?? (Ik dacht zelf aan Stabilit Express).
De bouw van de rest van de boot gaat voorspoedig, Zal er binnenkort een fototje van maken.
Hier de foto´s

Het begint er nu echt op te lijken.

Word vervolgd.
Groeten Roland.
Laatst bewerkt door een moderator: