Bouwverslag Tamiya PT-15 1:72

Hier komt een bouwverslag(je) van m´n tussendoorprojectje, De PT-15 Torpedoboot van Tamiya.


De Doos.
17684791e5b9ea362.jpg


De doos geopend ;-)
17684791e5ba3512b.jpg


De inhoud.
17684791e5ba70a8f.jpg


De aandrijving (2x Graupner SPEED 305 Torque + 2 Thor4 Regelaar). en stuurservo (Futaba S3107 Nano ).
17684791f4e8a9db9.jpg


Gelijk maar de standaard in elkaar gezet en een kleurtje gegeven.
17684791f4e8e81ff.jpg


UPDATE 1.

Beide Hennegat kokers geplaatst
176847920a68c2777.jpg


UPDATE 2

Beide schroefaskokers geplaatst.
PFFF, wat een priegelwerk, en dan na te gaan dat er mensen zijn die bootjes in 1:200 maken.
17684792221447796.jpg


Als de lijm is uitgehard dan moeten er nog wel een paar dingen bijgeschuurd worden ;-)
1768479222148730b.jpg


Ondertussen maar eens bedenken hoe ik de stuurservo ga monteren en een motorsteun maken.


Update 3
Zo gaat het er ongeveer uitzien. de roeren zijn nog te groot, deze worden aangepast als ik de schroeven heb.
176847936043c5190.jpg


Zo komt het er van binnen uit te zien. Het plaatje triplex gaat dienen als Fundering voor de motorsteun, voor de regelaars en als en extra punt om de schroefassen te fixeren (al denk ik niet dat het nodig zal zijn met assen van 140mm!!!)Ik heb besloten om de motorsteun van messing te maken, en de accu´s komen voor en achter het plaatje triplex te liggen (afhankelijk van het gewicht en het voltage waar ik op ga varen ;-))
1768479360438af9c.jpg


Update 4!

1768479a5a1725ee0.jpg

De motoren zijn gemonteerd, Ik heb het maar op de simpele manier gedaan.
Ze zijn nu op een wig gelijmd onder de juiste hoek, Het plaatje wat tussen de motoras en de schroefas zit is ervoor om een beetje ruimte te houden tussen de beide assen ca 1mm (ik ga een stukje siliconenslang als koppeling gebruiken).

Ook zijn de roeren met elkaar verbonden, nog ff wachten tot de lijm droog is en dan iets maken voor de roer servo.

Update 5!

1768479b3134cb1f3.jpg

Roerservo is gemonteerd. roeruitslag is wel klein geworden maar dat kan altijd nog aangepast worden. (Beide motoren hebben een aparte regelaar op hun eigen kanaal, dus daar kan ik ook nog mee sturen :-) ) Eerst de proefvaart maar afwachten ;-)

Nu ga ik m´n hersens maar eens breken over de bedrading.

Update 6.

176847aade6a92ec8.jpg

De machinekamer. Het is nog niet compleet, er moet nog een plaatsje gevonden worden voor een zekering en de aan/uit schakelaar.

176847aade6ad56e2.jpg

Vlak voor de eerste testrun.

176847aade6b200a4.jpg

TEST GESLAAGD :-) motoren starten zonder problemen, ook het "drijf bij wire" systeem werkt perfect ;-) ,BEC fuctioneert zoals het moet (Zinna, Bedankt voor de tip)
Voor m´n gevoel draaien de motoren vrij langzaam op 6V, maar dat ga ik wel zien na de eerste proefvaart, kan altijd nog naar 7,2V (of als het nodig is naar 8,4 of meer)

Update 7.

176847ab026c13bba.jpg

Ik was benieuwd hoe zwaar ze nu eigenlijk ging worden.
DUS.... Het water in, maar bij gebrek aan een badkuip. De wasbak :-)
Eerst maar eens 6 cellen, vrij hoog in het water. 1 erbij, dat lijkt beter.

176847ab026c5054b.jpg

Van voor gezien.

176847ab026c89f48.jpg

Van boven gezien.(word waarschijnlijk 4 cellen voor en 3 cellen achter)

176847ab028ad6134.jpg

Bijna 750gr, Komt nog zo´n 150gr bij (overige plastic delen) dus 900gr met 7 cellen.
Leuk gewicht. (nu vraag ik me toch af hoe ik bij 1100gr kom (zie bericht #5)

Update 8.

176847ab82d81c8e6.jpg

De aandrijving laat ik voorlopig zo als het is, en ik ben begonnen met de aankleding.
Ik wil zoveel mogelijk onderdelen lijmen voordat ik ga schilderen/spuiten, de reden daarvoor is dat:
A - Bijna alles wordt grijs.
B - er zitten zoveel kwetsbare delen op dat ik bang ben dat als ik er later weer verf af moet gaan krabben om iets te lijmen ik de boel beschadig (de scepters b.v. zijn minder dan een halve mm dik)

Update 9.

176847ac74f339bc2.jpg

Vandaag het klusje aangepakt waar ik het meest tegen op zag.
Het schilderen van de bemaning. Hier nog "kaal" na het uitknippen van het spuitgietraam.

176847ac74f37e1d8.jpg

Tijdens het "aankleden". Ik heb de beschrijving niet helemaal gevolgd, vond ze te donker worden, Dus hebben ze allemaal een oranje reddingsvest (Volgens de beschrijving XF-52 Flat grey earth, een rare grijs/bruine kleur) gekregen .

176847ac74f3bed42.jpg

Hier de complete bemanning klaar om aan boord te gaan.
Niet perfect, maar als je nagaat dat ze niet groter zijn dan 27mm vind ik het voor mezelf niet slecht.
en van ca 1,5 meter zien ze er zelfs goed uit ;-)

Update 10.

176847d1966c7f353.jpg

Kom vandaag thuis na 2 weken afwezigheid, wat ligt er op m´n deurmat!!
Een envelope uit The UK met de 2 schroeven. (Eigenlijk zijn het schroefjes, 19mm :-) )
Gelijk ff passen natuurlijk. (Roeren moeten zoals verwacht aangepast worden)
Alles is nu kompleet om de PT15 af te maken, het enige dat nu nog onbreekt is TIJD :-( .
Ga zondag weer voor 2 weken weg, maar hoop daarna weer iets meer tijd te hebben om te bouwen.


Update 11 :-(

Vandaag vol goedemoed naar de waterkant, na gister de PT-15 (proef) vaarklaar te hebben gemaakt (heb er nu 8x penlite inliggen).
Voor m´n gevoel draaien de 12v motoren snel genoeg op 4,8v voor deze boot (het is geen speedboot) en ligt de boot iets hoger op het water wat een stuk realistiser (schrijf ik dat goed??) lijkt.
Ook de gewichtsverdeling lijkt nu een stuk beter.
Baterijen van het fototoestel opgeladen en om 3 uur de boot in het water.
Ik had de boot nog niet los gelaten en zie het water al naar binnen komen :sad: dus snel de boot weer uit het water, en alles weer ingepakt.
Thuis gekomen maar eens kijken wat het probleem is, blijkt dat een van de hennegat kokers los zit, andere ook maar eens voorzichtig voelen, KRAK, ook los zelfde met de schroefaskoker´s. Alles wat met de zelfde lijm is geplakt laat los (Alleen op het Plastik, op het hout en het metaal gaat het niet los :mad: ).
Dus verkeerde lijm gebruikt, Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?? (Ik dacht zelf aan Stabilit Express).

De bouw van de rest van de boot gaat voorspoedig, Zal er binnenkort een fototje van maken.

Hier de foto´s

1768482c5476dfbb5.jpg

Het begint er nu echt op te lijken.
1768482c547727ac7.jpg



Word vervolgd.

Groeten Roland.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een leuk bootje, ik kan me herinneren dat robbe ook zoiets heeft (had)
Hoe groot is hij ongeveer? en hoe is de pasvorm? past het allemaal goed of moet je nog veel bijwerken?
 
@Koos82.

De PT-15 is schaal 1:72 ze wordt ong 480mm lang, Gewicht zal rond de 1100gr worden.
En de pasvorm, het is Tamiya dus (Bijna) Perfect!

Gr Roland.
 
Leuk, ik heb hem ook eens een keertje gebouwd.
Laat je die hennegatskokers zo aan de onderkant uitsteken? Ik neem aan van niet.
Kost bergen vermogen, stroom en snelheid.
 
Ik denk dat de roeren het niet meer goed doen als je de kokers binnen de romp houdt. De romp lijkt behoorlijke ronding te hebben.

Gr robin

ps. ik heb het model van robbe gebouwd (1:40)
 
Laat je die hennegatskokers zo aan de onderkant uitsteken?

Deze worden korter (ca 1mm uitsteek) als ik ze korter maak heb ik maar een paar mm roeruitslag, en ik ben bang dat dat te weinig is. Maar dat zijn dingen die later (na een aantal keer proef varen) nog aangepast kunnen worden.

gr Roland.

Edit.
Robin was me net voor.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project!! Doet deugd om te zien dat nog iemand de Thor regelaars gebruikt. Staan die roerkokers niet te dicht tegen de spiegel, om nog wat uitslag te hebben, of is dat gezichtsbedrog?
 
Mooi project!! Doet deugd om te zien dat nog iemand de Thor regelaars gebruikt. Staan die roerkokers niet te dicht tegen de spiegel, om nog wat uitslag te hebben, of is dat gezichtsbedrog?


ik heb de Thor regelaars genomen omdat die zo lekker klein zijn 12x10x2mm 4A continu 1sec zelfs 12A :-) (Wat is goede keus voor het zekeren (Zekering) met deze opstelling, motor heeft een blokkeerstroom van 1,9A)

En de roeren hebben nu een uitslag van ca 120 graden, zal voor zo'n snelvarend schip (hopelijk) voldoende zijn.


Gr Roland.
 
Laatst bewerkt:
op hoge snelheid word het effect van je roer groter he ,bij lage snelheid kleiner .
dus je roeruitslag gebruik je het meenst bij manuvreren ,op snelheid gebruik je maar weinig roeruitslag hoor !

erg leuk projecht !
zo moet ik ook nog bezig ,met mijn echt vadernde bijboot van ong 20 a 22 cm ....

mzzlss
erik
 
Roland, zekeringen van 2A uitproberen. Ik gebruik enkele Graupner Multispeed 140 sets, die nemen 0,8A op, en toch moest ik soms een zekering van 3A vervangen. Vermoedelijk brandt de zekeringdraad in, en "verslijt" stelselmatig. Maar jij hebt 2 regelaars, dus helemaal stilvallen in het midden van de plas, zou al een ongelukkige samenloop zijn.
Vergeet NIET om uit één Thor4 een rode draad los te maken uit de stekker. Anders gaan de BEC's "vechten".
 
Laatst bewerkt:
Toch kun je de kokers wat inkorten, dun buisje over de roerkoning en je hebt weer "afstand". Of je laat ze op lengte, maar maak ze dan een stukje stroomgunstiger. Alle beetjes helpen.
 
Buiten het feit dat ik dit een leuk project vind, en alles op de voet volg. Vind het ook leuk hoe je de updates bij elkaar houdt. Gewoon alles editen in de eerste post ;-)
 
Leuk verslag Roland!
Zelf ben ik momenteel bezig om de pt-15 van robbe 1:40 te bouwen.
Het is mijn eerste scheepje, en terzijnertijd wil ik ook een bouwverslagje tikken.
Hier een leuke link naar een bouwverslag van de robbe-versie op rcuniverse:

Robbe PT 15 Patrol boat review

Groet,
Edwin
 
Ahoi,

de PT-15 van Robbe is ook één van mijn lopende projecten. Nu gaat dit draadje over de Tamiya-versie van dit schip en daarom bij de onderstaande foto's de opmerking: "is het nu de Tamiya of de Robbe uitvoering?"

16447983af2d0c67.jpg


16447983af308ed3.jpg


Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jos,

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen; de robbe-uitvoering.
Maar dan wel één met wat eigen inspiratie, want die belijning die onder langs de romp loopt en vooraan iets naar boven buigt staat bij mij niet in het bouwplan.
Ook de vensters van het dekhuis hebben bij robbe niet zo een keurig kozijntje eromheen.
Maar voor de rest lijkt hij sprekend.

Ziet er trouwens al erg goed uit!
 
Beetje laat antwoord maar ik was niet van plan om 12,50 euri te betalen voor een uurtje internet in het hotel.



Roland, zekeringen van 2A uitproberen. Ik gebruik enkele Graupner Multispeed 140 sets, die nemen 0,8A op, en toch moest ik soms een zekering van 3A vervangen. Vermoedelijk brandt de zekeringdraad in, en "verslijt" stelselmatig. Maar jij hebt 2 regelaars, dus helemaal stilvallen in het midden van de plas, zou al een ongelukkige samenloop zijn.
Vergeet NIET om uit één Thor4 een rode draad los te maken uit de stekker. Anders gaan de BEC's "vechten".

Ok, Bedankt voor de tip´s (dat van ¨2 bec´s¨ wist ik niet)


Toch kun je de kokers wat inkorten, dun buisje over de roerkoning en je hebt weer "afstand". Of je laat ze op lengte, maar maak ze dan een stukje stroomgunstiger. Alle beetjes helpen.

En toch laat ik het (voorlopig) zo ;-)

Buiten het feit dat ik dit een leuk project vind, en alles op de voet volg. Vind het ook leuk hoe je de updates bij elkaar houdt. Gewoon alles editen in de eerste post ;-)

Het idee heb ik ook maar ¨geleend¨ van iemand uit het autoforum (Psygho (Emil)
Het blijft lekker overzichtelijk zo.


Ahoi,

de PT-15 van Robbe is ook één van mijn lopende projecten. Nu gaat dit draadje over de Tamiya-versie van dit schip en daarom bij de onderstaande foto's de opmerking: "is het nu de Tamiya of de Robbe uitvoering?"


Jos


Het is in ieder geval NIET de Tamiya uitvoering (De dekken zijn veelste kaal :-) )
Als ik het formaat moet schatten zeg ik ook ¨de Robbe¨ uitvoering,
Ziet er allemaal erg strak uit. (Al ga ik voor een rood onderwaterschip ;-) )

Gr Roland.


Oja, M´n ontvanger is ook binnen, Robbe Futaba R114F,4 kanaals en lekker klein (11gr).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top