Bouwverslag Tamiya Scania P420

Discussie in 'Model truckers' gestart door PlUiS, 9 jan 2008.

  1. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Tja, het zit zo: Er zijn zeven assen in totaal. De eerste twee kunnen gewoon sturen. Deze laten we even buiten beschouwing.

    Dan is er een starre ongeveerde vrijlopende as, een tweetal afgeveerde aandrijfassen, een afgeveerde sturende naloop as en vervolgens weer een starre ongeveerde vrijlopende as. Normaliter zijn tijdens het rijden de aandrijfassen en de sturende naloopas op de grond, de andere twee assen zijn omhoog. Dit komt omdat deze direct aan het frame zitten, en de drie eerdergenoemde assen het hele frame dragen. Door lucht uit de vering te laten lopen, zal het frame zakken. Hierdoor komen de aandrijfrollen die boven de aandrijfassen zitten tegen de wielen aan. Tegelijkertijd worden de twee vrijlopende assen tegen de grond aan gedrukt. Dit zijn dus eigenlijk de stempels.

    Ik ga geen extra stempels monteren. Het is een schaalmodel, waarmee alle balansen ook op schaal zijn. Als het frame licht genoeg is, moet de truck blijven staan. Ik ben al in de weer geweest met messing buizen, en het was opvallend licht.

    De "steunen" die tegen de vangrails zaten, zijn afstands bepalers. Deze zorgen ervoor dat de truck/trailer op een gelijke afstand van de reling heen en weer kan bewegen, zonder dat er iemand naar boven moet om te sturen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2008
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Pluis,

    Bedankt voor je antwoord, het is mij nu duidelijk.

    Veel bouwplezier !
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hetgeen wat je tegen of bijna tegen de vangrail ziet, zijn sensoren...
    Die houden de wagen, indien je ermee rijd zo dicht mogelijk bij de vangrail en voorkomen er ook voor, om er niet tegenaan te rijden !

    Verder heb ik inderdaad ook niks gezien, van steunpoten.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2008
  4. hoi lukt het een beetje en nog fotos gemaakt gr peter
     
  5. Ricky.v

    Ricky.v

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Delfgauw
    Wauw, die mast ziet er indrukwekkend uit!
    ben benieuwd wat het wordt!:D

    groeten Rick
     
  6. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    in 1 woord: impressive!!!
    Ik hoop dat je mooie projekt goed verloopt!
     
  7. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Na een wat stille periode weer wat plaatjes en info:

    Ik heb de bumper en de onderste grille gespoten, en vorzien van gaas. Over de spatborden ben ik nog niet helemaal tevreden, maar dat doen we dus gewoon weer met een extra laagje. Op de foto's is ook te zien dat ik een tweede stuuras heb gemonteerd, en dat daar het oude spatbord van de aandrijfas overheen zit. Dit is voor het idee, hier moet ik nog iets anders voor maken, omdat er supersingles komen, en die passen niet onder deze spatborden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarnaast heb ik de achterassen aan een frame vast gezet. Het is de bedoeling dat ik dit frame met een soort spindel op en neer laat bewegen, zodat de truck achter op en neer kan (zoals eerder beschreven).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. Mario87

    Mario87 Guest

    Mooi werk!!
    De bumper is ook mooi gespoten.
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Pluis,

    Dat ziet er allemaal erg netjes uit :)

    Overigens één aanrader !
    Van je sturende voorloopas, zou ik 1 á 2 bladveren verwijderen...
    Dit om meer wegdruk te garanderen voor je aangedreven wielen.

    En wellicht maakt dit het ook wat makkelijker, om je spindel-liftsysteem te vergemakkelijken !
    Ik verwacht een aardig totaal-gewicht, als dit geheel klaar is.
    Hierdoor zal die voorloopas uit zichzelf al voldoende meegaan, door het gewicht.
    Hierdoor hoef je enkelt maar op je 2 aangedreven assen, een spindel-liftsysteem te maken.

    Succes met de verdere voorderingen ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Thnx voor het advies. Het is echter een naloopas. En omdat het geheel dan lichtelijk voorover kantelt (voor worden de assen niet gelift) neemt de asdruk automatisch toe bij de aandrijfassen.
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Pluis,

    Inderdaad een naloopas :)

    Ik begrijp nu ook jouw idee met het gehele frame, om dit te liften via een spindel-systeem.

    Maak je de voorassen op de gelijke hoogte van de starre assen ?
     
  12. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Waarschijnlijk wel, op die manier staat hij namelijk recht als het frame uitgeklapt is.
     
  13. heb is wel een stoere kleur zeg maar ga je velge ook nog kleuren of niet
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Het zal waarschijnlijk je enige optie zijn...
    Gezien je een beperkte ruimte hebt, om eventueel toch ook de voorwielen te kunnen laten zakken !

    Heb je al iets kunnen verzinnen, om die aandrijf-frame te laten bewegen ?
    Metname dat het goed op zijn plek blijft, in de rij-stand.

    Ben benieuwd...
     
  15. WvdB

    WvdB Guest

    Beste Pluis,

    Ik weet totaal niet hoe dit forum werkt, maar ik waag het er op.
    Waarschijnlijk hebben wij al wel contact gehad.
    Ik ben de Operationeel Manager van DMV laagwerkers BV / Wemo-tec Nederland.
    Ik verhuur als enige in de Benelux die helle mooie machine die jij probeerd op schaal te maken. (de tekeningen heb je waarschijnlijk ook van mij, anders ben je namelijk niet de enige...)

    Wat ik tot nu toe gezien heb is super... ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

    Toch moet ik mijn bezorgheid uitspreken over de stabiliteit, en de vele berichten over lift-assen.

    Het feit dat de door jouw te bouwen laagwerker (type MBI180-1,7S special) geen stempels heeft, komt door een combinatie van diverse factoren.
    1. een klein contra-gewicht ca 4000kg (binnen-draaient)
    2. werken onder het eigen zwaarte-punt
    3. weg nemen van alle insabiliteit.

    Dat laatste is de meest belangrijke.
    Dit bereiken wij door het wegnemen van de vering. (iets wat niet kan veren, kan ook niet overhellen.)
    Vandaar ook bij dit type de 7 assen.
    Tijdens transport staan er echter maar 5 op de weg.
    De overige 2 asen (3e en 7e) zitten met een vast ongeveerde balk onder het chassis.
    deze assen lijken gelift, maar schijn bedriegd....

    Door dat die assen iets korter onder het chassis gemonteerd zijn, lijken ze dus gelift.
    Het kunstje komt nu... als wij op locatie aankomen, laten wij alle luchtvering leeg lopen. (alle 5 de echten assen zijn lucht geveerd) Hierdoor komen die 2 vasten assen ook op het wegdek te staan, en hebben we totaal geen vering meer (uitgezonder de lucht in de banden).

    Omdat jouw model dus bladvering heeft, kan hij dus gaan hellen, en evt. omkiepen.
    Vandaar mijn bezorgheid, maar misschien valt het allemaal wel mee.

    Voor de volledigheid hier nog eens de as-configuratie.

    1e as = 1e stuur-as
    2e as = 2e stuur-as
    3e as = ongeveerde hoog geplaatste vaste as (enkel lucht)
    4e as = 1e aangedreven as ( dubbel lucht )
    5e as = 2e aangedreven as ( dubbel lucht )
    6e as = 3e stuur-as
    7e as = ongeveerde hoog geplaatste vaste as (enkel lucht)

    mocht je vragen hebben... dan hoor ik het wel.
    info@dmv-laagwerkers.nl

    Veel succes, en ik hou dit forum in de gaten.

    Mvg, Wilfred van den Berg
     
  16. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Welkom op het forum! Het klopt dat we inderdaad contact hebben gehad en nogmaals bedankt voor de tekeningen. Zoals je ziet schiet het niet ontzettend op. Ik heb een fulltime baan en daarnaast heb ik best wel wat reistijd. Dan heb je soms gewoon geen fut om s'avonds wat te doen. Daarnaast ben ik bezig met de technische uitdagingen zoals het laten zakken van het geheel.

    De technische uitleg is heel goed, dit had ik inderdaad al begrepen. Omdat ik echter geen luchtvering ga maken (ik maak gebruik van de bestaande bladveren van de modelbouw fabrikant, Tamiya), heb ik besloten om de achterste aangedreven assen en de gestuurde as op een subframe te zetten en deze als geheel te liften. De voorste assen zal waarschijnlijk niet lukken. Het is best krap allemaal en volgens mij is luchtvering niet zo makkelijk.

    Bedankt voor de reactie, dat waardeer ik zeker!

    En voor alle mede modelbouwers: Dit is toch leuk om te zien wat voor interesse voorbeeld bedrijven in je model hebben!

    Gr, Jacob "PlUiS"
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2008
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wilfried,

    Als ik het goed heb begrepen en gezien heb, dan wordt de combinatie tijdens het werk aangedreven door 2 assen, namelijk de 3e en 7e starre ongeveerde as.
    De aandrijving geschiedt door middel van 2 rollen per wiel, dus 4 rolen per as, in totaal 8 rollen, klopt dit ??
     
  18. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Nee, dit klopt niet. De voorste aangedreven as heeft twee rollers per band en daarmee zelfs 8 rollen totaal voor deze as. Per twee rollen zijn ze aan elkaar gekoppeld, ze drijven immers samen twee banden (één wiel) aan. Alleen as 4 is hydraulisch aangedreven tijdens het functioneren van het platform.

    Dit is wat ik uit de tekeningen haal! Ongeveer zo =>

    [] is een rol, {------} is een band, | is de as...

    []{------}[]
    []{------}[]
    |
    |
    |
    |
    |
    []{------}[]
    []{------}[]​

    Creatief met Word :cool:
     
  19. WvdB

    WvdB Guest

    Eeuuuuuuhhhh... ook niet helemaal correct!!!

    Je opzet klopt wel, wat betreft de plaatsing van de rollers.
    Maar het geld wel voor as 4 en 5.
    Dus deze laagwerker heeft in totaal 16 aandrijf-rollers.

    Ik ga proberen om 1 foto en 1 tekening toe te voegen aan dit forum maar weet nog niet precies hoe dat moet....

    Op de tekening staat de plaasting en samenstelling van de rollers.
    Op de foto kan je zien dat ze op 4 en 5 zitten, namelijk achter de rubberen bescherm flappen die boven de wielen zijn gemaakt.

    Voor die gene die niet weten waarom onze machines hydraulisch aangedreven worden, hier een kleine uitleg.
    Op locatie wordt de hoofdmotor (Scania) gebruikt om een PTO aan te sturen, of te wel de hydraulik-pomp. (bijna alles op de machine gebeurt hydraulisch). Bij gebruik van de PTO moet de versnellingsbak nou eenmaal in zijn nutraal staan, dus weg aandrijving.
    Nou kun je er ook voor kiezen, (wat wij meestal doen) om de diesel aggregaat te gebruiken. Dit is een redelijk zware versie, die ons 12, 24, 230 en 380 volt stoom geeft, maar ook de Hydraulische pomp kan aandrijven. dit is een goedkoper alternatief, dan het laten draaien van een 6 of 8 cilinder vrachtwagenmotor.

    We kunnen theoretisch de motor van de vrachtwagen weer gebruiken voor de aandrijving.
    Maar geloof mij... je wilt zeker niet met de hele installatie onder de brug in de 1e of zelfs niet in een kruipgang over de brug rijden.
    Dit gaat veel, veel, veel te snel. De hele machine zou hierdoor te veel gaan schommelen.
    Met hydraulische aandrijving gaat dat veel makelijker en rustiger. Je zou nu in theorie 1cm per minuut kunnen rijden.
    Maar gemiddeld rijden we met 3 meter per minuut over de brug.

    Het zou dus ook goed zijn om ook in het te bouwen schaalmodel een extra vertraging in te bouwen, om de stabieliteit te waarborgen.

    Groetjes,

    Wilfred van den Berg.

    (mmm, dat met die foto's gaat niet lukken..., moet ff iemand uitleggen)
     
  20. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Bij deze even een foto: Je kan duidelijk boven de vierde en vijfde as, de beschermlappen zien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina