Bouwverslag Team Associated SC10 (kit)

Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een Traxxas Slash RTR of een Team Associated SC10.
Na veel op diverse forums te hebben gelezen is de balans doorgeslagen in het voordeel van de SC10, simpelweg omdat ik het zelf bouwen van een auto leuk vind en ik al in het bezit ben van een goede zender.
Daarbij wilde ik er gelijk een brushless motor inbouwen, en bij de Slash zou ik dit dus allemaal extra hebben, en er dus ook voor betalen. Die kosten heb ik nu dus bespaard en daarvoor gelijk een EZRun setje erbij gekocht.
Na de auto besteld te hebben en een aantal weken te hebben gewacht was het dan zover.
De postbode stond voor de deur met een pakket uit HongKong.

SC1001.jpg

Best een aardig pakket, wat zou erin zitten?

SC1002.jpg

Ziet er al bekend uit.

SC1003.jpg

Alles eruit, een kitversie van de SC10, een EZRun en 2 tandwielen.

Toen de doos maar eens opengemaakt en is gekeken wat erin zit.

SC1007.jpg

De inhoud, zonder body.

Na eerst het bouwplanneke eens doorgekeken te hebben maar eens begonnen met de eerste stap.

SC1008.jpg

Wat erg makkelijk is, is dat er vooraf aangeven wordt welk zakje je moet hebben, en in dat zakje zitten weer kleinere zakjes die je per stap, of meerdere stappen nodig hebt.

Afijn, eerste zakje:

SC1009.jpg

SC1010.jpg

En de losse inhoud ervan.

Na even wat gebouwd te hebben, ligt er dit alweer voor me:

SC1011.jpg

En volgens het bouwplan komt dit aan de voorkant van de bodemplaat, en vormt het een geheel.

SC1012.jpg

Bodemplaat

SC1013.jpg

En samengesteld met de stuurinrichting.

Later meer :wink:

Heeey...Leuk verslag! Wel de vorderingen blijven posten..he?
Ben zelf een Slash rijder, maar vind de SC10 zeker een mooie auto.:mrgreen:

Ben je er al uit welke kleurstelling je gaat gebruiken voor de body?
5,5 EZ-Run setje? als ik het goed zie?

Als je een beetje doorbouwd kun je deelnemen aan de SCC 2010..

Succes!!

Laatst bewerkt:
Heeey...Leuk verslag! Wel de vorderingen blijven posten..he?

Ben je er al uit welke kleurstelling je gaat gebruiken voor de body?
5,5 EZ-Run setje? als ik het goed zie?

Als je een beetje doorbouwd kun je deelnemen aan de SCC 2010..

Succes!!

De kleurstelling is al bepaald en zal spoedig gespoten gaan worden.
Ik heb voor een 8,5t EZRun gekozen, deze motor schijnt iets meer torque te hebben dan de 5,5t. Mocht ik sneller willen kan ik altijd de 5,5t uit mijn TT01 halen...
Ik heb de auto voor wat bashwerk gekocht, dus wedstrijden ga ik er niet mee rijden.

Je wordt op je wenken bediend... Hieronder deel 2 van mijn bouwverslag.

We gaan weer verder met bouwen, dus naar de volgende bladzijde van het bouwplanneke.

SC1014.jpg

En zoek in de doos naar de zak met de bijbehorende onderdelen.

SC1015.jpg

Deze dus...

SC1016.jpg

En de inhoud ervan.

Volgens het bouwplan gaan we eerst de beide voorste fussees maken.

SC1018.jpg

En deze worden vervolgens aan de draagarmen gemaakt.

SC1020.jpg

De draagarmen worden op hun beurt weer aan de bodemplaat bevestigd, dit door pennen welke geborgd worden door een kleine inbus.

SC1022.jpg

Dan kan de pagina van het bouwplan kan weer worden omgeslagen...

SC1023.jpg

We gaan nu beginnen aan de voorste shocktower waarop tevens de bodyposten komen.

SC1024.jpg

De volgende stap is het opbouwen van de voorbumper, en na wat schroeven ziet er dit dan zo uit.

SC1025.jpg

Vooruit dan, nog een pagina dan...

SC1026.jpg

Volgens het bouwplan gaan we de twee instelbare schroefeinden maken voor zowel de voorwielophanging als de stuurstangen zelf, de maten staan netjes aangegeven in het bouwplan, in inches, en gelukkig ook in mm. Na ze gemonteerd te hebben ziet het er een beetje vreemd uit, wielstanden zijn naar mijn idee niet juist. Na nog eens gemeten te hebben ontdek ik de fout, ik het de stangen verwisseld :oops: . Dus omgedraaid en dat ziet er gelijk een stukje beter uit...
Ook worden aan de zijkant van de bodemplaat de zogeheten nerfbars aangebracht, deze ondersteun straks de body aan de zijkant.

SC1028.jpg

Bodemplaat voor zover.

SC1027.jpg

Detail van de voorwielophanging.

Dan komen we toe aan het samenstellen van het differentieel, maar das voor de volgende keer :wink:

ik heb ook de sc10 met ezrun 8.5 motor.:D
maar welke accu ga jij gebruiken ik heb al me handen vol aan 2s lipo:mrgreen:

ik heb ook de sc10 met ezrun 8.5 motor.:D
maar welke accu ga jij gebruiken ik heb al me handen vol aan 2s lipo:mrgreen:

Ik ga eerst eens met oude vertrouwde NiMH rijden en zal dan wel zien wat de auto doet. In een later stadium ga ik misschien wel voor Lipo's rondkijken als ik wat harder wil...

Zo we gaan weer verder. De volgende stap in het bouwplanneke is het samenstellen van het differentieel. In de SC10 zit geen kogeldiff zoals bij de T4 van AE, maar het kan er wel als optie in.
We houden het voorlopig bij het orginele diff en gaan dat volgens deze stap opbouwen.

We gaan verder onderaan de pagina:

SC1026.jpg

Dus eerst even het zakje met onderdelen opgezocht.

SC1029.jpg

Met hierin weer een hoop kleine zakjes.

SC1030.jpg

De opbouw van het diff is vrij simpel, en het duurt niet lang voordat dit voor me ligt.

SC1031.jpg

Twee losse helften.

SC1032.jpg

Het complete diff, gevuld met het bijgeleverde zwarte vet.

Ik ben alleen vergeten om een foto te maken voordat ik het diff dichtschroefde :oops: , ik heb wel een foto van het bouwplanneke...
Het spreek eigenlijk voor zich :wink:

SC1031b.jpg

In de volgende stap word de gearbox opgebouwd, deze bestaat uit 2 losse tandwielen en het diff en gaat gemakkelijk ineen.

SC1033.jpg

Tandwielen en diff op zijn plaatst.

SC1036.jpg

Poppetjes gezien, gearboxje dicht...

In de volgende stappen worden er een beschermingsplaat voor de motor aangebracht en de steunen voor de achterbumper. We slaan inmiddels weer een bladzijde om en gaan de slipperclutch monteren.

SC1038.jpg

SC1039.jpg

De complete gearbox voor zover.

In de volgende stap gaan we beginnen met de achterste draagarmen, dus eerst weer even het bijbehorende zakje opzoeken.

SC1040.jpg

Zoekt steeds makkelijker in de al leger wordende doos...

SC1041.jpg

En jawel, weer de losse zakjes.

Ook dit gaat als vanzelf ineen, en dit is het resultaat:

SC1042.jpg

En dat word weer aan de bodemplaat geschroefd tot één geheel.

SC1044.jpg

Hier laat ik het weer bij voor vandaag :wink:

Het originele diff is echt goed. Het balldiff ook, alleen ik zou dan niet zozeer erin schroeven. Ik kan het wel een testen voor je, ik heb hier een T4FT en SC10 staan, dus de vergelijking is dan snel gemaakt.

Leuk verslag, ga zo door.

Nog steeds leuk dit verslag te bekijken...8,5 t zal prima voldoen.

Wat betreft het diff: Ik heb wel eens hierover weleens wat gelezen/gezien. Moet ik even opzoeken...

Succes verder:)

Het originele diff is echt goed. Het balldiff ook, alleen ik zou dan niet zozeer erin schroeven. Ik kan het wel een testen voor je, ik heb hier een T4FT en SC10 staan, dus de vergelijking is dan snel gemaakt.

Leuk verslag, ga zo door.

@Skyaflake: Als je dat eens zou willen doen graag, hoef ik zelf een dergelijk diff misschien niet eens aan te schaffen, dus laat het anders maar eens weten of er veel verschil in het rijden zit met een kegel- of kogeldiff (scheelt maar één letter!!!).

We gaan weer lekker verder, oliebollen en champagne zijn op...
Het is wel de bedoeling dat de auto in 2010 zijn eerste meters maakt :shock:

We zijn inmiddels al weer bij het volgende stapje, hierin word de achterste shocktower gemonteerd, en dat ziet er dan zo uit:

SC1045.jpg

In de volgende stap gaat het inees hard, we gaan de alreeds kompleet gebouwde gearbox aanbrengen.

SC1046.jpg

SC1047.jpg

We slaan weer een pagina om van het bouwplanneke en zien het volgende.

SC1048.jpg

Bij de volgende stappen worden de achterste bodymounts en de achterbumper opgebouwd en aan de gearbox bevestigd. Niet veel later ziet het er zo uit.

SC1049.jpg

Leuk detail zijn spatlappen, met hierop het A(ltijd)E(erst)-logo :wink: .

Het wordt dan tijd om alweer een nieuw zakje open te maken, hier zitten o.a. de achterste fussees in.

SC1051.jpg

Grote zak

SC1052.jpg

En hierin weer een aantal kleinere zakjes...

Na wat gebouwd te hebben, ben alleen vergeten om van de losse achterste fussees een foto te maken :oops: , gaat de bodemplaat steeds meer op een auto lijken.

SC1053.jpg

SC1054.jpg

De volgende stap is het opbouwen van de schokdempers.

SC1055.jpg

Het bouwplanneke

SC1056.jpg

Alle onderdelen hiervoor...

SC1057.jpg

Welke uiteraard weer los in kleinere zakjes zitten...

De eerste stap is alles netjes van braampjes van de gietrekjes ontdoen, hier word zelfs een extra melding van gemaakt in het bouwplan. De volgende stap is het aanbrengen van de geleiding en afdichting onder in de shocks. Hiervoor wordt een stukje gereedschap meegeleverd en de ringetjes, geleidebus en o-ringen leg je hier overheen.

SC1058.jpg

Dan is het een kwestie van het gehele pakketje in de schocks drukken en na dit 4 keer gedaan te hebben staat er dit voor me.

SC1059.jpg

Dan word het tijd om de pistons te gaan maken, in het bouwplan staat precies aangegeven welk zuigertje in welke shock moet. Ook dit gaat redelijk vanzelfsprekend, let wel op de E-clips, die springen weleens weg :lol:

SC1060.jpg

De volgende stap is het monteren van de pistons in de shocks en ze dan vullen met de bijgeleverde olie. Ook dit staat keurig beschreven hoe te doen en hoe de shocks op de juiste wijze te ontluchten, neem hier wel even de tijd voor, komt de wegligging alleen maar ten goede.
Als je het goed doet heb je dan 4 gelijkwerkende shocks. Tevens valt me op dat de shocks erg soepel zijn, je beweegt ze erg soepel heen en weer en er zit ook geen "dood" punt in het begin, wat sommige andere shocks wel hebben.

SC1061.jpg

Er weer slaan we een pagina van het bouwplanneke om...

De volgende stap is het aanbrengen van de veren, zilveren aan de voorzijde en groene aan de achterzijde.

SC1062.jpg

SC1063.jpg

En dan worden ze op het chassis gemonteerd.

SC1064.jpg

Achterzijde

SC1065.jpg

Voorzijde

De stuurservo had ik in een eerder stadium al gemonteerd.

De bouw zit er bijna op, we gaan beginnen aan de laatste stappen...
We gaan verder met het monteren van de stuurstangen, ook hiervan staan de maten aangegeven in het bouwplan.

SC1068.jpg

Bouwplanneke

SC1066.jpg

Overzichtje voor zover

Dan gaan we beginnen met het installeren van de electronica, ik heb alvast aan de regelaar de connetoren voor de accu en de motor gesoldeert, en ook aan de motor zelf heb ik draden met connectors gesoldeerd. De orginele draden zijn niet lang genoeg, en het maakt het eventueel wisselen in de toekomst met motoren eenvoudiger.
Na wat passen en meten vind alles zijn plekkie, en ook wordt nu de gearbox met een cover afgesloten.

SC1069.jpg

Dan gaan we de batterystrap nog op het chassis monteren.

SC1071.jpg

SC1070.jpg

En dan zijn we echt toe aan de laatste stappen, het monteren van de banden op de velgen en deze dan onder de auto te schroeven.

SC1072.jpg

Zak met banden en velgen

SC1073.jpg

Ook weer in losse zakjes allemaal

En jawel, het chassis staat op zijn wielen, regelaar is ingeregeld.

SC1075.jpg

SC1076.jpg

Rest er nu nog een klus, en dat is het spuiten van de body.

SC1077.jpg

Eerste laag met FasMask aangebracht...

Maar das weer voor later :?: :?: :?:

Dat gaat snel. Erg mooi verslag trouwens!
Maak zeker ook wat actie foto's... Dat is altijd leuk om te zien.

Even nog een vraagje. Hoed heb jij de banden erop gelijmd? Ik heb pas nieuwe banden voor mijn LRP'tje gekocht, maar weet niet goed hoe ze te lijmen...

Alvast bedankt.

P.S. Maak er een mooie body van!

Grts

Even nog een vraagje. Hoe heb jij de banden erop gelijmd? Ik heb pas nieuwe banden voor mijn LRP'tje gekocht, maar weet niet goed hoe ze te lijmen...
Grts

Ik heb ze nog niet verlijmd, zit nog even in dubio of ik de velgen een ander kleurtje geef...

Het lijmen van mijn banden voor mijn 1:5 F1 doe ik met behulp van secondelijm. Ik doe dan op het flaconnetje een injectienaald, hiermee kun je dan gedoseerd lijm aanbrengen. Injectienaalden koop ik gewoon bij de apotheek, ze weten daar inmiddels dat ik aan modelbouw doe en doen er helemaal niet moeilijk over...
Ik heb ook eens een topic gelezen over het verlijmen van banden, daar gaf iemand aan zijn banden te lijmen met secondelijm welke hij met een wattestaafje aanbracht, ik heb dit echter nog niet geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Vind deze auto steeds leuker worden:mrgreen: De velgen van TA vind ik echt killing. Mooier als die van de Slash. Persoonlijk zou ik ze niet spuiten, maar dat is een ieder z'n keus. Ligt er natuurlijk ook aan welke kleuren de body krijgt.

Nice...Als ik me niet vergis, zijn er al wat leuke belijninkjes uitgemaskerd:mrgreen:

Sommige mensen zien ook alles...

De laatste (verf)klus zit er ook weer op en er is inmiddels met de auto gereden.
Om de body zomaar zwart te maken vond ik wat te simpel...

Dus ik heb er wel wat meer werk van gemaakt, en anders had ik de FasMask ook niet aan hoeven brengen :lol:

Dit was de eerste inspiratiebron waar mijn jongste zoontje mee aankwam:

SC1092.jpg

Maar het is uiteindelijk ietsjes anders geworden... Toen de zwarte laag droog was heb ik de FasMask gedeeltelijk weggehaald met dit als resultaat.

SC1079.jpg

En een klein detail op de motorkap. is het nu een B of een 13 :?:

SC1080.jpg

Dus tijd voor kleur nummer twee...

Sc1081.jpg

SC1082.jpg

Toen het blauw eenmaal droog was kon ik weer een deel van de FasMask verwijdere :wink:

SC1086.jpg

SC1087.jpg

FasMask verwijderd...

En de laatste kleur aangebracht...

SC1090.jpg

SC1093.jpg

Je heb wel een coole auto, papa!!!

Toen aan de binnezijde nog een laagje wit erin om het blauw en oranje wat meer op te halen.

SC1094.jpg

En toen werd het voorzichtig knippen.

SC1098.jpg

SC1099.jpg

Even passen... Jawel past perfect.

Toen de auto nog van wat stickers voorzien.

SC10100.jpg

SC10104.jpg

En toen naar buiten, de sneeuw in...

Ik heb inmiddels besloten om de wielen niet te spuiten, dus ik heb inmiddels ook de banden aan de velgen gelijmd. Ik had verwacht dat dit een rotklusje zou zijn, maar het viel me 100% mee. Eerst de banden aan de buitenzijde verlijmd, de lijm vanuit de flacon direct op de velg aangebracht, daarna de band goed in het rand drukken, en dat zit vast. Dan de binnezijde, ook hier weer direct vanuit de flacon de lijm op de velg aangebracht, band even in de rand drukken en klaar. Een heel stuk makkelijker dan de banden van mijn 1:5 F1...

Er is ook een setje Pro-line beadlock velgen(zwart) en banden (Switch) onderweg. Dus maar eens kijken hoe groot het verschil is tussen de standaard banden en die van Pro-line.
Volgens diverse fora's moet het een groot verschil geven in de controleerbaarheid van de auto, met name off-road. De tijd zal het leren.
Ook heb ik de cover voor de SC10 van JConcepts besteld welke precies over het chassis past om zo de vuiligheid buiten het chassis te houden. Zal van alles tzt nog wel wat foto's plaatsen.

Afgelopen zondag heeft de auto zijn maiden run gehad, was wel onroad in een parkeergarage, maar ik had geen zin om met dit koudere weer stukken te rijden. De auto rijd erg prettig, het is wel even wennen met alleen achterwielaandrijving. Hangt mooi in de bochten en springt naar mijn idee erg mooi, hangt mooi in balans.
Het waren nu nog maar kleine jumps dus ik ben benieuwd hoe de auto zich gaat gedragen op grotere jumps...

Ik ga nog wel aan de gang met de vering, auto hangt met de standaard olie wel erg veel achterover, dus eens kijken of dit met iets dikkere olie minder wordt. Ben het daar tijdelijk met wat extra spacer onder de veren aan het proberen te verhelpen geweest maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Nu hoort het wel bij dit type auto, maar ik vond het wat te veel van het goede.

Ten opzichte van een Slash is de auto een heel stuk stiller, komt veel minder geluid uit de transmissie. Dit is niet om de Slash af te kraken, maar het viel wel op. Zeker omdat de beide auto's gelijktijdig gereden hebben.
Er zijn door een maatje van me foto's gemaakt, ook die zal ik hier wel plaatsen.

Laatst bewerkt:
leuke auto geworden hoor.
zat er eerst ook aan te denken om deze auto aan te schafen.
maar ik heb al een offroad, een tamiya db01.
en heb toen toch voor de tamiya f350 gekozen. nu kan ik ook straks een beetje crawlen :D.
en even over je vering de hoogte van de auto bepaal je niet met de olie.
hij zal alleen minder snel in en uit veren.
de hoogte bepaal je door er een stijfere veer in te zeten of idd spacers.
met een stijfere veer kan de auto minder goed of juist beter rijden.
de hooft regel is wel dat de voorvering iets stijfer moet zijn dan de achter veren.
succes verder met je mooi aanwinst.

gr Sander.

Back