Psygho (Emil)
Forum veteraan
Leuk dat je even komt kijken...
Hier komt een (uitgebreid) bouwverslag van de Team Black Sheep Discovery. (tbs) (disco))
Hij word opgebouwd voor het fpv vliegen en wil hier dus een fpv set op hebben. De fpv set is al een poosje hier, en zal gebruikt worden straks als video downlink op de JAF hexa. Ik wil eerst wat ervaring opdoen, en moet vanwege de financien helaas nog evne wachten met de aankoop van een degelijke gimbal.
Het leek me wel leuk om dit gat te vullen, met wat ervaring opdoen met fpv. Zo hoef ik niet meteen een dure setup de lucht in te laten..
Ik heb liever een stukje zekerheid en een tussen stap. Wachten moet ik toch en dit heb ik allemaal al liggen, dus combineer ik het een met het ander...
Als regelaars heb ik rctimer met al voorgeflashde SimomK software.
Motoren worden de rctigers 900kv, maar eerst zullen de originele dji motoren gebruikt worden.
De 10"graupners zullen prima werken met deze motoren, en het geheel zal eerst op 3s lipo worden voortbewogen.
Mits genoeg intresse zal het hele fpv gebeuren mede genomen worden in deze bouwdraad. Verslagen kosten veel tijd, en ik vindt het zonde om veel tijd en moeite te steken in iets wat niet gelezen word. In de reply kan je eventueel wel kwijt of je dit graag zou willen zien of niet. Dan weet ik of, (en hoeveel) intresse er is...
Met groet: Emil
Daadwerkelijke bouwvorderingen:
De regelaars aanpassen en voorbereiden:
Ik vindt het gemak van busjes toch wel prettig. Zeker als ik veel moet testen, en er komen straks nog andere motoren op. Ik ga nu voor gemak van het wisselen, en dus voor even wat minder gemak met de regelaars.
De regelaar in kwestie:
Zorg ervoor dat de solderingen van de draden vrij zijn van de krimpkous:
Klem het geheel met beleid vast, liefst met wat rubber of iets dergelijks!
Desoldeer de motordraden van de regelaar:
Vervolgens heb ik deze desoldeerbout voor gebruikt, maar een soldeerbout met desoldeerpomp op desoldeerlitse werkt ook prima.
Beetje lastig te zien, maar zorg ervoor dat alle soldeer weg is van de soldeerpad!
Zet het geheel vast, en gebruik bv een "derde hand" voor het "op de plek houden" van het busje.
Lijn het geheel netjes uit! Let op dat je niet te ver naar achteren komt. Let ook op dat je niet tegen de koelplaat aan komt!
Het solderen van de busjes op de pads van de regelaar is wat lastig. Ik heb deze methode gebruikt. Mischien niet de netste maar hier zie je toch immers niets meer van terug.
-Begin altijd met de middenste. Lijn het geheel goed uit, en zorg ervoor dat de bus de pad aan de onderkant raakt.
-Doe een klein beetje soldeer op de bovenkant van het busje. Dit zorgt ervoor dat het busje makkelijk warm word.
-Wacht totdat het busje zo warm is dat je de soldeer tegen de onderkant van het busje kan laten smelten.
- Voeg net zolang soldeer bij, totdat de soldeer mooi vloeit op de bus en de soldeerpad van de regelaar, welke eronder ligt.
- Zorg ervoor dat je zeker weet dat je genoeg warmte hebt voor een vloeiende soldeer verbinding.
- Bij kon je het heel goed zijn omdat det in echt "opeens"er tussen trok, en dit was goed zichtbaar.
Het gesoldeerde busje:
Doe dit met alle 3 de busjes:
Voorzie de busjes van een passend stukje krimpkous.
Knip met bv een lexaan schaar de boel open tot het einde van de koelplaat:
Scheur het laatste stukje open, om doorknippen vaqn de draden te voorkomen. Houd de vinger op de koelplaat zodat deze niet verschuift of loskomt:
Voorzie de regelaar nu van een nieuw stukje krimpkous.
Nu de kous nog warm is, kan je mooi het aandrukken bij de busjes. Dit is wel zo net, en voorkomt dat er stof of zand in komt. (verbrand je vingers niet!)
Doe dit met alle benodigde regelaars:
Omdat ik ze met de Naza gebruik, hebben deze regelaars nog wel eens last van het LMS (lazy motor syndrome) Dit houd in dat niet alles motoren meteen draaien bij armen. Heeft te maken met de combi van naza en SimonK software. Wil je wat uitgebreide info dan kan je hier terecht:
TBS DISCOVERY ESC - Lazy start of individual motors - EXPLAINED
Oplossingen:
1: Calibreer de regelaars met ZENDER endpointen -120 (gas op laagste stand) en + 100 (gas hoogste stand). Na de calibratie zet je de endpoints weer op -100en +100
Mocht jouw zender al met 120 of 125 beginnen zorg je ervoor dat laag gas 20 procent lager kan dan vol gas!
2: Zet in de assistentsoftware de idle motor speed op een stap hoger dan normaal.
3: Een combinatie van deze 2
Gebruik je deze regelaars (of regelaars met een BEC) in combi met de Naza (of een ander systeem dat gebruik maakt van een eigen bec susteem / voeding) ,isoleer dan de rode draad van de stekker.. Knip deze niet af, maar pulk hem eruit door het lipje op de tillen, en de draad eruit te trekken. Voorzie dit met een krimpkousje, en bundel deze draadjes weer samen met ene krimpkousjes. De naza heeft een ingebouwde bec unit. de V-sen. Dus een bec van de regelaar is hier overbodig en kan zelfs schadelijk zijn omdat de regelaars, (zeker als ze van het "switching type" zijn) elkaar tegen kunnen werken. Bij linaire becs heb je dit probleem niet. Maar om zeker te zijn koppel de rode draad gewoon los!
Standaard komen de Simonk regelaars al gecalibreerd. Maar gezien de verschillende versies en waardes van min en volgas bij verschillende zenders en ontvangers, calibreer ik ALTIJD de regelaars nog een keer op de te gebruiken ontvanger. Ik doe dat echt rechtstreeks op de ontvanger, en dus regelaar voor regelaar.
Hier even een filmpje hoe je dit doet:
Hier komt een (uitgebreid) bouwverslag van de Team Black Sheep Discovery. (tbs) (disco))
Hij word opgebouwd voor het fpv vliegen en wil hier dus een fpv set op hebben. De fpv set is al een poosje hier, en zal gebruikt worden straks als video downlink op de JAF hexa. Ik wil eerst wat ervaring opdoen, en moet vanwege de financien helaas nog evne wachten met de aankoop van een degelijke gimbal.
Het leek me wel leuk om dit gat te vullen, met wat ervaring opdoen met fpv. Zo hoef ik niet meteen een dure setup de lucht in te laten..
Ik heb liever een stukje zekerheid en een tussen stap. Wachten moet ik toch en dit heb ik allemaal al liggen, dus combineer ik het een met het ander...

Als regelaars heb ik rctimer met al voorgeflashde SimomK software.
Motoren worden de rctigers 900kv, maar eerst zullen de originele dji motoren gebruikt worden.
De 10"graupners zullen prima werken met deze motoren, en het geheel zal eerst op 3s lipo worden voortbewogen.
Mits genoeg intresse zal het hele fpv gebeuren mede genomen worden in deze bouwdraad. Verslagen kosten veel tijd, en ik vindt het zonde om veel tijd en moeite te steken in iets wat niet gelezen word. In de reply kan je eventueel wel kwijt of je dit graag zou willen zien of niet. Dan weet ik of, (en hoeveel) intresse er is...
Met groet: Emil
Daadwerkelijke bouwvorderingen:
De regelaars aanpassen en voorbereiden:
Ik vindt het gemak van busjes toch wel prettig. Zeker als ik veel moet testen, en er komen straks nog andere motoren op. Ik ga nu voor gemak van het wisselen, en dus voor even wat minder gemak met de regelaars.

De regelaar in kwestie:

Zorg ervoor dat de solderingen van de draden vrij zijn van de krimpkous:

Klem het geheel met beleid vast, liefst met wat rubber of iets dergelijks!

Desoldeer de motordraden van de regelaar:

Vervolgens heb ik deze desoldeerbout voor gebruikt, maar een soldeerbout met desoldeerpomp op desoldeerlitse werkt ook prima.

Beetje lastig te zien, maar zorg ervoor dat alle soldeer weg is van de soldeerpad!

Zet het geheel vast, en gebruik bv een "derde hand" voor het "op de plek houden" van het busje.

Lijn het geheel netjes uit! Let op dat je niet te ver naar achteren komt. Let ook op dat je niet tegen de koelplaat aan komt!


Het solderen van de busjes op de pads van de regelaar is wat lastig. Ik heb deze methode gebruikt. Mischien niet de netste maar hier zie je toch immers niets meer van terug.
-Begin altijd met de middenste. Lijn het geheel goed uit, en zorg ervoor dat de bus de pad aan de onderkant raakt.
-Doe een klein beetje soldeer op de bovenkant van het busje. Dit zorgt ervoor dat het busje makkelijk warm word.
-Wacht totdat het busje zo warm is dat je de soldeer tegen de onderkant van het busje kan laten smelten.
- Voeg net zolang soldeer bij, totdat de soldeer mooi vloeit op de bus en de soldeerpad van de regelaar, welke eronder ligt.
- Zorg ervoor dat je zeker weet dat je genoeg warmte hebt voor een vloeiende soldeer verbinding.
- Bij kon je het heel goed zijn omdat det in echt "opeens"er tussen trok, en dit was goed zichtbaar.
Het gesoldeerde busje:


Doe dit met alle 3 de busjes:





Voorzie de busjes van een passend stukje krimpkous.

Knip met bv een lexaan schaar de boel open tot het einde van de koelplaat:

Scheur het laatste stukje open, om doorknippen vaqn de draden te voorkomen. Houd de vinger op de koelplaat zodat deze niet verschuift of loskomt:

Voorzie de regelaar nu van een nieuw stukje krimpkous.

Nu de kous nog warm is, kan je mooi het aandrukken bij de busjes. Dit is wel zo net, en voorkomt dat er stof of zand in komt. (verbrand je vingers niet!)

Doe dit met alle benodigde regelaars:

Omdat ik ze met de Naza gebruik, hebben deze regelaars nog wel eens last van het LMS (lazy motor syndrome) Dit houd in dat niet alles motoren meteen draaien bij armen. Heeft te maken met de combi van naza en SimonK software. Wil je wat uitgebreide info dan kan je hier terecht:
TBS DISCOVERY ESC - Lazy start of individual motors - EXPLAINED
Oplossingen:
1: Calibreer de regelaars met ZENDER endpointen -120 (gas op laagste stand) en + 100 (gas hoogste stand). Na de calibratie zet je de endpoints weer op -100en +100
Mocht jouw zender al met 120 of 125 beginnen zorg je ervoor dat laag gas 20 procent lager kan dan vol gas!
2: Zet in de assistentsoftware de idle motor speed op een stap hoger dan normaal.
3: Een combinatie van deze 2

Gebruik je deze regelaars (of regelaars met een BEC) in combi met de Naza (of een ander systeem dat gebruik maakt van een eigen bec susteem / voeding) ,isoleer dan de rode draad van de stekker.. Knip deze niet af, maar pulk hem eruit door het lipje op de tillen, en de draad eruit te trekken. Voorzie dit met een krimpkousje, en bundel deze draadjes weer samen met ene krimpkousjes. De naza heeft een ingebouwde bec unit. de V-sen. Dus een bec van de regelaar is hier overbodig en kan zelfs schadelijk zijn omdat de regelaars, (zeker als ze van het "switching type" zijn) elkaar tegen kunnen werken. Bij linaire becs heb je dit probleem niet. Maar om zeker te zijn koppel de rode draad gewoon los!
Standaard komen de Simonk regelaars al gecalibreerd. Maar gezien de verschillende versies en waardes van min en volgas bij verschillende zenders en ontvangers, calibreer ik ALTIJD de regelaars nog een keer op de te gebruiken ontvanger. Ik doe dat echt rechtstreeks op de ontvanger, en dus regelaar voor regelaar.
Hier even een filmpje hoe je dit doet:
Laatst bewerkt door een moderator: