Heej hallo...
zo, ik dacht, laat ik er maar eens een mooi bouwverslagje tegenaan knallen. En deze keer ga ik me mengen iin de weerbarstige strijd van het natuur getrouw nabootsen van de evenzo weerbarstige werkelijkheid. Zij het op sport scale niveau zoals TF het omschrijft, desalniettemin, :arrow: schaalmodelbouw.
En dan, jaja, de vrouw is goed voor me geweest, een P-47 voor mn verjaardag. De dagen dat ik lag te dromen van het eerste reclameboekje dat ik kreeg waarin deze P-47 voor het eerst als Gold bouwdoos werd uitgebracht, zijn dan toch werkelijkheid geworden.
Goed, genoeg gezwam. Ik ben dus van plan een bouwverslag te maken van een schaal project. Ik heb hier en daar wel wat zitten lezen over verschillende methoden en veel daarvan zijn nieuw voor me (glassen, intrekbaar landingsgestel etc) dus, tips, ideeen en opties zijn meer dan welkom!
Zoals eerder gezegd, is de uitvoering van TF op sport scale niveau. Ik had mezelf voorgenomen een aantal modificaties erin te bouwen waardoor het iets meer natuurgetrouw wordt. Hierbij dacht ik aan de scharnierlijnen in stabilo en kielvlak voornamelijk en het aanbrengen van trimvlakken. Verder hebben we de cockpit en dummie (dom woord) motor besteld. Qua kleurenschema ben ik er nog niet uit. Liefst een beetje metalfinisch maar dan wel de razorback versie (P-47D-23). Als iemand daar goede plaatjes van heeft...
Het bouwen dan.
:arrow: De eerste indrukken van de doos. Prima doos, hele goede en overzichtelijke handleiding! Alleen jammer dat de inches nog omgerekend moeten worden...desalniettemin. puik werk. Ook het stanswerk is erg netjes. Valt er keurig uit en hoeft nagenoeg niet na geschuurd te worden tot nu toe. Hout kwaliteit is die van het dik hout zaagt men planken niveau. Maar dan, wat wil je. Moet natuurlijk ook qua constructie een beetje natuurgetrouw zijn, en die P-47 met zn ruim 6 ton is ook niet op de gram nauwkeurig gekeken...
Hier een plaatje van de werkplaats:
Het bijgeleverde plastic ziet er prima uit wat mij betreft. Daar kunnen we wel wat mee en ik denk dat het niet nodig is daar nog meer geld aan uit te geven in de zin van glasvezel motorkap van andere bedrijfjes...
Echterrrr, de canopy is beschadigd...Jammerrrr. Zit een deuk in...
Even met hobby-in gebeld en gingen een nieuwe bestellen. Beetje jammer, duurt een week of 4 (evenals de cockpit set...) moet uit US komen...
Mgoed, het mag de bouwpret niet drukken wat mij betreft en omdat het toch een langlopend project gaat worden...hebben we nog wel even voldoende geduld.
:arrow: Aan de stabilo begonnen en hier wil ik dus de scharnierlijn in modificieren. In het origineel is de LE van de Elevator afgerond, circulair in plaats van driehoekig. Deze draait dan in een holling in de stabilo. De ophaning van de elevator is dan gedaan met twee uitstekende delen die precies in het centrum van de circulaire voorlijst. (snappie?)
Hier een fototje van hoe ik het wil hebben (let niet op het gat in de stabilo...het gaat om de scharnierlijst
)
Verduidelijkt misschien wel wat...De bedoeling is dat in die uitstekende delen van de stabilo, robart penscharnieren komen te zitten...De inhammen in de elevator is gemaakt, nu de uitstekende delen nog.
nog even ter informatie. het is een geprofileerde stabilo! houd ik van... En de manier van bouwen is keurig. Kun je netjes recht mee bouwen, met van die jig-tabs onder de ribben...
Goed, dat was het even tot zo ver.
laters!
Christiaan
zo, ik dacht, laat ik er maar eens een mooi bouwverslagje tegenaan knallen. En deze keer ga ik me mengen iin de weerbarstige strijd van het natuur getrouw nabootsen van de evenzo weerbarstige werkelijkheid. Zij het op sport scale niveau zoals TF het omschrijft, desalniettemin, :arrow: schaalmodelbouw.
En dan, jaja, de vrouw is goed voor me geweest, een P-47 voor mn verjaardag. De dagen dat ik lag te dromen van het eerste reclameboekje dat ik kreeg waarin deze P-47 voor het eerst als Gold bouwdoos werd uitgebracht, zijn dan toch werkelijkheid geworden.
Goed, genoeg gezwam. Ik ben dus van plan een bouwverslag te maken van een schaal project. Ik heb hier en daar wel wat zitten lezen over verschillende methoden en veel daarvan zijn nieuw voor me (glassen, intrekbaar landingsgestel etc) dus, tips, ideeen en opties zijn meer dan welkom!
Zoals eerder gezegd, is de uitvoering van TF op sport scale niveau. Ik had mezelf voorgenomen een aantal modificaties erin te bouwen waardoor het iets meer natuurgetrouw wordt. Hierbij dacht ik aan de scharnierlijnen in stabilo en kielvlak voornamelijk en het aanbrengen van trimvlakken. Verder hebben we de cockpit en dummie (dom woord) motor besteld. Qua kleurenschema ben ik er nog niet uit. Liefst een beetje metalfinisch maar dan wel de razorback versie (P-47D-23). Als iemand daar goede plaatjes van heeft...

Het bouwen dan.
:arrow: De eerste indrukken van de doos. Prima doos, hele goede en overzichtelijke handleiding! Alleen jammer dat de inches nog omgerekend moeten worden...desalniettemin. puik werk. Ook het stanswerk is erg netjes. Valt er keurig uit en hoeft nagenoeg niet na geschuurd te worden tot nu toe. Hout kwaliteit is die van het dik hout zaagt men planken niveau. Maar dan, wat wil je. Moet natuurlijk ook qua constructie een beetje natuurgetrouw zijn, en die P-47 met zn ruim 6 ton is ook niet op de gram nauwkeurig gekeken...

Hier een plaatje van de werkplaats:

Het bijgeleverde plastic ziet er prima uit wat mij betreft. Daar kunnen we wel wat mee en ik denk dat het niet nodig is daar nog meer geld aan uit te geven in de zin van glasvezel motorkap van andere bedrijfjes...

Echterrrr, de canopy is beschadigd...Jammerrrr. Zit een deuk in...

Even met hobby-in gebeld en gingen een nieuwe bestellen. Beetje jammer, duurt een week of 4 (evenals de cockpit set...) moet uit US komen...
Mgoed, het mag de bouwpret niet drukken wat mij betreft en omdat het toch een langlopend project gaat worden...hebben we nog wel even voldoende geduld.
:arrow: Aan de stabilo begonnen en hier wil ik dus de scharnierlijn in modificieren. In het origineel is de LE van de Elevator afgerond, circulair in plaats van driehoekig. Deze draait dan in een holling in de stabilo. De ophaning van de elevator is dan gedaan met twee uitstekende delen die precies in het centrum van de circulaire voorlijst. (snappie?)
Hier een fototje van hoe ik het wil hebben (let niet op het gat in de stabilo...het gaat om de scharnierlijst


Verduidelijkt misschien wel wat...De bedoeling is dat in die uitstekende delen van de stabilo, robart penscharnieren komen te zitten...De inhammen in de elevator is gemaakt, nu de uitstekende delen nog.

nog even ter informatie. het is een geprofileerde stabilo! houd ik van... En de manier van bouwen is keurig. Kun je netjes recht mee bouwen, met van die jig-tabs onder de ribben...

Goed, dat was het even tot zo ver.
laters!
Christiaan