Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hallo Allemaal,

Je bent er even niet en het hele draadje staat al weer vol...
Vorige week heb ik samen met m'n broer (Burnett) veel gevlogen (en evenveel weer gelijmd :-) ) in zuid frankrijk. Prachtig windstil vlieg weer, althans de meeste tijd. M'n rolmoth heeft eindelijk een kleurtje gekregen (dankzij m'n broer) en ik heb ook nog een filmpje van de Stearman van hem op de camera staan. Ik hoop dat ik van het weekeinde tijd heb om hem eraf te halen en te posten. Het is echt een erg mooi vliegend "stunt" vliegtuigje! En inmiddels heeft m'n broer er rolroeren op gemonteerd. Ben erg benieuwd hoe dat vliegt. Ik ga eens kijken of ik ook recht omhoog aan de prop hangend kan stijgen. M'n motortje (1300 kV Hextronic, zilveren versie van de blue wonder) moet genoeg power kunnen geven op 11.1 V dus dat ga ik eens proberen.

Groeten,

Eefjan

Hoi allemaal,

Eigenlijk alleen maar gewerkt. En als je dan een keer vrij hebt, dan zie ik er tegenaan om alles overhoop te halen.
Bram, hobby is ontspanning ;)

Vandaag wel nieuwe nylonboutjes gehaald en de wieltjes gepast. Ziet er koel uit, maar weet ff niet waar ik gebleven was of moet beginnen.
Waarom had je nieuwe nylon boutjes nodig, die zaten toch bij de kit ?

Kun je btw een kopietje trekken van die scans? Toch wel leuk de details.
Zitten in je mailbox :)

@ menno

Je kwatst nu met een kwast toch?
Ik doe het meeste met een stukje schuim waar je bv je ontvangers mee inpakt.
Gaat iets vlotter en je zet heel dun op met minder strepen. Misschien ook eens proberen.
Hee Dennis, dat is een goeie ... eerstvolgende project even proberen. Kon die Stearman van Burnett wel eens worden, maar ja het to-do lijstje blijft wel groeien zo ...

@Ludo,
je hebt het tempo er lekker in zitten hoor. Wordt een mooi ding, die Moth van je. Ik twijfelde even of het wel rood was, maar nu weet ik het zeker ... :rolling:
PICT0132.jpg

@Bro: Eefjan, ik vond het al zo stil :rolleyes: Je was er stiekem tussenuit geknepen om even wat vliegervaring exra op te doen :) Wel eerlijk dat je er voor uitkomt :mrgreen: We zijn nieuwsgierig naar de filmpjes hoor !

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Ja veel vlieg ervaring en ook veel lijm ervaring ;-).
Op een gegeven moment zo ongeveer vlak na een start kwam ik door een windvlaag (althans die geef ik maar de schuld) terrecht in wat ze geloof ik een dodemans spiraal noemen. Tja, toen kon ik weer plakken....
Het is trouwens ongeloofelijk wat er gewoon geplakt kan worden. M'n broers Stearman had een keer zo'n schade dat hij wel leek op een Chinese puzzel. Gewoon weer geplakt en hij kon weer verder. 5 min epoxy doet veel wonderen, althans bij ons.... Neus versteviging is trouwens wel aan te bevelen als je nog niet al te ervaren bent.

Eefjan

Die tekst is handig voor kleuren blinden. :lol:

@ Menno. Met om de 4 weken plakken doel ik nog niet eens op je skills maar meer op je tegenliggers in de lucht. :D Enige manier om ze heel te houden is door ze niet mee te nemen.
In de lucht ben je zeker niet veilig en op de grond bleek ook van niet voor sommige.

Je ziet met het indoor meteen wie er nou echt kan vliegen en wie niet.
Knoemgeennamen Uhuhmmm Wim.... Die kan het dus niet. Geeft ook wel aan de hoeveelheid kisten dat ie versleten heeft in dit seizoen.

Zou bijna een moth willen bouwen maar heb echt al TE veel vliegentuigen liggen. Toch denk ik iedere keer. Heej mooi kistje die moet ik ook hebben en beginnen we weer van voor af aan.

Hoi,

ik vat 'm :)
Maar ja, heel houden betekent ook dat je er geen lol aan beleeft. Het mooiste is om ermee te vliegen toch ?

Je kan gerust namen noemen, er kijkt toch niemand mee :mrgreen:

Wat betreft niuewe projecten, tja, ik denk dat elke modelvlieger / bouwer dat heeft. Iedere keer denk ik en nou is het genoeg ... :rolleyes:

Ik heb best een beetje ruitme op zolder hoor ...
IMG_2652.jpg

... maar af en toe denk ik het wordt een beetje vol ...
IMG_2653.jpg

... en dan komt er weer iemand met een leuk plannetje :(
IMG_2654.jpg

Grtz,
Menno

Hmm, leuk hoor, die pen schijnt er na 4 lagen nog steeds door heen :-x

Het lijkt wel transparante lak met een rood tintje....

Ludo

Hoi Ludo,

maak je niet druk, het is pas je eerste toestel toch ?

Dirk schreef in zijn draadje dat ie de eerste versies nooit op de foto zette ... mijn eerste versie was ook niet moeders mooiste ;)

Gewoon afbouwen en vliegen dat ding :) TIP: je hebt nu de eerste ervaring met het bouwen van zo'n Moth opgedaan. Bouw er gelijk nog eentje, want bij het vliegen wil het ook wel eens misgaan hoor ;)

Grtz,
Menno

Hoi Ludo,

maak je niet druk, het is pas je eerste toestel toch ?

Dirk schreef in zijn draadje dat ie de eerste versies nooit op de foto zette ... mijn eerste versie was ook niet moeders mooiste ;)

Gewoon afbouwen en vliegen dat ding :) TIP: je hebt nu de eerste ervaring met het bouwen van zo'n Moth opgedaan. Bouw er gelijk nog eentje, want bij het vliegen wil het ook wel eens misgaan hoor ;)

Grtz,
Menno

En als je ze te mooi maakt, dan durf je er niet mee te vliegen. Zoals mijn vitrinemoth ;) Eenmaal gemaidend, maar nu netjes op de kast. Dirk had even ook zo'n kistje. Of is de balsamoth nog steeds je "hangar queen" Dirk?

b

Hmm, ja, mijn tweede moth wordt vast perfect :roll:
Te mooi, nee, maar ik durf er waarschijnlijk alsnog niet mee te vliegen....

Ludo

Haha, die Ludo.

Je moet er wel mee gaan vliegen hoor ... ik weet dat het zonde is als ie kapot gaat maar waarom zou je anders vliegtuigen bouwen ;)

Ik heb vandaag een klein beetje vordering gemaakt. Kleurtje erbij op de vleugel, misschien vanavond nog even de randen grijs maken. Het rood dekt nog net niet goed genoeg naar m'n zin ...
IMG_2655.jpg

Rompje gebogen en in de eerste laag gezet ...
IMG_2656.jpg

Grtz,
Menno

Hee Ludo,

viel me net nog wat op ...

je had toch niet gedronken he, toen je aan het stabilo begon :mrgreen:

Zoek de verschillen in het stabilo.
Plaatje 1:
2635045908_206e7faf6e_b.jpg

Plaatje 2:
PICT0137.jpg

Grtz,
Menno

Hee Ludo,

viel me net nog wat op ...

je had toch niet gedronken he, toen je aan het stabilo begon :mrgreen:

Zoek de verschillen in het stabilo.
Plaatje 1:
2635045908_206e7faf6e_b.jpg

Plaatje 2:
PICT0137.jpg

Grtz,
Menno

Wordt gewoon een nederlandse moth. :-P ;) :p

Greetz Jeroen

Hey Menno en Ludo,

Een tip bij het verven, als je die acrylverf met kleine stukjes/blokjes schuurspons-spons er op dept dan dekt het vrij goed, en je ziet geen ''kwast vegen''.

Gewoon een schuursponsje in 4 of 6 knippen, goed afplakken en deppen, werkt super!

Kijk maar of je er wat mee kan. Die mothjes zien er zowiso wel super uit!

Hoi Igor,

die tip heb ik al vaker gehad, lijkt me goed te werken.

Op dit Mothje heb ik er echter niet zoveel aan vanwege de vele vlakken en rondjes ;)

Nu de kleuren beginnen te dekken vind ik 'm steeds mooier worden ...
IMG_2658.jpg

Zo, dat was het wel voor vanavond, ben dat kwasten bel een beetje beu.

Grtz,
Menno

Ludo,

niet nodig, jij kan dit ook :) Ik vind dat je eerste Moth er puik uitziet hoor.

Ik ben nu ruim 1,5 jaar bezig met modelvliegen, in de loop der tijd doe je steeds meer handigheidjes op waardoor je steeds netter gaat bouwen :)

Gewoon gaan vliegen met die Moth en begin vast een setje nieuwe depron delen te snijden ...

Grtz,
Menno

Back