Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

carbon fiber :)

maar een tijdje gelden van mijn al best oude zender de antenne draad binnenin vast moeten draaien dus ik verdenk de zender van de storing (al weet ik zeker dat ie nu weer vast zit ;) )
die zender word langzaam een beetje oud... (multiplex 1020)

Heeft iemand enig idee waarom ik storing zou kunnen hebben?

-de ontvangerdraad loopt niet langs de servo's!
-de regelaar ligt wel dicht bij onvanger...
-lipo ligt naast ontvanger
-cf:wink: raakt elkaar niet!
-houten struts
-ontvanger: GWS pico

Storing treed meestal na tien sec. op als het gas erop zit, zonder gas gaat weer goed...

Heeft niet met rijkwijdte te maken, gebeurt ook op 15 meter van mij vandaan.

Maar als ik hem in mijn hand heb, geen storing....

Een andere lipo werkt ook niet...

Ludo

Waarom zou er storing komen als koolstof elkaar raakt?

Het geleid misschien wel, maar er staat toch geen spanning op?

Electromagneetisch veld??

Ludo,

storingen zijn niet altijd te verklaren, soms wel ;) Wij hadden vandaag ook wat last van storing, maar konden geen aanwijsbare oorzaak vinden.

Een ding was zeker, de storingsbron kwam van buitenaf, want meerdere mensen hadden er last van.

In jouw geval lijkt het er op dat de ESC de boosdoener is, die zou je eigenlijk moeten verplaatsen. In de basis moet je proberen een ESC zo ver mogelijk bij te ontvanger vandaan te houden.

Grtz,
Menno

Even een paar mogelijke storing oorzaken.
Stalen stuurstangen parrallel aan antenne.
Breuk in de antenne draad.
Metalen delen die door motortrillingen tegen tegen elkaar liggen te jutteren.
Borstelmotoren die niet goed ontstoort zijn.
Versleten servos waar de potmeters slechte plekken hebben.
Sommige regelaars storen.
Een extra condensator tussen de accu draden is dan soms de oplussing.
Zender antenne niet goed uit geschoven.;)

Heeft iemand enig idee waarom ik storing zou kunnen hebben?

-de ontvangerdraad loopt niet langs de servo's!
-de regelaar ligt wel dicht bij onvanger...
-lipo ligt naast ontvanger
-cf:wink: raakt elkaar niet!
-houten struts
-ontvanger: GWS pico

Storing treed meestal na tien sec. op als het gas erop zit, zonder gas gaat weer goed...

Heeft niet met rijkwijdte te maken, gebeurt ook op 15 meter van mij vandaan.

Maar als ik hem in mijn hand heb, geen storing....

Een andere lipo werkt ook niet...

Ludo

ik heb onlangs bij 2 toestellen niet anders dan storing had . in mijn geval heb ik het bij het ene toestel m'n spitfire kunnen verhelpen met een ander regelaar (ie was niet stuk maar gaf wel veel storing op m'n ontvanger) en de ontvanger zo ver mogelijk leggen van de regelaar ik weet het dit is in de meeste gevallen zeer moeilijk bij kleine vliegtuigen .ook eens na zien of de stekkers nog goed gesoldeerd zijn !! soms durft dit breken in de krip mof . bij een ander toestel van mij electra jet heb ik de storing nooit volledig weg gekregen zelfs aluminiumfolie uit geprobeerd enz niets hielp alles (lag ook wel zeer digt bij elkaar geen andere plaats). wat een beetje hielp
was wel geen zicht ,en was maar om te testen de regelaar regelaar buiten op de romp te leggen .diezelfde setup zit nu in een dizy bird van me en heb niets meer van problemen regelaar zit nu achteraan en ontvanger alleen vooraan bij de batterij.
het is zeker niet altijd gemakkelijk om het te vinden en op te lossen
PS, ook bij mij was het zo enkel storing bij het geven van gas als ik geen gas meer gaf had ik geen storing meer .
hopelijk vindt je snel een oplossing

Hé, erg bedankt voor de reacties, hier heb ik veel aan!:zon:

Stalen stuurstangen parrallel aan antenne.
De antenne had ik al parallel aan de vleugels gelegd, dus dat zal de oorzaak niet zijn...

Borstelmotoren die niet goed ontstoort zijn.
De motor is borstelloos :p
Versleten servos waar de potmeters slechte plekken hebben.
Hmm, de servo's zijn net nieuw...
Sommige regelaars storen.
Heel goed mogelijk, de regelaar was ook niet erg duur...
Zender antenne niet goed uit geschoven
Ooohww, dát was het;)

Het zal idd de regelaar zijn, die ligt dicht bij de ontvanger, ik wist niet dat die ook voor storing kon zorgen...

Ludo

ik heb onlangs bij 2 toestellen niet anders dan storing had . in mijn geval heb ik het bij het ene toestel m'n spitfire kunnen verhelpen met een ander regelaar (ie was niet stuk maar gaf wel veel storing op m'n ontvanger) en de ontvanger zo ver mogelijk leggen van de regelaar ik weet het dit is in de meeste gevallen zeer moeilijk bij kleine vliegtuigen .ook eens na zien of de stekkers nog goed gesoldeerd zijn !! soms durft dit breken in de krip mof . bij een ander toestel van mij electra jet heb ik de storing nooit volledig weg gekregen zelfs aluminiumfolie uit geprobeerd enz niets hielp alles (lag ook wel zeer digt bij elkaar geen andere plaats). wat een beetje hielp
was wel geen zicht ,en was maar om te testen de regelaar regelaar buiten op de romp te leggen .diezelfde setup zit nu in een dizy bird van me en heb niets meer van problemen regelaar zit nu achteraan en ontvanger alleen vooraan bij de batterij.
het is zeker niet altijd gemakkelijk om het te vinden en op te lossen
PS, ook bij mij was het zo enkel storing bij het geven van gas als ik geen gas meer gaf had ik geen storing meer .
hopelijk vindt je snel een oplossing

Ik zal jouw tips proberen, bedankt!

Gisteren hebben we ook wat op video gezet. Het is niet geweldig maar heb toch een paar beelden op youtube gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Stringo op hoogte

@Ludozzz

Als je alleen storing hebt op hoogte, en niet op richting, dan zit het probleem in de servo. Dat wordt beverstigd door het feit dat je op 15 meter dezelfde storing hebt als op grotere afstand. Het is dus geen ontvangerstoring, maar servostoring. Als de servo nieuw is dan kan het zijn dat je door een ongecontroleerde maneuvre een tandje van een tandwiel hebt. Controleer dit door het hoogteroer met de hand tegen te houden en op de zender hoogte te veranderen. Als het geleidelijk gaat zijn de tandwielen nog heel, hapert het, dan zijn er tandjes weg.

Daarnaast kan het geen kwaad eens naar je stuurstangetjes te kijken. Als die zwaar lopen (bij een 5 gram servootje moeten ze HEEL licht lopen) kun je ook vlieggedrag krijgen wat op storing lijkt.

Oh ja ... je kunt ook even je hoogteservo op een ander kanaal aansluiten en kijken of je (ga NIET vliegen!!) dan ook storing hebt. Het kan ook de zender zijn die storing heeft op 1 knuppel.

Laatst bewerkt:
Mooi filmje Tieske!!! :D
Stabiel mothje geworden, (ondanks redelijk wat wind als ik het goed gezien heb). :thumbsup:

Kun je op asfalt landen daar? Dat gras en die wielen lijken me prima voor plof-landingen, rollen zal dat niet echt doen ;)

Als ik windin land dan gaat dat zo langzaam dat 't vliegtuig meteen stilstaat als 't de grond raakt. Hij gaat dan nieteens op z'n neus dus dat landen in 't gras is geen probleem.
Het vlieggedrag ben ik niet helemaal tevreden over. Als 't model echt mooi in de lucht hangt vliegt 't omlaag. Waarschijnlijk komt dat omdat de vleugels iets negetief staan. Maar ik ben bezig met de volgende moth. Ik ga dat toch proberen met iets bredere vleugels met de zelfde spanweite (ongeveer 73 cm). Bij deze zal ik dus beter opletten hoe ik de vleugels plaats en misschien wel 1 graad positief.

Tieske, leuk filmpje!

@Ludozzz

Als je alleen storing hebt op hoogte, en niet op richting, dan zit het probleem in de servo. Dat wordt beverstigd door het feit dat je op 15 meter dezelfde storing hebt als op grotere afstand. Het is dus geen ontvangerstoring, maar servostoring. Als de servo nieuw is dan kan het zijn dat je door een ongecontroleerde maneuvre een tandje van een tandwiel hebt. Controleer dit door het hoogteroer met de hand tegen te houden en op de zender hoogte te veranderen. Als het geleidelijk gaat zijn de tandwielen nog heel, hapert het, dan zijn er tandjes weg.

Daarnaast kan het geen kwaad eens naar je stuurstangetjes te kijken. Als die zwaar lopen (bij een 5 gram servootje moeten ze HEEL licht lopen) kun je ook vlieggedrag krijgen wat op storing lijkt.

Oh ja ... je kunt ook even je hoogteservo op een ander kanaal aansluiten en kijken of je (ga NIET vliegen!!) dan ook storing hebt. Het kan ook de zender zijn die storing heeft op 1 knuppel.

Hoi Volhout,

De storing is op hoogte en richtingsroer...
De stuurstangen loopen heel soepel, dus daar ligt het ook niet aan...
En als ik niet vlieg heeft hij ook geen storing...

De storing lijkt ook echt op storing, opeens gaan hoogte en richtingsroer klapperen. (tegelijk)

Het zal wel aan de regelaar liggen...

Zo, ben je een paar dagen niet op het forum, vliegen er weer allerlei nieuwe mothjes aan alle kanten om je oren :D

Tieske: vliegt goed die moth!, leuk schema ook ;)

Menno: schitterend die laatste moth van je:!: Was dat degene die in de mother, ehh modder terecht kwam? Weet je al de oorzaak? Ben heel benieuwd naar je ervaringen met de rolroeren.

Bram: ja mijn hangar queen is alive and kicking, maar ze heeft wat vliegangst :rolleyes:

Ben ook maar weer eens begonnen met een nieuwe 70cm versie, gaat geen twee en een half uur duren, twee en een halve week minstens ;)

Dirk

Ha die Dirk,

de drukte even achter je gelaten ?
De rolroer-Moth is idd mooi geworden. Ik moet allen nog een ondersteelletje fabriceren en dan is ie klaar voor de maiden :) Dat gaat 16 november in de (jou inmiddels bekende) sporthal gebeuren.

De Moth die een modderbadje nam, was de Moth die jij in de hal hebt zien vliegen. Vermoedelijk crosswind bij het opstijgen, ik had een Moth nog nooit zo snel zien rollen :schrik: En dan te bedenken dat deze Moth geeneens rolroeren heeft ...

Die 2,5 uur is bij mij de tijd voor een kale Moth hoor ;) De kleurenschema's en eventuele rolroeren vergen iets meer tijd :)

Grtz,
Menno

Tja, ik zou bijna komen kijken de 16e. Wie weet....

Inderdaad drukke periode gehad afgelopen zes weken. Was daarom de 19e misschien ook al een beetje gestresst. Ik had een zware training, maar ik heb de certificering gehaald, dus ik ben helemaal blij....

Grtz, Dirk

Tja, ik zou bijna komen kijken de 16e. Wie weet....

Inderdaad drukke periode gehad afgelopen zes weken. Was daarom de 19e misschien ook al een beetje gestresst. Ik had een zware training, maar ik heb de certificering gehaald, dus ik ben helemaal blij....

Grtz, Dirk
Nu je brevet :mrgreen:

Back