Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hoi Thijs,

dat lukte mij ook niet hoor, bij de eerste versies. Maar al doende wordt men handiger ...

Herkenbaar, dat vele rusten ;) Ik ben al 2 jaar thuis vanwege ziekte, dus heb wel een idee wat je bedoelt denk ik.

Wat betreft het vergroten van de vleugels, ik weet niet of het verstandig is. Je haalt namelijk de verhoudingen nogal door elkaar. Je stabilo is dan niet meer in verhouding met je vleugels en de lengte van je romp klopt ook niet meer.

Om langzamer (dan langzaam :rolleyes: ) te kunnen vliegen kan je het beter zoeken in lichter bouwen, dat levert meer op. Daarnaast kan je natuurlijk ook de tekening van de 80 of zelfs 90 cm winspan downloaden :mrgreen:

Succes !

Grtz,
Menno

Dat de vehouding tussen vleugel en lengte van de romp niet meer klopt is helemaal geen probleem denk ik. Stabilo zou misschien wel aangepast moeten worden.
2 jaar thuis vanwege ziekte, dan moet 't ernstig zijn. Hoop dat dat nog goed komt. Maar ik herken dat. In maart word 't hier ook 2 jaar (longkanker). Heeft dus ook een voordeel, je hoeft niet naar de baas en kunt bouwen wanneer je zin hebt. Voor de rest is 't zwaar klote natuurlijk.

Groetjes Thijs

Hoi Thijs,

Om langzamer (dan langzaam :rolleyes: ) te kunnen vliegen kan je het beter zoeken in lichter bouwen, dat levert meer op. Daarnaast kan je natuurlijk ook de tekening van de 80 of zelfs 90 cm winspan downloaden :mrgreen:

Succes !

Grtz,
Menno
Weet je dat een Moth van 76cm al meer dan een kwartier kan vliegen op een 350 mAh lipo.
We hebben dat geprobeerd(indoor)en het het was opvallend hoe veel verschil dat maakte.:)
Even een algemene tip.
De stuurstangen worden vaak van 1mm carbon gemaakt met 1mm staal bij de servo en roer hevels bevestigt met krimpkous.
Ik maak de stuurstangen nu vaak van sate prikkers die ik rondom met een modelbouw schaafje plat op een de tafel op dikte maak.
De uiteinden maak ik van paperclips omdat die makkelijker te buigen zijn en de krimpkous is te vervangen door ventielslang omdat dat beter vast blijft zitten en niet verhit hoeft te worden.
Misschien hebben jullie er wat aan.;)

Hoe meer tips hoe beter. Dan kun je de beste uitzoeken. Maar ik denk niet dat een afgeschaafde saté prikker lichter is dan carbon. Wel goedkoper waarschijnlijk maar 1 meter carbon van 1 mm kost ook maar 2 euro. De z bochtjes maak ik trouwens ook van een stukje paperclip.

Dat de vehouding tussen vleugel en lengte van de romp niet meer klopt is helemaal geen probleem denk ik. Stabilo zou misschien wel aangepast moeten worden.
Daar ben ik niet zeker van, heeft wel wat effect maar wat precies durf ik je niet te zeggen ... ;)

2 jaar thuis vanwege ziekte, dan moet 't ernstig zijn. Hoop dat dat nog goed komt. Maar ik herken dat. In maart word 't hier ook 2 jaar (longkanker). Heeft dus ook een voordeel, je hoeft niet naar de baas en kunt bouwen wanneer je zin hebt. Voor de rest is 't zwaar klote natuurlijk.
Helaas kan ik zeggen dat ik weet wat je meemaakt, zit in hetzelfde schuitje. Heb Leukemie gehad, chemo's / transplantatie / afstotingsperikelen, de hele mik mak ... :( Nu wat longproblemen, maar lijkt de goede kant op te gaan :)

Ik hoop voor je dat het goed komt en leef met je mee.

@CDROMFlyer: goede tip, heb zelf ook al van alles geprobeerd. Carbon doe ik ook vaak, maar dan zonder de paperclips. Dus aan beide zijden een krimpkousje. Bij sommige shock's heb ik niet eens een control horn op de roeren, maar een stukje carbon van 1,5 cm die ik dan met krimpkous aan de carbon stuurstang vastzet. als je de krimpkous vervolgens met een drupje CA zekert, komt ie nooit meer los hoor :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
heeft er iemand gewogen?

het zou me niks verbazen als ze het zelfde wegen:grin::o

ze zijn wel goedkoper maar die cf draadjes heb ik ook een paar lengtes liggen en die werken wel goed ja

Een carbon aanstuurstaafje heb ik wel eens gewogen en dan geeft de weegschaal nog steeds 0 gram aan dus dat weegt minder dan 1 gram. Dat is zo weinig dat 't qua gewicht waarschijnlijk niets uitmaakt wat je gebruikt. Met carbon is gewoon prettig werken, licht en sterk.
Ik had nog een filmpje willen maken vandaag maar 't blijft regenen hier dus dat word niets vandaag.

Laatst bewerkt:
als het in roermond regent dan regent het hier ook!
(20 min met de auto)

het is echt pet weer, dus vliegen zal er inderdaad wel niet in zitten vandaag

Hoi Thijs en Richard,
als het in roermond regent dan regent het hier ook! (20 min met de auto)
Ik dacht met de Moth :mrgreen:

het is echt pet weer, dus vliegen zal er inderdaad wel niet in zitten vandaag
&
Ik had nog een filmpje willen maken vandaag maar 't blijft regenen hier dus dat word niets vandaag.
#%@^!#*^&)#@ wat je zegt, geen vliegweer ;)

Morgen schijnt het iets beter te worden (droog en wienig wind), ik zeg: vliegen met die hap :banana:

Als ik opschiet met m'n onderstel kan ik de rolroer Moth misschien z'n (of haar) maiden geven.

Grtz,
Menno

Trouwens, mijn vader heeft de maiden wel 'gefilmd' maar het is niet helemaal gelukt...

Dus ik denk niet de moeite waard om daar filmpje van te maken...

Ludo

Nou, ik zal even kijken of ik die paar seconden waarbij het vliegtuig i.p.v. een paar schoenen in beeld is aan elkaar kan plakken :wink:

Ludo

Hoe meer tips hoe beter. Dan kun je de beste uitzoeken. Maar ik denk niet dat een afgeschaafde saté prikker lichter is dan carbon. Wel goedkoper waarschijnlijk maar 1 meter carbon van 1 mm kost ook maar 2 euro. De z bochtjes maak ik trouwens ook van een stukje paperclip.
Dat is waar maar zowel staal als carbon is een stroom geleider en dat probeer ik zo min mogelijk te gebruiken als er een alternatief is ivm storingen.;)

Vandaag zo'n 20 minuten gevlogen en ik had best vaak storing. Dus daar heb je wel gekijk in en moet ik misschien ook maar eens aan de saté.

Hee Dennis,

was echt leuk vandaag :)

Tja, de Moth kwam los, draaide op z'n kop en belandde in de modder naast het asfalt ... ik weet het niet hoor, storing zou kunnen, maar die zat niet in m'n duimen :rolleyes:

Maarrehh, niet getreurd. Schade is een los motorschotje en een klein beetje kromme vleugeltip. Ik denk dat ie vanavond al weer klaar staat.

Verder heel lekker gevlogen met de Piper J3 en de Stick, Stick ? Ja ik heb sinds kort ook een Stick. Dankzij een gulle gift van Dennis (een mooie piep vleugel met ailerons :) ) ben ik aan het prutsen geslagen en heb ik een Stick gemaakt. De eerstvolgende indoormeeting gaan we een contest houden (paaltjesvliegen) en daar wilde ik de mooie Mothjes natuurlijk niet aan wagen ... dus op aanraden van Dennis een Stick gebouwd.

Nu is er bij ons op de club een Stick virus uitgebroken :mrgreen: Vandaag is er weer een nieuw slachtoffer gevallen, dus Stick number 5 is in aantocht :) Kijk maar even in ons grote Stick topic.

Maarreeh, ik had wel gehoopt op wat meer Moth time ... :( Vanavond gauw repareren, dan kan ik de 16e mooi met twee Mothjes vliegen :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
He allemaal,

Het is wel toevallig dat ik thuis kom van vliegen met storing, en er meteen nieuwe post zijn over storing...

Ik heb dus net heerlijk gevlogen zonder wind!

Landen prima met een landingsgestel met nieuwe wieltjes (op een klein stukje asfalt)

Maar ik had steeds storing op hoogte en richtingsroer!

Ik zoek nog uit hoe het komt, hij is in iedergeval nog heel!

Stevige dingen, die moths;)

Ludo

Back