Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Bramman zei:
dirk57 zei:
Bram,
Het omgekeerd aansluiten van dat stekkertje kan schadelijk zijn, maar meestal niet en het gaat eigenlijk nooit gepaard met rook of hitte. Was dat bij jou wel het geval (poef)?

Rook niet. Hitte wel. heb kastje opengemaakt om te kijken wat stuk is (je weet nooit, wellicht een zekering). Ik zag gesmolten plastic en een zwart weerstandje.
Het stonk ook nog even...

B

Da's toch wel heel vreemd als je alleen maar het stekkertje van de regelaar verkeerd om had aangesloten. Misschien kan Corrien er nog iets zinnigs over zeggen.

Trouwens, een wingspan van 65 cm is ook een prima maatje voor deze setup.

Je motoraansluiting heb je al heel stellig gesoldeerd en gekrompen, maar het kan zijn dat ie de verkeerde kant op draait en dan moet je twee aansluitingen verwisselen, maar dat is het ergste niet.

Dirk

RCEFlyer zei:
leuk, waar heb je die tekening vandaan ? 8)

Hier: Chris3D MicroPitts

Ik zou een mailtje sturen naar Himodel en een verhaaltje en een duidelijk fotootje (of meerdere) van de 'gepoefte' ontvanger erbij doen. Misschien dat ze je willen matsen :?
Ik hoop voor jou dat de levering net zo snel is, maar ik garandeer je uiteraard niets. :mrgreen:

Wordt lastig, ding zat bij de zender en die heb ik bij RCTechnics vandaan. Wellicht bij hen proberen...

ff paar plaatjes van de Pitts.
a124961-105-picture%20w169.jpg

a738647-211-Pitts2.JPG

Hier zijn rolroeren duidelijk zichtbaar.

grtz

b

dirk57 zei:
Da's toch wel heel vreemd als je alleen maar het stekkertje van de regelaar verkeerd om had aangesloten. Misschien kan Corrien er nog iets zinnigs over zeggen.

Tja, geen idee. Corrien is de electro-guru?

Je motoraansluiting heb je al heel stellig gesoldeerd en gekrompen, maar het kan zijn dat ie de verkeerde kant op draait en dan moet je twee aansluitingen verwisselen, maar dat is het ergste niet.
Valt mee. De adviezen van jullie zijn erg goed. Heb stekkertjes gekocht en strak gekrompen :wink:

Dank voor scherp zijn...

Grtz

B

Bramman zei:
Tja, geen idee. Corrien is de electro-guru?

Op dit gebied zeker, stuur hem even een pb met verwijzing naar je verhaal hier

Bramman zei:
Valt mee. De adviezen van jullie zijn erg goed. Heb stekkertjes gekocht en strak gekrompen :wink:

Ah, stekkertjes, dan is het natuurlijk geen enkel probleem....

Hoi allemaal,

Het lek is boven. Vertelde vandaag mijn frustratie aan collega en die wilde wel even kijken.
Was even vergeten wat een electronica-guru hij is. Hij stelde voor het ding te repareren.
Gezien de grote van het gepoefde ding, leek me dat onwaarschijnlijk...

Afijn, ik ben dus leek en dat bleek vanavond.
Het ding wat peof zei is dus een elko. Hij had hem vervangen en wederom poef (inclusief mooie steekvlam, bij gebrek aan behuizing :?)
Vervolgens hij meten en na 60 seconden, andersom zou hij het toch echt moeten doen. Nieuwe elko andersom en lopen als een tierelier...

Conclusie verkeerd gemonteerde elko af fabriek, hoe onwaarschijnlijk ook...

Jammer dat ik al besteld heb, maar heb straks reserve ontvanger (leuk als ik aan derde kist begin :roll: )
Moest ik toch even delen.

Dank voor het medeleven... :)

b

Geluk bij een ongeluk, maar wel een extra ontvanger in de onderdelendoos. :D

Maarreehh, verslaving neemt erstige vormen aan begrijp ik ? Ik lees iets van 3e kist ? 8)

Veel plezier !

Vreemd, helemaal niet herkenbaar ..... 8)

Als je na de Tiger Moth verder wil, is de Fokker die ik voorstelde wel een goed plan.
fokkerviewyd2.jpg

Niet veel moeilijker te bouwen, wel voorzien van ailerons en zeer stabiel om te vliegen. :D

Wil je dan verder, dan zou ik je adviseren om dat kleine balsa sportkistje te bouwen wat ik ook aan het bouwen ben, zie dit draadje. Is een redelijke eenvoudig te bouwen en te vliegen model, met een niet al te duur (chinees) setupje. Voordeel is ook dat meerdere mensen dit kistje reeds hebben gebouwd. Dus is er ook wat expertise waar je op terug kan vallen.

Anyway, afkicken is geen optie dus je zult wel door moeten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

RCEFlyer zei:
Als je na de Tiger Moth verder wil, is de Fokker die ik voorstelde wel een goed plan.
Niet veel moeilijker te bouwen, wel voorzien van ailerons en zeer stabiel om te vliegen. :D

De Fokker is inderdaad ook leuk wellicht wordt dat nummer drie of twee, weet ik nog niet.
Ben erg gecharmeerd door Chris3D zijn ontwerp, dus neem voor de zekerheid de micropitts mee.
Als niet vergeet te fotograferen, dan maak ik wellicht een bouw verslagje...

Wil je dan verder, dan zou ik je adviseren om dat kleine balsa sportkistje te bouwen wat ik ook aan het bouwen ben, zie dit draadje. Is een redelijke eenvoudig te bouwen en te vliegen model, met een niet al te duur (chinees) setupje. Voordeel is ook dat meerdere mensen dit kistje reeds hebben gebouwd. Dus is er ook wat expertise waar je op terug kan vallen.
Hout is nog even geen optie... Maar ik volg je draad ;)

Anyway, afkicken is geen optie dus je zult wel door moeten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hmm, dat had je wel eerder mogen zeggen ;) Maar mijn vrouw was daar al bang voor 8)

Hoi allemaal, ben me nu wat meer aan het voorbereiden op de details en zag het volgende:

Dirk57 zei:
Menno: Ik gebruikte 1 mm verenstaal. Totaal geen last van buigen omdat ie op zoveel plaatsen door het depron geprikt wordt. 1,5 mm is wel erg dik en het gewicht in de staart tikt wel een beetje aan.
Nu had ik even niet opgelet en 1,5 mm genomen. Zou het gezien de 65 cm wingspan veel uitmaken en moet ik toch nog even achter 1mm aan?
Zelfde verenspul gebruik ik overigens ook voor het landingsgestel...

Dank weer.

Bram

Hoi,

als je toch naar de modelbouwwinkel gaat zou ik ipv staal, carbon / koolstof nemen. Kost weinig meer, maar scheelt aanzienlijk in gewicht. 8)

Ik zal het nog even nawegen, maar ik geloof dat de stalen 1.5 mm staven 24 gram (bij elkaar) wogen en dat de carbon / koolstof 7 gram waren :D
Alle kleine beetjes helpen nietwaar.

Ik geloof dat het geluk met jou is, want deze week gaat het weer opknappen :banana: , en nu meen ik me te herinneren dat jij zaterdag op vakantie gaat :thumbsup: Nou ja, het geluk is met de dommen zullen we maar zeggen :rolling: Fijne vakantie en veel (modelbouw-) plezier

Oh ja, is je bestelling op tijd binnengekomen, of wacht je nog op een en ander ?

RCEFlyer zei:
als je toch naar de modelbouwwinkel gaat zou ik ipv staal, carbon / koolstof nemen. Kost weinig meer, maar scheelt aanzienlijk in gewicht. 8)
Ik heb in mijn TigerMoth ook carbon pushrods gebruikt. Alleen kan je er geen Z-bocht in buigen, dus je moet aan beide uiteinden zo'n koppelbusje gebruiken.
Bart

bdoets zei:
RCEFlyer zei:
Ik heb in mijn TigerMoth ook carbon pushrods gebruikt. Alleen kan je er geen Z-bocht in buigen, dus je moet aan beide uiteinden zo'n koppelbusje gebruiken.
Bart

Het eerste en het laatste stukje van de pushrods maak ik van 1mm staal.
Het midden stuk van koolstof.
Ik koppel ze aan elkaar met een stukje plastic isolatie van 2.5mm2 installatie draad om de overlappende stukjes koolstof en staal van 1mm.
Daar past precies 2X een 1mm pushrod in.
Zo benut je de voordelen van beide en er is tevens een trim mogelijkheid. :)

Zoals hier maar dit is weer met een sate prikker en krimpkous
[/quote]

cdrom flyer zei:
Ik koppel ze aan elkaar met een stukje plastic isolatie van 2.5mm2 installatie draad om de overlappende stukjes koolstof en staal van 1mm.
Daar past precies 2X een 1mm pushrod in.
Je bedoelt een stukje krimpkous? Die mogelijkheid was ik ook ergens tegengekome, bij een of ander depron model.
Trimmogelijkheid heb je met die koppelbusjes natuurlijk ook, maar die zijn wel zwaarder.
Bart

PVC isolatie van installatie draad gaat beter maar alleen voor 2X 1mm en dan hoef je ook niet met de verfbrander dicht bij de romp aan het werk. :wink:

cdrom flyer zei:
PVC isolatie van installatie draad gaat beter maar alleen voor 2X 1mm en dan hoef je ook niet met de verfbrander dicht bij de romp aan het werk. :wink:
Nou, ik gebruik hooguit een aansteker... en ik trof de tip bij een depron vleugeltje (DizzyGirl) en daar legden ze gewoon een stukje vierdubbel gevouwen aluminiumfolie onder de pushrod...
Ik vond het een wereldidee!
Bart

Hmmm. Had dus sowieso carbon moeten kopen... :( Duidelijk.
Ben ik toch nog even geinteresseerd, maakt het op deze Moth (65cm wingspan) echt een groot verschil?

Immers stel dat ik een meter zou gebruiken, dan is ie 24-7=17 gram zwaarder dan carbon. En dat vooral in de staart.
Is dat dan een probleem? Lijkt me dat je dat kunt corrigeren door de lipo verder naar voren te zetten (in het geval van een incorrect zwaartepunt).
Of bedoelde Dirk een ander probleem? :?

Zit trouwens wel meer met mijn gedachten niet bij gewicht :oops:. Had voor eens schakelaartje tussen de lipo en de ESC, 220v kabel gebruikt :roll: Maak wel weer een nieuwe :)

Dank weer voor creatieve input allen, weer geleerd.

B

PS @cdrom flyer; leuk vliegtuig. Toevallig tekening of bouwdraadje van?

Bramman zei:
PS @cdrom flyer; leuk vliegtuig. Toevallig tekening of bouwdraadje van?

Het is gewoon dit vliegtuig maar dan effe anders.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=354237

Iets kleiner geschaald maar de spanw op 90 cm gehouden.
Romp en vleugels 3mm depron.
Vleugels dus 2X 3mm vol profiel vlak van onderen niet versterkt maar struts zijn wel aan te raden.
Niet voor de sterkte van de vleugel maar voor fixeren t.o.v. de romp.
Romp versterkt met 2 strippen 1mm balsa en 6mm depron aan beide kanten ter hoogte van vleugels en landingsgestel.
En het vliegt extreem makkelijk alleen het opstarten van 2 motoren op 1 regelaar geeft wat problemen.
Op pag 219 van genoemde link staat nog wat meer info van mijn 2 motorige STC. :)

Back