Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Goedenmorgen,

Gisteravond nog even wat vooruitgang geboekt, dus zoals beloofd weer wat foto's.

De struts aan de vleugels gelijmd met epoxy ...
img0451ev2.jpg

Nu de struts drogen even het propje met de propsaver erop om te kijken of het motorschot toch ect wel op de goede plaats zit gelijmd ...
img0452bl6.jpg

Het stabilo er op gelijmd, goed uitkijken dat ie wel recht ten opzichte van de voorvleugels staat ...
img0453yl2.jpg

De staartvin er op gelijmd en de boel haaks gezet. Ik heb twee depron profieltjes gesneden om de staartvin wat extra steun te geven.
img0454ih2.jpg

Ik heb voor de Tiger Moth een Corona ontvangertje gekocht wat 4 (!) gram weegt en zeer klein is.
Het ontvangertje is 3,6 cm lang incl. aansluitpennen, 1,4 cm breed en 0,75 cm dik. Om een beeld te geven hoe klein deze ontvanger is heb ik het even naast mijn Webra Nano S6 ontvangertje gelegd, wat al geen grote ontvanger is ...
img0455xu4.jpg

Einde van de dag ga ik verder met het inbouwen van de electronica en de pushrods en servo's.
Misschien vanavond nog wat foto's.

Hoi Tomcat be,

begrijp ik uit jouw berichtje dat je een 70-80cm variant gaat bouwen ? Leuk :D

Wat betreft jouw opmerking, zou kunnen. Denk jij echt dat mijn setupje 400 Watt Power gaat leveren ? Wow, dat zou wel enigszins overpowered zijn 8)
Nou ja, kan altijd nog halfgas vliegen, gaat de akku ook langer mee.

Ik heb de keuze uit twee Lipo's, een 2S 860Mah en een 3S 860 Mah. Dan zal ik maar eens beginnen met de 2S die heeft ook minder gewicht :D

Wil je aub eens jouw berekening hier neer zetten, daar kan ik weer wat van leren denk ik.
Bij voorbaat dank.

Hallo allen,

gisteren en vandaag weer redelijk wat gebouwd, mag niet in de zon, dus moet wat he ?

Om de staartvin wat extra stevigheid mee te geven heb ik twee extra profieltjes L & R gelijmd.
img0458ve1.jpg
img0459nz6.jpg

Bij gebrek aan een controlhorn (na het rudder bleek dat ik er een tekort kwam in m'n hobbybox) zelf maar eentje uit 3 mm triplex gezaagd. uitgehard met dunne CA, werkt ook prima !
img0465uz2.jpg

Ondertussen de servo's er in gelijmd met de 6 minuten epoxy.
img0468wq7.jpg

Een servo werkt niet &*($^%$(*)(*&#%$#, gelukkig had ik de tip van Dirk gebruikt en de servo's ingetaped. Na het drogen bleek dat ik bij een van de servo's wel erg enthousiast met de epoxy was geweest. Die zat compleet vastgelijmd van binnen, door een klein druppeltje wat er op raadselachtige wijze was ingelopen.

Anyway, door de tape was een en ander redelijk makkelijk te verwijderen, en van een servo van $3 lig je ook niet wakker ... Nieuwe er in gelijmd en verder bouwen maar weer ...

Misschien vanavond nog wat pics.

Hoi,

jouw setup lijkt me idd wat overpowered.

Mijn setup (kijk even een paar bladzijdes terug) is zelfs al overpowered voor de Tiger Moth die ik bouw (standaardtekening).

Ik heb niet echt heel veel verstand van het kiezen van een geschikte setup, dus wellicht moet je even met prop-er overleggen.
Ik denk dat je met een lichtere setup (goedkoper) ook uit de voeten kan.

Ik denk dat ik toch ga voor de setup die ik eerst zei

hij gaat toch allerlei dingen moeten vervoeren etc.

nog een vraagje, kan ik op deze variant gewoon rolroeren zetten of moet ik dan de v-stelling verminderen?

alvast bedankt

Als hij wat zwaarder en sneller wordt dan is een beetje extra power nooit weg maar dan moet hij ook wat degelijker gebouwd worden.

Hier start op RC groups een discussie over aillerons op een STC.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=354237&page=61
Ik heb geen ervaring met toevoegen van rol roeren maar volgens mij heeft dat alleen zin als je meer gaat stunten en bij rugvlucht is veel V stelling alleen maar lastig dus verminder je de V stelling.
Zo kan ook de vleugel minder hol gemaakt worden maar dat is allemaal naar eigen behoefte.
Wat er dan gebeurt met de vlieg eigenschappen moet je gewoon proberen. :)

Ok ik vlieg nu met een easystar en had graag een vliegtuig gehad dat iets directer stuurt.
(Ik ben EZ net nog 6 weiden verderop gaan halen omdat hij niet tegen de wind in wou sturen)

EDIT: Ik denk dat het wel zal werken als ik minder V-stelling neem?

Voor vliegen met veel wind moet je naar slankere vleugels en liever geen twee dekker.
Alleen meer motor vermogen is niet voldoende bij tegenwind.
Het helpt natuurlijk wel.
Tegen de wind in sturen doet hij toch wel maar de vraag is of hij dan nog vooruit wil.

tomcat be zei:
De romp van een 76cm Moth is groot genoeg maar die 3 cellen vindt ik niet bij dit vliegtuig passen.
1300mA 7.4V met een wat grotere prop is voor de hand liggender.

Als je voor de wind vliegt lijkt hij misschien rechtuit te willen maar als je rustig een bocht inzet zal hij altijd weer bij draaien.
De kunst is dan niet in paniek te raken want hij wordt dan wel snel kleiner en zie je niet meer wat het effect van je stuurbeweging is.

Je leest niet goed. Ik zei:
bdoets zei:
...Maar het probleem is in dit geval volgens mij, (is ook al gezegd) dat de constructie van de Moth niet op zo'n zware motorisering is ingericht. Maak je er ailerons op, wordt-ie nog een stukje zwaarder (mechaniek + 1 of 2 servo's erbij).
Als ik een 3-cellen accu op mijn Moth zou zetten, dan zouden de vleugels de romp niet bijhouden denk ik.
Bart

Met een 3-cellen lipo gaat mijn Arcus van 1,80 m. vrijwel verticaal. Is wat overdreven om met wind te kunnen vliegen. De constructie houdt dat geweld gewoon niet bij.
Ik kan je niet helpen met een setup adviseren; maar dat Mothje waait gewoon uit elkaar als je het 40 km/u laat vliegen, en bij een niet-helemaal-perfekte landing is-ie meteen kapot door de combinatie van lichte constructie en zware lading (en de lipo is deel van die lading).

Bart

PS- hee merkwaardig, ik schreef dit naar aanleiding van de post die nu hiernà staat...

Ik heb dezelfde setup, behalve de prop. Is ook wel iets overbemeten, maar niet schokkend. :D

Mijn prop is 8 x 4,3 (slowflyer prop), daarnaast heb ik een 7 x 6 prop. Volgens Dirk (topicstarter) vliegt de 7x6 het fijnst.
Dat weet ik nog niet, want ik heb het vliegtuig klaar staan om te maidenen.
Zodra er enigszins minder wind staat ga ik het proberen. 8)

De setup heeft meer dan voldoende trekkracht, want bij het testdraaien kon ik 'm amper vasthouden. :mrgreen:

Succes !

Back