spandraden
Hoi,
omdat dit draadje wel weer eens wat aandacht verdient, post ik maar even mijn plaatjes van de spandraden die ik net heb aangebracht
Zoals reeds eerder gemeld heb ik op de laatste indoor-sessie van onze club lekker met het Mothje gevlogen. Aan het einde van de middag maakte ik helaas een mid air mee, maar gelukkig bleef de schade beperkt.
Er zat een scheurtje in de bovenste vleugel, dat heb ik mooi (nagenoeg onzichtbaar) met wat epoxy kunnen repareren. Ik vroeg me af of dit invloed zou hebben op de stijfheid, dit denkende herinnerde ik me ineens de opmerkingen over de spanddraden. Dus maar eens aan de slag gegaan ...
Hier dan de plaatjes van het aanbrengen van de spandraden, ik heb gewoon zwart garen gebruikt.
Ik ben met de onderste spandraden begonnen, ik heb ze simpelweg twee keer om de vleugel-struts heen gedraaid, een dubbele knoop er in gelegd en het geheel vastgezet met foam safe CA. Deze spandraden lopen schuin omhoog naar de midden-struts.
De bovenste spandraden lopen schuin omlaag naar de romp. Om deze goed te kunnen bevestigen heb ik een servo armpje in tweeen gesneden en door de onderzijde heen gestoken. Draad er twee keer doorheen gehaald en weer gezekerd met foam safe CA.
Zo, bijna klaar ... de laatste spandraad moet nog worden bevestigd en gezekerd.
Ik heb me erover verbaasd :shock: hoeveel de spandraden bijdragen aan de stijfheid van de vleugels.
M'n Mothje is helemaal klaar voor a.s. zondag
Grtz,
Menno