Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

bdoets zei:
Klopt, Bro is me voor, kijk naar deze hoeken:
En het schijnt dus maar aan één kant zo te zijn...
Het komt er op neer dat het net is alsof er aan je linkervleugel een aileron zit dat naar beneden staat. Het toestel wil dus naar rechts rollen...
Ik weet niet of het nog gaat nu al die lak eroverheen zit, maar ik zou zeker proberen dit goed te krijgen, want dit vliegt volgens mij niet echt fijn.
Bart

Kijk en daarom zijn de forums zo leuk.
Ff gechecked en het is niet optisch, maar echt het geval. Het is -denk ik- te corrigeren. Ik sloop de struts daar los en lijm ze op nieuw. De lak maakt de depron niet overdreven stug. Wilde toch zwaardere touwtjes erop en deze kant was niet helemaal mooi gelukt...

Toch raar omdat de struts exact gelijk zijn. Wellicht komt het doordat ik de onderste vleugel een klein beetje scheef op het rompje heb gelijmd (net te laat achter gekomen). Volgens mij heb ik dat proberen te corrigeren met de struts. Weer leermoment dus.

Dank allen.

B

Beste Bramman,

Je toestel ziet er fantastisch uit!!
Ik ben net begonnen met bouwen en hoop dat ik over een poosje ook zo'n mooie kan showen :)

Keepup the good work 8)

Heb me al voorgenomen om er gelijk maar 3 te bouwen, gezien het feit dat ik ook nog niet kan vliegen :oops:

Bedankt voor alle leer momentjes, deze zal ik goed lezen en proberen toe te passen bij mijn eigen bouwsels.

:pc: Peter

Bramman zei:
Ff gechecked en het is niet optisch, maar echt het geval. Het is -denk ik- te corrigeren. Ik sloop de struts daar los en lijm ze op nieuw. De lak maakt de depron niet overdreven stug. Wilde toch zwaardere touwtjes erop en deze kant was niet helemaal mooi gelukt...
Het kan ook gekomen zijn bij het spannen van je touwtjes! Je schreef trouwens dat je de touwtjes geknoopt had... dat lijkt me moeilijk. Ik haalde met een naald de draad door een vleugelribben (heb de hele verspanning met naald-en-draad gedaan) en deed dan een dotje epoxy op het uiteinde. Vervolgens kan je dan nog even aan alle kanten kijken of de vleugels symmetrisch en recht zijn, en zo nodig de draden iets strakker of losser zetten; na vijf minuten hardt de epoxy uit en dan zit het vast...

Bart

NB- kijk vóór je de struts lossloopt of je het kan oplossen door alleen de spandraden te corrigeren. Dat zou best wel eens kunnen!

bdoets zei:
NB- kijk vóór je de struts lossloopt of je het kan oplossen door alleen de spandraden te corrigeren. Dat zou best wel eens kunnen!

Maar als er ter hoogte van de struts zo'n verschil is als de foto doet geloven dan kun je dat volgens mij alleen alleen maar oplossen door de lengte van één van beide te wijzigen want het is een starre constructie die die hoek in stand houdt. Je zou nu dan ook langs de struts gemeten een verschil moeten hebben in de afstand van bovenkant ondervleugel naar onderkant bovenvleugel.

Bram: heb je verhaal nog een keer gelezen en kon zo nu en dan een brede glimlach weer niet onderdrukken :wink: Een vraagje: je verhaal over die Glitsa die je over de lak aanbrengt spreekt me wel aan, maar je had het over Glitsa Acryl, terwijl ik voor de floats Glitsa polyurethaan (op waterbasis) had gebruikt. Hebben we het nu over dezelfde Glitsa of niet vraag ik me af.

Dirk

Bro! zei:
Trouwens, volgens mij moet de vleugelafstand eigenlijk 11 cm zijn als je volledig in schaal mee gaat vanuit de originele "balsa" tekeningen. Wat zou dit uitmaken?
Eefjan,

Dat zet me aan het denken. Ik kwam er tijdens de bouw van mijn eerste mothjes achter dat ik de vleugels te dicht op elkaar vond staan als ik de lengte van de tekening aanhield, helemaal niet schaal. Toen heb ik die lengte zelf aangepast, gewoon op het gezicht, zodat het een beetje schaal leek en zo kwam ik op die 12,5 cm bij 70cm wingspan. Maar het kan ermee te maken hebben dat bij een echte tigermoth de vleugels in het centrum verder van elkaar zitten dan aan de buitenzijde. Zie jij dat ook op jouw schaaltekeningen?

Bro! zei:
ps2 weet iemand wat het verschil is tussen dual of single conversion crystals? Zijn die zomaar door elkaar te gebruiken? (Heb een Graupner MX12, maar kan niet vinden of deze ervoor geschikt is)

Nee, zeker niet door elkaar te gebruiken, het heeft trouwens niets met de zender te maken , maar alleen met je ontvanger. Zie hier

dirk57 zei:
Dat zet me aan het denken. Ik kwam er tijdens de bouw van mijn eerste mothjes achter dat ik de vleugels te dicht op elkaar vond staan als ik de lengte van de tekening aanhield, helemaal niet schaal. Toen heb ik die lengte zelf aangepast, gewoon op het gezicht, zodat het een beetje schaal leek en zo kwam ik op die 12,5 cm bij 70cm wingspan. Maar het kan ermee te maken hebben dat bij een echte tigermoth de vleugels in het centrum verder van elkaar zitten dan aan de buitenzijde. Zie jij dat ook op jouw schaaltekeningen?
moth03h4.jpg

De bovenvleugel heeft inderdaad geen V-stelling (had ik het met de mijne dus toch goed! :) ) maar onze Moths hebben dan ook geen ailerons...
Bart

nee, maar volgens mij heeft die zeker genoeg v-stelling, 2x DVD box per zijde voor onder en 1x DVD box voor boven (70cm versie). Zoveel zal het niet uit maken want wellicht gaat ie met mijn pilootcapaciteiten toch dadelijk de grond in :lol:

Ik vraag me eigenlijk af of het niet mogelijk is de topwing uit 1 stuk depron te maken en deze een lichte V-stelling te geven door middel van de studs. Lijkt mij dan een steviger geheel.... In het midden als 'tank' dan gewoon wat 6mm depron erop en afschuren.

Ik heb hier al ergens foto's gezien waarbij een vleugel wordt gesneden uit piepschuim met z'n verwarmde draad, zou dat ook lukken met bv 6mm depron om daar op die manier een vleugelprofiel in te verkrijgen ? dus volle wing.

Ik heb ondertussen de setup besteld, enkel nog een zender zien te vinden.

Die tank kan je nu ook gewoon van 6mm depron maken. Voorzichtig beetje buigen gaat prima. Ik heb voor de boven en onder vleugel 3 dvd boxen per kant gebruikt. Ik denk als het al mogelijk is dat het depron erg slap wordt al je uit 6mm een profiel gaat snijden. De vleugel krijgt juist zn sterkte door dat hij gebogen is. Ik heb ooit een keer een ander klein model gemaakt waarbij ik de onderkant van de vleugel vlak heb gemaakt door er een plaatje 3mm depron onder te plakken. Dan wordt de vleugel echt heel sterk. Ik moest wel sneller vliegen om in de lucht te blijven.

bdoets zei:
Het kan ook gekomen zijn bij het spannen van je touwtjes! Je schreef trouwens dat je de touwtjes geknoopt had... dat lijkt me moeilijk. Ik haalde met een naald de draad door een vleugelribben (heb de hele verspanning met naald-en-draad gedaan) en deed dan een dotje epoxy op het uiteinde. Vervolgens kan je dan nog even aan alle kanten kijken of de vleugels symmetrisch en recht zijn, en zo nodig de draden iets strakker of losser zetten; na vijf minuten hardt de epoxy uit en dan zit het vast...

Bart

Het is zeker niet gebeurt bij het spannen van de touwtjes. Ik had de tas van de vrouw geplunderd en kwam alleen van dat makkelijk te breken garen tegen. Dus veel spanning heb ik daar niet op gezet.
Wat betreft dat knopen, dat is heel simpel. Ik heb met naald en draad gewerkt en dan elke keer strak trekken en knoop er in (knoop om de ribbetjes). Als je het interessant vind wil ik wel een paar closeups zetten. Maar jouw methode lijkt me ook wel wat...

Probleek is echt ontstaan door de struts, ik heb er meer spanning op gezet dan nodig, denk ik.

dank.

b

dirk57 zei:
Bram: heb je verhaal nog een keer gelezen en kon zo nu en dan een brede glimlach weer niet onderdrukken :wink: Een vraagje: je verhaal over die Glitsa die je over de lak aanbrengt spreekt me wel aan, maar je had het over Glitsa Acryl, terwijl ik voor de floats Glitsa polyurethaan (op waterbasis) had gebruikt. Hebben we het nu over dezelfde Glitsa of niet vraag ik me af.

Tja zonder humor hou je zoveel crashes niet vol :roll:
Wbt dat acryl, mijn fout. Verf is Acryl als het op waterbasis is en bij Glistsa is dat 'versterkt met polyurethaan' en nog steeds water basis. Dezelfde Glitsa dus, zal het nog even aanpassen.

Turbilence=NL= zei:
Ik ben net begonnen met bouwen en hoop dat ik over een poosje ook zo'n mooie kan showen :)
Keepup the good work 8)

Heb me al voorgenomen om er gelijk maar 3 te bouwen, gezien het feit dat ik ook nog niet kan vliegen :oops:

Bedankt voor alle leer momentjes, deze zal ik goed lezen en proberen toe te passen bij mijn eigen bouwsels.
:pc: Peter

Succes en dank voor compliment. Geef je groot gelijk er drie te bouwen, neem ze gelijk alledrie mee als je gaat oefenen :wink:

XXL66 zei:
nee, maar volgens mij heeft die zeker genoeg v-stelling,
De mijne had ook geen V-stelling in de bovenvleugel, en die éne vlucht :cry: bleek dat goed te kunnen.
XXL66 zei:
Ik vraag me eigenlijk af of het niet mogelijk is de topwing uit 1 stuk depron te maken en deze een lichte V-stelling te geven door middel van de studs. Lijkt mij dan een steviger geheel.... In het midden als 'tank' dan gewoon wat 6mm depron erop en afschuren
Ja alleen zou ik geen studs gebruiken (vinden ze vast niet goed) maar struts... :D
XXL66 zei:
Ik heb hier al ergens foto's gezien waarbij een vleugel wordt gesneden uit piepschuim met z'n verwarmde draad, zou dat ook lukken met bv 6mm depron om daar op die manier een vleugelprofiel in te verkrijgen ? dus volle wing.
Kan ongetwijfeld, maar omdat de bovenvleugels een lichte pijlstelling hebben kan dat dus niet uit 1 stuk, dat zou dan evengoed in twee helften moeten. En om nou voor zo'n Moth een schuimsnijer te gaan bouwen...
Bovendien zou je wel dikker schuim nodig hebben, al gauw in de buurt van 10 mm schat ik.

Bart

dirk57 zei:

Hoi Dirk, het laatste plaatje van XXL spreekt boekdelen...
Wel zie ik op de tekening dat de struts voor en achter iets van lengte verschillen...

Ik heb trouwens de vleugel tekeningen wat aangepast voor de ailerons (in m'n volgende moth) ik heb de struts iets naar voren moeten verschuiven (1.5 cm) om dit mogelijk te maken (maar als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de struts daar ook vij ver naar voren zitten)hier een link naar de pdf-file: vleugels

Deze tekening heb ik voor de plaatsing van de ailerons gebruikt (balsa gebaseerde bouwtekening)... vleugels zijn een slagje groter (in de breedte): moth. Staan ook andere leuke details op trouwens.

Eefjan

Ga jij zo'n moth maken met ailerons ? Dat lijkt me gaaf, maar gaat zo'n mothje in depron die G krachten aankunnen ? Ik lees hier dat vleugels al spontaan breken bij het nemen van een bocht... 8O

Bro,

die tekening van die Moth van balsa, betreft een 154 cm versie. Die heb ik ook.
Voor komende winter staat die op mijn planning, Dirk was er ook enthousiast voor (of over), dus enige tijd geleden heb ik hem de tekening gemaild. :D Uiteraard kan je tezijnertijd een bouwverslag van me verwachten. Zou leuk zijn als meerdere mensen 'm gaan bouwen, kunnen we elkaars ervaringen (lees: lachen om elkaars domme fouten 8) ) weer uitwisselen op dit forum ... :mrgreen:

Als ik naar jouw tekening kijk voor de minimoth vleugel met ailerons, bekruipt me het gevoel dat de ailerons wat aan de grote kant zijn. De moth regaeert zeer goed op roeruitslagen, dus ik zou de ailerons zeker niet te groot maken !

Heb je de verhoudingen vergeleken met die balsa-tekening :?:

Hoi Menno,

De aileron grootte is vrijwel hetzelfde als die van de balsa/bouwtekening.
De verhoudingen kloppen redelijk.
De pdf-file is eigenlijk al een factor 2 verkleind en dan kom je op zo'n 70 cm wingspan uit.
Ik heb de staart en vleugels vergeleken en behalve dat de vleugels van de "balsa" tekening iets meer oppervlak hadden (breder) was de rest vergelijkbaar.

Van de winter wilde ik een depron versie van de fokker DR1 maken.
Ik heb er zo'n zelfde bouwtekening van als de balsa versie, en er zijn ook draadjes hierover op dit forum (draadje 1, balsa versie).
Met de ervaringen met dit mothje probeer ik dan een eigen depron versie te maken van zo'n 90-100 cm wingspan.

@XXL
Ik was van plan bij mijn aileron-moth een en ander wat te versterken met een dun laagje epoxy.
Eerst maar eens zien of ik het mothje waar ik nu mee bezig ben gewoon de lucht in krijg. En of het spontaan breekt of niet.

Eefjan

Hallo allemaal,

na het bouwen van een aantal Minimoth's zal iedereen zo z'n eigen(wijze) bouwwijzen ontwikkelen. Zo ook ik natuurlijk :D

In het begin van het draadje las ik hier en daar dat mensen het moeilijk vonden om de neus netjes aan elkaar te lijmen zonder dat er een naad ontstaat. Ik had dat bij de eerste versie ook enigszins, hoewel het me nog niet eens tegenviel als ik de resulaten van sommige andere moth's zag.

Ik dacht dat jullie wellicht wat konden hebben aan mijn bescheiden bijdrage, geillustreerd met foto's:

Ik zorg er eerst voor dat de twee vlakken goed aansluiten door eerst te passen, zonodig schuur ik (met een blokje ivm recht schuren) de delen even op, zodat ze perfect aansluiten. Daarna zet ik ze, zonder lijm tegen elkaar met een stuk schilderstape.
img0627dx1.jpg

Ik check nogmaals goed of de raakvlakken echt strak aansluiten, zoniet gewoon schilderstape loshalen en opnieuw tegen elkaar plakken (zonder lijm nog steeds !)
Dan keer ik de romp om en trek de naad open. Nu strijk ik met een cocktailprikkertje (leuk scrabble woord trouwens) de naad in met 5 miuten epoxy, daarna druk ik de zaak weer tegen elkaar aan. Door de spanning die in de romp zit van het buigen, blijft het vanzelf dicht staan.
img0628mg5.jpg

De overtollige epoxy komt nu aan de binnenzijde er tussen uit geperst, laat zitten ! Zorg dat je een houtje pas hebt gemaakt en strijk dat nogmaals dun in met epoxy, leg dat exact in het midden op de naad en druk het goed aan door het een paar keer heen en weer te schuiven. Zo komt de overtolige epoxy vanzelf onder het hout uit en gaat het houtje niet 'drijven' als je er gewicht of druk op plaatst.
img0629po1.jpg

Breng gewicht aan en laat het geheel drogen ...
img0630xi1.jpg

... verwijder het schilderstape en je krijgt een strak rompje met een hele strakke naad 8)

Ik zal vanavond nog even een foto plaatsen in ditzelfde bericht, zodat het resultaat ook zichtbaar is.
Ik hoop dat jullie je voordeel ermee kunnen doen. :D

[EDIT] ik zou nog een foto plaatsen om te laten zien hoe strak het naadje ( :mrgreen: ) van de romp kan worden ... bij deze [EDIT]
img0639tu4.jpg

Als laatste heb ik op aanraden van CDRomflyer een motortje (gelijk maar twee :D ) besteld, wat zeer geschikt is voor de Moth in 60-70 cm versie.
Het is een 1300 Kv motortje van unitedhobbies.com, klik hier voor de specs.
Een nadeel, je moet een losse motormount meebestellen, echter die kost niet de wereld. klik hier. Ik heb 'm zo op m'n firewall gemonteerd, maar kan natuurlijk ook van de achterzijde.
img0632cp2.jpg

Ik vlieg ermee op een 2S Lipo 860 Mah, ongeveer 25 minuten. De minimoth vliegt er heel mooi rustig mee op 65 - 70 % van het gas, stuk minder nerveus dan met de 1540 Kv.

Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, maar m'n camera wilde om een of andere duistere reden niet geheel scherpstellen.

Goed, tot zover.

Back