Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

RCEFlyer zei:
die tekening van die Moth van balsa, betreft een 154 cm versie. Die heb ik ook.
Voor komende winter staat die op mijn planning, Dirk was er ook enthousiast voor (of over), dus enige tijd geleden heb ik hem de tekening gemaild. :D
Die wil ik ook wel. Wie weet volgende zomer 8O

Uiteraard kan je tezijnertijd een bouwverslag van me verwachten. Zou leuk zijn als meerdere mensen 'm gaan bouwen, kunnen we elkaars ervaringen (lees: lachen om elkaars domme fouten 8) ) weer uitwisselen op dit forum ... :mrgreen:

Ik zeg niets :roll: :lol:

Bro! zei:
Ik was van plan bij mijn aileron-moth een en ander wat te versterken met een dun laagje epoxy.
Eerst maar eens zien of ik het mothje waar ik nu mee bezig ben gewoon de lucht in krijg. En of het spontaan breekt of niet.

Epoxy kan natuurlijk wel, maar is moeilijk egaal te verdelen is mijn ervaring.
Als je het toch doet wellicht een tip. De vele reparaties die ik had betroffen natuurlijk ook vleugels die gebroken waren. Ik plakte dan de vleugel eerst aan elkaar op de breuk. Dat was altijd te weinig en ik vulde de gaten dan weer op met epoxy. Vooral dat glimmen irriteerde me dan. Ik loste dat uit eindelijk op (ook bij gele moth gedaan) door over dat laagje epoxy een flink stuk bakpapier te plakken. Als alles droog is kon je het bakpapier zonder problemen verwijderen, maar was het net zo dof als het depron. Als je het netjes doet zie er na het verven niets meer van.

Ikzelf zou overigens ter versteviging (als het al nodig is, Dirk heeft alleen gebroken vleugels gehad bij een oud model) kiezen voor die Glytsa rommel. Twee of drie laagjes. Je ziet er niets van, brengt makkelijk op en weegt weinig. En als je het parket bij mijn moeder ziet, is het nog stevig ook...

Hee Bramman,

ik ben een beetje verslingerd geraakt aan die Mothjes, ik ben al inkopen aan het doen om die balsa versie deze winter te gaan bouwen.
De wielen, de aluminium struts en de piloot is binnen, evenals het nodige balsa 8)

Als je interesse hebt, pb dan even je mailadres dan stuur ik je de tekening per mail. Het is een dwg bestand, wat in Autocad en meerdere andere tekenprogramma's geopend kan worden. Wellicht ken je iemand die zo'n bestand kan printen :?: En anders moet je naar de copy-shop.

Ik ben van plan om er een draadje van te openen en er een bouwverslag (uiteraard met plaatjes 8) ) van te maken. Enerzijds zodat ik ervaren mede-forummers om raad kan vragen (wel noodzakelijk vrees ik :oops: ), anderzijds om mijn domme fouten met andere delen :? .

Ik geloof dat Dirk eigenlijk ook zoiets wilde bouwen, maar dat hij nog wel een beetje twijfelt. Wellicht kunnen wij hem samen over de streep trekken :mrgreen:

Daar ik een balsa-leek ben, ben ik als vingeroefening gestart met dit Aero480 sportkistje.
Zo kan ik wat ervaring opdoen met het bouwen van tekening en werken met balsa :?

Laat maar weten ...

RCEFlyer zei:
... verwijder het schilderstape en je krijgt een strak rompje met een hele strakke naad 8)
Geweldige tip...
Ff vraagje beschadigd het depron bij jou niet door die tape? Mijn stabilo en hoogte roer had ik gefixeerd met rechttoerechtaan-plakband en trok daarmee een dun laagje mee. Bij schilderstape gebeurde dat ook... Niet echt een probleem, totdat je gaat spuiten... En dat ga je doen, want jij kan wel vliegen :lol:
img0632cp2.jpg

Ik vlieg ermee op een 2S Lipo 860 Mah, ongeveer 25 minuten. De minimoth vliegt er heel mooi rustig mee op 65 - 70 % van het gas, stuk minder nerveus dan met de 1540 Kv.
Zeg Menno, hoe wil je bijstellen als je domping niet goed staat? Als je vuurmuur gelijmd is kan je er maar slecht bij imho...
Loop ik steeds tegen aan als ik fantaseer hoe die gele gaat vliegen :roll:

RCEFlyer zei:
Als je interesse hebt, pb dan even je mailadres dan stuur ik je de tekening per mail. Het is een dwg bestand, wat in Autocad en meerdere andere tekenprogramma's geopend kan worden. Wellicht ken je iemand die zo'n bestand kan printen :?: En anders moet je naar de copy-shop.
Komt goed, is zal je PB'en.
Ik ben van plan om er een draadje van te openen en er een bouwverslag (uiteraard met plaatjes 8) ) van te maken. Enerzijds zodat ik ervaren mede-forummers om raad kan vragen (wel noodzakelijk vrees ik :oops: ), anderzijds om mijn domme fouten met andere delen :? .
Goed idee, ik volg je andere kistje ook beetje (nog niet naar gekeken sinds vakantie) en wil die toch eigenlijk ook wel gaan bouwen.
Ik geloof dat Dirk eigenlijk ook zoiets wilde bouwen, maar dat hij nog wel een beetje twijfelt. Wellicht kunnen wij hem samen over de streep trekken :mrgreen:
Dirk onderschat zich zelf. Hij voelde zich zelfs schuldig over het feit dat het bij ons misgaat. Dirk; het komt niet omdat het allemaal zo makkelijk is, maar omdat jij zo goed bent. Je bent een guru en je kan het. Met ander woorden gewoon beginnen en wij zijn je trouwe volgelingen...:pim:

(zoiets menno?) :wink:

Bramman zei:
RCEFlyer zei:
... verwijder het schilderstape en je krijgt een strak rompje met een hele strakke naad 8)
Geweldige tip...
Ff vraagje beschadigd het depron bij jou niet door die tape? Mijn stabilo en hoogte roer had ik gefixeerd met rechttoerechtaan-plakband en trok daarmee een dun laagje mee. Bij schilderstape gebeurde dat ook... Niet echt een probleem, totdat je gaat spuiten... En dat ga je doen, want jij kan wel vliegen :lol:
img0632cp2.jpg

Ik vlieg ermee op een 2S Lipo 860 Mah, ongeveer 25 minuten. De minimoth vliegt er heel mooi rustig mee op 65 - 70 % van het gas, stuk minder nerveus dan met de 1540 Kv.
Zeg Menno, hoe wil je bijstellen als je domping niet goed staat? Als je vuurmuur gelijmd is kan je er maar slecht bij in my humble opinion...
Loop ik steeds tegen aan als ik fantaseer hoe die gele gaat vliegen :roll:

Als je het schilderstape eerst even op je broek plakt neemt de kleefkracht wat af, daarna gewoon op het depron plakken. Overigens had ik dat niet gedaan, maar als ik het schilderstape lostrek, doe ik dat niet door het naar boven te trekken, maar naar achter. Dan rol je het er als het ware van af en je neemt geen materiaal mee 8)

Als ik de boel heb gemonteerd kan ik dat idd niet meer verstellen, maar ik meet vrij nauwkeurig uit hoe ik het er in plaats. Tot nu toe heb ik op aanraden van anderen en door ervaringen m'n firewall 5 graden domping gegeven en 2 graden zijwaarts-stelling. Dat beviel me goed, de laatste vloog zonder noemenswaardige trim bijna rechtuit. :D

De tekening zit in je mailbox !

RCEFlyer zei:
Als je het schilderstape eerst even op je broek plakt neemt de kleefkracht wat af, daarna gewoon op het depron plakken. Overigens had ik dat niet gedaan, maar als ik het schilderstape lostrek, doe ik dat niet door het naar boven te trekken, maar naar achter. Dan rol je het er als het ware van af en je neemt geen materiaal mee 8)
Ok, doe ik dat voortaan ook. Echt super tip imho.

Als ik de boel heb gemonteerd kan ik dat idd niet meer verstellen, maar ik meet vrij nauwkeurig uit hoe ik het er in plaats. Tot nu toe heb ik op aanraden van anderen en door ervaringen m'n firewall 5 graden domping gegeven en 2 graden zijwaarts-stelling. Dat beviel me goed, de laatste vloog zonder noemenswaardige trim bijna rechtuit. :D
Toch loop je een klein risico, je zou ook een los houtje kunnen nemen iets breder dan de motor. Risico is bij mij uiteraard groter :wink:
Anywayz hoe doe jij precies de domping instellen dan. Maw 5 en 2 procent tov wat?

B

Bramman zei:
Toch loop je een klein risico, je zou ook een los houtje kunnen nemen iets breder dan de motor. Risico is bij mij uiteraard groter :wink:
Anywayz hoe doe jij precies de domping instellen dan. Maw 5 en 2 procent tov wat?

B

Ik teken de lijnen van de mal (uitgeknipte tekening) mee op de binnenzijde van de romp. Dan heb ik een rechte lijn, zodoende kan ik dan bepalen wat 5 graden is, tov recht :D

Wat bedoel jij precies met een houtje plaatsen :roll:

RCEFlyer zei:
Ik teken de lijnen van de mal (uitgeknipte tekening) mee op de binnenzijde van de romp. Dan heb ik een rechte lijn, zodoende kan ik dan bepalen wat 5 graden is, tov recht :D
Kijk daar kan ik wat mee. Scheelt alweer dus.

'k Was niet helemaal duidelijk, kijk eens naar deze foto:
motorkruisjq7.jpg

Als je goed kijkt zie je bij de rode pijlen twee schroefjes, die houden mijn 'motorkuis' op zijn plek. (onder zitten er ook twee)
Dat is niets anders dan een vierkant beukenhouTen plaatjes van 2mm dik. Hierop heb ik het motortje geschroeft. Vervolgens heb ik het plankje met motortje op de vuurmuur geschroeft met linksboven één ringetje, rechtsboven twee en rechtsonder één. Was tip van een neus bij Quartel, leek me handig. Vuurmuur zit precies volgens de lijn.
In feite het zelfde gedaan als jij, alleen dat van jou is makkelijker.

Nog even voor de archieven; je kantelt 5 graden voorover en twee naar rechts?

Bro! zei:
Ik heb trouwens de vleugel tekeningen wat aangepast voor de ailerons (in m'n volgende moth) ik heb de struts iets naar voren moeten verschuiven (1.5 cm) om dit mogelijk te maken (maar als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de struts daar ook vij ver naar voren zitten)hier een link naar de pdf-file: vleugels

Deze tekening heb ik voor de plaatsing van de ailerons gebruikt (balsa gebaseerde bouwtekening)... vleugels zijn een slagje groter (in de breedte): moth. Staan ook andere leuke details op trouwens.

Zeg Eefjan, waar lees jij deze PDF's mee? Met Acrobat reader 8, Indesign CS2 en Illustrator CS2 krijg ik steeds foutmeldingen...
Dank.

B

Bramman zei:
RCEFlyer zei:
Kijk daar kan ik wat mee. Scheelt alweer dus.

'k Was niet helemaal duidelijk, kijk eens naar deze foto:
motorkruisjq7.jpg

Als je goed kijkt zie je bij de rode pijlen twee schroefjes, die houden mijn 'motorkuis' op zijn plek. (onder zitten er ook twee)
Dat is niets anders dan een vierkant beukenhouTen plaatjes van 2mm dik. Hierop heb ik het motortje geschroeft. Vervolgens heb ik het plankje met motortje op de vuurmuur geschroeft met linksboven één ringetje, rechtsboven twee en rechtsonder één. Was tip van een neus bij Quartel, leek me handig. Vuurmuur zit precies volgens de lijn.
In feite het zelfde gedaan als jij, alleen dat van jou is makkelijker.

Nog even voor de archieven; je kantelt 5 graden voorover en twee naar rechts?

Yeah right,

jij hebt dus eigenlijk een motormount voor een motormount gemaakt ... :mrgreen:

Oh ja, de tekening van die aero 480 zit in je mailbox, is makkelijk, staat in pdf die al verdeeld is in a4 pagina's.
Gewoon aan elkaar plakken, net alsof je weer op de kleuterschool zit ... :D

Ik had een paar posts terug beloofd dat ik nog een foto zou plaatsen om te laten zien hoe strak het naadje ( :mrgreen: ) van het rompje kon worden, op de door mij beschreven bouwwijze.
Belofte maakt schuld nietwaar ...
img0639tu4.jpg

Ik heb de foto ook even bij de originele post geplaatst, zodat het allemaal een beetje overzichtelijk blijft voor nieuwkomers. :D

Ik heb vandaag weer wat geknutseld. Het gewicht is terug gebracht van 205 naar 165 gram dit is het totaal gewicht incl. accu. Voor het verlagen van het gewicht heb ik een ander motor gemonteerd en een andere motor regelaar. En koolstof stangetjes voor de roeren.

Ik heb nu dat paarse motortje wat de meeste gebruiken. Het monteren hiervan heb ik opgelost door de motor steun te gebruiken die bij mijn ander motortje geleverd is. Zelfs de schroefjes passen. Volgens mij is het deze steun als je hem los wil bestellen:

http://www.rctechnics.eu/motor-mount-1925mm-p-37.html

Je kan alleen maar 2 van de 4 schroefjes vast zetten om dat er maar 2 gaatjes overeenkomen. Maar dat lijkt mij meer dan genoeg voor zn klein motortje.

Voor foto's van de gewichtsbesparing en de motor steun:

http://picasaweb.google.nl/djjr1982/BesparingGewicht

Wel jammer dat het nu slecht weer is kan ik hem niet proberen.

Maar nu heb ik wel tijd om aan de 1 meter versie te beginnen. Ik ga daar de zwaardere motor en de zwardere regelaar in zetten.

Bramman zei:
Bro! zei:
Ik heb trouwens de vleugel tekeningen wat aangepast voor de ailerons (in m'n volgende moth) ik heb de struts iets naar voren moeten verschuiven (1.5 cm) om dit mogelijk te maken (maar als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de struts daar ook vij ver naar voren zitten)hier een link naar de pdf-file: vleugels

Deze tekening heb ik voor de plaatsing van de ailerons gebruikt (balsa gebaseerde bouwtekening)... vleugels zijn een slagje groter (in de breedte): moth. Staan ook andere leuke details op trouwens.

Zeg Eefjan, waar lees jij deze PDF's mee? Met Acrobat reader 8, Indesign CS2 en Illustrator CS2 krijg ik steeds foutmeldingen...
Dank.

B

Hmm,
Da's gek, ik heb de pdf's vanuit illustrator geprint naar pdf995.
Geen probleem om ze weer te lezen met acrobat prof 6.0 ook bij mij thuis niet, illustrator 11.0 gaat inderdaad niet goed bij mij thuis althans bij de vleugels (foute font en ziet er niet uit), kan anders wel de illustrator file beschikbaar maken (maar kan maandag pas).

Eefjan

Tjonge, 't is haast niet meer bij te benen, de berichten in dit draadje. Allerlei interessante en waardevolle ideeën, tekeningen en tips rollen hier over het scherm. Hardstikke mooi! Had iemand het niet over een FAQ/samenvatting met best-practices enzo :roll:

Menno, die methode met tape had ik hier ook eens geprobeerd en weer terzijde gelegd omdat de tape het depron aantastte, maar jij hebt nu een hardstikke mooi resultaat, dus ik ga dat zeker nog eens proberen met idd iets minder plakkerige tape. Het ziet er een stuk simpeler uit dan mijn manier.

En die balsa Moth zou ik heel graag bouwen, maar ik twijfel vooral omdat dat een toestel is dat ik niet meer hier achter mijn huis in de lucht kan gooien. Het veld is groot zat, maar niet geschikt voor wielen en hij wordt sowieso ook wel een beetje groot en zwaar voor wildvliegen. Dus dat betekent naar een club gaan en dat houdt me een beetje tegen.... maar ik kijk al uit naar jullie bouwverslagen en wie weet......

Als ik het zo lees zijn er intussen heel wat mothjes (bijna) vliegklaar, dus ik ben benieuwd naar alle foto's en filmpjes. En wacht svp echt op windstil weer, niet iedereen heeft denk ik zoveel talent als Moelie :wink:

Dirk

Dirk schreef;
En wacht svp echt op windstil weer, niet iedereen heeft denk ik zoveel talent als Moelie

Dat talent valt echt wel mee hoor Dirk,
Toen ik geinterreseerd raakte door het model vliegen reed ik, en nog steeds, al vele jaren met modelauto's bij MAC de Baanbrekers.
Ik heb me eigen toen een soort van electrozwever aan laten smeren in een modelbouwwinkel waarvan men zei dat het een beginnersmodel was.
Nou je begrijpt het wel, dat ding lag binnen 10 seconden in de puinpoeier.
Daarna heb ik een slowstick gekocht, die ik nu redelijk mede door dit forum onder de knie heb, en waar ik ook al veel plezier aan heb beleefd.

Zeker ook aan te bevelen is wat hier ook al meer is gezegd, oefenen op een simulator.
Gr, Moelie.
(ps, je hebt inderdaad wat op gang gebracht met dit bouwdraadje)

Bro! zei:
Da's gek, ik heb de pdf's vanuit illustrator geprint naar pdf995.
Geen probleem om ze weer te lezen met acrobat prof 6.0 ook bij mij thuis niet, illustrator 11.0 gaat inderdaad niet goed bij mij thuis althans bij de vleugels (foute font en ziet er niet uit), kan anders wel de illustrator file beschikbaar maken (maar kan maandag pas).
Al beetje bang voor PDF995 is top, maar heeft soms kuren...
Je mag van mij ook wel vanuit acrobat prof of illustrator een PDF maken. Dan wel via de save as en niet als print. Dan zou het goed moeten gaan denk ik.
Ben blij dat het niet aan mij ligt ;)

dirk57 zei:
En die balsa Moth zou ik heel graag bouwen, maar ik twijfel vooral omdat dat een toestel is dat ik niet meer hier achter mijn huis in de lucht kan gooien. Het veld is groot zat, maar niet geschikt voor wielen en hij wordt sowieso ook wel een beetje groot en zwaar voor wildvliegen. Dus dat betekent naar een club gaan en dat houdt me een beetje tegen.... maar ik kijk al uit naar jullie bouwverslagen en wie weet......
Kijk dat verbaasd me niets. Een echte guru is autonoom en moet niets hebben van het establishment. Toch kan je stellen dat iets voor een vitrine toch ook leuk is?

Heb overigens hetzelfde gevoel. Een club is eigenlijk toch weer moeten. Kost geld, grasmaaien, gezellig doen, etc... Maar vind het wel erg verleidelijk ook een balsa kistje te maken (dat andere ding van Menno), maar als ik begin moet ik clublid worden vrees ik... :?

Zucht wat een dillema's. Eerst maar eens een dummy USB zender besteld. Ben tot de zeer onwaarschijnlijke conclusie gekomen, dat dat voor mij best eens nuttig kan zijn... :roll:

b

Back