Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

RCEFlyer zei:
:offtopic:
Ik had nog een mazzeltje, ik had een paar extra accu's besteld (2S 860 Mah & 3S 860 Mah) maar die kwamen binnen zonder label. Dus ik een mailtje gestuurd, met de vraag of ze wel 15C waren en dat ze vergeten zijn labels te plakken. Krijg ik antwoord via een excuusmail van Himodel met een nummer waarmee ik op m'n volgende bestelling $10 korting krijg :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: Dat is gauw verdiend ! Hoezo geen service als je in China besteld 8)
:ontopic:

Is herkenbaar. Had vorige keer twee kristallen besteld een kleine rx en een grote tx, sturen ze me een grote rx en een kleine rx. Duurde even voor ik het doorhad, want hij deed het niet :roll: Ik mailtje gestuurd en kreeg reactie: 'Solly, stulen goede, oude mag je houden. gloetjes Chan.' Toevallig bleek een van mijn extra ontvangertjes een grote rx te slikken.
Niets dan lof over Himodel wat dat betreft, service van de chinezen is net zo goed als in het restaurant ;) ...

Bramman zei:
Is er al iemand aan het bouwen met rolroelen?

Bedoel je met rolstoelen :roll:

Nou, als ik iets zou aanpassen denk ik aan een versie met rolroeren ... :mrgreen: Ik noem ze meestal ailerons, als ik dan een typefout maak valt het niet zo snel op ... :oops:

Zonder gekheid, de versie met rolroeren wordt bij mij denk ik een ander model. Ik heb een aantal posts geleden een Fokker DR1 laten zien, die ik op een duitse site heb gevonden. Die was voorzien van rolroeren, dus dan hoef ik niets te experimenteren, maar kan ik gewoon die tekening gebriuken. 8) Hoezo, ik ben makkeljk aangelegd ...

Wat betreft de service van die Chinezen van Himodel, die is idd goed net als in de restaurants. Laatste bestelling zat er een zakje sambal bij ... :mrgreen:

RCEFlyer zei:
Zonder gekheid, de versie met rolroeren wordt bij mij denk ik een ander model. Ik heb een aantal posts geleden een Fokker DR1 laten zien, die ik op een duitse site heb gevonden. Die was voorzien van rolroeren, dus dan hoef ik niets te experimenteren, maar kan ik gewoon die tekening gebriuken. 8) Hoezo, ik ben makkeljk aangelegd ...

RCEFlyer, zou je misschien kunnen vertellen waar je die tekening kan downloaden ofzoiets? heb al terug gezocht maar kon niks vinden :oops:
Ik was naar aanleiding van dit draadje al een DR1 aan het tekening met dezelfde bouwwijze als dit mooie kistje. maar als een ander al een tekening heeft is het altijd makkelijker. :lol:

@Dirk:

Hulde voor je mooie bouwwerk hoor. in 1 woord schiterend.

RCEFlyer zei:
Dirk, vlieg jij die 86 cm gewoon met een 8 x 4,3 prop ? Zou dat voor die 1 mtr versie ook genoeg zijn ?

Nee, dat was een 10*6 prop maar dat motortje had een hele lage kV. Ik denk dat bij dat 1100kV 36 grams motortje op deze moth een 9*4,7 of 10*4,7 het goed doet. Ik probeer altijd eerst of 'ie minstens aan z'n prop blijft hangen, dan weet ik dat 'ie iig power genoeg heeft :mrgreen:

Bramman zei:
Het geluid viel steeds weg, heb jij de lelijke woorden weggepoetst? Verder dan 'wat een rotwind, vliegt voor geen m...' kwam je niet :mrgreen:

Haha Bram, dat was op de momenten dat mijn buurman meende iets te moeten zeggen. Behalve dat dat heel HARD klinkt, zo vlak bij de microfoon, moest ik toch enige discretie betrachten ten aanzien van hem (en mij :roll: ) :wink:

Marco: Bedankt voor je goede adviezen! Gelukkig zijn er -ook in dit draadje- genoeg beginners die hulp bij een club of ervaren vlieger gezocht hebben om te leren vliegen. Ik dacht ook dat ik in dit draadje meermalen er zelf op gewezen had om als beginner niet zomaar dit toestelletje in de lucht te gooien. Er zijn echter altijd mensen die het willens en wetens met schade en schande zelf willen uitzoeken en er niettemin veel plezier aan beleven. Misschien kan Bram nog iets toevoegen :roll:

Ik ga overigens regelmatig zelf ook kijken hier bij de clubs van Gooi&Eemland en Almere, alleen meestal is er niemand, maar dan kan ik wel weer heel gezellig doen in mijn eentje :wink:

Narfer007: bedankt voor compliment. Er is een Fokker langsgekomen in dit bouwdraadje, ik weet niet of je die bedoelde: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44953&postdays=0&postorder=asc&&start=435 .

Dirk

RCEFlyer zei:
Hee Dirk,

mooie motortjes he 8) Ik heb ze ook besteld.
Ik denk dat ik het gewoon eerst probeer met een 12A regelaar, wij halen toch niet het maximale vermogen uit die motor, met die lichte mothjes.
Ik heb namelijk nog geen 18A regelaar gevonden die een beetje licht is, zal toch wel lukken met een 12A :?:

Je kan idd goed zien dat de 86 cm versie staartlastig is, maar wat ook opvalt is dat ie veel stabieler vliegt. Ik denk door de grotere spanwijdte, maar zeker ook door het hogere gewicht. Een iets zwaardere motor is wat dat betreft welkom :D

Ik hoop op beter (lees windstiller) weer, want ik wil weer een 60 cm mothje maidenen. Nu bouw ik nog een 60 cm reserve en dan ga ik weer eens met m'n balsa sportkistje verder. Als die af is, komt de 100 cm Moth aan de beurt.

Overigens, daar lijken me die Himodel 1100 Kv motortjes perfect voor. Mocht ik toch meer snelheid wensen dan knoop ik er gewoon een 3S Lipo achter :D

Dirk, vlieg jij die 86 cm gewoon met een 8 x 4,3 prop ? Zou dat voor die 1 mtr versie ook genoeg zijn ?

Ik kom deze vragen steeds weer tegen terwijl het zo simpel is.
Zo een klein motorje trekt met een geschikte prop en een kleine spoed grofweg 200 gram bij een stroom van 3A.
Een 70cm Mothje van 180gam gaat daar bijna verticaal mee.
Een mothje van 100cm weegt misschien ruim 300gram en kan nog steeds goed vliegen alleen is de pit er een beetje uit.
Kijk gewoon naar de verhouding trekkracht van de setup/gewicht vliegklaar.
Een verhouding van 1/2 dus tot 400gram vliegt een Tiger Moth nog wel.
Een verhouding van 1/1 dus tot 200gram vliegt een Tiger Moth goed.
Een verhouding van 1.5/1 als een 3D vliegtuig.
Voor je vliegen gaat is het belangrijk te weten wat de stroom is bij volgas dus meten!!!!!! :wink:

dirk57 zei:
Er zijn echter altijd mensen die het willens en wetens met schade en schande zelf willen uitzoeken en er niettemin veel plezier aan beleven. Misschien kan Bram nog iets toevoegen :roll:

Volgens mij was mijn vakantieverslag duidelijk genoeg. Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker :lol:
Anywayz, Marco don't take offence. Ik zat Dirk beetje te stangen, over die BalsaMoth. Heb niets tegen vliegclubs, alleen heb er alleen geen tijd voor (zou willen dat ik het had).

:idea: Misschien moet ik trouwens gewoon gaan helicoptervliegen, scheelt weer een grasmaaier cq ploeg voor zo'n club :idea: :mrgreen:

De maximoth (1m versie) schiet al weer lekker op. De romp is klaar de ondervleugel zit aan de romp. De bovenvleugel ligt klaar voor montage. En het staartstuk zit ook in elkaar.

Dit keer heb ik geen tape gebruikt voor de scharnieren. Ik had ooit is ergens gelezen dat je hele mooie scharnieren kan maken van het flexibel binnenwerk van een computer floppy. Dit heb ik gedaan en het is echt super. Licht flexibel en zeer sterk. Het is een kwestie van depron schuin afsnijden aan 2 kanten onder een hoek van ongeveer 45 graden. aan de kopse kant insnijden met een mesje. Vervolgens rechthoekjes snijden van de floppy. Deze lijm je in de sneetjes met 5 min epoxy niet met secondelijm dan kan je nog een beetje schuiven. Fotootje maar he denk ik klik op de volgende link.

http://picasaweb.google.nl/djjr1982/Staart1mMoth

Best aardig gelukt dacht ik zo.

Wordt vervolgd.

da's knap bedacht die scharnieren, is het gewoon van de floppy drager zelf gesneden ? maar lijkt me wel moeilijker te repareren...

Het is gesneden van dat felxibele plastic achtige ronde schijfje wat in een floppy zit als je hem openbreekt. Dus eigelijk het gedeelte waar de data op wordt opgeslagen. Repareren zal moeilijker zijn maar dan kan je altijd nog tape gebruiken.

djjr zei:
Het is gesneden van dat felxibele plastic achtige ronde schijfje wat in een floppy zit als je hem openbreekt. Dus eigelijk het gedeelte waar de data op wordt opgeslagen. Repareren zal moeilijker zijn maar dan kan je altijd nog tape gebruiken.
Ik heb die manier ook gebruikt voor het hoogteroer van mijn Robbe Arcus; tot dusver zit dat prima en werkt uitstekend. Zou wel eens de meest weerstandsarme scharnier kunnen zijn...

Bart

Hallo,

Zoals beloofd hier de koppeling naar de .ai bestanden.
body; ailerons-1; ailerons-2; formers en staart.
M'n moth is bijna klaar! Alle electronica zit er in. Was nog zo stom geweest geen rekening te houden dat de servo's wel eens niet in de 0-stand zouden kunnen staan. Gevolg: een servo trok zichzelf van het depron los.... (STOM!) Gelukkig geen schade. Alles deed het, alleen het motortje was alleen maar aan het heen en weer bewegen, ondanks dat ik de draadjes met dezelfde kleur had aangesloten (zegt dus niets). Twee omgewisseld en hij doet het. Vol gas blijft hij bijna vanuit de hand aan de prop (7x3.5) hangen. Hopelijk vanavond wat minder wind voor een maiden. op dit moment wegt hij/zij 154 gram (nog zonder bodem).
Volgende moth wordt er dus een met ailerons! (zie tekening)

En mijn moth heeft ook die floppy-hinges (=mylar). Die truc ken ik uit het hydrofoam draadje. Toen ik deze aan het bouwen was...
Ik kon op m'n werk nog van die ouderwetse grote floppies vinden. (nu zijn ze er niet meer dus :wink: )

cockpit2.jpg

Eefjan

Ik heb m'n setup binnen, kan ik eindelijke verder.

Ik heb de servo's op deze manier geplaatst:
img0736sfr2.jpg

Ze zitten goed geklemd in het depron, mogelijk plaats ik nog een strook erboven zodat de servo's ook niet meer omhoog kunnen.

De stuurstangen zullen elkaar kruisen.

Ziet er goed uit zo, ik zou indd nog iets doen om ze vast te zetten. Bij mijn hydrofoam bleef het niet zitten op deze manier. Was opgelost door een stukje dubbelzijdig tape te gebruiken. Wat is de reden van deze aanpassing? Geen lijm aan je servo's? Ik zou graag nog een foto zien van de gemonteerde stuurstangen voor je de bodem er in plakt.

Als je geen lijm aan je servo's wil, wikkel ze dan eerst in tape.

Daarna kan je ze gemakkelijk met 5 minuten epoxy vastzetten, die overigens dan ook zeer makkelijk weer te verwijderen is. Kan makkelijk zijn ... 8)

Ik denk dat deze manier van bevestigen op den duur toch speling gaat geven, depron is redelijk stevig, maar die servo's bewegen atltijd iets in het depron, waardoor de kans groot is dat het gat groeter wordt :?

Dubbelzijdige tape is indd een mogelijke oplossing. tja, zonder lijm zijn die servo's makkelijker te herbruiken denk ik. Het is voor mij 20-25 jaar geleden dat ik nog eens servo's inbouw, hoe goedkoop ze ook zijn, het leek mij een beetje zonde om ze met lijm te besmeuren...

RCEFlyer zei:
Ik denk dat deze manier van bevestigen op den duur toch speling gaat geven, depron is redelijk stevig, maar die servo's bewegen atltijd iets in het depron, waardoor de kans groot is dat het gat groeter wordt :?

Voor het gat groter kan worden is ie wellicht al helemaal aan diggelen :lol: Ik heb geen vliegervaring, buiten wat FMS...

XXL66 zei:
RCEFlyer zei:

Voor het gat groter kan worden is ie wellicht al helemaal aan diggelen :lol: Ik heb geen vliegervaring, buiten wat FMS...

Dan kan ik alleen zeggen wacht op absolut windstil weer en ga als het even kan op een veld met lang gras vliegen (dan is ie niet gelijk stuk als je een keer een harde landing maakt). Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet leuk is om voor de 3e keer in 1 week het hele vliegtuig aan bonken te vliegen. Maar met windstil weer is het goed mogelijk om hem in de lucht te houden met wat fms ervaring. (ik ben nu wel naar een club gegaan dat is toch wel leuk ondanks al mn vooroordelen).

Ik heb nu ook hoogte en richting roer -40% epxo gegeven in mn zender dat werkt wel fijn om dat je als beginner toch wat te fanatiek met de stokjes begint te roeren als het fout gaat. Nu reageert hij een stuk rustiger.

djjr zei:
Ik heb nu ook hoogte en richting roer -40% epxo gegeven in mn zender dat werkt wel fijn om dat je als beginner toch wat te fanatiek met de stokjes begint te roeren als het fout gaat. Nu reageert hij een stuk rustiger.

Hoi,

ik herken dat wel een beetje, ik heb het echter opgelost met de dualrate instellingen. :D

djjr zei:
Volgens mij kan je hiervoor inderdaad beter dual rate gebruiken. Bij volle uitslag van de knuppel houd je met expo nog steeds de volle roeruitslag. Nou kan dat natuurlijk wel nuttig zijn... bij dual rate houd je beheerste roeruitslagen, plus de optie om het uit te schakelen, mocht je de volle uitslag toch nodig hebben.

Bart

Back