Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hoi Thefleingeagle.

Dat zal wel gaan vliegen denk ik. Ik heb gezien dat de meeste zo rond de 200 gram zijn.
Het ligt dan ook aan de motor en de prop.
Veel plezier in ieder geval met je maiden.

Mooi om te weten, er zit een 24 grams outrunner in 1300KV met een 9X4.7 prop.
2s 860 Mah accu en evt. een 540Mah als het echt te zwaar is om me te vliegen.

En ik ben benieuwd het is mijn eerste vliegtuig..

Hoi Flying Eagle
,

netjes gebouwd hoor ! Die vliegt echt wel met dat gewicht, zit er maar niet over in :)

Je prop is wel erg groot hoor, daar kan je gerust een maatje kleiner op zetten 8 x 4,3 of 7 x 6 zal het beter doen dan deze. Deze prop zal vermoedelijk een flinke stroom trekken ... daarnaast denk ik dat je Moth er behoorlijk snel mee zal zijn wat het vliegen er niet makkelijker op maakt.

Past ook niet echt bij dit type vliegtuig :)

Grtz,
Menno

@ Beginners luck
Bedankt voor de tekeningen :)

Ik zal het laten weten als ik weer een moth vlieg klaar heb...

ps. Is er al wat meer duidelijkheid over de meeting?

Dirk, ga jij nu ook een parasol-moth maken?

Je draadje begint een beetje een eigen leven te leiden geloof ik ;)

Grtz

b

Bram:

Misschien wel! Maar eerst maak ik mijn nano-moth af, ik bouw mijn vliegtuigjes nl. liefst één voor één ;)

En dat draadje begon al zo ongeveer te ontsporen op blz. 5. Ik wacht nog even op de eerste turbine-moth :grin:

FlyingEagle:

Mooi, ziet er goed uit die moth:!:

Grtz, Dirk

Bram:

Misschien wel! Maar eerst maak ik mijn nano-moth af, ik bouw mijn vliegtuigjes nl. liefst één voor één ;)

En dat draadje begon al zo ongeveer te ontsporen op blz. 5. Ik wacht nog even op de eerste turbine-moth :grin:

Er zijn er onder ons die 10 kisten te gelijk bouwen en vervolgens klagen dat de MX12 vol is :mrgreen:

Overigens kunnen we een tussenvorm maken, een soort EDF-moth ...:rolleyes:

Heren goedenavond,

Bram:

Grtz, Dirk

Ja ik voel 'm Dirk ! Tja, ik ben nu eenmaal impusief en heb iets te veel tijd over ... :) Nou ja, gelukkig is het een leuke hobby !

Er zijn er onder ons die 10 kisten te gelijk bouwen en vervolgens klagen dat de MX12 vol is :mrgreen:

Is wel een oplissing voor, gewoon een zender erbij (of met meer geheugens) kopen :)

Hhmm, ene Ton heeft ook last van dit soort neigingen. Ik las net ergens dat ie nog een Ziroli plan van een Corsair heeft liggen die ooit nog eens gebouwd moet worden :rolleyes:

Grtz,
Menno

Haha, geintje goed opgepikt Menno, en ik zou in jou situatie ws net zo bezig zijn...

MrFunny, ik heb het zelf niet gecheckt, maar 5mm witte rand kan best kloppen, de meeste printers printen niet tot de rand, maar de tekening zou moeten aansluiten als je de A4-tjes iets over elkaar legt...

Dirk

Haha, geintje goed opgepikt Menno, en ik zou in jou situatie ws net zo bezig zijn...

MrFunny, ik heb het zelf niet gecheckt, maar 5mm witte rand kan best kloppen, de meeste printers printen niet tot de rand, maar de tekening zou moeten aansluiten als je de A4-tjes iets over elkaar legt...

Dirk

Nee, helaas. Als ik het uitprint ben ik gewoon 5mm van de tekening 'kwijt'.
Heb ongeveer alle opties in adobe uitgeprobeert maar niets werkt.

Ik heb hier de eerste pagina's van de 80cm A4 versie uitgeprint en die sluiten keurig aan....

Overigens was Eefjan (Bro!) ook nog bezig met een 90cm en/of 100cm A4 versie, dat kruist elkaar allemaal een beetje nu. Eefjan, kijk het maar even aan, ik plaats graag alle versies op de voorpagina.

Dirk

Laatst bewerkt:
Ik ben d'r ook eentje aan het maken. Hier een foto:
Tigermoth.jpg

De kleuren zij door mijn kinderen bedacht :-)

Het buigen van de romp en dan aan elkaar plakken zonder dat het losschiet, viel nog het zwaarst tegen. Uiteindelijk met UHU por het gewenste resultaat bereikt.

Ik ben nu bezig om de besturing in te bouwen en om het landingsgestel te maken. Hopelijk morgenavond even indoor testen.

Ik ben d'r ook eentje aan het maken. Hier een foto:
Tigermoth.jpg

De kleuren zij door mijn kinderen bedacht :-)

Het buigen van de romp en dan aan elkaar plakken zonder dat het losschiet, viel nog het zwaarst tegen. Uiteindelijk met UHU por het gewenste resultaat bereikt.

Ik ben nu bezig om de besturing in te bouwen en om het landingsgestel te maken. Hopelijk morgenavond even indoor testen.

Hoi Konyn.

Ziet er lekker fleurig uit.
Dan kan je de moth wel goed zien als die vliegt.
Ik hoop dat je alles er nog een beetje lekker in gebouwd krijgt.
Ik vond het zelf een stuk makkelijker gaan door de servo's en motor eerst in te bouwen en dan alles dicht te lijmen.
Ja en over de UHU por kan ik het helemaal met je eens zijn. Is een super lijm voor depron. Voor het lijmen van de romp is ook de epoxy lijm erg fijn.
Hiermee kan de romp mooi uitlijnen voordat alles al zo vast zit.
Met por is vast ook meteen vast en is er geen tijd meer voor correcties met uitlijnen.
Ben erg benieuwd naar de vleig resultaten.

Ik heb hier de eerste pagina's van de 80cm A4 versie uitgeprint en die sluiten keurig aan....

Overigens was Eefjan (Bro!) ook nog bezig met een 90cm en/of 100cm A4 versie, dat kruist elkaar allemaal een beetje nu. Eefjan, kijk het maar even aan, ik plaats graag alle versies op de voorpagina.

Dirk

Hmm heb ik dubbel werk verricht... Zonde van de tijd.

Hier zijn de links in ieder geval...

http://www.chem.uu.nl/~breuk101/moth/micromoth-90-A4-totaal.pdf
http://www.chem.uu.nl/~breuk101/moth/micromoth-100-A4-totaal.pdf

Eefjan

dank, dank, dank ...

Hee Bro,

ik ben je dankbaar hoor :) !

Als dank zal ik een bouwverslagje starten van een balsa versie van 1 meter span ok ? :mrgreen:

Zijn er mensen die mee gaan bouwen? Kan natuurlijk ook een kleinere / grotere versie zijn. Kan nog een leuk verslag worden dan ...

Dirk, jij hebt vast meer foto's van jouw balsa versie, maak ons eens deelgenoot ...

Ik heb nog een Himodel 36 grams / 1100 Kv motor, een Ultrafly 42 grams / 1000 Kv en een Ultrafly 42 grams / 1200 Kv motor. Ik moet nog even rekenen, maar een van die motoren zal wel een geschikt setupje kunnen vormen voor zo'n balsa Moth.

Grtz,
Menno

Grtz,
Menno

Back