Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Het was voldoende om te zeggen dat het inderdaad in de landing zit ;)

Ik dacht dat je de lange baan wilde omdat je bang was niet van de baan af te komen.

Dat de Corsair een andere en lastiger kist is dan de Cessna, dat weet ik hoor.. ik bedoelde niet te zeggen 'als ik met die cessna kan vliegen moet jij die corsair kunnen vliegen', ik bedoelde echt 'als die cessna van de grond komt, kan die corsair dat ook'..

maar daar zit niet het knelpunt, maar bij de landing, dus heb ik niets gezegd ;)

Berto zei:
MAAR, zonder ervaring zou ik hem ook niet invliegen op de korte baan op Utrecht :nooo:

Korte baan ???
De pits is niet om te landen hoor, maar je moet die groene banen hebben. :D

MVC-MN2k.jpg

Tja, maar 80 meter waar er nog eens zeker 5 vanaf gaan ivm met het hek, dan wordt het wel krap zeker voor een kist die je nog niet goed kent.

@Hezik, het gaat niet alleen om het landen, maar ook bij het opstijgen en doorstarten. Bij deze kist kan je niet straffeloos van idle naar vol gas gaan. Nu zal de korte baan wel lang genoeg zijn, wil alleen meer ruimte hebben omdat ik de kist nog niet ken. Als de kist vliegt, ga ik meteen spelen met de flaps om ook korte banen te kunnen gebruiken.

@Berto, die is inderdaad mooi. Jammer alleen dat hij geen deuren voor het landingsgestel heeft.

@Hans, :lol:

Maar goed, windfinder en windguru worden meerdere malen per dag in de gaten gehouden en jullie kunnen dan zelf ongeveer zien wanneer de volgende vlucht gepland staat. Wind moet uit het NO of ZW komen met een windkracht van rond de 3 bft. De volgende vlucht gaat plaats vinden op Spaarnwoude wat dichtbij IJmuiden ligt. Nu moeten jullie het wel kunnen vinden, toch?.... :wink:

Zit er wash-out in de vleugels? Bij ons op de vliegclub heeft er ook eentje gevlogen en dat schijnt erg spannend te zijn geweest door high speed stalls omdat er geen wash out in de vleugels zat.

@Jan, dank voor de tip :lol:

@Ruben, voor zover ik weet zit er geen tipverdraaing in. Daarbij komt natuurlijk dat je een warbird niet moet gaan vliegen als een trainer. Kijk maar eens naar een 1:1 show, alle bochten gaan geleidelijk en rustig. Lekker hengsten aan de knuppels zit er niet in. Op hoogte ga ik zeker de grenzen eens verkennen, dan weet je wat je kan verwachten.

Hey Arvid,

Even zonder gekheid; als je met de effectief te gebruiken lengte van je veld in je maag zit, waarom dan niet een keer met je TF F4U naar EMCR Rozenburg komen? Dan heb je tenminste meer dan genoeg ruimte om op je gemak de start- en landingseigenschappen te verkennen.

Daarbij ken ik een persoon die bij ons instruktie vliegt die je wellicht kunt ondersteunen. Die vliegt werkelijk alles!!

Je bent meer dan welkom om dat op vrijblijvende basis te doen hoor!

Veld is 215m bij +/- 100m... moet genoeg zijn toch?

Groetjes,

Tjen il-vec

Arvid zei:
@Jan, dank voor de tip :lol:

@Ruben, voor zover ik weet zit er geen tipverdraaing in.

@Arvid als je hem hebt gebouwd met de balsa hulpblokken en voor de rest volgens tekening,(wing tabs e.d.) zit er al 1,5 graden min in de tippen, heb zelf 2 X de TF corsair gebouwd, waarbij de ene de tips op 3 graden min had en de andere 1,5 graden min volgens de tekening.
Het aller belangrijkste is dat de C.G. op het goede punt zit als op de tekening, de 2e corsair die ik had gebouwd had het zwaartepunt 1,5 cm meer naar achter zitten maar vloog wel wat nerveuzer, (persoonlijke smaak).
Heb je echt de bibbers in de benen dan kom je maar eens met dat ding naar Rozenburg en klop je me maar op m'n schouder, ik help je wel verder hiermee want die TF corsair is een hele goede vlieger mits goed gebouwd.(wel zelf re-maidenen hé).

Grtz Ger.

Danny Mulders zei:
Ger Kovacs zei:
heb zelf 2 X de TF corsair gebouwd

waarom eigenlijk als ik vragen mag?

1e vond ik niet mooi genoeg en de 2e zag er perfect uit en vloog als een :zon:
Kijk maar eens op pagina 6 van dit draadje.

Heb bijna nooit een kist langer dan 1a 2 jaar, daarna verder evolueren hé zoals dat heet :)

Trouwens die TF FW190 D9 heb ik ook 2 X gebouwd, de 1e is gecrasht na radio storing maar vond deze kist zo lekker vliegen dat ik hem nog een keer gebouwd heb.

Dus maak je geen zorgen over de vlieg kwaliteiten van de FW190D, vliegt gewoon heel goed.

Grtz Ger.

@Tjen il-Vec en Ger,
super aanbod.

@Ger, wat denk jij. Als iemand de kist moet crashen, ben ik het toch zelf wel?.... :D (je hebt PB)

Het gaat mij inderdaad om een ruim veld waarbij ik me makkelijker kan concentreren op het vliegen en landen dan me druk maken over het veld. Spaarnwoude is met de juiste wind een goed veld (behalve dan dat het gras te hoog staat omdat het veld te nat is om te maaien :?. Gisteren was bijvoorbeeld een bijzonder goede dag met de juiste wind en windrichting). Natuurlijk zal ik de bibbers weer hebben de volgende keer, maar dat hoort er gewoon bij :D

je hebt er toch al mee gevlogen? Het vliegen zal het probleem niet zijn hoor.. geen paniek, gewoon vliegen ;)

Laat bij dat "gewoon vliegen" nu de start en landing het meest kritisch zijn.
Vooral de landing vraagt de meeste aandacht om het netjes en schadevrij te doen.

Maar er is hoop, ik hoor geruchten dat het komende donderdag gaat gebeuren en ik zal daar waarschijnlijk bij aanwezig zijn om dit vast te leggen :lol:

hezik zei:
je hebt er toch al mee gevlogen? Het vliegen zal het probleem niet zijn hoor.. geen paniek, gewoon vliegen ;)

Ach ja Henry, hoe luid dat gezegde ook al weer "de beste stuurlui staan aan wal" ehh op de grond bedoel ik. :wink:

@Berto, hangt een beetje van de weersverwachting af :onweer: :zon:

See you.

Ger Kovacs zei:
Ach ja Henry, hoe luid dat gezegde ook al weer "de beste stuurlui staan aan wal" ehh op de grond bedoel ik. :wink:

Dan ben ik duidelijk niet de beste stuurlui, want ik vlieg best veel.. gemiddeld nu een vlucht of 20 per week.. zou wel meer willen vliegen, maar ja, die brandstofkosten he :)

Ik begrijp het ook wel, ik wilde voor de maiden van m'n Cessna ook 'de lange baan' hebben en dat is echt een schatje vergeleken bij deze corsair.

Dit weekend zou ook mooi moeten zijn.. alleen windkracht 5..

hezik zei:
Dit weekend zou ook mooi moeten zijn.. alleen windkracht 5..

Ja en :? is het dan plotseling onmogelijk of zo? die kist vliegt nog strak met windkracht 6, beetje gewicht hé :wink:

En Henry, als je zoveel tijd hebt om te vliegen waarom ga je dan je grenzen niet verleggen, als je de lat steeds een stukkie hoger legt loopt dat recht evenredig op met je vlieg skills, als je steeds met dezelfde 'soort' kissie vliegt, leer je niet zoveel bij als met andersoortige kisten waarbij je goed moet uitkijken en dus 'vooruit' moet leren vliegen, m.a.w. 30 tot 50 meter voor je kist uit leren denken/vliegen. :idea:

Ben nu 12 jaar doende met deze hobby en leer elke vliegdag nog bij :wink:

Grtz Ger.

Back