Ik heb jullie advies gevolgd. Vriendin voor het weekend het land uitgeschopt (ja, ja, dat klopt, ze is zelf weg gegaan....) en bouwen maar!
Verder met de aansturing van de ailerons. Zoals ik al eerder had gemeld, houd ik niet van bewegende delen in een afgesloten onderdeel van het vliegtuig. Nu kan je weer toegangsluiken maken. Maar laten we eerlijk zijn, wat er onder zit controleer je niet of nauwelijks totdat het problemen geeft. En dat wil ik voor zijn. Dus het balkje voor de aansturing van de aileron is er weer uitgesloopt en wordt nu aangestuurd door middel van een flexibele buits. De buis buigt pas op het einde omdat de retracts er ook nog in moeten. Op onderstaande foto zie je het gehele overzicht. In het midden onder zie je de luchtcylinder zitten voor de retract. De band komt daar boven in de vleugel terecht en daar kan dus geen kabel lopen.
Waar de stang door het open gat heen gaat, is een stukje bals gemonteerd om de buis op de plaats te houden. Door het grote deel wat hier niet ondersteunt werd, bewoog de buis heen en weer onder de druk die de stuurstang in de buis opbouwde. Je kan raden dat dit niet bevorderend werkt voor de nauwkeurigheid voor de aansturing. Die ongewenste beweging moest dus in bedwang gehouden worden. Vandaar dit extra stukje hout.
Het stukje hout is op pas gemaakt. Eerst de buis er in schuiven. Dan het stukje hout aan één kant afronden en in de vleugel zetten. Op deze manier kan je de hoogte van de buis bepalen welke niet persee in het midden hoeft te zitten. Als je de buis nu dwingt om op een andere hoogte te zijn dan deze in ruststand is, dan zal dit extra wrijving met zich meebrengen door de extra bocht.
Na het aanbrengen van de markering, een sleufje maken, passen, de hoogte aftekenen, afsnijden en het gat rondom insmeren met secondelijm en naspuiten met activator. Dit laatste heb ik gedaan zodat het trillen van het vliegtuig en de spanningen van de buis tijdens het sturen het gat niet gaan verruimen.
Het extra blokje zorgt er voor dat de stuurstang de juiste afstand bewaard ten opzichte van de achterlijst en het helpt bij het laatste stukje buigen van de buis zodat de stuurstang recht naar de swingee gaat. De binnenste kabel is gekocht bij de fietsenmaker voor ongeveer 2 euro. Het is ordinaire remkabel. Let op dat je deze niet zo maar afknipt of snijdt, maar eerst het stuk voor en achter de snede laat vloeien met soldeer. Als je dat niet doet, dan heb je grote kans dat de metalen draadjes waar de kabel uit is opgebouwd uit elkaar gaan wat je niet meer bij elkaar krijgt.
De aansturing.
En de gehele middenconsole
Deze ribben zijn nu te zwaar en kan verlicht worden. Hier heeft het plankje gezeten.
Volgende posting zal de beplating zijn en ook komt er een update van de romp.