Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Jeehaa, bedoel je de laatste foto? De cylinder moet duwen en trekken en het staartwiel gaat ook in en uit met duwen en trekken. Daarom is het nodig om stangen te gebruiken en kan het niet met kabels.

Ik ben nu de luchtslangen aan het aanbrengen voor de testopsteling en weet binnenkort meer of het lekker werkt of niet. Ik denk het wel, maar ja, dan moet het nog ingebouwd worden in de romp.....
 
Hee Arvid,

Ik ben ff weggeweest maar ik ben er weer (weet niet voor hoelang maar ja :| ).

Is dat intrekbaar staartwiel van Robart???
Ik heb namenlijk volgens mij exact dezelfde in mijn TF P-51d Mustang zitten maar mijne heb ik aangestuurd door een originele Robart cilinder met de juiste slag en zit direct gekoppeld aan het intrekmechanisme.



Greetingz,
Berto.
 
Heb even op de robart site gekeken. Die cylinder is inderdaad een stuk mooier. Ook het scharnierpunt is beter verzorgt. Waar heb je die gehaald?
 
Ik bestel meestal alles via Hobby In, dus ook de Robart spulletje.

Gr.
Berto.
 
Ik heb even gekeken naar de cylinder zoals Berto aangeeft. Dat heeft zeker voordelen en ik denk dat ik daar maar eens achteraan ga. Zo'n koppelstuk maakt het niet eenvoudiger en heeft weer meer onderdelen dat kapot kan gaan.

Ondertussen ben ik verder gegaan met de afwerking zodat de vleugel eindelijk gesloten kan worden. Alleen tot mijn schrik bleek de onder beplating aan bakboord niet helemaal te sluiten. Dat werd dus stukjes er tegen aan zetten. Beetje moeilijk te zien, maar de voorste rib heeft er inmiddels eentje.

Bouw_Corsair_319.jpg



Her en der wat verstevigingen geplaatst waar ik toch vond dat het wat zwakjes was.

De achterlijst is bijvoorbeeld kop op kop:

Bouw_Corsair_320.jpg


Bouw_Corsair_330.jpg



Bij het bruggetje voor de besturing van de flaps:

Bouw_Corsair_328.jpg



Het gat waar de besturing van de flaps door gaat:

Bouw_Corsair_329.jpg



Om later te kunnen bepalen waar de deuren komen, wordt vanuit de binnenkant spelden geprikt in de diverse hoeken en belangrijke plaatsen.

Bouw_Corsair_321.jpg



Aan de andere kant was papier bevestigd waar de spelden door heen komen.

Bouw_Corsair_322.jpg



Dan wordt de mal er bij gehaald en overgenomen. Waar nodig wordt iets uitgetrokken of ingekrompen zodat het geheel goed gaat passen.

Bouw_Corsair_323.jpg



De randen krijgen markerings tekens zodat het papier weer op de exacte plek terug komt.

Bouw_Corsair_324.jpg



Overgangen van de ribben naar de achterlijst wordt gepolijst. Eerst een stukje extra balsa er op en daarna afschuren zodat de overgangen mooi vloeiend verlopen. De meest drie rechter ribben hebben zo'n stukje.

Bouw_Corsair_325.jpg



De scharnieren moeten vast met de koppeling er achter. Het scharnier wordt gelijmd, maar het heeft niet voor niets gaatjes, dus die worden ook gebruikt. Even markeren met een centerpoint.

Bouw_Corsair_326.jpg



Daarna vast zetten met constructie lijm.

Bouw_Corsair_327.jpg



De gaatjes worden in twee keer geboord. Eerst met een kleine boor die makkelijk in het gat zal verzinken. De tweede boor die de juiste maat maakt. De boortjes hebben plakband voor de juiste diepte. Het zou nu zonde zijn om door de onderste huid te gaan. Wel wordt doorgeboord tot de onderste helft van de achterlijst. Het stokje heeft dan niet alleen aan de bovenkant, maar ook aan de onderkant ondersteuning.

Bouw_Corsair_337.jpg



Gaatjes goed stofvrij maken met een injectiespuit

Bouw_Corsair_338.jpg



En dan de tandenstokers er in.

Bouw_Corsair_339.jpg



Eerder was de gehele achterlijst er af gehaald, deze moet bij de flaps er weer gedeeltelijk op. Het oude hout is niet meer te gebruiken.

Bouw_Corsair_331.jpg



Maar we kunnen dit wel overnemen op een ander stuk hout.

Bouw_Corsair_332.jpg



Alle stukjes die er weer op moeten.

Bouw_Corsair_333.jpg




Wat me bijzonder gaaf lijkt, is een schietende Corsair, dus dat worden ledjes in de vleugel.

Bouw_Corsair_334.jpg



En de voorkant

Bouw_Corsair_335.jpg



De kabels moeten ook langs de retracts. Ik wilde alleen niet extra gaten boren, veel te lastig tussen de ribben. Makkelijker is om geulen te slijpen. De kabels blijven nu mooi uit de buurt van de retracts.

Bouw_Corsair_336.jpg



Als de aansturing gereed is, wordt de felheid meer dan dit. Ook komt er een schakelingetje in met een aansturing naar een speakertje die hopelijk iets van 110 dB gaat produceren. Dat wordt knallen!


Bouw_Corsair_340.jpg



En eindelijk de bepating er op. Eerst het achterste deel. Hiervoor heb ik bewust gekozen. De achterkant is vrij vlak en geeft weinig torsie op de vleugel. Nadat deze gedroogd is, en de voorkant wordt er overheen gebogen, is de torsie kans al een stuk minder. En als tweede, dan hoef je minder vast te zetten bij het buigen van de voorkant. Dit keer is veel gebruik gemaakt van zakjes gevuld met loodballetjes die gebruikt worden voor hagel (geweer). Dit kan je zo halen in de winkel.

Bouw_Corsair_341.jpg



Tot zover :D
 
Arvid,

erg gaaf gedaan die ledjes, zal wel cool zijn op een schemerige cohtend/avond. Heb je al een geluidssample voor de guns?
 
Cool :)

Isoleer je die ledcontacten nog wel? Het zou zonde zijn als je per ongelijk aan het draadje trekt, en de 2 led pinnen raken elkaar.

Je kan overigens 2 draadjes weghalen, en een gemeenschappelijke min maken. Scheelt weer wat grammen.
 
Hee Arvid,

Over die ledjes had je het nog niet gehad toch, of was ik vorige week zondag teveel afgeleid :oops: ?
Is wel erg gaaf en dat vraagt straks natuurlijk om een filmpje als je corsair een duikvlucht neemt met "vlammende" boordwapens 8O .

Groet,
Jaap
 
Kun je die luchtcylinder niet met wat speeling monteren, speeling net zo groot maken als het slagverschil.
Andere oplossing kan zijn de slag inwendig beperken door een stukje brandstofslang onder of boven de zuiger te leggen, als het mogelijk is om de cylinder te demonteren.

Rick
 
@Phoenix
Ik heb de felste ledjes genomen die er zijn (ergens tussen de 1,5 en 2 Euro.... 8O ). Nu ben ik even naïf en hoop dat ze overdag ook zichtbaar zullen zijn, maar in de schemering zal het zeker beter doen.
Ik heb een cd vol met geweerschoten en zo, ik denk dat ik er daar eentje van af haal of anders een sample halen uit de film Pearl Harbor. Ergens op 57 minuten gaan ze het boordgeschut testen in een hangar, daar moet toch wel wat uit te samplen zijn.
Of heb jij wat samples?

@Joost
Dat is inderdaad een hele goede, helemaal vergeten :oops:
Wel heb ik de uitsteeksels van de led zo kort mogelijk geknipt om contact te vermijden. Ook komt er nog een luikje achter de middenlijst, waarschijnlijk kan ik vanuit daar nog wat vogelen. Zo niet, kan ik altijd de fout nog herstellen vanuit dat luikje als de pinnen contact maken door ze met iets lang uit elkaar te duwen.
Het luikje wat gaat komen, is voor de aansturing van de deurkleppen besproken in dit draadje: Deurkleppen voor retracts Corsair

@Jaap
Nee hoor, je hebt niets gemist. En natuurlijk wordt dit op de plaat vastgelegd. Ik ga er nu gewoon even van uit dat het toestel luchtwaardig wordt en dat het lekker gaat vliegen..... :lol:

@Rick
Ik houdt niet zo van speling en los zittende onderdelen, dus dat is niet een optie. Een stukje brandstofslang, dat is misschien nog iets. Maar als ik de cylinder zo naar voren haal in mijn gedachten, dan zijn de randen geperst net als een blik. Als dat zo is, valt er weinig te demonteren, anders is dat nog een optie. In de tussentijd heb ik een Robart luchtcylinder apart laten houden bij J&J in Amsterdam.
 
Zo weer even dit draadje onder het stof vandaag gehaald. De zichtbare wijzigingen zijn er niet zo veel. Waar veel tijd in is gegaan, is het pas krijgen van de laatste onderdelen. Top Flite heeft "de gewoonte" om de platen op een halve rib te laten uitkomen. Dat vond ik maar niets, dus bij alle andere platen maar eerst even een extra stukje hout er op zetten. Hier een paar provisorische lijmklemmen.

Bouw_Corsair_342.jpg



Op een andere plaats zie je goed het toevoegsel. Ook zie je hier het plakband voor het afschuren voor de juiste hoek.

Bouw_Corsair_344.jpg



Door het nat maken en het plaatsen van een elastiek, wordt deze dekplaat in twee richtingen gebogen. Aan de linker kant probeer ik de rand te bepalen zodat de platen goed aansluiten. Later heb ik iets anders hier op verzonnen.

Bouw_Corsair_343.jpg



Als je namelijk de plaat er gewoon op legt en dan wat aandrukt

Bouw_Corsair_345.jpg



Dan krijg je een mooie afdruk, preciezer kan niet :D

Bouw_Corsair_346.jpg



Verder met de olie koelers. Ik blijf het vervelend vinden, om het netjes uit te snijden/knippen. Dit wil alleen wel aardig helpen. Eerst zet je een kras (snijden, maar zonder te veel druk, gewoon met het mes inkrassen) op de lijn waar je het wil snijden. Als je dan van de andere kant het mes er in zet, zal het plastic vrij makkelijk breken/snijden over de kras.

Bouw_Corsair_347.jpg



Zoals de vleugel er nu bij ligt.

Bouw_Corsair_348.jpg


Bouw_Corsair_349.jpg



Ondertussen ben ik nog bezig om een geluidsample te maken dat bij het geschut moet kunnen. Op zich een klein probleem op zich, het mag niet meer zijn dan 3-4kB..... Meer over de samples valt hier te lezen.


Ook heb ik inmiddels een nieuwe cylinder gehaald voor het staartwiel. Maar helaas was het niet zoals Berto aangaf dat de uitslag net zo lang was als het de uitslag van het staartwiel. Dus toch maar weer het verloop. Hoewel deze cylinder iets groter, zwaarder en duurder is, blijk ik toch bij deze. De verbinding is oneindig veel beter en de cylinder kan draaien om het asje wat er bij geleverd wordt. Dit is nodig omdat tijdens de uitslag met de hevel de cylinder naar links en rechts zou moeten kunnen bewegen. Niet helemaal goed te zien op de video (7MB). Misschien dat ik later een wat betere opname maak. Wel is te zien aan het einde dat er geen speling zit op het staartwiel. Dat is goed, want dan zit daar dus niet te veel druk op en beweegt de cylinder alleen het wiel op en neer, precies zoals we het willen hebben.
 
Je bent goed op weg Arvid :yes:

Wat betreft de cilinder op het staartwiel was ik van mening dat deze in mijn P-51 wel goed uitkwam (kan het niet meer controlren de romprug zit al dicht :( ).

Ik zal er eens op gaan letten als ik het staartwiel in de P-40 ga vervangen voor een intrekbare, eens kijken hoe ik dan uitkom.

Maar we volgen je draadje op de voet, ga zo door.

Grt,
Berto.

ps. de video zeurt om een Codec :? (ik ben bang dat ik moet wachten tot thuis :( ).
 
Gister een lange tijd bezig geweest met het uitdenken hoe de luchttank en de aansturing van het staartwiel er in past. Natuurlijk is het mogelijk om bijvoorbeeld de tank meer naar achter te doen, achter de cockpit (iets naar achter en dan onder de grijze buisjes). Maar ik wil bij alle bewegende onderdelen kunnen als de romp dicht is. Dus dat ging niet lukken. Ook wordt er dan weer meer gewicht bij de staart geplaatst. Dit vliegtuig staat al bekend om staartlastig, dus liever even niet. Beter om een klein beetje gewicht te plaatsen in de staart dan veel gewicht in de neus om het balans goed te krijgen (hefboom, afstand staart naar CG is groter dan neus naar CG). Dit lijkt net te gaan passen.

Bouw_Corsair_350.jpg



De tank moet nog wat verzinken om later het blokje voor de vleugelmoeren in te krijgen. Het blokje zie je boven de tank uitsteken.

Bouw_Corsair_355.jpg



Om de ronding goed te krijgen, met een potlood langs de ronding van de tank gaan en daarna uitslijpen met een dremel

Bouw_Corsair_352.jpg



Controle of het hout goed aansluit met een spiegeltje zoals de tandarts ook gebruikt (aan te bevelen om moeilijke hoekjes te bekijken).

Bouw_Corsair_351.jpg



Hier nog een keer het filmpje, maar dan iets beter en iets langer video nogmaals (3-4MB).
 
Het heeft veel tijd gekost, heel veel tijd. Het staartwiel op het blok werkte namelijk errig goed, maar eenmaal ingebouwd, kreeg ik het niet werkend. Intrekken was geen probleem, maar uitduwen ging absoluut niet. Van alles geprobeert, maar niets wilde werken. Uiteindelijk kwam ik op het idee om het filmpje van het staartwiel op het blok nog maar eens te bekijken. En wat bleek nu, er was iets anders (duhh....). Het was iets kleins, maar dit was wel de oplossing.

Dit is zoals het was

Bouw_Corsair_364.jpg



En zo had het moeten zijn

Bouw_Corsair_363.jpg



Zoek en zie de verschillen. Ja, het staartwiel is bij de eerste inderdaad wat lager, maar dat zie je niet als het op het blok zit. Wat ik zag, was de grootte van de spleet tussen de onderste twee scharnierpunten. De bovenste foto laat een kleinere spleet zien. De kracht nodig om het staartwiel nu uit te drukken was ongekend groot en werkte daardoor niet.

Tussen de geleide buizen van het hoogte en richtingsroer een extra buis toegevoegd. Daar doorheen loopt de stuurstang. Stukjes binnenbuis zorgen voor goede geleiding in de buis zelf.

Bouw_Corsair_358.jpg



De uitslag van deze cylinder was ook te groot. Lang bezig geweest met het geprul van een verloop, totdat ik me bedacht dat deze misschien wel open kon, zoals door Rick aangegeven werd. Na een kleine inspectie, bleek dit dus het geval. Het resultaat:

Bouw_Corsair_362.jpg



De totale opzet

Bouw_Corsair_366.jpg



En even een filmpje (2 MB) gemaakt. Uitklappen gaat nu nog wat robuust, maar de fijne afstelling wordt pas gedaan als alles gemonteerd is, dus ook het hoofdlandingsgestel.
 
Hee Arvid,

Dat ziet er weer strak uit :worship:

Maar, ik heb het idee dat het wiel nog iets te ver uit de romp steekt in ingetrokken toestand.
Ik heb rekening gehouden met de beplanking natuurlijk maar dan nog lijkt mij dat het wiel te ver uitsteekt.
Misschien is het een vertekening van het beeld maar bij de 1:1 Corsair gaat het wiel tot en met de wielas naar binnen en steekt maar de helft van het wiel uit.

Hier vrij duidelijk te zien:
corsair.jpg


Ik volg je draadje nu natuurlijk met nog meer interesse daar ik sinds kort ook zo`n Corsair in de bouwkamer heb staan.

Eind volgend jaar WWII meeting op de hei in Ede????
met in ieder geval 4 WWII kisten???

Keep up te good work.

Greetingz,
Berto.
 
Heb je helemaal gelijk in. Ik heb het ook gezien, maar laat het er zo bij. Hier en daar doe ik wat consessies om deze de lucht in te krijgen. Heb namelijk besloten om niet voor de 100% schaal te gaan. Dit betekend niet dat ik het ga afraffelen, maar wel dat hier en daar iets niet helemaal klopt met de werkelijkheid.

Ik weet het, is niet goed, maar ja je moet toch wat, niet?

Lijkt me een goed plan. Tegen die tijd moet m'n vader de DC3 ook wel klaar hebben. Weer een extra kissie er bij.
 
Zo weer even een updateje. Ben nu begonnen aan de firewall. Helemaal in het begin is hier de schaar in gegaan en omdat de RCV motor niet op een motorsteun wordt geplaatst, is het nodig om een motorblok te maken die de motor op juiste afstand en juiste hoek plaatst.
Het is een beetje moeilijk te zien, maar je kan een aantal lijnen ontdekken. Rechts van de oorspronkelijke firewall zie je net voor de tankdop twee lijnen lopen. Dat is de afstand van de nieuwe firewall. Net voor de motorsteun bevestiging, voor de firewall, zie je een lijn lopen, dit wordt de afstand waar de motor op bevestigd moet worden.

Bouw_Corsair_359.jpg



De bovenste lijn is de hartlijn. Het hart van de naaf waar de propellor zit moet hier uitkomen. De onderste lijn is de hartlijn van de naaf zelf. Je ziet hier een right thrust van 2 graden.

Bouw_Corsair_360.jpg



Dit alles is gedaan met een geodriehoek en een extra lineaal. Het is even ongemakkelijk, maar hiermee lukt het uiteindelijk wel.

Bouw_Corsair_361.jpg



Maar goed, nu dus het ontwerp van het motorblok. Ik heb even iets in klad getekend en vroeg me af of jullie er eens naar konden kijken en dus waar nodig het nodige commentaar geven. Het motorblok is gemaakt van 7 mm multiplex. Ik heb gedacht aan twee oplossingen. In beide opties wordt een gat gemaakt in de firewall waar in het motorblok wordt bevestigd. Bij optie 1 wordt het blok van onder in het gat gestoken en dan met een draai beweging verder in het gat gezet. Met twee componentenlijm wordt de boel vast gelijmd.
Bij optie twee is het later nog mogelijk om het blok nog weg te halen. Het blok wordt in het gat gestoken. Van de andere kant worden twee plaatjes aan de binnenkant van het blok (het blok bestaat uit drie plaatjes: de onderkant en de achterkant zijn open) die daarna aan de voorkant van de firewall worden bevestigd met bouten. Het een en ander getekend. Het is in PDF formaat, ik neem aan dat iedereen dit heeft? Anders moet ik het even proberen om te zetten naar een plaatje.

http://www.paashaas.darwinist.nl/corsair/motorblok.pdf
 
Ik vind het altijd erg plezierig als ik iets later weer uit elkaar kan halen zonder de boel te slopen, zeker als ik er niet 100% zeker van ben dat het goed is.
Voor mij dus optie 2, domping en zijwaartsstelling is dan later nog eenvoudig aan te passen. :)
 
Zeer mooi werk Arvid. Heb geen tijd om je motorblok te bekijken, maar op het eerst zicht ziet het er prima uit.

Zou wel nog iets willen zeggen over je staartwieltje. Volgens mij zit je probleem dat het wiel er zo moeilijk uit te duwen is bij de hoek tussen de stuurstang en het aansturingshoorntje in de ingetrokken positie. Ik denk dat het probleem is dat die hoek veel te klein is, waardoor je het tegengestelde van een hefboom krijgt. De vertikale afstand tussen het scharnierpunt en de stuurstang is zeer klein in die positie, waardoor je een grote kracht moet overwinnen. Zoals je zelf zegt gaat het direct een stuk vlotter als het wiel iets minder uitsteekt, wat het nog eens bewijst, omdat de hoek groter is.

Wat ik dan zou voorstellen is dat je met een flexibele sullivan kabel oid werkt, waardoor je veel meer van onder uit op het heveltje duwt. Het zal dan veel sneller meewillen, en trekken is altijd beter dan duwen met een stuurstang.

Of misschien kan je op het heveltje zelf een expoxy plaatje schroeven, dat iets langer is dan de hevel zelf, waarin je het aansturingsgaatje een stukje meer naar achter boort. Hierhoor heb je 2 vliegen in 1 klap; het teveel aan uitslag van de cilinder is aangepast, meer kracht want de hefboom is groter, en je wieltje trekt helemaal schaalgetrouw in..

misschien toch iets om over na te denken?

Hopelijk was dit duidelijk, anders maar ik snel effe een schetsje

Niels
 
@Wouter, dit was ook mijn idee, maar vroeg me af of het stevig genoeg zou zijn.

@Niels, dank!
Verhaal is zeker helemaal duidelijk. Ik vrees alleen dat het niet gaat werken. Ik heb namelijk de stang vanuit meerdere hoeken ten opzichte van het heveltje gehad en geen van alle gaf een beter verloop. Ook bijvoorbeeld dat de stang een haakse hoek op het heveltje had (stang stak uit de buik op dat moment). Een betere overbrenging van de krachten is op dat moment niet mogelijk en toch was er overdadig veel kracht nodig om de wiel uit de maximale ingetrokken positie te krijgen. En ik wil absoluut niet dat het staartwiel blijft hangen als je wil gaan landen. Geen zin in, dan maar consessies. Het enige wat nog overblijft om het meer naar binnen te krijgen, is het blok waar het op bevestigd is, te verlagen. Lijkt simpel, maar zit dan zeker nog best veel werk aan vast. Zal er nog eens een blik op werpen. Als de rest lekker soepel verloopt zal ik er nog eens aan denken. :)

Toch waardeer ik al het commentaar. Hierdoor ben ik bijvoorbeeld weer gaan twijfelen om het staartwiel wel of niet aan te gaan passen. :D
 
Back
Top