Ik heb even gekeken naar de cylinder zoals Berto aangeeft. Dat heeft zeker voordelen en ik denk dat ik daar maar eens achteraan ga. Zo'n koppelstuk maakt het niet eenvoudiger en heeft weer meer onderdelen dat kapot kan gaan.
Ondertussen ben ik verder gegaan met de afwerking zodat de vleugel eindelijk gesloten kan worden. Alleen tot mijn schrik bleek de onder beplating aan bakboord niet helemaal te sluiten. Dat werd dus stukjes er tegen aan zetten. Beetje moeilijk te zien, maar de voorste rib heeft er inmiddels eentje.
Her en der wat verstevigingen geplaatst waar ik toch vond dat het wat zwakjes was.
De achterlijst is bijvoorbeeld kop op kop:
Bij het bruggetje voor de besturing van de flaps:
Het gat waar de besturing van de flaps door gaat:
Om later te kunnen bepalen waar de deuren komen, wordt vanuit de binnenkant spelden geprikt in de diverse hoeken en belangrijke plaatsen.
Aan de andere kant was papier bevestigd waar de spelden door heen komen.
Dan wordt de mal er bij gehaald en overgenomen. Waar nodig wordt iets uitgetrokken of ingekrompen zodat het geheel goed gaat passen.
De randen krijgen markerings tekens zodat het papier weer op de exacte plek terug komt.
Overgangen van de ribben naar de achterlijst wordt gepolijst. Eerst een stukje extra balsa er op en daarna afschuren zodat de overgangen mooi vloeiend verlopen. De meest drie rechter ribben hebben zo'n stukje.
De scharnieren moeten vast met de koppeling er achter. Het scharnier wordt gelijmd, maar het heeft niet voor niets gaatjes, dus die worden ook gebruikt. Even markeren met een centerpoint.
Daarna vast zetten met constructie lijm.
De gaatjes worden in twee keer geboord. Eerst met een kleine boor die makkelijk in het gat zal verzinken. De tweede boor die de juiste maat maakt. De boortjes hebben plakband voor de juiste diepte. Het zou nu zonde zijn om door de onderste huid te gaan. Wel wordt doorgeboord tot de onderste helft van de achterlijst. Het stokje heeft dan niet alleen aan de bovenkant, maar ook aan de onderkant ondersteuning.
Gaatjes goed stofvrij maken met een injectiespuit
En dan de tandenstokers er in.
Eerder was de gehele achterlijst er af gehaald, deze moet bij de flaps er weer gedeeltelijk op. Het oude hout is niet meer te gebruiken.
Maar we kunnen dit wel overnemen op een ander stuk hout.
Alle stukjes die er weer op moeten.
Wat me bijzonder gaaf lijkt, is een schietende Corsair, dus dat worden ledjes in de vleugel.
En de voorkant
De kabels moeten ook langs de retracts. Ik wilde alleen niet extra gaten boren, veel te lastig tussen de ribben. Makkelijker is om geulen te slijpen. De kabels blijven nu mooi uit de buurt van de retracts.
Als de aansturing gereed is, wordt de felheid meer dan dit. Ook komt er een schakelingetje in met een aansturing naar een speakertje die hopelijk iets van 110 dB gaat produceren. Dat wordt knallen!
En eindelijk de bepating er op. Eerst het achterste deel. Hiervoor heb ik bewust gekozen. De achterkant is vrij vlak en geeft weinig torsie op de vleugel. Nadat deze gedroogd is, en de voorkant wordt er overheen gebogen, is de torsie kans al een stuk minder. En als tweede, dan hoef je minder vast te zetten bij het buigen van de voorkant. Dit keer is veel gebruik gemaakt van zakjes gevuld met loodballetjes die gebruikt worden voor hagel (geweer). Dit kan je zo halen in de winkel.
Tot zover
