Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Koel-fan, dat is een leuke! :D
Het geluid is duidelijk meer dan een "normale" 4-takt en je moet inderdaad uitkijken waar je vliegt omdat niet elk terrein zoveel geluid kan verdragen. Betekend nog niet dat het zoveel is dat je niet meer kan vliegen en je zal meestal ook niet vol gas vliegen wat natuurlijk weer veel geluid scheelt. En als laatste, de motor moet natuurlijk wel ingelopen worden, dat scheelt ook geluid.

Voor welk toestel had je deze ingedachte?

----------
De gescheurde delen.

Bouw_Corsair_746.jpg

Bouw_Corsair_747.jpg

Bouw_Corsair_748.jpg

Ook begonnen met de cowl. Het is maar goed dat deze open ging. Door de trillingen is 1 van de bouten los gekomen.....
Zes cowl flaps zijn inmiddels er af gehaald, maar hier is nog geen foto van.

Bouw_Corsair_749.jpg

Arvid zei:
@jetpropdlx, wat je beschrijft, heb ik inderdaad ook proberen uit te voeren. Zie hier de setup:

Bouw_Corsair_707.jpg

De luchtschep is dus zeer strak tegen de motor gezet met de achterkant de achterste koelrib. Ik denk dat uitlaatkant alleen aan de krappe kant is. Ging zelf uit van 1:2, maar denk zelfs dat ik dat niet ga halen. Dus eerst maar eens cowlflaps er af halen en kijken of het dan wel goed gaat. Als dat zo is, dan zetten we ze er weer op terug onder een grotere hoek zodat ze meer lucht kunnen afvoeren.

Die setup heb ik inderdaad gezien maar wat ik eigenlijk bedoel is om die bestaande luchtschep te verlengen langs de koelribben aan beide zijde zodat de koellucht langs/tussen de koelribben van de motor door moet
Bouw_Corsair_707ra.jpg

Maar misschien is de lucht uitlaat vergroten al voldoende als die nu nog geen 1:2 is.

Dat is misschien nog een idee. Eerst even de uitlaat vergroten, mocht dit nog niet helpen, dan kan deze nog of een tweede luchtschep. Het nadeel van een tweede luchtschep is alleen dat ze elkaar misschien in de weg zitten (niet fysiek) en de luchtstroom over de motor minder effectief maken.

De scoop, zoals jetpropdlx die heeft getekend, is misschien één van de betere oplossingen. Als je naar fullscale luchtgekoelde motoren kijkt, zie je ook altijd dat de lucht geforceerd langs de koelvinnen geleid wordt.

ps. Ik heb al een aantal jaren de wens om een FW190A 1/6 te bouwen. Daar is die RCV120SP voor bedoeld. 't zal ooit nog wel een keer zo ver komen. Ik had een paar jaar geleden contact met een amerikaan (Otto Kudrna )die modificaties deed om 'm stiller te krijgen. ik vond het toen teveel gedoe om die motor naar Chicago op te sturen. Recent weer contact gezocht, maar hij lijkt van de aardbodem verdwenen.

Misschien ga ik deze toepassing wel toepassen, ziet er erg goed uit.
Hij is inderdaad wel de goeroe in Amerika. Ongeveer iedereen stuurde zijn RCV naar hem op om te maken. Had alleen niet gehoord dat hij ze ook stiller kon maken. Vraag me af wat hij dan doet. Het meeste geluid komt van de tandwielen.

Dat is een mooi project verwachten we natuurlijk wel een bouwverslag(je) van tzt..... ;)

-----------
Vandaag pakketjes binnengekregen! :banana:
Alleen bij het openen een verkeerde prop van APC, dus even gebeld en deze wordt nagestuurd.

Bouw_Corsair_750.jpg

Bouw_Corsair_751.jpg

Hee Arvid,

je bent al wel weer lekker op weg, jammer van de verkeerde prop maar dat hoort erbij.

Heb je alweer een mogelijke nieuwe datum voor de 2de vlucht?
ik zou er namenlijk wel weer bij willen zijn :yes:

Blijft gewoon geweldig om zo`n kist te zien vliegen.
(en kan ik alvast weg dromen over hoe de corsair samen zou vliegen met mijn P-40..........)

Howdy Berto,
zeker, binnenkort dus de motortest.

Tweede vlucht had ik gehoopt dit weekend, maar dat wordt waarschijnlijk dan het weekend er op, 13 of 14 mei. Ik houd je op de hoogte.

Van een aantal heb ik doorgekregen dat ze het filmpje niet goed konden zien bij putfile. Hier is de directe link. Rechtermuisknop en opslaan, direct openen met deze link kan niet, opslaan wel. Veel plezier.

http://uploadfile.putfile.com/videos/11215102366.mpg 4.44 minuten / 15MB

13 of 14 mei, mhhhh 13 moet ik weer eens werken dus 14e zou beter uitkomen maar trek je van mij niets aan.
Als ik er niet bij kan zijn jammer dan :cry:

Als ik jouw filmpje ook moet hosten zeg je het maar ruimte en dataverkeer zat
(als het goed is kan je nog steeds inloggen, kun je hem zelf uploaden :wink: )

@Berto, we zullen eens zien, ook wat het weer betreft natuurlijk :)

----------
Langzaam moet ik ook aan het verven denken. Nog steeds heb ik het idee om de drie kleur te nemen:

AirlinersNetPhotoID363448.jpg

Maar zoals je ziet, is dit meer mat dan hoogglans lak. IJssel-coatings heeft voornamelijk hoogglans of ben ik nu scheel? Wat is wijsheid? Verven met kleuren die goed zijn en dan een lak er overheen spuiten?

de ijssel heeft ook zijdeglans. helemaal matt hebben ze niet. Je kan de lak ook matter maken door hem weer heel licht op te schuren. Maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Ik weet dat er ook ook 2k lak ik waarbij je zelf de mate van matheid kan bepalen..

Peter

Ze hebben inderdaad ook zijdeglans, maar dat is geen 2k, maar 1k (wel PU).

Toch nog maar even contact opgenomen met RCV en wat blijkt, de prop is wel toepasbaar op de RCV90SP! :banaan:
Wat is het geval, of je neemt de 15.75x13 of de 15x13 wide. En APC heeft de laatste geleverd, je kan dit zien op de foto er staat een W achter de 13. APC heeft alleen al de nieuwe prop opgestuurd, kostenloos, dus heb ik een reserve prop (toch nog zo'n 45 euro.......) :D

ik heb polyester dd lak van de ijssel , dus 2k.. zijdeglans transparant..

De Ijsel? Is dat jullie leverancier van brandstofbestendige lakken?

Waar zit deze? Heeft deze een website? Kan die elke kleur leveren?

Zou er graag meer van weten voor als ik mijn toestel een kleur moet gaan geven.

gr.
Marcel

@Peter, dat klinkt goed. Dus eerst verf je en dan leg je de lak er overheen? Waar verf je dan mee, met Revell of zo?

@Marcel, in het draadje van Hezik over zijn Cesna stond het een en ander. Link naar de website van De IJssel: http://www.de-ijssel-coatings.nl/

@Robke, wat is "mat pasta"?

--------
De cowl ring was ook ingescheurd, dit was al gebeurt voor de vlucht, maar hebben we meteen maar meegenomen. De cowls van TF staan er om bekend te zijn van bijzonder hard en slecht plastic. Ergens had ik eens gelezen op het forum dat iemand zijn kap (volgens mij van een auto) gemaakt had door het plastic te smelten met een solderbout. Ergens had ik nog een goedkope soldeerbout (25 watt) liggen, dus die maar eens gebruikt en met goed resultaat.

Bouw_Corsair_752.jpg

Bouw_Corsair_753.jpg

Ook heb ik de servo voor de flaps aangepast. Eerst gebruikte ik daar een Dymond 5000 voor. Nu een dymond 9500. Beide hebben metalen tandwielen, maar de laatste is een digitale met een eigen brush motor ingebouwd die tot 120Ncm levert op 5 cellen. De flaps heb ik namelijk niet helemaal soepel kunnen bouwen, ze hebben iets weerstand. Verder is de opzet van TF om twee servo's te gebruiken voor het aansturen en ik gebruik er nu maar 1. Bij 1 werken de flaps wel of niet en heb je niet de kans dat de helft het maar doet en je in een vervelende rol terecht komt. Dit zorgt er wel voor dat je sterkere servo's nodig hebt en dat heb ik mogen ervaren, de werking was niet helemaal naar mijn zin. Nu wel. En het mooie is nu nog dat deze servo maar 29,90 euro kost.......

De bouten van de motor bevestiging waren allemaal wat losjes, deze zijn nu verm aangedraaid. De losse stukken zijn verlijmd. De voorste deur van de bakboord vleugel is weer verlijmd en nog een paar kleine scheurtjes zijn vast gezet. Morgen ga ik de motor weer eens starten, eerst goed afregelen en dan met de kap er op. Eens kijken of de openingen voldoende zijn voor het koelen.

Kijk dat is mooi. Iemand enig idee wat de FS kleuren zijn van de drie kleur op deze pagina? Ik heb de mooie pagina's gevonden van de FS kleuren, maar omdat er zoveel detail verschil in zit, vroeg ik me af of iemand de FS kleuren heeft of nog mooier de Revell, Createx, Humbrol of ander soort merk nummers van de FS kleuren.
Ik heb me suf gezocht voor de nummers, maar kan het niet vinden. Mogelijk dat ik de verkeerde zoekopdrachten heb gegeven.

Hier kan je ook eens kijken.
http://www.jpsmodell.de/dc/luft_e.htm#usa

Verder kun je ook eens zoeken op ipms (internationale club van plastic modellers). Heb ik heel wat conversietabellen vandaan gehaald.
Ik zal vanavond thuis eens even de links opzoeken als ik tijd heb.

succes!

Back