Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Dat zie je toch verkeerd, Jan.. ik heb namelijk standaard altijd gelijk, dat is het probleem niet.

Het probleem is gelijk krijgen ;)

:lol:

Anyway, ik heb inmiddels antwoord van RCuniverse EN RCscalebuilder. Ze zeggen dat de kleuren als volgt zijn:

RCscalebuilder:
The correct colors are nonspecular Sea Blue FS#35042, Semi-gloss Sea Blue FS#25042, Intermediate Blue FS#35164, and nonspecular Insignia White FS#37875.

RCuniverse:
bottom fs 37886 white, fs 35164 sides intermedite blue, fs 35045 top non specular blue

Ze zijn het dus allebei eens over de top en zijkant, alleen niet over de buik. RCscalebuilder onderbouwt alleen nog waar hij het vandaan heeft:
This comes from the official document # SR-2C, Specification for Exterior Colors, Insignia and Marking of Naval Aircraft dated January 5, 1943

We zullen dus voor het laatste gaan. Hij geeft alleen 4 kleuren op. Ik denk dat die vierde kleur de loopvlakken op de vleugels zijn. Voor de zekerheid heb ik het nog even nagevraagd en wacht nog op dit antwoord.

Nu de kleuren bepaald zijn, is het handig om te weten hoeveel nodig is en wat het makkelijkste is om het op te brengen. Heb je voor een romp bijvoorbeeld genoeg aan 1 potje of zijn daar 4 voor nodig. Moet je het nog verdunnen met terpetine of water of iets anders?
Ik maak gebruik van een airbrush en wil de kist eerst nog gronden en schuren voor het schilderwerk gaat beginnen. Alle tips zijn welkom.

Vanmiddag nadat mijn vrouw terug was van haar werk nog snel effe naar het vliegveldje gereden.
Daar was John Thomson met zijn nieuwe Corsair. En wat zag dat model er mooi uit. Zeer zeker gezien al de extra opties die hij erop heeft zitten. De taxie proeven verliepen goed en soms had ik het idee dat de wielen net los kwamen en dan zag je ze weer wegzakken in het gras. Of hij er vandaag nog mee gevlogen had weet ik niet, het was in elk geval niet de bedoeling ivm de wel erg harde wind.

Helaas had ik geen camera mee...............

Ik maak gebruik van een airbrush en wil de kist eerst nog gronden en schuren voor het schilderwerk gaat beginnen. Alle tips zijn welkom
na het verven en airbrushen van de hurricane, zie je toch dat de vleugel niet 100% mooi glad is overal. Had net wat beter gekund, ik ga op die plekken wel wat weatheren ( :wink: ). M.a.w. flink plamuren en schuren, schuren, schuren....

De Histor grondverf/plamuur die ik heb gebruikt is zo ontzettend hard en lastig te schuren :mad: (laat staan dat ook nog eens lastig dun is op te brengen met een kwast) dat ik voor een volgend project dit niet meer ga gebruiken. De spuitplamuur lijkt me makkelijker aanbrengen en schuren.

Airbrushen: zorg dat je een hele goede hebt met een groot verfreservoir, anders blijf je bijvullen. Mijn oude airbrush was niet helemaal meer je-van-het, dus heb ik uiteindelijk spuitbusjes gebruikt, behalve voor de onderzijde die heb ik met 't handje gedaan.

Jammer dat je van 't weekend niet gevlogen hebt, echter de wind was nu ook niet echt bepaald.... :roll:

Phoenix zei:
De Histor grondverf/plamuur die ik heb gebruikt is zo ontzettend hard en lastig te schuren :mad:

Ik heb gewaarschuwd :wink:
Zoals eerder opgemerkt: Ik heb nog een volle pot Histor in de aanbieding :wink:

1-component autoplamuur (Motip) is in ieder geval goed te schuren.

@arvid,
Als je van die kleine potjes (14 ml) gebruikt, kun je wel een voorraadje kopen. Op een modelletje van 1,20 spuit ik er een stuk of 4 weg...
Verdunnen ongeveer 50%, het liefst met de airbrushverdunning van de verffabrikant.

@Jaap, die kende ik nog niet. Mooie Break down hebben ze!

@Theo, zijn corsair is inderdaad een mooitje. Heb gisteren de foto's van hem gekregen:

Corsair_Jon_01.jpg

Corsair_Jon_02.jpg

Corsair_Jon_03.jpg

Hij komt 20 mei ook met dit machtige apparaat.

@Phoenix, je geeft aan dat de vleugel niet helemaal glad is. Nu het volgende:
1) een warbird heeft niet helemaal gladde vleugels
2) je geeft aan dat de plamuur niet dun op te brengen is. Is dit niet juist goed zodat je wel een glad oppervlak kan krijgen als je maar door blijft schuren totdat je de ondergrond weer te zien krijgt?
3) als je een spuitplamuur gaat gebruiken, is het niet zo dat je dan alsnog die oneffenheden blijft behouden omdat het niet dik genoeg is?

Met andere woorden, is het niet beter om spieren te kweken, dik opbrengen en als een idioot een week te gaan schuren?

@WV, heb je gister hier nog over proberen te contacten. Zal het nog eens proberen. 4 potjes dus voor een compleet vliegtuig met span van ongeveer 1,20 meter? Dat betekend dus ongeveer 6-8 voor een span van 1,60 meter (ook nog grotere romp waar meer op moet).

Veel is afhankelijk van hoe goed de verf dekt. Met de winkel maak ik meestal een deal dat ik de overgebleven potjes terug kan brengen.
Ik zou eerst hem eerst egaal grijs (grondverf) spuiten, dat scheelt een hoop en dan zie je meteen goed de onvolkomenheden.
succes!

Mòg het nog van pas komen, ik heb aardig wat warbirds skintemplates op m,n harde schijf staan en ook de corsair 8)
Hier zijn de templates van de FU4 type mkI, mkII, mkIV en de 1A, 1C en 1D
Misschien heb je er wat aan :roll:

http://www.badongo.com/file/617426

Even wachten,zo een 30 sec en dan komt er rechts boven een download linkje.

Tweede vlucht: Geluk bij een ongeluk.

Mooi weer, wind goed, dat was dus spullen inladen en gaan. Bij het veld aangekomen zag alles er goed uit. Niemand aanwezig, nog mooier :D
Even een vluchtje gemaakt met de TRI van Huib en dan moet het toch maar gebeuren. Alles controleren, wielen een cycle laten maken. Alles ok, op de wieldeuren na. De wielen werden netjes ingetrokken, maar de deuren bleven openstaan. Hmmmm, dat is minder. Een paar keer de spanning er afgehad, maar dat had geen effect. OK, dan maar vliegen en de wielen uithouden, dat was ik toch al van plan. Alleen met een mogelijke cras kan ik dan alleen de wielen niet intrekken om schade aan het onderstel te beperken. Gewoon goed landen dus.
Motor starten, geen probleem, niet zo'n drama als in Ede. Nu was het ook een stuk warmer en dat heeft duidelijk invloed op deze motor. Choken, en bij de tweede slag sloeg deze aan. De motor pruttelde wel wat, maar goed, gaan. Taxien gaat goed. Opstellen voor take off, roeren controleren en gas er op. Hmmmm, de motor komt niet echt goed op toeren en sputtert een beetje, die kuil is wat minder, doorgaan, snelheid opbouwen, niet genoeg snelheid, einde baan komt aardig in zicht, AFBREKEN, wat nu, komt ie los, niet doorstarten motor is niet goed, landingsgestel niet intrekken, deuren blijven openstaan, door laten glijden, zo zacht mogelijk in het hoge gras laten zakken. En daar gaat ze dan.

Schade: uitgbroken landingsgestel, verbogen beugels van de andere en geknakt richtingsroer. Al met al dus niet echt veel schade. Propellor is nog heel. Het aapje heeft goed werk verricht en heeft aangegeven dat een vlucht niet goed was. Achteraf namelijk nog eens de motor laten lopen en toen liep het als een zonnetje, totdat ik geen controle meer had. Wat bleek, batterij was losgeraakt. Als ik dus was gaan vliegen had ik nu waarschijnlijk brandhout gehad als ik het al terug had kunnen vinden. Het aapje mag de volgende keer dus weer mee. Maar eerst weer even op de reparatietafel.

Berto heeft een videootje geschoten, zullen dus even moeten wachten dat hij um plaatst.
Reden van het loskomen? Geen idee. Ik had bij de vlucht met de TRI ook al zo iets. Na het landen kwam deze opeens spontaan weer los na het nemen van een hobbel.

Veelal is dat loskomen op het moment dat je het gas eraf haald te danken aan de motordomping. Zolang je vol gas geeft trekt de motor de neus omlaag, gaat het gas eraf dan kan de neus eigenlijk ongehinderd omhoog gaan. Ben je zeker van een goedlopende motor en snel genoeg in de reactietijd is dat het moment om het gas er weer vol op te zetten om toch netjes weg te komen. In jou geval was die "buiten"landing idd beter ondanks de kleine schade.

Back