Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Arvid,

ik kon er gisteren helaas niet bij zijn, mijn vrouw was later thuis dan verwacht.

Ik begrijp dat je wat spannende momenten had gister? Gelukkig is ie nog heel.

Het filmpje is alweer klaar.

Zeer zonde van de 2de "mislukte"vlucht maar zoals Arvid al zei: "een geluk bij een ongeluk".

Heb hem hier en daar nog wat kleine aanwijzingen gegeven hoe ik het de volgende keer zal doen en "drie keer is scheepsrecht"en dan zal die vlucht zonder problemen verlopen.

Ok hier het filmpje dan.

Omdat deze film voor de rechtgeaarde modelbouwer wat schokkende beelden bevat heb ik maar niet ingezoomd dus de eigenlijke "crash" is niet "ramptoerisme" vergrotend in beeld gebracht (was eerder een fout van deze filmer :oops: ) :wink:
Corsair 2de poging 13sec / 0.6mb

jammer arvid, maar idd geluk bij ongeluk...
is het misschien een idee om eens iemand te vragen om die kist te vliegen? iemand die vaker een warbird heeft gevlogen. niet persoonlijk, maar ongevraagd advies ;-)

Sjonge, zo blijf je wel bezig he... Maar idd, ws een gelukje bij een ongeluk. Is de schade groot?

Even een vraagje over die motor he. Ben je er een beetje tevreden mee? Hoe bevalt ie je tot nu toe? Ik vraag dat omdat ik ook een motor ga uitzoeken voor mn p-47...

succes iig!

Wordt het ondertussen geen tijd om wat conclusies en lessen uit het gebeurde tot nu toe te trekken? :?

Ik wil wel helpen, maar ik vind het (in termen van leer-effect :teacher: ) beter als Arvid dat zelf doet. :yes:

jan.

@Theo, dat verklaart veel. Het meteen gas er op gooien, dat zit er wel in. Had dat namelijk ook gedaan bij de TRI van Huib, los komen door een bult (in de lucht geslingerd bij de uitrol), vliegtuig hangt tegen stall aan, gas er op, horizontaal brengen, snelheid opbouwen en dan wegtrekken.
Nu was dit inderdaad de enige mogelijkheid.

@Phoenix, inderdaad jammer. Och, hebben we weer wat te doen zullen we maar zeggen :D

@Pieteralje, het is niet het vliegen van de kist, dat gaat me wel lukken. Het is meer de omstandigheden waar in het gebeurt, zoals Jan het al aangeeft

@Christiaan, schade is niet bijzonder groot en goed te repareren. Is zelfs minder dan de vorige keer.
Over de kracht van de motor ben ik bijzonder tevreden. Alleen het koelen is een punt apart en heb dat nog niet helemaal goed blijkbaar. Toch is het mogelijk en in Amerika wordt deze vrij veel gebruikt. Nu ik aan het bouwen ga, ga ik deze koeling helemaal aanpassen. Kan dus zeggen dat ik deze motor zo weer zou gebruiken tenzij ik de koeling niet in orde krijg en dat moet nog blijken. Maar aangezien deze motor meer gebruikt wordt, moet het mogelijk zijn.

@Jan, leereffect is vrij simpel en tweeledig.
Zodra iets niet functioneert zoals het zou moeten werken, niet vliegen. Dat is de belangrijkste conclusie en les. De veiligheid was nooit in het geding anders was ik nooit de lucht in gegaan, maar het gaat hier om het behoud van het toestel. Het is immers geen trainer.

@Arvid.

Neem jij de F4U ook mee naar Oss? op 20 mei.
Ik wil hem met genoegen voor je nalopen zodat je misschien minder verassingen te wachten staat. (ik heb dezelfde kist 3 jaar gevlogen en weet dus nog wel het een en ander, ook de RCV motor heb ik in mijn werkplaats gehad en toch goed lopend gekregen).
Geheel vrijblijvend hoor :D

Grtz Ger.

sund van je kist!!! (ge zij ennu brabander of ge zij t nie he :wink:

maar goed, risico van het vak zullen we maar zeggen :roll:
Gelukkig valt de schade nog mee 8O
repareerze :!:

Als Arvid zo door gaat dan is mij P-40 ook vliegklaar als z`n Corsair goed vliegt :lol:

Maar de kist vliegt dat heeft ie al bewezen, alleen moet er hier en daar nog wat "ge-fine-tuned" worden, zowel aan de kist als aan Arvid.

Nu, met deze motorloop, is elke landing meteen een "no way back" en dat moet veranderen, als de motor eenmaal betrouwbaar loopt kan Arvid zichzelf echt eigen maken met de kist en kunnen de leuke vlieguren beginnen.

Als de kist goed is dan komt het moment om aan de start en de landingen te werken en dat lukt alleen door veel te doen.
Maar met deze perikelen komt ie daar nog niet aan toe.

En laten invliegen door een ander is een optie maar niet altijd "leuk".
Wij vliegen ook onze kisten zelf in met het motto van "als ie moet crashen dan wil ik het wel zelf doen :roll: ".

Voor deze kisten is een beetje ervaring hiermee wel lekker (zeker met de landing) maar niet direct een must, je moet het toch een keer leren en vliegen kan Arvid echt wel.
(maar Arvid ik hou me aanbevolen hoor voor een maiden en anders zeker een keer voor een "gewone" vlucht :lol: )

Ieder vliegtuig van je, afgezien van je eerste trainer, moet je zelf laten maidenen vind ik, als je kan vliegen, waarom zou je het dan ook niet de eerste vlucht kunnen. Gewoon netjes bouwen, zorgen dat alles recht is en goed uitgebalanceerd, je motor redelijk betrouwbaar loopt ;roll:, kan er volgens mij weinig meer fout gaan dan bij een normale vlucht...

Berto schreef:
Wij vliegen ook onze kisten zelf in met het motto van "als ie moet crashen dan wil ik het wel zelf doen
Dan ga je er dus van uit dat de crash te wijten is aan structureel falen (bv. vleugel breekt af), en niet aan de stuur-/vliegcapaciteiten van de piloot. :?

jan.

@Christiaan, inderdaad en zeker niet minder leuk. Hoorde een verhaal van de Corsair (1:1) dat deze op z'n kop ligt als je van idle in 1 keer het gas open gooit door het koppel die de motor had.
Spuiten met een airbrush is de bedoeling. Via de site van in Stockholm kan ik de juiste kleuren mixen met Humbrol verf en deze dan aflakken met brandstof bestendige lak

@Ger, dat is wel de bedoeling. Altijd handig om extra informatie te krijgen. Je kan niet genoeg leren.

@Jan, dat gaan we dus nu doen

@Stefan, inderdaad, hadden we maar geen RC moeten vliegen

@Berto, kijk uit he Berto, je speelt met je gezondheid..... :wink:
Het is precies zoals Berto zegt, de motor moet betrouwbaar lopen. De testloop ging goed, zeker 10 minuten zonder problemen. Het was nu alleen net iets warmer. Alleen mag dat geen problemen geven, die motor moet gewoon lopen of het nu +30 of -30 is. Dus nog meer koelen.

Als de motor goed loopt, is er alle tijd om landingscircuits voor te bereiden en daarmee dus ook het toestel goed aan de grond te zetten. Verkeerd gevoel van de landing, gas er op en doorstarten. Er zit een tank van 400cc in, genoeg voor 20-30 minuten vliegtijd. Als ik in die tijd nog geen fatsoenlijke landing heb kunnen maken, kan ik beter stoppen met vliegen. Ik heb het vertrouwen dat ik het kan nu een aantal van jullie nog...... :wink:. Zoals Stefan al zegt, als je kan vliegen, zou je eigenlijk elke maiden zelf moeten doen. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je wel een kist kiest die je aankan en een logische stap is op een vorige kist. Als je van een trainer naar een DR III gaat, dan ben je misschien niet helemaal goed bezig. Gewoon opbouwen en doorgaan. Leer je ook het meeste van. Voor mij is het in ieder geval een onderdeel van het bouwen van de kist, het zelf vliegen. :lol:

Ah laat je niet gek maken... als ik het goed begrijp zit het probleem niet in het vliegen, maar meer in de motor. De 1e crash moest je landen omdat de motor niet wilde en de 2e crash kwam wederom vanwege hetzelfde.

Dat zet me toch aan het denken.. sure dit is een mooie motor en ongetwijfeld meer schaal dan een 'gewone' OS motor (bv. FX 91).. maar als je die er in gezet had, had je nu al twee probleemloze vluchten gehad waarschijnlijk. En een hoop geld bespaard op je motor.

Een hoop geld bespaart, denk ik niet. Heb even gekeken naar een saito 15CC viertakt en die zijn 305 euro. Ik heb deze motor voor 250 euro gekocht. En ja, het geeft even wat hoofdbrekens, maar die heb ik er wel voor over om het allemaal goed te krijgen. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat als ik een conventionele motor er in had gezet, ik nu waarschijnlijk al lekker aan het vliegen zou zijn geweest. Aan de andere kant maakt me dat eigenlijk niet uit. Dit hoort er gewoon allemaal bij en is ook de charme van de hobby, lekker puzzlen en proberen :D

Dank Stevo, gaat zeker lukken. Ben nog lang niet in een diepe put terecht gekomen, maar sta lekker in de zon te genieten van het heldere water wat net uit de put is gehaald (nee hoor, ik hoef nog niet opgenomen te worden..... :wink: )

jan brilman zei:
Berto schreef:
Wij vliegen ook onze kisten zelf in met het motto van "als ie moet crashen dan wil ik het wel zelf doen"
Dan ga je er dus van uit dat de crash te wijten is aan structureel falen (bv. vleugel breekt af), en niet aan de stuur-/vliegcapaciteiten van de piloot.
Misschien in ons geval `juist WEL aan de stuur-/vliegcapacitieiten van de piloot` :wink:

Tijdje stil geweest van deze kant, nu dan toch maar weer wat van me laten horen. De herstellingen gaan traag omdat het inrichten van het huis voorrang heeft. De vouw van 1 van de retracts.
Bouw_Corsair_756.jpg

De andere was gewoon er uit gebroken. De verstevingen werkten wel, maar nu waren andere plekken meegetrokken.
Bouw_Corsair_757.jpg

Je ziet hier de bevestiging voor de retract, daarboven een verstevingsstuk van de vorige keer en daar rechts van een stuk van de rib.
Bouw_Corsair_758.jpg

De Robart retracts worden standaard geleverd met 3/16" verenstalen poten waar je de schaal strut over heen schuift. Deze verenstalen poot was verbogen..... 8)
Bouw_Corsair_759.jpg

Alhoewel de versteving van het triplex, toch een geknakt richtingsroer. Zijdelingse belasting was dus toch net te veel
Bouw_Corsair_760.jpg

Een wirwar van klemmen, hier wordt de bevestiging voor de retract terug gelijmd.
Bouw_Corsair_761.jpg

Om dit te kunnen doen, was het nodig om een gat te maken in de vleugel. Hier is het deel weer op zijn plaats.
Bouw_Corsair_762.jpg

Alvast ondersteuningen gemaakt voor het teruglijmen van het luikje. De linker is nog niet geplaatst. De rib is los van de beplating, ik ga eerst de retract terugplaatsen voordat dit weer gelijmd wordt. Op deze manier kan de retract zeld zijn eigen plaats bepalen en daarmee komen er weer minder spanningen in het geheel.
Bouw_Corsair_763.jpg

Wat nog gedaan moet worden:
Gas servo vervangen, tandwielen lijken niet meer goed te zijn
Verbeteren van de koeling voor de motor
Luikje terug lijmen
Retract plaatsen
Staaf vervangen van verbogen retract
Verbogen ondersteuning van retract terug buigen

Wat wel gedaan is, maar geen foto's van zijn:
Herstellen richtingsroer en aanbrengen verstevigingen
Opnieuw bespannen richtingsroer (een lapstukje omdat ik niet meer wit had, later wordt dit vervangen en mooi afgewerkt)

Best nog wel wat werk te doen Arvid.

Ik weet nu wel dat als mijn P-40 ooit eens af komt :oops: mezelf echt ff moet laten concentreren op de landingen.
Op zich zijn de landingen nooit zo`n probleem geweest oa met de Top Flite P-51 maar gezien de "sterkte" (de zwakte dus) van de dunne scharnier plaatjes kan dit systeem niet veel hebben :(

Maakt het vliegen wel weer wat spannender en realistischer
(Damn :evil: wanneer maak ik die P-40 nou eens af ben veelste veel met die gezamlijke projekten bezig :) )

Back