Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
omdat aap nu een andere hobby heeft dan bananen eten; nl modelvliegen
Dat zou betekenen dat Aap op de grond is achtergebleven en ipv. Arvid de zender bediend heeft. 8O

Dat geloof ik niet . . . :nooo:

jan.

Een geslaagd vliegdagje, echt wel, en gezeluuuug.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20007.jpg

Berto héééél geconcentreerd.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20005.jpg

Arvid ook wel.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20006.jpg

Onder zeer belangstellende blikken.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20008.jpg

Close upje

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20009.jpg

Overshootje met flaps uit op verzoek.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20010.jpg

En maar doen of je niet bang bent als fotograaf.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20011.jpg

Hé er staat geen aapje bij, zit ie in de kist soms?

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20014.jpg

Blijft mooi he, zo'n schaal kissie.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20012.jpg

En zeker in z'n element, de lucht.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20004.jpg

Mooi toch.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20003.jpg

Ook de voorkant.

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20002.jpg

Hee, waar is de piloot nou?

5%20aprol%20arvid%20berto%20en%20huib%20001.jpg

O, ik zie hem al :wink:

See you.

Ger ,

Allemaal goed en wel maar wij willen weten hoe het met de corsair en de pfeil afgelopen is :!:

stevo

Stevo komt in de buurt, mijn andere hobby is klimmen :D

En die Ger is helemaal super :lol:

Ok, ok dan. Aap is weer bijzonder verdienstelijk geweest. De Corsair heeft gevlogen en is nog steeds heel. Toch heeft Aap weer behoorlijk wat te vertellen. Het is alleen een lange dag geweest voor Aap, dus deze aap gaat even plat. Morgen een uitgebreid verslag zoals jullie mogen verwachten :yes:

Wat doen jullie op de EMCR? Had 't gezegd man, dan hadden we ook gekomen, we twijfelden nog :lol:

Grt.

Alexzzz zei:
Wat doen jullie op de EMCR? Had 't gezegd man, dan hadden we ook gekomen, we twijfelden nog :lol:

Grt.

Waar waren jullie nou :?: het was schitterend vliegweertje vandaag, super strak windje kracht 3 in het verlengde van het veld 8)
Had je mooi even kunnen sturen met de XL Boomie :wink:

Grtz Ger.

Ger Kovacs zei:
Waar waren jullie nou :?: het was schitterend vliegweertje vandaag, super strak windje kracht 3 in het verlengde van het veld 8)
Had je mooi even kunnen sturen met de XL Boomie :wink:

We waren woensdag en zondag ook al geweest, werd anders een beetje veel. Maar als we het geweten hadden..... :roll:

Grt.

Dat ziet er goed uit! Mooie landingen ook, en niet al teveel ruimte verbruikt, dus binnenkort ook in het theater in Utrecht? :)

Gefeliciteerd iig. met een geslaagde re-maiden. Toch leuk als alles uiteindelijk goed blijkt te werken :)

Perfekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Ziet er ged uit.
En nu maar afwerken, dan komt het einde vanzelf in zicht.

Han.

Dat zijn een paar mooie vluchten Arvid.
Nu nog het afwerken en spuiten. Duurt dat ook nog 50 pagina's :?. Dan zien we een afgewerkte kist pas op pagina 100+ :lol:.

Groetjes Rob.

Arvid,

Netjes hoor en gefeliciteerd, mooie vluchten, waarvan nog velen zullen volgen.

Dat wegdraaien bij de tweede start was dat crosswind of iets te snel lostrekken.

Heb je de start en landing beide met flaps gedaan.

Motor liep ook goed zo te horen, is de koeling nu goed onder controle.

Ton

Heren,

dank voor het compliment :D

@Alexzzz, ik houd er niet van om mijn maidens ver van te voren aan te kondigen. Als je goed had gelezen, had je de conclusie zelf kunnen trekken :wink:

Pagina 53:
Tjen il-Vec zei:
Even zonder gekheid; als je met de effectief te gebruiken lengte van je veld in je maag zit, waarom dan niet een keer met je TF F4U naar EMCR Rozenburg komen?

Pagina 53:
Ger Kovacs zei:
Heb je echt de bibbers in de benen dan kom je maar eens met dat ding naar Rozenburg en klop je me maar op m'n schouder, ik help je wel verder hiermee want die TF corsair is een hele goede vlieger mits goed gebouwd.(wel zelf re-maidenen hé).

Nog steeds pagina 53:
Arvid zei:
@Ger, wat denk jij. Als iemand de kist moet crashen, ben ik het toch zelf wel?.... (je hebt PB)

Pagina 54:
Berto zei:
Maar er is hoop, ik hoor geruchten dat het komende donderdag gaat gebeuren en ik zal daar waarschijnlijk bij aanwezig zijn om dit vast te leggen

Pagina 54:
Ger Kovacs zei:
@Berto, hangt een beetje van de weersverwachting af

See you.

En dan nog de meldingen in m'n MSN...... :wink:
Volgende keer beter. Was inderdaad perfekt weer.

@Hezik, ligt helemaal aan het veld. Goed veld is groen licht, veld slecht is niet eens de moeite om over na te denken.

@Ton, ik heb geen problemen meer ondervonden van heet worden. Wel ging er nog iets fout, dat komt zo in het verslag.
Het wegdraaien was geen crosswind. Doordat het hoogteroer veel up stond getrimd, ging dit dus uit zichzelf :? Daar ga ik dus nog even wat op verzinnen.

Zo en nu even een verslagje tikken :D

@Ton, nog vergeten te antwoorden. Nee beide vluchten zijn nog zonder flaps uitgevoerd.

En dan hier het verslag :D
---------------------------------
5 uur en de wekker gaat af. Langzaam komt het lichaam op gang en strompelt het naar de douche. Zo, dat is lekker. Tijd voor de honden. Buiten aangekomen wordt ik blij. De thermometer staat op 3,5 graad. Dat moet voldoende koud zijn om de motor lekker te koelen.

7.30 alles is gepakt en klaar voor vertrek. Verse koffie op het dashboard, brood op de stoel er naast. Aap comfortabel in zijn cockpit. Afspraak is om rond 10 uur op het veld te zijn. Rekening houdend met file en om Aap niet te veel te stressen, gewoon lekker rustig onderweg. Alle tijd, ook met files is rekening gehouden.

8.30 aankomst in Rozenburg. Nog tijd zat, dus even naar de supermarkt om wat lunch en stroopwafels te halen

9.00 aankomst veld. Eerst maar eens veld inspectie en omgeving verkennen. Dan rustig uitpakken en wachten op de komst van Ger

10.00 aankomst Ger. Het toestel wordt nog een keer gecontroleerd, zwaartepunt bepaald. Alles staat er goed voor.

11.00 start motor (ondertussen is Huib ook gearriveerd en Berto komt ook rond deze tijd)
Tijdens het proefdraaien, loopt de motor te arm. Omdat ik geen overbodige gaten in de kap wilde hebben, moet dus de prop en de kap er af om bij de naalden te kunnen. De stationair naald gaat een kwart open, de hoofdnaald een halve slag.

12.00 Ondertussen worden diverse vluchten gemaakt, ik doe lekker rustig aan en laat de motor ook weer wat koeler worden. Tijd voor wat voer.

12.15 Eindelijk is het dan zover. Huib heeft net een vluchie gedaan, nu is het mijn beurt. De motor wordt gestart en dat gaat stukken beter dan wat ik van andere keren heb gemerkt. Dat is een goed teken.
Ger neemt het toestel ik loop er braaf achteraan. We gaan zo ver mogelijk het veld op. Het toestel wordt neergezet. De laatste controles: alle stuurrichtingen werken op de juiste wijze, motor werkt naar behoren en pakt goed op en gaat naar maximaal toerental. Dan nog even een paar keer ademhalen. Tja, dan moet het gewoon maar er van komen. Zachtjes rechts richtingsroer geven. Gasstick gaat langzaam naar voren. Het toestel begint meteen te versnellen en blijft mooi rechtuit gaan. De staart komt los, WOUW dit is een mooi gezicht, verder gas er op, dit lijkt me een mooie snelheid om los te komen, lichtjes up geven, hmmmm, meer up geven, langzaam nog maar meer dan. Jaaaaaaa, daar gaat ze. Nu is er helemaal geen weg meer terug. Langzaam hoogte en snelheid winnen, dan bocht in zetten. Dit gaat best goed. Dat de downwind leg (waarschijnlijk) over het water gaat, maakt niets uit. Je ziet het water niet en dat is maar goed ook. Wel blijft het kriebelen, wordt de motor warm of blijft deze nu goed? Na een paar rondjes en heeeeel veel up en rol trim (toestel was op de grond perfekt in balans, maar de tank ligt vrij voorlijk waardoor de kist neuslastig wordt. De rolroer trim heeft waarschijnlijk te maken met het koppel van de motor of toch een verdraaiing van de vleugel?), de landing inzetten. Eerst maar eens wat lager overkomen en dan de landing. Ga blijft er op tot vlak bij de baan, dan wordt het langzaam er af gehaald. Afvangen gaat nog niet helemaal lekker, en met een kleine stuiter op de baan. :banana: heeft de Aap wel verdiend :lol:

De tweede vlucht ging goed, maar een stuk minder.
Tijdens het starten hoorden we een harde knal. Toch maar eens voelen of alles nog goed draait. Jep, niets geks in te vinden. Mogelijk teveel brandstof in de cylinder. Eerst even doordraaien en niet extra choken. Aanslaan en nu gaat het wel goed. Hop, weer naar de baan, gas geven en voordat het toestel echt goed op gang komt, komt deze opeens van de baan 8O recht op Huib af. Keuze: afbreken en crashen, mogelijk in de buurt van Huib of doorstarten. De keus was snel gemaakt: doorstart. Toch liep de motor niet helemaal lekker en in het ondertaande filmpje hoor je op 51 seconde (goed luisteren) ook een ernstige hik. Meteen wordt besloten om te landen. Tijdens de final de motor op idle gezet en deze stopte er ook meteen maar mee. Dat is minder. Wilde eigenlijk nog wel een paar vluchtjes maken. We denken dat de motor nu te rijk staat. Terug naar de pits en daar zien we dat er iets blijft lekken. Dat vinden we dus al vreemd. Maar goed, toch de kap er maar af en dan is opeens alles duidelijk.

Daar hoort een boutje
Bouw_Corsair_814.jpg

En daar ook
Bouw_Corsair_815.jpg

Al met al dus een bijzonder geslaagde dag en enorm bedankt voor het misbruiken van het mooie veld.

CorsairVlucht 1 4 minuut 34 seconde, 11,8 MB

Vlucht 2
CorsairVlucht 2 1 minuut 28 seconde, 3,8 MB

Bouw_Corsair_808.jpg

Bouw_Corsair_811.jpg

Bouw_Corsair_813.jpg

Bouw_Corsair_812.jpg

Back