Allemaal bedankt voor de tips!
Als die Robart retracts voor 220 gulden te koop waren geweest had ik het wel geweten...

Het is nu eerder 200-300 Euro, als het niet meer is. Bovendien had ik zo mijn reserve's bij het "oppompen" van mijn vliegtuig; dan gebruik ik liever een steviger ontvanger pack (1700mAh 6V NiCd) en servo's voor het genereren van de benodigde kracht. Zal wel onwennigheid zijn, of eigenwijzigheid.
@Hezik, ik heb het inderdaad nagebouwd uit de Hangar9 Corsair handleiding, en heb daarbij behoorlijk stevig 2mm stuurstang gebruikt. En ik denk dat het op zich ook prima zou moeten kunnen werken, als ik het hetzelfde had kunnen doen als in de handleiding stond. Een belangrijk probleempunt is wel dat het stangetje tussen de umlenk en retract veel korter is dan bij Hangar 9. Omdat de umlenk draait en het stangetje van de retract recht beweegt geeft dit frictie, daardoor kan de umlenk maar moeilijk in de uiterste stand komen (en komen de retracts net voor een goede helft in de lock positie, maar net niet helemaal) en kan vervolgens de servo ook net niet goed in zijn eindstand komen. Dat leidt tot dat gezoem, en dat vind ik toch niet zo'n fijn idee, ook al gaat het steeds weer over. Je weet niet hoe dit zich in volle vlucht gedraagt.
En toen ik maar eens met de hand het retract een beetje weerstand heb bezorgd gaan de stangen TOCH verbuigen. Als ik toch 2 servo's neem en die naast de retracts plaats, kan ik dat in principe doen door het ronde gat in de tussenliggende rib nog net een 2 centimeter breder te maken, en er een 8,5cm hevel doorheen te steken. De scharnier komt dan in de bay naast de servo tegen de rib aan de andere kant aan, de servo bevestig ik dan halverwege die 8,5cm.
Grootste voordeel is dat de frictie met de kwartslag draaiende beweging van de umlenk op dit moment verholpen wordt; de draaicirkel van deze hevel wordt veel groter en daardoor wordt die 2,75cm beweging die ik voor de retract nodig heb veel meer in een rechte lijn gemaakt door de hevel, dan dat nu met de umlenk het geval is. Daarmee kan ik ook zorgen dat de lock positions perfect 100% worden bereikt.
Zie onder voor een plaatje waarin je de 2 bevestigingen naast elkaar ziet - het groene ding moet de draaicirkel voorstellen van de umlenk, het blauwe staafje de rechte beweging die de hevel van de retract moet maken. Daaronder het paarse ding dat de draaicirkel van de nieuwe hevel voorstelt - de "ronding" is nu praktisch recht en daarmee praktisch helemaal gelijk aan de rechte beweging van de retract-hevel. De gele strepen zijn de ribben, en het servo met de bevestiging (met 2mm stuurstang) is er ook ingetekend.
Ik neem er een stukje aluminium profiel van 10mm x 2mm voor, dat houdt het wel. Daarnaast heb ik dan toch 2 servo's in gebruik, dan moet het zeker sterk genoeg zijn lijkt mij, met alle weerstand die de Corsair wielen blijkbaar kunnen ondervinden van de wind... Ik moet zeggen dat ik wel van de gedachte houd om een flink aantal zorgeloze landingen mee te maken, en dit is voor mij nu alleen maar tijd die ik er in moet steken, de servo's had ik toch al liggen.
Jammergenoeg komende weekenden niet veel tijd om er aan te werken, ik ga kijken of ik er door de week nog aan toe kom. April vliegen? Eind april dan, maar kan ook gemakkelijk mei worden.