Roel van Essen
Forum veteraan
Een paar jaar geleden kon ik voor een prikkie via het forum een bouwdoos van een "Wiesel" overnemen. De Wiesel is de 2e boot van de Zobel-klassen, een Torpedoschnellboot van de Duitse Bundesmarine.
Aangezien ik ondertussen aardig op de hoogte ben van de Duitse Schnellboote uit WO II, leek het me wel leuk om een van hun opvolgers te bouwen. En aangezien dit "old-school" modelbouw zou worden, was het nóg leuker...
De kit is van Graupner en dateert uit 1973. In mijn beginjaren van scheepsmodelbouw heb ik er wel eens verlekkerd naar staan kijken, maar het budget was toen (nog) niet toereikend. Wél heb ik een paar jaar later de "Schütze" van concurrent Robbe omgebouwd tot torpedoboot. Een mijnenveger... Da's toch een vrij laf type boot....
Op zich was die ombouw helemaal niet zo vreemd, want beide rompen leken best wel op elkaar, alleen de machinekamer van de Zobel-klasse bevatte iets meer PK's...
Ook mijn "Zobel-klasse" (Ik heb nog geen naam voor het model; "Wiesel" zal ze in ieder geval niét gaan heten!) krijgt wat meer power in het achteronder dan de Schütze destijds.
Mijn Schütze uit 1978 had 2 Navy Compact "lawaaimachines" in het achteronder liggen. Nooit een geluidsgenerator voor nodig gehad!
De Zobel krijgt sowieso 3 motoren: centraal een echte "old-timer": de Marx Duoperm. (ooit op een modelbouwshow in Urk voor een tientje
op de kop getikt.) Deze is voor de kruisvaart. (hoewel ik denk dat het met alleen deze motor nog rap genoeg gaat...
)
(en nee, dit is niet de mijne... plaatje gejat van www.derlustigemodellbauer.de
Als het érg rap moet gaan krijgt hij assistentie van 2 x brushless BMI motoren.
De Duoperm heb ik inmiddels schoongemaakt en ingeolied; dat was wel nodig na zo'n tijd in de "Je weet nooit of ik dit nog kan gebruiken-kist". Vanmiddag eens aan een regelaar gehangen en genoten van het geluid. "Als een naaimachientje" zegt men wel eens... Nou dat gaat voor deze motor wel op.
De BL-collega's zijn vanmiddag ingeregeld met programmeerkaart: ook die lopen prachtig. Het verschil in geluid is dat van een ouwe, degelijke, niet-kapot-te-krijgen diesel (de Duoperm) en een ruimteschip uit Starwars in Warpdrive. (de BL-motoren)
Qua schroeven ga ik niet voor "schaal": ze krijgt 5 bladige sikkelschroeven. Minder "bubbels" op het water...
De Duoperm kan voor- en achteruit; de BL-motoren alleen vooruit. Daarmee bespaar ik wat geld, want een vooruit en achteruit-regelaar van deze motoren is redelijk aan de prijs.
Met de S139, die ook een dergelijk motorconcept heeft, heb ik goede ervaringen. Het gas van de middenmotor als "master", die van beide buitenste motoren als "slave" en dusdanig instellen dat "with the flip of switsch" beide buitenste motoren meedoen met de middelste. Als je dan hard moet remmen (voor een plotseling overstekende stapsteen bijvoorbeeld) trek je de knuppel voor de middenmotor hard naar je toe; de buitenste motoren staan dan meteen stil omdat die pas beginnen te draaien als de "masterknuppel" (van de zender dus, ja!!... Viespeuken....
nweer
boven de middenstand komt.
Qua roeren weinig bijzonders; er komen geen Lúrssenroeren onder; alle drie de roeren worden gewoon door één servo bewogen.
Verdere zaken die ik er in wil bouwen? Weet ik nog niet... De "kale" bouw zal op zich een beste klus zijn, want het is veel ABS uitsnijden / schuren, en veel houten delen. Ouderwetsch plakwerk!
En voor diegenen die nu nog steeds geen idee hebben waar ik het over heb:
(Plaatje gejat van de site van FMG Berlin)
Aangezien ik ondertussen aardig op de hoogte ben van de Duitse Schnellboote uit WO II, leek het me wel leuk om een van hun opvolgers te bouwen. En aangezien dit "old-school" modelbouw zou worden, was het nóg leuker...
De kit is van Graupner en dateert uit 1973. In mijn beginjaren van scheepsmodelbouw heb ik er wel eens verlekkerd naar staan kijken, maar het budget was toen (nog) niet toereikend. Wél heb ik een paar jaar later de "Schütze" van concurrent Robbe omgebouwd tot torpedoboot. Een mijnenveger... Da's toch een vrij laf type boot....
Op zich was die ombouw helemaal niet zo vreemd, want beide rompen leken best wel op elkaar, alleen de machinekamer van de Zobel-klasse bevatte iets meer PK's...
Ook mijn "Zobel-klasse" (Ik heb nog geen naam voor het model; "Wiesel" zal ze in ieder geval niét gaan heten!) krijgt wat meer power in het achteronder dan de Schütze destijds.
Mijn Schütze uit 1978 had 2 Navy Compact "lawaaimachines" in het achteronder liggen. Nooit een geluidsgenerator voor nodig gehad!
De Zobel krijgt sowieso 3 motoren: centraal een echte "old-timer": de Marx Duoperm. (ooit op een modelbouwshow in Urk voor een tientje



(en nee, dit is niet de mijne... plaatje gejat van www.derlustigemodellbauer.de
Als het érg rap moet gaan krijgt hij assistentie van 2 x brushless BMI motoren.
De Duoperm heb ik inmiddels schoongemaakt en ingeolied; dat was wel nodig na zo'n tijd in de "Je weet nooit of ik dit nog kan gebruiken-kist". Vanmiddag eens aan een regelaar gehangen en genoten van het geluid. "Als een naaimachientje" zegt men wel eens... Nou dat gaat voor deze motor wel op.
De BL-collega's zijn vanmiddag ingeregeld met programmeerkaart: ook die lopen prachtig. Het verschil in geluid is dat van een ouwe, degelijke, niet-kapot-te-krijgen diesel (de Duoperm) en een ruimteschip uit Starwars in Warpdrive. (de BL-motoren)
Qua schroeven ga ik niet voor "schaal": ze krijgt 5 bladige sikkelschroeven. Minder "bubbels" op het water...
De Duoperm kan voor- en achteruit; de BL-motoren alleen vooruit. Daarmee bespaar ik wat geld, want een vooruit en achteruit-regelaar van deze motoren is redelijk aan de prijs.
Met de S139, die ook een dergelijk motorconcept heeft, heb ik goede ervaringen. Het gas van de middenmotor als "master", die van beide buitenste motoren als "slave" en dusdanig instellen dat "with the flip of switsch" beide buitenste motoren meedoen met de middelste. Als je dan hard moet remmen (voor een plotseling overstekende stapsteen bijvoorbeeld) trek je de knuppel voor de middenmotor hard naar je toe; de buitenste motoren staan dan meteen stil omdat die pas beginnen te draaien als de "masterknuppel" (van de zender dus, ja!!... Viespeuken....


Qua roeren weinig bijzonders; er komen geen Lúrssenroeren onder; alle drie de roeren worden gewoon door één servo bewogen.
Verdere zaken die ik er in wil bouwen? Weet ik nog niet... De "kale" bouw zal op zich een beste klus zijn, want het is veel ABS uitsnijden / schuren, en veel houten delen. Ouderwetsch plakwerk!
En voor diegenen die nu nog steeds geen idee hebben waar ik het over heb:

(Plaatje gejat van de site van FMG Berlin)