Bouwverslag torpedoboot "Zobel-klasse"

Wijze beslissing denk ik, Roel, hoewel ik het ergens wel jammer vind dat het borstel-dieseltje nu uit de boot verdwenen is ;)
Maar al met al denk ik inderdaad dat 3 outrunners veel efficienter zijn.

Laat op de middag de boot nog even te water gelaten voor een testrun. Qua snelheid scheelt het weinig tot niets... Qua verbruik wél! In totaal zo'n 15 minuten (redelijk stevig) gevaren en vervolgens in de accu van de middenmotor 1.500 mA geladen.:D

6cnkHTBPl14[/media] Wiesel with complete brushless machineroom - YouTube

en nog een:
[media=youtube]DEdKbxbn5a4[/media]

Vanochtend met een lekker zonnetje nog een keer:
[media=youtube]NwLTf1yvx-w[/media]

Boot: droog aan de binnenkant. :D
Motoren: koud :D
Regelaars: koud :)
Accu's: koud :)
Mijn voeten: koud :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roel,

De boot vaart prachtig, pas bij op volle snelheid genomen draaien lijkt het of de grens van wat de romp aankan, in zicht komt.

Toch is het mooi werk, hard varen...

Groeten, Jan.

wow, bij 4:50 komt dat paaltje wel heel erg dichtbij, is die nog steeds niet verwijdert in de plas

Roel traint zijn aankomende bemanning op stressbestendigheid. Hij laat ze deze video zien, en degenen die niet gillend wegrennen monsteren aan op dit vaartuig. :mrgreen:

Vaart mooi, snelheid is ruim voldoende, om het maar zwak uit te drukken. Nu zal die wel iets teruglopen als de opbouw etc erop zit, maar het zal ongetwijfeld een "rap bootje" blijven.

Hallo Roel, prachtig vaarbeeld inderdaad. Ik ben jaloers, hopelijk gaat dat bij de mijne net zo mooi zijn. Waar vaar je precies? Wil wel eens komen kijken om ideetjes op te doen.

@Klex: ik vaar op de "bergingsvijver" bij Nieuw Heeten, Overijssel, NL.
Op Google Earth:
52°19'0.07"N, 6°20'53.63"O.

Niet echt in de buurt voor jou, vrees ik...
En nee, die paaltjes zijn nog steeds niet verwijderd. :onweer:

Ondertussen zit ik al een paar dagen ziek thuis te wezen. In de (zeldzame) momenten dat ik er puf voor heb het Internet maar eens intensief afgestruind naar bouwverslagen en -recensies.

Steeds meer komt bij mij het beeld naar boven dat Graupner destijds een aantal vreemde keuzes heeft gemaakt. Kijk, dat een model uit de jaren '70 niet exact op schaal is zoals wij nu gewend zijn, oké, daar kan ik mee leven. Maar sommige, in het oog vallende zaken missen of zien er heel anders uit.

De windafwijzers op de brug bijvoorbeeld. Worden op het model voorgesteld als een stel simpele ruiten. In het echt zag dat er héél anders uit.

De trolley's om de torpedo's te laden: op het model zien ze er uit als een paar houten bankjes. Lekker voor de bemanning om, in de avondluwte van een mediterrane haven even met een "Apfelkorn" oder "ein Weitzen" in de hand het vrouwelijk schoon te bewonderen wat op de kade flaneert. Helaas voor de bemanning: uit de boeken en internet-documentatie heb ik ondertussen mogen leren dat het vrijwel dezelfde steunen waren als die in de jaren '40 op de beruchte Schnellboote van de Kriegsmarine stonden. Niks nie makkelijk om op te zitten nie...

De grootste blunder vind ik echter nog steeds: 3 motoren, 3 schroeven en 3 roeren. WAAROM? Ik heb het gepast. Nee, 4 Speed 400's passen niet echt lekker naast elkaar. Maar als je de binnenste motoren iets naar voren schuift en de buitenste niet, dan kun je, ook in de jaren '70, deze boot prima van de juiste motorisering voorzien. Om de schroeven onder de juiste hoek te zetten moet je de assen toch verlengen, dus...
De vraag die nu gesteld gaat worden is natuurlijk: [I]"Waarom heb jij dat dan niet gedaan???" [/I]
Goeie vraag. Ik kwam er pas achter toen ik al bezig was... Stom natuurlijk, maar ja.

Enfin, in een vreselijk rustig tempo ben ik nu bezig met wat kleine dingetjes. Een paar spreekbuizen op te brug, een kist, de optische richtingzoeker/doelaanwijzer voor het platform achter de brug (ontbreekt bij de kit helemaal) en de eerste schreden zijn gezet om het radarplatform in elkaar te zetten. Allemaal heel rustig; bij het minste of geringste staat het zweet op m'n voorhoofd. Maar ja, je kunt niet de hele dag in je nest blijven liggen... Daar slaap je 's nachts weer slecht van...:infinity:

Beterschap gewenst Roel!

Ik lees je berichtjes altijd met veel plezier, en je maakt er weer een mooi model van, zelfs met de afwijkingen van Graupner.

VrGr,

Theo

1e proefvaart met de opbouw geplaatst:
full

full

full

full

full

Things to do:
- detaillering (de ruwbouw is klaar, maar nu de rest)
- trimmen (ze ligt nog een beetje op één oor)
- waterlijn spuiten
- bemanning ronselen en plaatsen
- Logo printen en plaatsen
- naambord printen en plaatsen

Eén detail is al wel aan boord: 't is een Duitse boot, dus... een krat bier.;)

Vandaag tussen de buien door met Vincent op de ijsbaan gevaren. hij met een open jachtje van Krick, ik met de Torpedoschnellboot.
Dat levert leuke filmpjes op en een paar hele mooie plaatjes.
[media=youtube]TEGRd2pA-_4[/media]

[media=youtube]SLn1VrjRn3Q[/media]

De foto's zijn door Vincent gemaakt, waarvoor dank. Het was bijna een doodzonde om ze tot 800 pixels breed te verkleinen!

full

full

full

full

full

Dat irritante jachtje van Vincent voer sneller dan de Torpedoschnellboot op 2S. Dus... op een gegeven moment de stuur- en bakboormotor van een verse 3S-accu voorzien. Na even de gasknuppel tot 3/4 naar voren te hebben gedrukt, besloot ik maar om, als ik met 3S voer, de gasknuppels maar digitaal te begrenzen tot ongeveer 3/5 van de maximale uitslag.8O
Boot was op die snelheid nauwelijks meer te besturen. Ging scheef liggen en wilde steeds bakboord uit gaan.
Op een relatief smal vaarwater als onze ijsbaan werd me dat te link!
Wellicht eens op een windstille dag op een wat groter watertje, maar voorlopig vond ik dit hard genoeg...
En by the way: op alle foto's voer ze op 2S...:D

Zo Roel, flink in de weer geweest! Ziet er goed uit.
Indrukwekkend vaarbeeld.
Inderdaad... je werd achtervolgd door een of andere maniak in een speedboot. En dan toch niet inhalen. En dan zulks leeg vaarwater. 't is een schande! Het lijkt wel blik op de weg. Wat mijnen en torpedo's of wat 'smoke' dat zal ze leren!
Werking van de spay-rails is nu goed te zien.
Ja, 'smooi, heel mooi! Gr Bas

Toen mijn geliefde echtgenote eergisteravond telefonisch (mijn hobbyruimte ligt aan de andere zijde van de tuin) vroeg wat ik in mijn hobbyruimte aan het doen was, was mijn antwoord kort en bondig.
"Naaien!"
Om een of andere reden stormde zij binnen 10 seconden mijn hobbyruimte in en keek spiedend om zich heen. Niets bijzonders te zien natuurlijk, behalve schepen en hobbyspullen. "En wie of wat is meneer dan aan het naaien?!" klonk het onheilspellend.
Ik wees op de linnen afdekking van de verschansing van de Zobel-klasse.
"Dit... Laatste grote klus. Rotwerk, maar het maakt het model wel af..."

Enfin, enige uitleg later verliet ze in een wat rustiger tempo mijn hobbyruimte.... Vrouwen ... :confused:

Hoe dan ook: De afdekking van de verschansing zit er op. Ik heb 'm de kleur gelaten die hij was; wellicht dat door het varen de kleur nog wel wat zal veranderen.
Ook heb ik een voorziening op het achterdek gemaakt om de Gopro goed vast te zetten. Tot nu toe zat hij met dubbelzijdig kleefband vast, nu heb ik er een plankje voor gemaakt was hij goed op vast zit. Plankje kan in zijn geheel verwijderd worden.

Vandaag heerlijk in het zonnetje gezeten met een boot op het water...
Wat hebben wij toch een rothobby...

full

full

full

full

full

Het zal inderdaad vast een straf zijn geweest om met zo'n fraaie boot over het water te scheuren, met een lekker zonnetje erbij. ;-)

Mooi werk, Roel, je hebt eer van je werk.

Aha,

nu weten we waarom meneer zijn hobby schuur wat verder van de woning heeft.

Weer een mooi bootje Roel, binnen kort grotere schuur ;)

Hé Paul, kom een keertje lekker meevaren, als je tijd en gelegenheid hebt!
Vanmiddag zit ik weer met Ep Oorklep aan de IJssel bij Olst.

Aha,

nu weten we waarom meneer zijn hobby schuur wat verder van de woning heeft.

Weer een mooi bootje Roel, binnen kort grotere schuur ;)

Nog niet ver genoeg, als moeder de vrouw binnen 10 seconden binnen in de hobbyruimte kan staan. Misschien wat loopgraven en prikkeldraad eromheen aanbrengen? :rolling:

Back