Ondertussen zit ik al een paar dagen ziek thuis te wezen. In de (zeldzame) momenten dat ik er puf voor heb het Internet maar eens intensief afgestruind naar bouwverslagen en -recensies.
Steeds meer komt bij mij het beeld naar boven dat Graupner destijds een aantal vreemde keuzes heeft gemaakt. Kijk, dat een model uit de jaren '70 niet exact op schaal is zoals wij nu gewend zijn, oké, daar kan ik mee leven. Maar sommige, in het oog vallende zaken missen of zien er heel anders uit.
De windafwijzers op de brug bijvoorbeeld. Worden op het model voorgesteld als een stel simpele ruiten. In het echt zag dat er héél anders uit.
De trolley's om de torpedo's te laden: op het model zien ze er uit als een paar houten bankjes. Lekker voor de bemanning om, in de avondluwte van een mediterrane haven even met een "Apfelkorn" oder "ein Weitzen" in de hand het vrouwelijk schoon te bewonderen wat op de kade flaneert. Helaas voor de bemanning: uit de boeken en internet-documentatie heb ik ondertussen mogen leren dat het vrijwel dezelfde steunen waren als die in de jaren '40 op de beruchte Schnellboote van de Kriegsmarine stonden. Niks nie makkelijk om op te zitten nie...
De grootste blunder vind ik echter nog steeds: 3 motoren, 3 schroeven en 3 roeren. WAAROM? Ik heb het gepast. Nee, 4 Speed 400's passen niet echt lekker naast elkaar. Maar als je de binnenste motoren iets naar voren schuift en de buitenste niet, dan kun je, ook in de jaren '70, deze boot prima van de juiste motorisering voorzien. Om de schroeven onder de juiste hoek te zetten moet je de assen toch verlengen, dus...
De vraag die nu gesteld gaat worden is natuurlijk: [I]"Waarom heb jij dat dan niet gedaan???" [/I]
Goeie vraag. Ik kwam er pas achter toen ik al bezig was... Stom natuurlijk, maar ja.
Enfin, in een vreselijk rustig tempo ben ik nu bezig met wat kleine dingetjes. Een paar spreekbuizen op te brug, een kist, de optische richtingzoeker/doelaanwijzer voor het platform achter de brug (ontbreekt bij de kit helemaal) en de eerste schreden zijn gezet om het radarplatform in elkaar te zetten. Allemaal heel rustig; bij het minste of geringste staat het zweet op m'n voorhoofd. Maar ja, je kunt niet de hele dag in je nest blijven liggen... Daar slaap je 's nachts weer slecht van...:infinity: