Bouwverslag TREX 450 PRO

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door nowis, 11 jan 2012.

  1. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    vervanging stang staartservo

    Hoi allemaal,
    Bedankt voor de leuke reacties :D
    In de foto's hieronder heb ik de stuurstang vervangen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze past zeer goed! Maar het gevolg is nu dat de originele tail rod guide niet meer past omdat de diameter van deze stang dikker is...
    Ik heb deze opstelling getest. Dit werkt maar als ik snel heen- en weer beweeg, wijkt deze stang zijwaarts een beetje uit.
    Ik zoek nu een tail rod guide die deze stang beter in zijn positie kan houden. Ik denk dat de tail rod guide van de blade 450 wel hiervoor kan dienen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    mainframe zonder rotorkop

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    TREX 450 PRO zonder canopy

    Nu dat het mainframe klaar is komt hierop de rotorkop met de mainblades en de tailblades:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Trex 450 pro finished !!

    Zo met de canopy erop is mijn TREX 450PRO klaar !!
    [​IMG]
    Ik moet deze nog afstellen en eventueel de tail rod guides er nog op zetten.
    En dan eindelijk vliegen :cool:
    Het gewicht van deze heli is 800 gram. De batterij weegt 160 gram.
    SAMENVATTING:
    Ik heb geprobeerd zo een duidelijk mogelijk beeld te geven van deze build. Ik geef toe dat ik wat teveel loctite hier en daar gebruikt heb, maar ik ben er zeker van dat deze schroeven niet loskomen ;-)
    Ik vind deze heli zeker geen beginnersheli. Dankzij mijn kennis van mijn Esky KING 3 wist ik waar ik op moest letten.
    Ik hoop met deze build dat andere wat ideeen kunnen opdoen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi verslag hoor!

    Ik heb net mijn 450 Sport binnen. Ik begrijp uit jouw verslag dat je ook alle voorgemonteerde delen weer volledig hebt losgemaakt en met loctite opnieuw hebt vastgezet?

    Ben er (zoals jij ook hebt ervaren) een beetje huiverig voor dat ik bij het losdraaien kopjes zal mollen. Is het wel echt nodig alles te demonteren, is het niet voldoende om alleen loszittende schroeven/boutjes opnieuw te borgen?
     
  6. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Kijk gewoon of je de boutjes los kan draaien zonder veel moeite. Zo niet, lekker laten zitten want dan zit t vast...:)

    En wees zelf ook spaarzaam met loctite. Het moet eens een keer los. Als je altijd een goede preflight check doet kan er niet veel misgaan.
     
  7. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Hallo Nowis,

    Hoe makkelijk/moeilijk krijg jij de kap er op?
    Ik ben ook een 450 pro aan het bouwen en ervaar dat de kap er zeer moeilijk op te zetten is.
    De "achterflappen" van het kapje moet ik nl. zo ver naar buiten buigen, dat deze begint in te schuren :-(

    @ Rob

    Het "mollen" van de kopjes valt mij erg mee, bij gebruik van het Align gereedschap (inbussleutels).
    Ik vind de passing mooier dan met reguliere inbussleutels. En nee ik heb geen aandelen van de Fa. Align :)

    Groetjes George

    Edit: Ik nu net dat ik een andere kap heb. (versie 2?)
     
  8. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag allemaal,

    Nogmaals bedankt voor de leuke reacties ;-)
    Toen ik mijn heli aan het programmeren was, kon ik niet aan de bekabeling van de motor... Ik heb dan deze kabels naar buiten gebracht (zie foto) Nu kan ik zeer makkelijk mijn motor loskoppelen en tevens zijn deze kabels niet meer gewrongen in het mainframe.

    [​IMG]
    @Rob
    Mijn principe is dat ik alles demonteer en alles terug in elkaar draai met loctite bij metaal op metaal. Zo ben ik 100% zeker dat dit goed is. Tis alleen bij die zeer kleine schroefjes dat ik een uitzondering maak. Als ik nu merk dat deze te vast zijn, laat ik het gewoon zo.

    @georgeII
    Mijn kap gaat er wel makkelijk op. Ik merk wel dat bij het plooien van de kap deze wat rare geluiden maakt. Maar ik ben vrij voorzichtig. Ik zet altijd eerst de onderkant vast en daarna de achterkapjes. Het plooien van de achterkapjes beperk ik tot een minimum. Tot nu toe is mijn kap niet gescheurd en ik hoop dat dat niet voorkomt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Even een klein tipje aangezien je deze heli lang wilt houden...

    Ty wraps (colsonbandjes zoals jij ze noemt) is geweldig spul, maar niet koud op bedrading.
    Er zit een hoop trilling in je frame, ook als alles 100% gebalanceert is, waardoor een isolatie doorslijt. Zeker met een ty wrap..
    Die hebben de neiging door de tijd heen door de isolatie te drukken, tot de isolatie weg is en vonken komen.
    Trek maar eens een paar computerkabels los die lang onder een bureau vastgegespt hebben gezeten, zie je meteen wat ik bedoel

    die sleeving (draadbescherming) voorkomt dat, en is ook toe te passen in een 450 (al zal je wat meer moeite moeten doen)

    Een tywrap dus ook nooit strak aantrekken in een heli, dit schuurt op termijn dwars overal doorheen!
    te los is ook niet goed, maar een beetje gevoel is noodzakelijk hierin.

    Qua staartservo, de reden dat jouw servo niet past, is waarschijnlijk omdat men uitgegaan is van een afmeting zoals die van de DS 520 of 9257. Die zijn een stap groter dan de swashservo's.
    Nu zal je zeggen, dit is overkill en allemaal veeeeels te groot (of duur)
    maar om een beetje richtlijn te geven, de standaard ds420 (of was het 410?) die align normaal in de sport versie bijlevert, gaan vaak in redelijk korte termijn (een jaar, wat noem je kort ;-))eruit omdat ze problemen veroorzaken. Ik heb het al een paar keer gezien dat staartproblemen spontaan weg waren en wegbleven nadat een andere servo was geplaatst.

    Betreft locktite, altijd ALLES demonteren voor je het in de heli zet!
    die chinezen zijn erg wispelturig, en hun locktite is echt baggervette rommel.
    En teveel is vaak slechter dan te weinig..
    met teveel draai je de volgende keer de koppen kapot, of je moet continu alles warm stoken.
    eruit die schroeven, schoonmaken en je eigen locktite erop. Krijg je hem er niet uit, verwarm het met een soldeerbout. de locktite word dan weer wat losser, waardoor je de koppen heel houd. (evt een hardstalen schroevenset erin, zie rcskrews)
    Ook nooit voelen of de locktite vastzit. als de betreffende schroef ook maar een mm slag verdraait is, is de locktite gebroken en doet het niets meer.
    zachtjes voelen, doet hij niets = goed..

    ik klink wat zeikerig (ik weet het...), en het zijn geen dingen die je nu meteen aan hoeft te passen.
    maar houd het in het achterhoofd wanneer je er een volgende keer mee aan het sleutelen bent.

    kabels lukt altijd wel.
    ik heb een 250, die heeft dus dezelfde lengtes bekabeling als een 450.
    en ik heb er nog een 3g in gefrommeld gekregen, met de draden grotendeel binnen het frame.
    en sleeving over de servokabels.
    Je bent alleen zo lang aan het pielen op die kleine krengen :D
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik krijg de indruk dat in m'n Sport helemaal geen locktite is gebruikt, veel boutjes zitten overduidelijk bewust niet vastgedraaid. Het lijkt er dus op dat men zich realiseert dat iedereen de boutjes toch zelf wil borgen, dan kunnen ze er maar beter niets op smeren...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar is men inderdaad sinds een jaar oid vanaf...

    Men heeft waarschijnlijk erg veel klachten gehad, sindsdien doen draaien ze alles wat niet is gelocktite niet vast.
    is ook beter, heb je meteen alles een keer in handen gehad ;-)
     
  12. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    plaatsing tail rod guides

    Ik heb tail rod guides erop kunnen zetten van de Blade 450.
    Deze zijn iets te groot maar met wat tape is dit zo opgelost.
    Voordat ik dit gemonteerd had, heb ik al een paar keer gehoverd.
    Ik had toen een probleem met tail wag. Na deze montage is dit niet veranderd.

    [​IMG]

    Ik had gemerkt dat een van mijn tail blades wat losser hing dan de andere. Ik dacht dat dit misschien de oorzaak was van de tail wag.
    Voor dit op te lossen heb ik een metalen schijfje op tail blade grip (zie foto) gemonteerd in de hoop dat dit het probleem zou oplossen.
    Maar vandaag met deze wijziging zit de tail wag er nog altijd in. Voor de rest vliegt deze heli als een droom !
    [​IMG]
    Dus ik denk nu dat het probleem ligt in de delay van de GP780 gyro. Ik ga wat testen uitvoeren met de procenten van de delay setting.
    Ik geloof dat daarmee de tail wag geƫlimineerd kan worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Normaal met de servo's van align moet de delay gewoon op 0 blijven. Je gaat dat alleen veranderen als je een hele trage tail servo hebt.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is speling, trilling of een stroeve aansturing.

    Heb je 0 speling, je staartvin staat 100%stil (die zie je vaak compleet onzichtbaar worden bij rresonantie), en je aansturing is geheel soepel, zou je het n je servo moeten zoeken.
    Of ff een andere gyroplakker proberen.

    En tot nu toe heb je niets wezenlijks verandert, dus is het ook niet gek dat het probleem niet weg gegaan is..
     
  15. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Tail wag opgelost !

    Hoi allemaal,

    Het probleem is opgelost !
    De delay setting van de GP780 gyro stond verkeerd.
    Deze stond nog op groen en dit is voor grotere heli's.
    Ik heb deze veranderd naar rood en nu is de tail wag weg :cool:
     
  16. K9 Spike

    K9 Spike

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    69
    @NOWIS
    Nu weet ik tenminste waar ik moet zijn als ik men T-Rex Sport Super Combo of T-Rex Pro Super Combo bestel (want ik ben er nog niet uit welke) voor de settings in men DX6i. :D
     
  17. PeterHartman

    PeterHartman

    Lid geworden:
    24 sep 2011
    Berichten:
    3
    Bedankt

    Erg leuke bouwbeschrijving. Met name het loslaten van 1 zij-plaat is iets wat ik nooit geprobeert heb. Ik heb ook een T450 bouwpakket en ga daar op een regenachtig weekend mee aan de slag. Overigens heeft mijn T250 ook een zwabberende staart (zelfde redenen) maar dat is weer een heel ander onderwerp...
     

Deel Deze Pagina