Bouwverslag trimaran

Hallo iedereen,

Ik ben er al een tijdje mee bezig maar ik heb toch maar besloten om een bouwverslag hier bij te houden.
Ik ben een trimaran van 150 cm aan het bouwen waarop ik een aantal nieuwe ontwikkelingen ga toepassen, zoals waarschijnlijk een vleugelzeil, boegvormen ontwikkeld bij de TU Delft en hydrofoils.
Hier een paar foto's van de middelste romp:
8055478dbd63cf8b5.jpg

8055478dbd648a535.jpg

8055478dbd64f2196.jpg

Vandaag heb ik de plug een eerste laag plamuur gegeven:
805547924c8e3b59c.jpg

805547924c8ebb0c5.jpg

Maandag hoop ik te kunnen gaan schuren want dan is de hars droog die ik had gebruikt om nog wat holle ruimtes op te vullen.

Groet Eduard

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt misschien nu nog zo maar ik moet de vorm er nog goed in schuren. Ik heb mijn boeg geïnspireerd op deze foto

8055479268e358a0f.jpg

Zoals je kunt zien loopt deze ook vrij snel plat af. Zoiets wil ik ook bereiken maar dan wat langer gerekt.

Groet Eduard

Hallo allemaal,

@ Botter bedankt :)
Ik heb een begin gemaakt met het schuren van de boot, maar ben deze week vrij druk geweest dus ik heb er niet veel tijd voor gehad.
Wel heb ik een beetje nagedacht over een mogelijkheid voor een vleugelzeil.
Mijn idee is gebaseerd op de Catamarin waar ik het in mijn andere draadje over had.
Het is bedoeld voor een asymmetrische vleugel.
Het systeem is zo dat een winch voor de verstelling van de vleugel zorgt en een servo voor het omklappen ervan.

80554798e7650b3c9.jpg

80554798e765324c2.jpg

80554798e765bdb61.jpg

80554798e79bacab9.jpg

80554798e79c6deb4.jpg

Ik ga nog een testversie maken om te zien of het goed werkt en wat er verbeterd moet worden.

Groet Eduard

Eduard,

Prachtig plan!
Ik ga dit zeker volgen.

Ik heb nog niet zo door hoe je zeilverstelling werkt, maar dat komt vast nog wel.
Dapper dat je er een hydrofoil van probeert te maken. Heb ik ook eens willen doen, kreeg toen echter geen reactie van de importeur meer. Het ging toen om de Windrider Rave. Deze heeft een zelfstandig werkend systeem om het schip op hoogte te houden. Je moet zelf even zoeken naar de info. De basis heb ik al aangegeven.

Wim

Hoi Wim,

Voor de hydrofoils wilde ik gewoon vaste vleugels gebruiken waarbij de vleugel ongeveer 15 graden uit horizontale positie staat. Dit is het meest simpel te maken.

Wat zeilverstelling betreft, die 2 dingetjes onderaan de mast zijn de winch en servo. De servo zorgt ervoor dat het hele mechanisme met vleugel van de ene kant van de mast omgekanteld word naar de andere kant. En de winch schuift een buisje heen en weer wat met de vleugel verbonden zit zo word de hoek van de vleugel ten opzichte van de wind versteld.

Groet Eduard

vaste foils werken niet! dan wil je boot nl gewoon gaan planeren op de foils met alle gevolgen van dien. wat wel kan is dat je achter een T foil maakt onder een bepaalde hoek (4graden ofzo) en vooraan een V foil. als de neus dan omhoog komt wordt het liftende oppervlak van de foils geleidelijk aan kleiner en zal er uiteindelijk een balans gevonden worden. de T foil achteraan zal gewoon volgen. bijkomend voordeel is dat wanneer de boot gaat hellen (en dat doen zeilboten nu eenmaal) krijgt de lij foil meer lift en zal hij je boot proberen recht te houden. ik heb zo een keer een 1:1 vliegerboot gemaakt. dit ging bij 3bft en een 9M nash kite ongeveer 28 knopen. het project hebbe we echter gestopt vanwege veiligheids redenen (al de lijnen en scherpe foils rond om je voelde niet echt goed)
als je meer info wil hebben over deze config dan hoor ik het wel van je, dan kan ik wel wat schetsen mailen.
Francis

Hoi Francis,

Dit had ik zelf inderdaad ook al ondervonden.
Ik had een testbootje gemaakt om te slepen, met T-foils ging het ding op een gegeven moment planeren op de foils. Ik zat daarom ook al te denken aan V-foils. Dit zie je ook bij veel 1:1 hydrofoils, zoals de Hydroptère. Ik zou graag wat info ontvangen, ik stuur wel een pb met mijn e-mailadres. Weet iemand trouwens hoe je theoretisch de positie van de mast kunt bepalen/ berekenen?

Groet Eduard

Hoi modelzeiler,

Ik weet niet hoever je met je romp bent, maar ik zag dat je je plug uit schuim maakt met daarover plamuur. Uit eigen ervaring zou ik je aanraden om je plug te verstijven met glasmatje. Door die mat is de mal beter te schuren en mooier strak te krijgen.

Van foils weet ik helaas nog niet veel af. Leuk project (Y)

Groetjes Remco

Hoi Remco,

Tussen het schuim en de plamuur zit ook een laag 160 gram keeperglasweefsel met epoxy.
En plekjes onder het glasvezel die nog wat zwak aanvoelden daar heb ik nog wat extra hars in geïnjecteerd.

Groet Eduard

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels een beetje verder met mijn boot.
Ik heb hem nu de eerste keer geschuurd en kan en nu een tweede laag plamuur op doen.
Hier nog wat foto's:

805547a33f4046439.jpg

805547a33fa4c877a.jpg

805547a33fedb9790.jpg

805547a34192e1207.jpg

Weet iemand trouwens wat de voordelen van spuitplamuur zijn t.o.v. polyester plamuur?

Groet Eduard

Goedendag,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik aan mijn boot heb gewerkt, want ik had en heb het erg druk met examens maar de plug voor de middelste romp is eindelijk af en ik kan hem nu in de was gaan zetten. Nu weet ik alleen niet hoeveel lagen ik er het beste op kan smeren en hoe lang ik een laag moet laten zitten voor ik hem uitwrijf? Aan de plug voor de zijrompen moet ik nog beginnen.

Groet Eduard

Ik heb vandaag mijn eerste romp gelamineerd en het ging best goed.:D

Onder deze link staan een paar foto's
Picasa-webalbums - Eduard - trimaran

Verder heb ik voor de bediening van de zeilen een vrij standaard winch gekocht maar ik vraag me af of deze wel sterk genoeg is voor een boot van 1,50 meter, het is een winch die je via de ontvanger op 4 penlite batterijen aansluit.

dit zijn de specificaties:
Model Winch-Servo SW 1200
Technische spec. Type 4
Afm. (lxbxh) 59 x 29 x 52 mm
Gewicht 110 g
Draaisnelheid 4,8 V/6 V -- / 1,62 s / 360º
Instelkoppel -- / 115 Ncm
Transmissie kunststof
Kogellagers -
Stekkersysteem Futaba

Is deze krachtig genoeg of heb ik een krachtigere nodig? Zijn er ook winches die je direct op bijvoorbeeld een 7,2 volt accu aan kunt sluiten.

Groet Eduard

Of deze krachtig genoeg is... dat zal je moeten uitproberen denk ik.

Misschien wel bij weinig wind, bij wat meer wind denk ik persoonlijk dat het net niet voldoende zal zijn....

Een alternatief is bvb de Hitec zeilwinch, HS-785HB, deze heeft een kracht van 129 Ncm bij 6volt (in vgl tot de 115 Ncm van degene die je hebt)

Graupner heeft 2 zeilwinches in zijn gamma die je rechtstreeks op 7,2 volt kan aansluiten, hier zit een BEC systeem ingewerkt zodat je via de accu die je hierop hangt ineens je ontvanger ook van stroom kan voorzien, maar volgens de specificaties zijn beide winches minder krachtig.

Een alternatief is 2 winches plaatsen, en elk zeil op een aparte winch te hangen.... dan kom je zeker wel toe met je kracht, moest 1 stuk onvoldoende zijn voor je 2 zeilen.

Is deze krachtig genoeg of heb ik een krachtigere nodig? Zijn er ook winches die je direct op bijvoorbeeld een 7,2 volt accu aan kunt sluiten.

Groet Eduard

Hoi,

Ik was van plan er een swingrig op te zetten (vaste vleugel laat ik even varen) en die kun je niet met 2 winches aansturen, ik zal nog even verder kijken naar een krachtiger winch.

In ieder geval hartstikke bedankt.

Groet Eduard

Back