Bouwverslag "Troglodytes troglodytes" (Zaunkönig)

hallo,

voordat ik hem zelf overteken wou ik hier nog vragen of er mensen zijn die dit plan in DXF formaat of een digitaal formaat hebben. ik zou er een 6tal maken en overal een cox opzetten voor een fundagje:p:p

als ik ze digitaal heb kan ik ze laten frezen...

even terug oprakelen. er zijn nog een 3tal leden die een bouwdoosje liggen hebben, alook nog enkele mensen die er wel eentje willen bouwen,houtbouw met folie natuurlijk...
en electro.
maar wat is een goede setup voor electro?

motor+esc+prop en welke accu?

rond hoeveel watt moeten we zitten en hoeveel grams motor bv, en op 2 of 3cellen lipo?
Groeten Chris

Even zo uit mijn hoofd.
Met een 1400kv motor van 20 gram een 10A regelaar en een 2s 350mAh of 450mAh gaat het goed komen.
Een 7X5 prop zal goed voldoen alhoewel dan altijd even aanpassen is naar eigen smaak.
50W is voldoende.
Een 3S lipo is niet interessant tenzij je die toevallig hebt maar dan moet je de prop en/of kv waarde anders kiezen.
Met een propcalculator is dat trouwens allemaal eenvoudig uit te rekenen voor je dingen gaat bestellen.;)

eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

oke ik bekijk het even, uit ervaring weet ik dat je wel gas tot op de landing moet aanhouden, dat het anders een baksteen is. ze mogen wel wat vooruit gaan...
maar ik kwam laatst eentje tegen van 300watt wat mij ergg veel lijkt...

Groeten en bedankt
dit is natuurlijk ook wel leuk gevonden...
[media=youtube]MtQjamVcdr0[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit tweedekkertje leent zich goed om van depron te bouwen en is door het lage gewicht dan makkelijker te vliegen.
Die van mij is zelfs al weer voor verbetering vatbaar.
Maar ook origineel in hout bouw moet het goed kunnen vliegen.
Met 300W is het natuurlijk een baksteen met raket aandrijving maar voor sommige is dat juist een uitdaging.;)

nog even in mijn kast gekeken.
ik heb dit motortje nog liggen, lijkt ideaal...
CF 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv

enkel een esc en lipo en wat props bestellen.

10 of 12amp esc is dus voldoende
lipo kan op 2 als op 3cellen blijkbaar... dus we zullen van elk eens eentje bestellen en dan zien wat het beste resultaat oplevert met de beste prop...

Leuk dat het Zaunkönig draadje weer actief is. Ik heb verleden jaar een half lege Zaunkönig over genomen van een forum lid, heel leuk toestel. Ik heb er een Turnigy 2623 3000KV in gezet. Ik wilde een klijne prop die bij de maat van het toestel past (geen 7” slow flyer dus) en ik wilde redelijk snel vliegen (voor zo’n klein toestel dan) met deze motor op 2S en een 4.5X4.5 prop heb ik ongeveer 220 gram pull. Het gewicht van de Zaun met lipo (900mAh) is ongeveer 260 gr, dus gaat net niet vertikaal maar wel lekker snel. Ik heb de rolroeren iets vergroot zodat hij mooi rap rolt, hij gaat nu redelijk haaks de bocht om (alleen rol en hoogte, geen richting). Langzaam vliegen zit er idd niet in dan valt hij uit de lucht, dus ook in de landing iets vermogen er op houden. Ik ben wel lang aan het vechten geweest met het CG, die ligt veel verder naar voren als ik dacht, ik heb uiteindelijk een veel zwaardere ESC gebruikt en helemaal voor in de neus gelegd, evenals de lipo die ligt ook zo ver mogenlijk voor in, dan heb ik nog 20gr lood op de neus moeten plakken. Als ik ooit een Zaun zelf zou maken zou ik de neus iets verlengen. Zelf opgooien is helemaal een kunst met dit kistje omdat hij zo klein is en eigenlijk net niet goed vast te houden is. Ik gooi hem nu onderhands, ik pak hem achter onder de staart vast en gooi hem onderhands schuin omhoog als een dart pijl, werkt perfect en geeft genoeg tijd om de knuppels te pakken. Suc6 met de bouw en het vliegen!
full

Laatst bewerkt door een moderator:
oke, rompje en bovenvleugel al gemaakt zoals op plan. voor de motor ga ik nog een extra motorschotje vooraan plaatsen...
later wat fotokes.

Back