Bouwverslag "Troglodytes troglodytes" (Zaunkönig)

Leuke filmpjes Cor!

Trekkracht: ik gebruik dezelfde motor ook op 2s op een even zwaar vliegtuigje met een 7*6 prop. En dat is een wereld van verschil t.o.v. een 6*5.

En je lipo was wel op temperatuur?

Wederom succes morgen!

Dirk

ge zie gie uurspronkeliek von de west fluut zekers? :lol:

groeten

@ Dirk: lipo's waren op hobbyruimte temp , een graad of 18- 19 , want ik heb in mn achtertuin gevlogen.... tja komt onder de noemer wildvliegen zeker :-)

Ik denk dat het probleem lag aan de prop en het zwaartepunt, want als je goed op het filmpje kijkt zie je dat hij alleen maar aan z'n prop blijf hangen.

@ Samuel: Ik kom niet uit westvlaanderen hoor, mn schoonouders wel... als je goed luistert hoor je uit welke stad ik kom. kan niet missen :-)

Toch iets beter als een zoutzak ......, hieronder een filmpje van vandaag ..

propsaver heeft z'n werk gedaan na de glijlanding op het ijs. Vliegtuigje is ook erg stevig, de eerste vlucht van vandaag (niet op video) is hij een topje van een boom tegengekomen. 50 meter naar beneden gestort en geen schrammetje :-)

Vliegtuig vliegt vrij goed, alleen er moet iets aangepast worden, maar weet niet goed wat... ( ben er te lang uit).
Als ik gas geeft dan klimt het toestel als een gek, en als ik naar idle ga , dan zakt hij een fractie te snel , maar aanvaardbaar.

Ik denk dat de motor meer downthrust moet hebben , alhoewel ik aan het twijfelen ben, als de motor meer downthrust heeft dan krijgen de vleugels door de propwash meer lift waardoor hij nog meer gaat stijgen bij vol gas....of is dit neveneffect te verwaarlozen?

Hier het filmpje..... het is moeilijk te zien , want het vliegt vrij snel , en is erg klein..... goed opletten dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
Genk? :D

toch wel een leuke vlieg omgeving zeg!
en landen op een helling, leuk :p

mag ik vragen waarom u daar eigenlijk in "the middle of nowhere" woont? :D

kvind het er allesinds een prachtige streek zo te zien!

mvg

Gefeliciteerd met je eerste vluchten.:D:banana:
Als piloot een flinke prestatie.
Je vraag over motor toerental is simpel te beantwoorden.
Accu spanning X Kv waarde van de motor is het onbelaste toerental van de motor.
Zet er nu een prop op die het toerental doet dalen tot 80% van dit toerental en je zit ongeveer goed.;)
Probeer je roeren zo te trimmen (let ook op het CG)dat je met de motor uit een stabiele glijvlucht krijgt ongeveer rechtuit.
Nu de motor zoveel naar beneden richten totdat hij met meer gas lekker begint te klimmen zonder zonder meteen de neus omhoog te steken bij meer gas.
De motor zoveel naar rechts richten zodat niet meteen een linker bocht wordt in gezet bij gas geven.
Hij heeft een kleine spanweidte en Vstelling kleine aillerons dus hij zal daar gevoelig voor blijven.
Het is duidelijk geen Tiger Moth.
Elektro props zullen nog wel meer vermogen leveren.
en een kleinere accu een lager gewicht dus er valt nog genoeg te testen.
Vornaamste is dat hij vliegt.;)

Je bedoelt, dat je die foto als basis gebruikt hebt, of dat je die tekening hebt?
In het geval van het eerste, respect. Lijkt me uitdaging.
In geval van tweede, jammer. Hoopte dat je digitale tekening had...

Grtz

b
De foto op schaal gemaakt en in stukken op A4 uitgeprint in adobe.
Vervolgens tekening aangepast en in ge scanned voor later gebruik.
Het is b.v.belangrijk dat je vleugels gelijk zijn.;)

@ cd rom flyer:

Ja, het was idd ff zweten , zo na 4 jaar weer de zender beet pakken ;-)

Toestel heeft geen V-stelling.
Ik ga volgende week eens proberen wat meer downthrust te geven.

@ samuel : Genk ??!???!? je hoort toch wel dat ik een nederlands accent heb?
Waarom oostenrijk?, ik was Nl ( en Belgie) beu , en wilde wat meer natuur.... en de bergen... Nederland is namelijk erg plat :-) ben van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan .

Laatst bewerkt:
.....Toestel heeft geen V-stelling .....
Het oorspronkelijke Simprop ontwerp heeft een V-stelling van een paar graden
(met één vleugelhelft plat op de werkbank/bouwplank, dan moet er 16mm onder de laatste vleugelrib gemeten worden, dit geld voor zowel de onder-als boven-vleugel).......

@ Dirk ..... oh .. :-( toch V-stelling, verdorrie , ik had ergens gelezen op een ander bouwverschlag dat er geen V-stelling in moest.. .. nou ja , dat krijg je als je geen tekening heb..... iniedergeval vliegt tie vrij goed, juist nog ff de downthrust aanpassen en dan moet het goed zijn ;-)

Nog een vraag over de regelaar:
Ik heb deze van RC technics binnen gekregen:
RCtechnics Internet Store

Hij doet het goed , alleen de piepsignalen kloppen niet.
Ik gebruik een Futaba FF9 en volgens de gebruiks aanwijzing moest ik de instelling voor throttle in reverse zetten (klopt ook). en ook moest ik de aansluiting naar de motor 2 draadjes omwisselen zodat deze de goede kant opdraaide (ik heb + en - omgewisseld) en daarmee doet de regelaar het dus helemaal ok.

Maar als ik mn zender aan doe (gas idle, (trim 1/2)) en dan de accu aansluit geeft hij zoals het hoort een piep (voor de brake) en na een seconde of 4 -5 geeft hij nog 4 tot 5 (dubbele) piepen. Volgens de gebruiks aanwijzing is dat om de "timing" aan te passen. Dit piepen na 5 seconden zou de regelaar moeten doen als de throttle vol gas staat bij het inschakelen van de regelaar. maar bij mij doet hij dat als de zender op idle staat.

Wat doe ik verkeerd?

De timing, ik heb deze motor:
RCtechnics Internet Store
Moet ik deze instellen voor Hard of soft timing? aan de piepjes te horen ( nu dubbele piep) staat hij denk ik op "hard"-timing

Bedankt,
Cor

Heb net de gebruiksaanwijzing gedownload bij RC Technics. Zoals ik het lees klopt alles :rolleyes:. Hij moet bij outrunners ingesteld staan op hardtiming en dat heb je. Die piepjes geeft hij bij gas DICHT na 5 seconden.

@ Dirk ..... oh .. :-( toch V-stelling, verdorrie , ik had ergens gelezen op een ander bouwverschlag dat er geen V-stelling in moest.. .. nou ja , dat krijg je als je geen tekening heb..... iniedergeval vliegt tie vrij goed, juist nog ff de downthrust aanpassen en dan moet het goed zijn ;-)

Cor
Als je zonder V stelling er mee overweg kunt dan zou ik het zo laten.
Als je een beetje wil stunten is het een voordeel.
De mijne heeft het ook niet.
Het zal nog wel even duren voor ik er mee ga vliegen want ik heb mijn setup in een Click zitten an als de wind weer eens wat minder dan kracht 5 ga ik die eerst eens uit proberen.:)

@ Huibert: je heb gelijk , ik heb de gebruiksaanwijzing verkeerd ( en te snel) gelezen.

@ Cd rom flyer: ... het vliegt leuk hoor, ook zonder V-stelling.... ik heb er nog niet veel anders mee gedaan als rondjes vliegen , maar dat komt nog wel. Ben blij dat hij de eerste vluchten heeft overleeft...... zelf met een boomtop te raken en een meter of 50 naar beneden te donderen :-/

Zo.... gisteren het motorschot uitgebroken en een nieuwe geplaatst, deze keer met 4 graden domping. Vandaag een testvlucht gemaakt, het is iets verbeterd, maar hij trekt nog steeds wat omhoog ( en een klein beetje naar rechts bij volgas). Ik ga de rest oplossen met mixen.

Cor

Vlieg006.jpg

Vlieg009.jpg

Eindelijk heeft heeft mijn 3mm depron Zaunkonig gevlogen.
Vliegklaar weegt hij 150 gram met een 540mAh 7.4v lipo en heeft ruim voldoende power.
Eerste keer ging hij als een kurketrekker naar boven en naar beneden door het koppel van de prop en de beperkte ailleron oppervlakte/uitslag.
Gras van een meter hoog zorgde voor een veilige crash.:)
Maar na wat bij trimmen kreeg ik de zaak toch onder controle.
Roer uitslagen zijn wat krap maar door wet sneller te vliegen is er goed mee te vliegen.
De eerste vlucht was dik vijf minuten toen ik het wel genoeg vond omdat het snel donker werd.
Ik had dus wat te lang gewacht tot de wind stil viel.
Ik was best tevreden met de vlieg eigenschappen maar het zwaartepunt mag nog iets naar voren en de roeruitslagen mogen wat groter.
Op naar de volgende vlucht.:)

Laatst bewerkt:
even een vraagje ik bouw ook de zaunkonig van balsa. 15jaar geleden gekocht en vond hem op zolder.en die oplader voor die lipo 7,4v 850mah is uitverkocht . maar welke is dat . ik wil dan wel een balanceer lader

Laatst bewerkt:
even een vraagje ik bouw ook de zaunkonig van balsa. 15jaar geleden gekocht en vond hem op zolder.en die oplader voor die lipo 7,4v 850mah is uitverkocht . maar welke is dat . ik wil dan wel een balanceer lader
Elke balanceerlader voor 2 en 3 lipo cellen is dan bruikbaar.
Wel even op de input spanning(12 of 220V) letten.;)

Meer een vraag voor Accus en laadtechniek.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/

Laatst bewerkt:
Back