Bouwverslag Ultrafly PC-9

Hallo mensen,

Dit is mijn eerste bouwverslag van mijn eerste vliegtuig. Het is een PC-9 van ultrafly en ik heb deze via dit forum gekocht.
De elektronica is nog onderweg vanuit Hong Kong (UH) en dat geeft mij binnenkort de volgende setup.

- Turnigy AerodriveXp SK Series 35-30 14
- Turnigy Plush 30amp Speed Controll
- JXF 8x8 / 203 x 203mm Poly Composite propeller
- HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
- Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 6Ch 35Mhz
- Zippy Flightmax 3S 2200 mAh

full

full

Alles uit de doos gehaald.

full

full

Voordat de romphelften tegen elkaar gaan moesten eerst de gaten voor de stuurstangen doorgeprikt worden. Daarna lijmen maar. Op het flesje staat speed, maar dat was achteraf antiliaanse snelheid. Kan niet alles hebben he.

full

En de helften aan elkaar geplakt.

full

full

Nu werd ik zenuwachtig. De rolroeren moesten uitgesneden worden en vervolgens moest er ook nog een hoek van 90 graden in zitten. Dat ging natuurlijk niet zonder mezelf te verwonden. Ik heb mesjes gebruikt die op mijn werk door de lokale vee arts gebruikt worden. Erg scherp kan ik wel zeggen, maar des te beter.

full

full

full

En de vleugel is een geheel. En nog heel.

full

full

full

En weer snijden met diezelfde hoek. Viel uiteindelijk allemaal wel mee.

full

Deze werkplaats wordt binnenkort omgetoverd tot RC Workstore. Weet alleen mijn chef nog niet.

full

full

full

full

full

En het is gelukt, nou ja bijna dan. Eerst nog een beetje stickers plakken.

full

full

full

Zo gezegd, zo gedaan.

Zo het grootste gedeelte zit erop. Nu nog wachten op de electronica en mooi weer. Kreeg afgelopen zaterdag een mailtje dat het spul allemaal onderweg was. Nu nog hopen dat de douane een oogje toeknijpt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Kees,
Ik heb hem zelf nooit gevlogen, zo ver ben ik nog niet.
Ik heb lovende berichten gelezen over de Ultrafly PC9 maar het is geen beginnerstoestel...
Ik weet niet hoeveel vliegtuigervaring jij hebt maar als het je eerste vliegtuig is, vraag ik me af of dit een juiste keuze is.

Staat ook op de doos (1e foto). Haha. Ben een beetje eigenwijs aangelegd.
Als je het niet probeert , dan weet je het nooit. Heb alleen ervaring met helikopters en wilde is wat anders. Dus je hoort het wel van de klap.

Mwah, Kees komt er wel mee weg. Hij heeft wel eens wat shockies en zweverts vastgehouden maar dat ging niet snel genoeg ;) Kistje heeft een halfsymmetrisch profiel met platte onderkant dus op lage snelheid lekker goedmoedig...

Mooi in elkaar gegooid Kees! Hopen dat het UH spul een beetje rap aankomt...

Groetjes,

Ton.

Vandaag de elektronica binnen gekregen vanuit Hong Kong. Heeft toch nog wel even geduurd. Vanav weer verder bouwen. En hopelijk dit weekend nog vliegen !!!

Dat ging natuurlijk niet zonder mezelf te verwonden. Ik heb mesjes gebruikt die op mijn werk door de lokale vee arts gebruikt worden. Erg scherp kan ik wel zeggen, maar des te beter.

Scherpe mesjes doen niet zeer als je jezelf verwond .:mrgreen:

Stompe afbreek mesjes wel.

Mvg Johan

Zondag eerste vlucht gemaakt. Hij heeft wel 10m gevlogen. Met dit als resultaat.

full

full

full

Inmiddels de fout gevonden en de kist gerepareerd. De rolroeren stonden verkeerd om.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
He Kees, wat ben jij toch een handige do.... joh.
Van wie heb je dat toch?
Ik ga weer mee hoor bij de volgende poging die wel gaat lukken.

Tot ZATERDAG.

Gok dat het dan iets van Voorhout wordt. Het wordt als het goed is mooi weer van het weekend, dus de rap gaan we zeker uitlaten.

hoi Kees

ik zie dat hie netjes is aangekomen
maar wat maak je nou de rolroeren verkeerd om
dat moet je niet doen he
gelukkig alles weer netjes gemaakt

let op met de start niet gelijk volgas gaan want dan heb je een trek naar links en dat geeft een vervelende kick
doe het gewoon ongeveer halfgas dan gaat hij gewoon lekker weg

ik hoop de volgende keer iets beters te lezen

gr Albert

@arnold,

Ik had met mijn zender instellen de rolroeren verkeerd beredeneerd, dit kwam omdat ik had vergeleken met het hoogteroer. Hoogteroer omhoog, vliegtuig omhoog. Maar niet doorgedacht dat dan de vleugel naar beneden gaat, dit deed de rolroer dus wel en ging hij de andere kant op dan ik wilde en dat was naar recht ipv links. Ik had niet veel gas gegeven, maar die 470W motor levert genoeg vermogen.
Als je nog meer tips of aanmerkingen heb, doe het dan snel alsjeblieft, anders ben ik na het weekend weer aan het lijmen en dat houd een keer op denk ik.

Back