Bouwverslag Union Sovereign

Gaat dat goed dat epoxy over PS? Ik heb zelf slecht ervaringen met polyester over PS.
Na heel lange tijd begon het PS in het polyester week te worden, en ging tekenen door de lak laag heen.
Leverde behoorlijk wat werk op om het te herstellen.
 
Up Date 6

Hallo allemaal,

Weer een stapje verder.... De plug is probleemloos verwijderd. Heb een hele mooie romp, spiegelglad van binnen. De rompdikte is op de plaatsen van 4 lagen keeperdoek van 300 gram net even meer dan 2 mm. Op de achtersteven en de voorkant is ze wat dikker omdat ik hier overlappingen heb van het doek. Op de juiste plaatsen dus sterker en steviger. Om risico van kromtrekken te voorkomen ( wat volgens mij bij epoxy niet of nauwelijks meetbaar gebeurt) direct begonnen om er verstevigingen in te maken, Dit heb ik gedaan met Aluminium hoeklijnen gecombineerd met aluminium strip en Z-Profiel. Deze constructie maak ik zo dat het geschikt is om een vals dek te plaatsen. Dit dek dient om het water buiten de boot houden. Hier boven op komt het originele dek. Zal later in het verslag wel duidelijk worden. Het geheel is nu al mooi star en stevig en tordeert ook niet meer.

Zo ziet ze er nu uit zonder plug en met de hoeklijnen in de lengte richting aangebracht. Ook de rol voor de maat er in gelegd. Moet uiteraard nog pasgemaakt worden.

full


Hier is al te zien hoe de versteviging er uiteindelijk uit komt te zien. Er komt nog een tweede dwars sectie in. Deze maat moet ik nog bepalen aan de hand van de te plaatsen lieren en de plaats van de accu's.

full


En dan nog een overzicht vanaf de voorkant.

full


De hoeken die uit de zijkanten zijn gehaald zijn exact op diepte gemaakt om hier een waterpas in te kunnen leggen. Dit om de romp exact vlak op de tafel te leggen en om het verstevigings frame exact waterpas er in te kunnen maken .

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Adam,

Heb begrepen dat in Polyester inderdaad een stofje zit wat het PS aantast. Van Epoxy is deze reactie mij niet bekend. In het ergste geval lost de PS op:rolleyes:. Blijft er nog altijd ruim 2 mm Epoxy staan. Zal wel loslopen.

@Cotjuh,
Dank je.

@Paul,
Is zeker goed gelukt allemaal. In ieder geval is de basis goed. Mooi recht en haaks. Happy..
 
@Maurice,

Bedankt voor je reactie maar zoals je waarschijnlijk gelezen hebt is mijn romp van epoxy. Komt geen polyester aan te pas.
 
Up-Date 7

Hallo allemaal,

Heb deze week heerlijk aan de boot kunnen werken. Heb me bezig gehouden met de hoofdaandrijving. Deze bestaat uit 2 schroefassen met daar aan bevestigd 2 schroeven. Dit zijn verstelbare 4 blads schroeven. (CPP) Dit zijn nagemaakte schroeven echter zonder de verstelling. Ze draaien in straalbuizen die ik gedraaid heb uit Aluminium. De aandrijving geschiedt middels een 3:1 vertraging dmv. tandriem en wielen. De power wordt verzorgd door een brushless motor die ook op het motorspant is gemonteerd en uiteraard dusdanig verstelbaar is dat de riem gespannen kan worden. Hier volgen wat foto's.

Het maken van de schroefhubs. Het hart van de uiteindelijke schroef.

full


Ook de skeg met daarin de ( zelfgemaakte) hekschroef geplaatst. Daarvoor ligt één van de gedraaide straalbuizen.

full


Zo ziet dan de schroefas er uit. Uiteraard moeten de bladen nog aan de hub gesoldeerd worden. De schroefas is 6 mm en loopt aan de motorzijde en aan de schroefzijde in een kogellager. Aan de schroefzijde zit tevens een simmerring die het water daar houdt waar het hoort. Buiten de boot. De gemonteerde skeg moet nog worden afgewerkt. Ook is hier de Brushless motor te zien van de hekschroef.

full


Het frezen van het motorspant.

full


Hier het motorspant met een steunplaatje welke gelijk onder de juiste hoek is gemaakt. De aslijn loopt nl.niet
evenwijdig met de onderkant van het schip. Ook is te zien hoe de Brushless motor op het spant gemonteerd zit.

full


En de voorkant van het spant. Hier is de overbrenging 1:3 te zien en de snaarwielen en snaar.

full


De verbindingsplaat tussen de straalbuizen op breedte gemaakt. De plaat zelf moet nog wel een "vleugelvorm"krijgen en in de skeg worden geplaatst.

full


Overzicht van het geheel op de werkbank.

full


Een productieve week gehad. Nu verder met de aandrijflijn en uiteindelijk de gaten in de romp maken voor de schroefassen. Na uitlijning het geheel vastzetten.

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er prachtig uit allemaal! Mooi stukje arbeid!

Ben je niet bang dat de tandriem toch slapper begint te staan door dat misschien de boutjes los gaan die de motor op het motor spant houd?

Het is misschien overkill maar ik zou de boutkoppen die de motor tegen het spant aantrekken door een bus laten lopen, waar haaks op de bout weer een tapgat is gemaakt. In dit tapgat zet je een draadeind vast met loctite (of solderen), en de andere kant van het draadeind loopt door een strip welke op je motorspant is vastgemaakt. Nu kan je met een moer de bout van de motor verstellen. Een beetje het idee van de kettingspanners op een fiets.

Nu met bouwen iets meer werk, maar uiteindelijk heerlijk als je de tandriemen op spanning moet brengen!
 
@Herm en PNJ,

Bedankt voor jullie reactie.

@Zeiler,

Bedankt voor je reactie en je suggestie. Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar de praktijk, inmiddels varen er al een aantal schepen met dezelfde configuratie, heeft bewezen dat de gekozen opstelling heel goed voldoet. Heeft mede te maken met het feit dat bij dit type snaren en snaarwielen de riem niet superstrak hoeft te staan.

Groet
Sjoerd
 
Bedankt voor je reactie en je suggestie. Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar de praktijk, inmiddels varen er al een aantal schepen met dezelfde configuratie, heeft bewezen dat de gekozen opstelling heel goed voldoet. Heeft mede te maken met het feit dat bij dit type snaren en snaarwielen de riem niet superstrak hoeft te staan.

Oke, als het al een bewezen concept is dan maak ik me geen zorgen meer!

Veel plezier met de bouw aan deze mooie techniek!
 
Hallo allemaal,

Helaas zijn alle foto's uit mijn verslagen verdwenen. Ook mijn foto albums van waaruit ik mijn foto's in het verslag zette zijn allemaal verdwenen. Of deze terugkomen???? Geen idee. Zo niet dan is dit mijn laatste reactie op dit forum. Ik ga proberen een foto te plaatsen vanuit mijn afbeeldingen. Als dit lukt zal ik nog een verslag maken.

Wel, het schijnt te lukken. Dit zijn de zelfgemaakte schroefassen voorzien van een verdikking. Deze verdikking gaat dus door de romp naar binnen.
P1030564.JPG


De straalbuizen voorzien van de horizontale bevestigings plaat en dryfit in de skeg geplaatst.
P1030566.JPG


De straalbuizen na exacte passing vast gezet in de skeg. Ook de schroefassen en het motorframe vastgezet. Hier een foto waarop de verticale steun vanuit de romp naar de schroefassen geplaatst. De schroefas staat niet in lijn met de onderkant van het schip. Loopt iets schuin naar beneden. Hier een beetje vertekend op de foto omdat er een klos hout onder de punt ligt. Normaal staat de onderkant van de skeg vlak op de bouwplank.

P1030568.JPG


Kijkje aan de binnenkant waar de schroefassen en de motorfundatie gelijmd te zien is. Ook de uiteinden van de verticale steunen voor de schroefas zijn zichtbaar. Uiteraard wordt dit nog bijgewerkt.

P1030571.JPG


De overige steunen voor de schroefassen aangebracht.
P1030573.JPG


De fundatie voor de straalbuizen en de roerkoningen gemaakt en geplaatst.
P1030577.JPG


De schroefbladen geslepen en gereed gemaakt voor montage op de hub. De bladen zijn gemaakt van 2 mm messing plaat. Bladen 27 graden getorst en vervolgens op de paddestoelen gesoldeerd.
P1030579.JPG


Hierna de schroefbladen op de hub gemonteerd. Hierna de complete schroef op de draaibank exact op maat gemaakt en bijgewerkt met de Dremel en schuurschijfje.
P1030585.JPG


En zo ziet het er dan na de montage van de schroeven uit. Beste jongens met een diameter van ruim 85 mm. Het is zaak om NOOIT je vingers in de straalbuizen te steken met draaiende motoren. Het is door de geslepen schroefbladen net een blender.
P1030587.JPG


Tot zover. Er is nog meer gedaan maar het schijnt nu niet meer mogelijk te zijn om nog meer foto's te plaatsen.
Ik moet zeggen dat het erg wennen is op deze manier maar de vooruitgang houden we niet tegen. Ik hoop van harte dat het verslag weer gevuld wordt met de eerder geplaatste foto's. Dit geldt ook voor mijn andere bouwverslagen natuurlijk. Ik ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • P1030573.JPG
    P1030573.JPG
    129,8 KB · Weergaven: 334
Allereerst erg mooi gemaakt. vooral die schroeven echt vakwerk.

Heb even geduld met de foto's Robert is er mee bezig. als het goed is komt het allemaal goed. Een alternatief is een online opslag te gebruiken zoals photobucket dan blijven de foto's altijd zichtbaar.

Het zou jammer zijn als door een ddos aanval van een stel eikels dit forum leegloopt.
 
Allereerst erg mooi gemaakt. vooral die schroeven echt vakwerk.

Heb even geduld met de foto's Robert is er mee bezig. als het goed is komt het allemaal goed. Een alternatief is een online opslag te gebruiken zoals photobucket dan blijven de foto's altijd zichtbaar.

Het zou jammer zijn als door een ddos aanval van een stel eikels dit forum leegloopt.

Hallo Dennist,
Bedankt voor je reactie. Heb inderdaad begrepen dat er alles aan wordt gedaan om de ontbrekende foto's weer te plaatsen. Ik wacht dat even af. Ik moet zeggen dat het uploaden van de foto's mij nu niet tegenvalt. Wat betreft opslaan van de foto's, ik heb een NAS in mijn netwerk zitten met ruim voldoende opslag. Voor mij dus geen opslag buiten de deur.
 
Back
Top