Macrabbit
Vriend van modelbouwforum.nl
Sjoerd, neem aan dat jij ook reling paaltjes gebruikt van Seamann. Boor je daarvoor 1 mm gaatjes? Aangezien de paaltjes plat zijn krijg je kieren, die vul jij op met lijm?
Hallo Stefan,
klopt, ik gebruik ook de railing paaltjes van Saemann. De montage doe ik als volgt. Eerst boor ik met 0,5 mm dmv een handboortje een gaatje. Deze boor ik vervolgens op naar 0,8 mm. Ook met een handboortje. Vervolgens zet ik een blokhaakje op het dek en pak een railingpaaltje op met een klein platbektangetje. Dan houd ik de soldeerbout ( op 450 graden ) tegen de onderkant van het paaltje aan. tijdens het verwarmen van het paaltje, ( gaat heel snel) zicht ik deze langs de blokhaak. Door het verhitten van het paaltje zakt deze vervolgens met het onderste smalle gedeelte in het ( styreen) dek. Let wel op dat je stopt op het moment dat het paaltje op de juiste hoogte zit. Doordat het styreen in principe smelt, sluit het styreen helemaal om het paaltje heen. Na het afkoelen kun je het paaltje er weer uithalen als je wilt en heb je een keurig rechthoekig gat.
Vervolgens buig ik de twee dunne draden van 0,5 mm in de juiste vorm. Omdat dit vaak lengtes zijn met verschillende bochten erin kun je deze niet zondermeer door de paaltjes rijgen. Ik haal dan de paaltjes uit het dek ( met een beetje wrikken lukt dat heel goed) en rijg de paaltjes op de beide railingen. Is een beetje een gefriemel en hoe langer de railingen hoe meer paaltjes uiteraard. Dan voorzichtig de paaltjes weer één voor één op hun plaats zetten. Vervolgens soldeer ik de 2 railingen aan de paaltjes vast, ook weer met behulp van de blokhaak. De bovenste railing van 0,8 mm ligt boven op de paaltjes en die buig ik terplekke zeg maar. Tijdens het buigen soldeer ik deze al vast daar waar die "goed" ligt. Let er wel op dat deze nauwkeurig is gebogen zodat de staf er praktisch spanningsloos op ligt. Al het railingwerk gaat er bij mij weer af om te stralen en te spuiten. Tevens kan ik dan het eventuele styreen wat naar boven is gesmolten weer verwijderen door het te schuren. Na het spuiten van het dek en de railingen pak ik weer het handboortje nu met een boortje van 0,6mm. Hiermee boor ik de gaatjes, waar nu verf in en op zit, weer open. Vervolgens de onderkant van de paaltjes schoonschrapen, een drupje Epoxy lijm er op en zo monteren. Resultaat is een strakke railing die ook nog eens muurvast komt te zitten.
Heel verhaal, mocht je nog wat missen in het verhaal, vragen kan altijd, dat weet je.
PS. Voor dat ik de paaltjes monteer boor ik de gaatjes in de paaltjes op naar 0,6 mm. Dit omdat je anders de paaltjes moeilijk om de bochten kunt krijgen.