Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Timberwolf.
     
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    O dat is een minpuntje dan;)
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Voordeel van scratchbouw Erwin. Beetje eigen inbreng. Als ik niks zeg, weet niemand het;)
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Sjoerd Sjoerd, wat laat je nu toch weer voor een pracht update zien. De lat ligt hoog, ga maar een springstok aanschaffen om er even overheen te kunnen kijken. Je motiveert weer met deze update.

    Ja scratchbouw is prachtig en gelukkig ben je zelf de bouwer en aanpassen is je recht. Er is echt niemand die het ziet, 2 modellen van hetzelfde type zien er altijd anders uit.
     
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Sjoerd , goed bezig !!! ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet typen ik heb alles al gezegd volgens mij !!!
    Alleen dat het prachtig model word zo als je ze niet veel tegenkomt je oog voor detail is super!!!
    nog effe volhouden !!:worship:
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Haha, Dank je wel Stefan. Meld het wel vaker, zolang ik met mijn verslag andere bouwers kan motiveren blijf ik jullie op de hoogte houden. En wat scratchbouw betreft, je bent er zelf ook mee begonnen dus weet ook dat dit veel voldoening geeft. Aangezien er bij mijn weten geen tweede Union Sovereign/Princess is kan ik natuurlijk niet vergelijken. Ben tot nu zelf wel tevreden in ieder geval.
     
    Etapje vindt dit leuk.
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Erwin. Je opmerking dat je niet meer weet wat te schrijven is in mijn ogen natuurlijk een luxe probleem;). Vind dergelijke reacties natuurlijk stiekem best wel leuk. Wat dat effe volhouden betreft, komt zeker goed. Ik verwacht zelf zo'n beetje tegen het einde van het jaar. We zullen zien.
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Adembenemend mooi allemaal. Vooral je oog voor detail, zelfs voor dingen die je niet meer ziet vind ik heel bijzonder.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    En dat uit de mond van een bouwer die details zowat heeft uitgevonden. Hartelijk dank Kees.
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Het grootste bouwwerk op het dak van het stuurhuis is de hoofdmast. In het geval van de Union Sovereign is dit een gecompliceerd geheel. Zonder tekeningen en veel foto's is dit dan ook niet te doen. Gelukkig bezit ik beide. Ik bouw de mast geheel van messing buis en staf. Het samenstellen gebeurt door middel van solderen. Ik hoor van meerdere modelbouwers dat ze nog wel eens gefrustreerd raken van solderen. Het ene er op solderen en reeds gesoldeerde verbindingen laten weer los door de warmte overdracht. Als je echter een werkstuk logisch opbouwt valt dit wel mee. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik te werk ga. Als voorbeeld gebruik ik dus de mast die ik nu aan het maken ben. Zit inmiddels al een uurtje of 15 in schat ik. Ik ben begonnen met de midden pijp waar alles aan gemonteerd wordt. Deze bestaat uit 2 delen die op lengte worden gemaakt en vervolgens worden gesoldeerd. Dit zal weinig problemen geven. Wel op letten dat de pijpen recht in elkaar steken. Vervolgens maak je de onderdelen klaar die daarna gemonteerd moeten worden. Om de verbindingen stevig te maken, in dit geval voor de dwarsstukken en de pijpjes er tussen, boor ik in de centrale uis gaatjes van de juiste diameter en de juiste hoek tov elkaar. Op de foto is het bovenste stuk al gedaan, onder aan de foto is te zien hoe ik de verbinding maak. In de dwars stukken heb ik daar waar de verticale buis de dwarsstukken verbindt, een gaatje van 1 mm geboord. Hierin steek ik een stukje staf van 1 mm van een dusdanige lengte , in mijn geval 6 mm, zodat de staf aan de onderkant en de bovenkant 2 mm uitsteekt. Aan de rechter onderkant van de foto is dat te zien.

    P1040571.JPG

    Op deze foto is de dwarsbalk gesoldeerd en de linkerkant ligt gereed. Dwarsbalk, stukje staf en de verticale pijp. In principe heb ik dus overal een pen en gat verbinding. Ook als ik er straks nog iets aan ga solderen hoef ik niet bang te zijn dar er iets afvalt door de warmte. Zo werk ik alle verbindingen af. Wat wel veel voorbereiding vergt is het bestuderen van de tekeningen en foto's om te bepalen waar de diverse gaatjes moeten komen. Als ze eenmaal aan de mast zijn bevestigd kun je er geen gaatjes meer in boren. Rest me te vertellen dat ik altijd gebruik maak van Purine soldeervet. Hierdoor vloeit het soldeer beter. Vragen omtrent dit soldeerwerk zijn welkom.
    P1040572.JPG

    Hierop zijn al veel meer verbindingen gemaakt. Allemaal wel op dezelfde manier. Gaatjes zijn allemaal van te voren geboord. Om gemakkelijker te kunnen werken heb ik de mast en de steunpoten op een plaatje messing gesoldeerd. Weet nog niet of ik deze laat zitten of er weer onderuit haal. Op deze manier kan ik de mast wel mooi vastzetten Trap en kooiladder geplaatst alsmede de klimhaken op de beide verticale pijpen.
    P1040573.JPG

    Zelfde stage alleen vanuit een andere hoek. Overigens is op de vorige foto ook één van de FiFi's te zien die ondertussen ook gemaakt zijn. Links van het stuurhuis.
    P1040574.JPG

    Tot zover ben ik gekomen. Hoop de volgende keer een complete mast te kunnen tonen.
    Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tug.NL, aac, Freek-Johan en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Kunstenaar ben je
     
  12. frankievw

    frankievw

    Lid geworden:
    29 mrt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    drenthe
    Echt in een woord geweldig! Mijn doel is dat wanneer ik later echt groot ook zo mooi kan bouwen!
     
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dat heeft de "lasser" weer mooi gedaan;)
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Frankie, kwestie van veel doen en plezier er in hebben. Ervaring is een boek vol fouten haha.
     
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ernst, die heb ikzelf opgeleid. ;)
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  17. frankievw

    frankievw

    Lid geworden:
    29 mrt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    drenthe
    Daar ben ik het helemaal mee eens, na ieder gebouwd model leer je elke keer weer een hele hoop!
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  18. KlaasStar

    KlaasStar

    Lid geworden:
    28 apr 2017
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Ouderkerk aan den IJssel
    Ik zie veel bochtstukken in het messing pijpwerk, koop je die, waar?
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,
    De bochtstukken die in de leidingen van de FiFi's zitten, zijn gekocht. Dit is 3D printwerk ,besteld bij Shapeways. Alle andere bochten die je ziet zitten
    zijn zelf gemaakt. De meeste heb ik gebogen van massief messing. Tussen de bochten pijp gesoldeerd. Andere bochten heb ik gebogen van zachtkoperen remleiding, dit zal ik echter in de toekomst niet meer doen. Is toch wat te grof. Als je meer info wilt hoor ik het wel.
     
  20. KlaasStar

    KlaasStar

    Lid geworden:
    28 apr 2017
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Ouderkerk aan den IJssel
    Bedankt! Ik vind het vreemd dat je volop messing pijpen kunt kopen maar geen bochten om tussen te solderen, zelf buigen gaat niet dat knikt.
     

Deel Deze Pagina