Bouwverslag Union Sovereign

Lekker bezig. Dus je deze week een schilder dag, een kliedertje hier en een kliedertje daar.
Nu het ziet er weer fantastich uit, had ook niets anders verwacht. PRACHTIG!!!!!!!
Dank je wel Jan. Je weet precies hoe het gaat;). Maar weer een deeltje gereed. We komen er wel.
 
supermooi Sjoerd, echt geweldige details!
je waant je bijna op het echte schip, nog een paar kopjes bij de gootsteen en wat kaarten op tafel en het is echt compleet. :D
heb je alles met de kwast gedaan of airbrush en de details met de penseel?
Hartelijk dank Tinus. Aan kopjes en een kaartspel niet gedacht. Stond niet op mijn foto's ook, dus ja.:(. Moet nog een salontafeltje maken dus wie weet? Ik heb de verschillende delen eerst in de primer gespoten. Vervolgens de witte kasten in de kleur evenals het bruine meubelstuk, daarna de details met een penseeltje aangebracht.
 
Ziet er geweldig uit Sjoerd. Gefeliciteerd met dit oog voor detail. Zo hebben wij weer veel om maar te kijken. [emoji106] [emoji1]
Bedankt Roelof. Dat is ook één van de redenen waarom ik dit verslag bijhoud. Lekker veel foto's met hier en daar wat informatie zonder al te veel bla,bla.
 
je gaat de stuurhut toch afneembaar monteren hoop ik.
Prachtig, je kan er naar blijven kijken en telkens wat nieuws ontdekken.
vgr Marc
Hartelijk dank Marc, theoretisch blijft de stuurhut afneembaar. In de praktijk zal dit alleen gebeuren als er in dat gebied een storing is. Ik moet namelijk wel alle bedrading die vanaf de mast en van de stuurhut losnemen van een printplaat. Kan allemaal zonder te solderen maar toch iets wat je niet zomaar even doet. Voor een statisch evenement zou dit kunnen maar op een vaardag niet te doen.
 
Hallo allemaal,

Wederom bezig met een tijdrovend maar heel leuk klusje. Het maken van de drie lieren in het lieren park op het Hoofddek. Alle drie de lieren worden werkend en te bedienen vanaf de zender uiteraard. De twee Ankerhandelings lieren zijn in de basis gereed. Moeten nog wel allerhande details op worden aangebracht. De derde lier, de Sleeplier., komt voor de andere twee lieren te staan op een verhoging. Voor deze lier ben ik echter nog op zoek naar een juiste motor. De afmeting van deze lier is ook afwijkend. (Groter) Wel is al de aandrijflijn te zien voor de lieren. Schema van de werking van de lieren is als volgt:

werkingsprincipe.jpg

Op de aandrijflijn zijn al wel de motoren te zien. Zoals gezegd moeten ook hier nog vele details aangebracht worden. De gebruikte motoren zijn motoren zijn 12 V en door de vertragingsbak maken deze 10 RPM. Heel mooi voor een lier. Uitwendig zijn deze motoren 16 mm en zijn in de trommel gemonteerd.

En dit is dus de plek waar ze komen te staan. Dit is ook de reden waarom het bovenliggende dek demonteerbaar is. Bij calamiteiten zou ik hier nooit meer bijkomen. De plaat waar de drie lieren op staan is dan ook uitneembaar.
Q P1000043.JPG

Ik ga lekker door met het aanbrengen van de details en hopelijk snel met de Sleeplier als ik de juiste motor heb gevonden. Volgende keer zal ik ook een plaatje schieten van de gehele sleepunit buiten het schip.
Tot de volgende keer.
 
Je legt de lat wel hoog, Sjoerd! Het begint mij zachtjesaan te duizelen. Buiten wat we zien aan het schip met bedienbare items, moet er een heel electrisch schema achter zitten. Anders ben je zo de weg kwijt bij het aansluiten en in geval van een storing. Dat breekt mij bij een storing wel eens op. Voor en tijdens de bouw niet goed gedocumenteerd. Heb dus af en toe iets uit te zoeken. Houdt me een beetje van de straat. Gr. Klaas.
 
Je legt de lat wel hoog, Sjoerd! Het begint mij zachtjesaan te duizelen. Buiten wat we zien aan het schip met bedienbare items, moet er een heel electrisch schema achter zitten. Anders ben je zo de weg kwijt bij het aansluiten en in geval van een storing. Dat breekt mij bij een storing wel eens op. Voor en tijdens de bouw niet goed gedocumenteerd. Heb dus af en toe iets uit te zoeken. Houdt me een beetje van de straat. Gr. Klaas.

Hallo Klaas,
Bedankt voor je reactie. Tja, ken het probleem. Echter hou ik wel bij wat wat is. Hiervoor maak ik op mijn manier een schema van. Heel simplistisch maar voor mij werkt het. Is misschien wel leuk om het schema zoals ik die maak hierbij weer te geven.
Relais Module.png


Verbinding tussen opbouw en romp.png
 
  • Like
Reactions: aac
Sjoerd, Bedankt voor het delen van het schema. Is voor iedereen nuttig om ideeēn uit te halen. Wat voor soort vebinding gebruik je tussen romp en bovenbouw? Bij mij mag het zoals gewoonlijk niets (of zo weinig mogelijk) kosten. In mijn coastertje en Bugsier 3 gebruik ik 4-polige servostekkertjes voor de verlichting. In mijn Smit Finland 2 kleine telefoonstekkers. Een en ander uit de doos met "onbegrepen" stukken. Dat gaat goed zolang je niet teveel schakelcombinaties nodig hebt. Maar in jouw geval heb je meer verbindingen nodig. Wel weer een uitdaging om dat uit te vogelen. Mijn ervaring is dat tijdens het bouwen die puzzelstukjes wel op hun plaats vallen. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,

Voor de verbinding tussen de romp en de bovenbouw heb ik een computer kabel gebruikt. Lag in de rommeldoos, je kent het systeem;). Vervolgens bij Al********ss Een contrastekker gekocht voor ik dacht nog geen € 3 Free Shipping. Deze had als voordeel dat de aders op connectoren konden worden geschroefd. Zo kon ik ook nog verschillende draden aan elkaar koppelen zoals te zien op het tweede schema. Het is een 15 polige kabel dus in mijn geval meer dan genoeg. Wat het uitvogelen betreft, inderdaad tijdens de bouw krijg je de beste ideeën. Voor mij is het belangrijk tijdens deze sessies om alles op een blocnote te schrijven, eventueel een fotootje met de telefoon, en s'avonds achter de PC het gemaakte vertalen in het schema. Het schema is daardoor al meerdere keren aangepast.
 
  • Like
Reactions: OVL
Ik vind je schema niet simplistisch sjoerd, het is gewoonweg DUIDELIJK !!! Voor leken zoals ik dus leesbaar! :koud:
 
Ik vind je schema niet simplistisch sjoerd, het is gewoonweg DUIDELIJK !!! Voor leken zoals ik dus leesbaar! :koud:
Hallo OVL en bedankt voor je reactie. Betekent dat je net zo simpel denkt als ik:friends:. De elektronica mannen onder ons zullen het ongetwijfeld anders opstellen, maar dat snap ik dan weer niet!:(
 
Ben je met 10rpm niet bang dat het binnenhalen van een sleepdraad een ellelange geschiedenis word?
Ik weet niet wat de trommel diameter is, maar je schrijft dat de elektromotor 16mm is, dus ik heb aangenomen dat de trommeldiameter ongeveer 20mm zal zijn.
Dat levert dan een omtrek van de trommel op van 62mm.
Dat maakt bij 10 omw/min een inhaal snelheid van 620mm per minuut.
Op schaal misschien prima, maar in model denk ik dat het ernstig langzaam is en heel gauw ernstig vervelend wordt.... :(
 
Ben je met 10rpm niet bang dat het binnenhalen van een sleepdraad een ellelange geschiedenis word?
Ik weet niet wat de trommel diameter is, maar je schrijft dat de elektromotor 16mm is, dus ik heb aangenomen dat de trommeldiameter ongeveer 20mm zal zijn.
Dat levert dan een omtrek van de trommel op van 62mm.
Dat maakt bij 10 omw/min een inhaal snelheid van 620mm per minuut.
Op schaal misschien prima, maar in model denk ik dat het ernstig langzaam is en heel gauw ernstig vervelend wordt.... :(

Hallo Adam,
Bedankt voor je input. De trommel is op de eerste laag 22mm. Iets groter dus maar maakt geen reusachtig verschil. De winches die nu zover gereed zijn zullen heel weinig, zo helemaal niet gebruikt worden. Ik zie mezelf niet Achorhandelen in een haventje maar dat terzijde. Voornaamste reden was dat ik deze motoren had liggen en ze redelijk sterk zijn, alsmede dat ze de getrokken last ook vast kunnen houden, lopen dus niet zelf terug. Ik heb dit getest met 1,5 kg en het motortje draaide nog rustig door. De maximum trekkracht ligt dus nog hoger. Wat de sleeplier betreft, das andere koek. Ik heb deze nog niet gemaakt. De reden staat ook in het verslag, ben nog op zoek naar een geschikte motor. Als je een link hebt naar een juiste motor houd ik me aanbevolen. Heb al veel gezocht maar loop steeds tegen de afmetingen aan. De trommel van de winch zou wel iets groter kunnen, zie je niet als de trommel volledig gevuld is, alleen de lengte van de motor is mijn beperking. De reeds gebruikte motoren zijn zo uit mijn hoofd 47 mm lang. Groter kon niet ivm. de breedte en de beschikbare ruimte van de AH.Winches. De sleeplier zou eventueel wel wat breder kunnen maar moet natuurlijk wel een beetje in verhouding blijven met de andere twee. Punt is gewoon dat de winches in het zicht liggen en moet dus wel voldoen aan mijn eisen van de gehele bouw. Overigens worden de lieren aangestuurd middels een ESC. Toerental is dus te regelen. Nu heb ik van hetzelfde type motor nog eentje liggen met 120RPM. Weet alleen niet wat de trekkracht van deze motor is. Zou ik uit kunnen testen natuurlijk. Ben er echter niet gerust op dat ze minimaal hetzelfde kunnen trekken en dan ook nog vasthouden als de winch stopt. Deze motoren zijn overigens 12Volt. Hoor graag een reactie terug Adam.
 
Laatst bewerkt:
Sjoerd wat zijn de maximale die nog zouden passen. Ik heb nog wel wat liggen voor mijn eigen winch wellicht kan je een zelfde gebruiken. Gr. Ron
 
Back
Top