Bouwverslag : Valk 1:7,5

Citaat: ''...voor 200 euro aan apparatuur in te stoppen en dan niet meer mee te zeilen.''

Voorstel: stop er voor een paar tientjes aan apparatuur in en ga er wel mee zeilen. :-) Marktplaats biedt genoeg leuke zender-setjes en een zeilwinch hoeft tegenwoordig ook geen vermogen meer te kosten.

Hoi, Ik ben ook al een tijdje bezig met het bouwen van een valk. Nu heb ik een aantal vraagjes: Hoe maakt je een kiel. Uit welk materiaal of materialen maak je de kiel. En hoe zwaar moet de kiel zijn. Ik wil er een varend model van maken. alvast bedankt voor de antwoorden

Hoi, lekker stom van mij. Ik heb dit verslag nog eens goed door gelezen en dan heb ik hier al eerder een vraag overgesteld en Stefan heeft er al op geantwoord. Ik zie dat het wel een klein beetje een empirisch verhaal wordt. Ik zal meerdere kielen moeten maken denk ik.

@Herman: laat 'ns wat foto's zien van hoe je je kiel wil hebben. Zelf heb ik in één keer een kiel gemaakt van 7,5kg uit lood. Gegoten weliswaar en in één keer goed. Kwestie van goed plannen. Heb je al een mal voor de vorm van de kiel?

De kiel die aan het maken ben lijkt erg veel op de orginele kiel.
Het verticale gedeelte is van RVS (geslepen uit een metsel troffel) De bulb wil ok maken uit lood. Wat ik nog niet helemaal op mijn netvlies heb is het gewicht van de kiel. Moet ik met het schalen naar 1:10 gebruik maken van de 10*10*10 formule ?Gewicht / 1000 ?

@Herman: als je erg licht bouwt, kun je ervoor kiezen ietsje meer lood in de kiel te verwerken dan volgens de formule. Als je de oorspronkelijke vorm (groso modo) aanhoudt voorzie ik geen al te grote problemen. Met dit soort zeilboten zit je in de regel met een zuchtje wind al op rompsnelheid. Zelfs met kielvorm die niet helemaal je-dat is.

Dank je wel voor deze informatie. Ik begin er vertrouwen in te krijgen dat het in een keer goed gaat lukken. De romp van de valk is in verhouding iets zwaarder dan de berekening van het minimale gewicht welke een 1:1 valk mag zijn. Ik heb net een paar gutsen gekocht om de vorm voor de loden bulk in hardhout te maken. Ik maak de bulb uit twee lossen helften welke in aan elkaar kan schroeven met de kiel er tussen in

@Herman: gutsen en hardhout... klinkt als een serieuze benadering. Waarom geen styrodur? Ben je in een paar minuten klaar met schuren. Vervolgens kun je besluiten de oppervlakte af te werken met tape of glasweefsel.

Ja, het was ook serieus. Ik heb het lood rechtstreeks gesmolten in de hardhouten gietvorm, met als gevolg dat ik er net twee helften uit kan halen. De vorm is te erg beschadigd (verbrand).
Vraagje: Wat is styrodur, hoe werkt het precies en waar kan je dat kopen.(reguliere modelbouwwinkel?) Ik ben nog niet zo op de hoogte van alle moderne mogelijkheden. Ik ben nog niet zo lang bezig. Alle info en voorbeelden zijn welkom.

Om een gietvorm te maken gebruik ik vuurvaste cement, wel goed laten drogen anders vliegt het lood rond je oren :)

Styrodur is geschikt om de positieve vorm te maken. Styrodur is een bouwmateriaal van ontzettend sterk en toch fijnmazig schuim. Het laat zich makkelijk bewerken en kan hoge druk weerstaan. De positief vorm kun je uit styrodur snijden/ schuren. Daarna maak je een mal uit sterk gips of eender welk materiaal dat de hoge temperaturen van het lood kan weerstaan. Werk de buitenkant van de positief styrodur mal wel af met tape of glasvezel zodat het bestand is tegen de inwerking van gips (of doe een proefje hiermee).

Even een waarschuwing. Ik heb zelf ook lood gegoten in een gipsmal. Zorg ervoor dat het gips goed uitgehard is en droog. Dit laatste is erg belangrijk, want vocht zorgt voor 'explosies'. Lood is en blijft giftig en je wilt beslist niet geraakt worden door rondvliegend lood!

Herman,

ik destijds voor mijn boot gebruik gemaakt van onderstaand programmaatje.
De printjes op triplex gelegd en deze uitgezaagd. Alle delen op elkaar gelijmd en wat schuurwerk verricht. De 1/2 mal onder in een bak gelegd en deze met gietgips gevuld. inderdaad goed laten drogen (min week) en daarna lood gieten. Dit gieten twee keer en je hebt twee halve bulb delen. (zie verder mijn fotoalbum.

HTML:
http://www.onemetre.net/design/bulbcalc/bulbcalc.htm
Martin
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Martin,

Ik heb nu twee kielen gemaakt met twee verschillende gewichten. De lichtste weegt 594 gram en de zwaarste 759 gram. Ik heb beide kielen gemonteerd en de romp in de vijver laten drijven om te kijken naar de waterlijn.Op dit moment ben ik bezig met de bovenzijde van de Valk tbv de constructie van het dek en de mastvoet.

Back