Bouwverslag van de Junior Monitor, een LB-kistje van H.J.Nicholls 1966

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Midas, 27 nov 2019.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Assen
    Na de bouw van mijn eerste LB-kistje de Stunt, kreeg ik het plezier in het vliegen met lijn besturing weer te pakken. Reden om een 2e LB-kist te bouwen.
    Op Outerzone vond ik de Junior Monitor die mij het meeste aantrok.

    4404.jpg

    Omdat ik het een uitdaging vind om het anders te doen dan "de anderen", besloot ik het model geheel in kunststof uit te voere

    Als eerste is de bouw van de romp aan de beurt.
    De mal van de romp maak ik meestal uit MDF omdat dit makkelijk te bewerken is.
    Hiertoe lijm ik in dit geval 2 lagen van 15 mm op elkaar en dit 2 maal.
    Deze 2 "halve"delen schroef ik tegen elkaar aan en zo krijg ik blok, waaruit ik de oermal maak.
    Met een elektrisch schaaf, een handschaaf en een bandschuurmachine is de mal in een middag gemaakt.
    Met 2 lagen 2 K-lak werk ik het geheel af.
    De mal wordt dan niet super glad, maar ik werk later de negatief mal met waterproef schuurpapier glad af. Mijn ervaring is, dat dit sneller werkt dan dagen werken aan een super gladde oermal.

    P1060840.JPG

    Omdat de mal uit 2 aan elkaar geschroefde delen bestaat, kunnen de afzonderlijke delen voor het lamineren van de negatiefmal eenvoudig op een plaat bevestigd worden.

    P1060843.JPG

    Om de kosten laag te houden, werk ik vaak met gelcoat en polyester met meerdere lagen glasvezel (350 grs). Beter is om het duurdere ' Formenharz" te gebruiken, maar dat doe ik voor kwalitatief beter werk.

    P1060845.JPG

    Beide mal-delen worden in 1 keer gemaakt.
    Met de haakse slijper scheid ik beide delen en werk ze netjes af.
    Ook breng ik de gaten voor de schroeven aan, om de maldelen samen te kunnen voegen.

    Het maken van de romp is nu "een fluitje van een cent". In dit geval gebruik ik epoxy met 2 lagen 160 grams keperweefsel. Dat de structuur van dit grovere weefsel later enigszins zichtbaar wordt, zie ik hier niet als een probleem.
    Ik werk nat-in-nat omdat dit veel sterker is dan later 2 rompschalen met een bandje aan elkaar te verbinden.

    Een malschaal wordt in een spijkerraam gelegd en met naaigeren wordt de 5 mm oversteken flap naar binnen gehouden. Dan de andere schaal er bovenop en met een schaar worden het draad een 1 zijde afgeknipt en kan verwijderd worden.
    Nu de schalen vastgebout en met een speciaal gemaakte stang met roller kan ik via de opening voor de motor de naad aanrollen.

    Een dag later wordt de romp uit de mal gehaald.
    P1060862.JPG

    Hier een met op kleur gebrachte epoxy romp in een later stadium , waarbij het kielvlak is aangebracht en de
    uitsparingen voor het stabilo en de vleugel met mijn CNC-frees zijn aangebracht.
    De romp is uiterst licht (68 gram) en behoorlijk sterk.
     
  2. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Assen
    De bouw van de vleugel.
    Voor de bouw van de vleugel heb ik het NACA 15 profiel uit Profilli gebruikt. Met mijn CNC schuimsnijder is het snijden van een vleugelhelft in polystyreenschuim zo gepiept.

    P1060853.JPG

    De delen komen zo glad van de CNC-snijder, dat nabewerking niet meer nodig is.
    Vervolgens worden de sleuven voor de draden naar de tuimelaar op juiste diepte gefreesd.
    Ik heb direkt 3 rompen gemaakt, een kleurloze en 2 ingekleurde. Reden dat in de foto's verschillende uitvoeringen te zien zijn.
    In de sleuven zijn plasic geleidebuisjes aangebracht, waarna deze weer met schuim opgevuld zijn.

    De bekleding van de vleugel geschiedt met 80 grams glasweefsel met de bagging-methode. Dwz in Mylarfolie het weefsel aanbrengen en met epoxy inrollen.
    Dan op de schuimkern leggen en in de vacuumzak (zie ook bij bouw DLG's). Ik gebruik geen liggers in de vleugel omdat ze zo al sterk genoeg zijn (identiek aan zelfdragende carrosserie)
    Als de vleugelhelften klaar zijn worden ze aan elkaar gelijmd. Dit doe ik door rondom het profiel wat schuim weg te peuteren, zodat de lijm de weefsels met elkaar verbindt.



     
  3. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Assen
    Inbouw van de tuimelaar.
    Voor de bevestiging van de tuimelaar wordt een hardhouten pen in het schuim gelijmd met daarin M3 draad. Het schroefje van de tuimelaar wordt met epoxy vastgezet.

    P1060864.JPG
     
  4. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Assen
    Na het maken van het stabilo, wordt deze in de romp vastgezet. Als de vleugel ook in de romp geschoven is, komt het moelijkste karwei: het aansluiten van de 2mm koolstof stang tuimelaar-hoogteroer. De kwiklink zit reeds aan de tuimelaar en nu moet de stang met draadeind van achter door de romp in de kwinklink gedraaid worden, zonder dat hierop enig zicht is.
    Een endoscoop zou hier goed van pas komen, maar ook zonder is het me na een half uurtje proberen toch gelukt!
    Nu de motor inbouwen met behulp van ingelijmde hardhouten motorbalkjes . Hiervoor heb ik een luik in de zijkant romp gezaagd, waardoor ik ook altijd bij het tankje kan (door schade en schande geleerd).
    P1060869.JPG
     
  5. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Assen
    En dan nu het uiteindelijke resultaat:
    P1060884.JPG
    Op enkele punten wijkt het af van het origineel, maar dat maakt het ook persoonlijker.
    Ik heb ook geen wielstel aangebracht, want starten doe ik met behulp van een startwagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ton van Munsteren, M.l.v.Doesburg en mig 3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina