Na de bouw van mijn eerste LB-kistje de Stunt, kreeg ik het plezier in het vliegen met lijn besturing weer te pakken. Reden om een 2e LB-kist te bouwen.
Op Outerzone vond ik de Junior Monitor die mij het meeste aantrok.
Omdat ik het een uitdaging vind om het anders te doen dan "de anderen", besloot ik het model geheel in kunststof uit te voere
Als eerste is de bouw van de romp aan de beurt.
De mal van de romp maak ik meestal uit MDF omdat dit makkelijk te bewerken is.
Hiertoe lijm ik in dit geval 2 lagen van 15 mm op elkaar en dit 2 maal.
Deze 2 "halve"delen schroef ik tegen elkaar aan en zo krijg ik blok, waaruit ik de oermal maak.
Met een elektrisch schaaf, een handschaaf en een bandschuurmachine is de mal in een middag gemaakt.
Met 2 lagen 2 K-lak werk ik het geheel af.
De mal wordt dan niet super glad, maar ik werk later de negatief mal met waterproef schuurpapier glad af. Mijn ervaring is, dat dit sneller werkt dan dagen werken aan een super gladde oermal.
Omdat de mal uit 2 aan elkaar geschroefde delen bestaat, kunnen de afzonderlijke delen voor het lamineren van de negatiefmal eenvoudig op een plaat bevestigd worden.
Om de kosten laag te houden, werk ik vaak met gelcoat en polyester met meerdere lagen glasvezel (350 grs). Beter is om het duurdere ' Formenharz" te gebruiken, maar dat doe ik voor kwalitatief beter werk.
Beide mal-delen worden in 1 keer gemaakt.
Met de haakse slijper scheid ik beide delen en werk ze netjes af.
Ook breng ik de gaten voor de schroeven aan, om de maldelen samen te kunnen voegen.
Het maken van de romp is nu "een fluitje van een cent". In dit geval gebruik ik epoxy met 2 lagen 160 grams keperweefsel. Dat de structuur van dit grovere weefsel later enigszins zichtbaar wordt, zie ik hier niet als een probleem.
Ik werk nat-in-nat omdat dit veel sterker is dan later 2 rompschalen met een bandje aan elkaar te verbinden.
Een malschaal wordt in een spijkerraam gelegd en met naaigeren wordt de 5 mm oversteken flap naar binnen gehouden. Dan de andere schaal er bovenop en met een schaar worden het draad een 1 zijde afgeknipt en kan verwijderd worden.
Nu de schalen vastgebout en met een speciaal gemaakte stang met roller kan ik via de opening voor de motor de naad aanrollen.
Een dag later wordt de romp uit de mal gehaald.
Hier een met op kleur gebrachte epoxy romp in een later stadium , waarbij het kielvlak is aangebracht en de
uitsparingen voor het stabilo en de vleugel met mijn CNC-frees zijn aangebracht.
De romp is uiterst licht (68 gram) en behoorlijk sterk.
Op Outerzone vond ik de Junior Monitor die mij het meeste aantrok.
Omdat ik het een uitdaging vind om het anders te doen dan "de anderen", besloot ik het model geheel in kunststof uit te voere
Als eerste is de bouw van de romp aan de beurt.
De mal van de romp maak ik meestal uit MDF omdat dit makkelijk te bewerken is.
Hiertoe lijm ik in dit geval 2 lagen van 15 mm op elkaar en dit 2 maal.
Deze 2 "halve"delen schroef ik tegen elkaar aan en zo krijg ik blok, waaruit ik de oermal maak.
Met een elektrisch schaaf, een handschaaf en een bandschuurmachine is de mal in een middag gemaakt.
Met 2 lagen 2 K-lak werk ik het geheel af.
De mal wordt dan niet super glad, maar ik werk later de negatief mal met waterproef schuurpapier glad af. Mijn ervaring is, dat dit sneller werkt dan dagen werken aan een super gladde oermal.
Omdat de mal uit 2 aan elkaar geschroefde delen bestaat, kunnen de afzonderlijke delen voor het lamineren van de negatiefmal eenvoudig op een plaat bevestigd worden.
Om de kosten laag te houden, werk ik vaak met gelcoat en polyester met meerdere lagen glasvezel (350 grs). Beter is om het duurdere ' Formenharz" te gebruiken, maar dat doe ik voor kwalitatief beter werk.
Beide mal-delen worden in 1 keer gemaakt.
Met de haakse slijper scheid ik beide delen en werk ze netjes af.
Ook breng ik de gaten voor de schroeven aan, om de maldelen samen te kunnen voegen.
Het maken van de romp is nu "een fluitje van een cent". In dit geval gebruik ik epoxy met 2 lagen 160 grams keperweefsel. Dat de structuur van dit grovere weefsel later enigszins zichtbaar wordt, zie ik hier niet als een probleem.
Ik werk nat-in-nat omdat dit veel sterker is dan later 2 rompschalen met een bandje aan elkaar te verbinden.
Een malschaal wordt in een spijkerraam gelegd en met naaigeren wordt de 5 mm oversteken flap naar binnen gehouden. Dan de andere schaal er bovenop en met een schaar worden het draad een 1 zijde afgeknipt en kan verwijderd worden.
Nu de schalen vastgebout en met een speciaal gemaakte stang met roller kan ik via de opening voor de motor de naad aanrollen.
Een dag later wordt de romp uit de mal gehaald.
Hier een met op kleur gebrachte epoxy romp in een later stadium , waarbij het kielvlak is aangebracht en de
uitsparingen voor het stabilo en de vleugel met mijn CNC-frees zijn aangebracht.
De romp is uiterst licht (68 gram) en behoorlijk sterk.