Bouwverslag van de Smit Hunter

@ Jan

Ja klopt ik heb er inderdaad 2 decaperms 12V in staan dat heb je scherp gezien :wink:

Ja dat van de Gordels is misschien wel en goed idee ( ik heb er nog 2 achter in de auto die 90 % van de tijd niet worden gebruikt haal ik die er uit :lol: ). Nee hoor dat is maar en geintje maar ik had ook zitten denken aan een buizen constructie zo dat je hem makkelijk in en uit het water kan halen, maar dit is ook een optie.

Gr Martin

Martin,

Gordels zijn makkelijker te transporteren dan een buizenframe of je moet die demontabel maken.
Je komt niet vaak van die hoge wallen tegen maar het voor jou een vaarstek.
En het is altijd handiger dat je alleen de boot in het water kan zetten anders heb je altijd hulp nodig.
Maar ieder doe het op zijn manier en ik heb al vele manieren gezien complete constuctie's net een dwarshelling moet er niet aan denken dat allemaal mee te moeten slepen.
Maar dat doe ik ook niet meer had een fregat van 226 cm lang die heb ik maar verkocht je wordt toch een dagje ouder.

Tijd voor een kleine update: in de tussentijd heb ik niet erg veel tijd gehad om te bouwen, maar waar ik wel aan begonnen ben is het koppelen en ontkoppelen van de 2 vaarregelaars van de hoofd motoren.

In eerste instantie zaten de 2 vaarregelaars onder 1 \"knuppel\" en nu met een beetje vindingrijkheid en gepruts ( in de zender en de bouw van een kleine multiswitch in het schip) kan ik kiezen of de beide motoren onder 1 \"knuppel\" of middels een tuimelschakelaartje op de zender beide motoren ontkoppelen en ze zo bedienbaar krijgen onder 2 knuppels. Of zijn het er 3 waarvan de 3de knuppel de andere 2 bediend :? :D :D .

Maar nu een vraag heeft iemand ervaring met het koppelen van de signaalkabel (servo ) middels RJ11 connectoren? ( RJ11 zijn de meestal doorzichtige stekkertjes die aan een telefoon zitten ) Zou dit kans op storingen kunnen geven ? volgens mij moet het wel kunnen ze gaan tenslotte niet dagelijks los. Maar ik lees het wel als er iemand is met die ervaring.

En nu is het tijd voor een wel verdiende vakantie en gaan we er een aantal weken tussen uit .

Gr Martin

Martin,

Als ik jou was zou ik geen RJ 11 stekkers en contra stekkers toepassen uit ervaring weet ik dat de kans op storing groot is, er blijft altijd beweging tussen de stekker en de jack, en een boot blijft ten alle tijd bewegen, dus niet gebruiken.
Je kan beter meerpolige din stekkers gebruiken.

Martin,

Sluit me helemaal aan bij Wout, RJ connectors blinken niet uit in stevigheid en betrouwbaarheid, Din is vele malen beter, en je kan meerdere verbindingen in 1 X los maken..

Tom Boere

Ok, maar de chachisdelen van din pluggen zijn redelijk aan de maat en zo heel veel ruimte heb ik ook niet, Maar ik denk dat julie gelijk hebben wat betrouwbaarheid betreft het zijn niet de stevigste verbindingen.

Het was de bedoeling om 2 vaarregelaars en ontvangst kanaal daar mee te gaan koppelen ( drie losneembare verbindingen ) en omdat de signaalkabeltjes toch bestaan uit drie aderigbandkabel dacht ik ik knijp er een RJ11 connector op lekker klein compacht en licht niet te vergeten.

En anders moet ik opzoek naar chachisdelen voor print bouw van de stekkers van servo's maar ik denk dat die niet voor het oprapen liggen.
Dan wel een andere stevige maar kleine 3polige verbinding.

:idea: Terwijl ik dit zit te typen bedenk ik mij ineens dat het ook we eens kan met connectoren voor bandkabels op printen die zullen er ook vast wel zijn in een uitvoering met een kleine hoeveelheid aansluitingen

Maar in iedergeval bedankt voor de input :wink:

Gr Martin wordt vervolgt ...

Martin,

Je kan een zijde van de Din vast inbouwen en de losneembare met kap uitvoeren....verder weet ik even niet wat voor merk zender je gebruikt maarre in feite zitten toch altijd de servo's / regelaars middels connectors op je ontvanger....

Mocht je moeite hebben om soldeerbare Din's connectors te vinden dan kan ik je wel helpen :lol:

Tom Boere

Terug van weggeweest,

Na een wel verdiende vakantie heb ik weer een hoop ideeen op gedaan wat betreft het bouwen van diorama's ( maar wat wil je als je in normandie over de WWII geschiedenis struikeld bij elke km :roll: ). Maar goed dat is weer een hele andere tak van sport.

En gauw weer verder met de bouw van de Hunter,

Ik heb inmiddels en verbinding gevonden voor mijn signaalkabels van de ontvanger naar de print en naar de vaarregelaars. En dit zal zich in de toekomst maar moeten bewijzen :oops: :D .

Gisteren aan het etsen en bestuuken/ solderen geslagen en de print is gereed. Nu wordt het inbouwen en zal het zich eerdaags moeten gaan bewijzen op het water :D .

een paar foto's :

normal_hunter41.jpg

De koper layout op een stukje papier 1:1 wat gelijk dienst doet als boormalltje.

normal_hunter42.jpg

Met een mm boortje de gaatjes voor de componenten prikken.

normal_hunter43.jpg

De eilandjes op de print overnemen en banen trekken.

normal_Hunter40.jpg

Het voorlopige resultaat.

PS.

Het maken van de printen doe ik bij gebrek aan beter op een redelijk eenvoudige wijze ( dus zonder lichtbak en fotogevoelig materiaal )
Het is redelijk eenvoudig en doeltreffend. Men neme een watervaste stift en alles wat dit bedekt wordt niet weggevreten door het etsmiddel. Na het etsen is het een kwestie van schoonmaken licht opschuren en klaar is .... Martin :D

De volgende klus gaat het aanbrengen van aarding worden in het schip.

Aarding hoor ik sommige denken 8O Jep aarding.

Wel nu er komt later in het schip nog een berg electronica met daarop IC's Eproms en ander delicaat spul. Dit komt niet in een afgesloten Blackbox maar ergens los en bereikbaar voor de vingertjes :oops: .

Waarom dan aarding, in het schip zit relatief veel kunsstof en door de dynamische delen in het schip wordt er toch wel wat statische elektriciteit opgewekt. Maar dit wordt ook gedaan door een persoon door simpelweg te lopen. Dit kan trouwens op lopen tot enige kV ( Kilovolts )

Door nu alle metalen delen in het schip aan aarde te leggen en deze te verbinden met de schroefassen die zich in het water bevinden ( wateraarde ) krijgen deze delen het zelfde potentiaal. Als er nu wat gedaan moet worden in het schip kun je middels een polsbandje het zelfde potentiaal verkrijgen als de boot en wordt de electronica beter beschermd, waardoor je het eventueel kunt vastpakken zonder overslag te krijgen en daardoor de electronica te mollen.

Dus van daar de aarding.

@Martin '70
Ja Martin daar zeg je wat he {AARDING} :oops:
Je idee is wel goed hoor.
Maar daar zit toch nog; een addertje onder het gras he. :roll:
Kijk dan moet je dus niet je schroefkokers verven aan de buitenkant he
Want dat isoleerd dan wel hoor. :lol:
Ja zul je dan zeggen mijn schroefas dan en mijn schroef.
Nou je schroefas is gesmeerd dus slecht geleiding he as vet en lager.
En wat denk je als je schroef volaan draaid in onder water :evil:
Dat komt de geleiding ook niet ten goede hoor.
En door het draaien schroef kon je ook wel eens problemen krijgen maar dat weet ik dus niet zeker he Martin.
Dus schroefaskokers in het watergedeelte dan niet verven he.
Beter is het een nepvoeler te maken voor een dieptelood zeg maar en dan van een stukje brons :idea:
en dat helemaal onder het vlak van je schip te monteren
Geen draaiende beweging en een goed waterkontakt
zou zo zeggen heb ik je wel eens de verkeerde kant opgestuurd {anwb}
mvg
Frederik :D :D :D

Euhmm nee geloof het niet :wink: is meestal wel aardig op de plek van bestemming aan gekomen :wink:

Maar inderdaad een extra contact aan de onderzijde is opzich geen verkeerd idee, ik zal daar eens over nadenken en hoe het op een onopvallende manier te monteren

Gr Martin

@Martin '70
Hoef toch niet onopvallend het is toch een dieptelood
Zit toch altijd onder het vlak schip is alleen te zien als het schip op een helling staat he
Oja het draaien schroef geeft toch Statiche elektriciteit dacht ik
is toch ook niet bevordelijk he
mvg
Frederik

Als je er werkende bluskanonnen op krijgt kan je het aanzuigpijpje gebruiken deze maakt contact met het water.

En voor de verbindingen tussen opbouw en romp gebruik ik altijd D connectors Female in de boot en Male aan een kabel aan de opbouw.
In de opbouw kwam een expermiteer printje waar de 10 aderige kabel aan gesoldeert werd aan de andere zijde printkroonsteenjes.
Hier schakelde ik scheephoorn/radar/navigatieverlichting/sleepverlichting en dekverlichting mee.

In WOII hadden ze op diverse Coasters Balonnen een soort Zeppelin model, deze werd met een lier naar beneden gedraaid.
Ik weet dat de dat eens op een schip vergeten hebben en de kabel van de balon een hoogspanningskabel raakte de kabel van de balon brande door maar niemand aan boord is iets overkomen.

Zelfstond ik eens achter het roer toen de bliksem in de achtermast sloeg je schrikt je de pleuris en je adem stokt je even in de keel want die mast staat nog geen meter voor je neus buiten de stuurhut.
Maar ook niets gebeurd.

@ Frederik,

Draaiende assen geeft vrijving met de lucht en wrijving geeft oplading ( op het metaal zal dat wel mee vallen maar er zitten ook kunstofkoppelingen tussen ) In het algemeen zal het wel mee vallen het zal niet zo zijn dat je een "Opneuker" :oops: is schok in vak jargon :D krijgt als je het schip aanraakt ,maar ik wil het risico niet lopen met de electronica die straks aan boord heb.
Ik zal er vanavond een plaatje van schieten dan zie je wat ik bedoel.

@ Jan,

ja dat zou ook een oplossing kunnen zijn een aanzuig pijpje voor bluskanonnen maar ja die zitten niet op mijn model. Maar de slingerklielen zijn wel van metaal en misschien kan ik die er voor benutten als ik ze aan 1 zijde blank hou.

Gr Martin

Nou doe dan maar de echolood messing boutje bolle kop aan draaien op je draaibank gat in de bodem bout erdoorheen moer erop en dan wat epoxy of wat anders op de bodem rond de moer en boven de moer.
Is waterdicht door de lijm, en je hebt een aardklem.

Nou inderdaad jan dat is ook een mooie oplossing. Ik denk dat ik dat ga doen vindt het inderdaad wel een nette oplossing. Geen bewegende delen en direct contact met het water. :thumbsup:

Bedankt voor de tip.

Gr Martin

@Martin '70
Had ik dan een ander idee ?
Is een echolood wat anders als een dieptelood :?: :roll:
Het is maar een vraag hoor :!:
mvg
Frederik :D :D

@ Frederik :oops: euhm nee dat lijkt me inderdaad het zelfde alleen echolood klonk mij bekender in de oren :wink:

Maar het idee is inderdaad het zelfde :wink:

Gr Martin

Nog 2 plaatjes,

het eerste de berg electronica wat er nog inkomt.
Dit is een extra ontvanger gekoppeld aan 2 of 3 relaiskaarten voor de extra functie's.

Deze relais zijn via een nummeriek toetsenbord te bedienen vanaf de zender.

En als tweede de tot nu toe gecontrueerde snelheidsregeling voor beide hoofdmotoren welke appart bedienbaar geschakeld kunnen worden of gekoppeld.

normal_hunter45.jpg

normal_hunter44.jpg

Gr Martin

Wordt vervolgt.....

Back