Bouwverslag van de Smit Hunter

meesterwerk... veel anders dan dat valt er niet te zeggen!

Echt prachtig, zoals jij die boot in elkaar soldeert!

@ Dikkie,

dat valt wel mee hoor met het solderen er zijn er hier op het forum die dat veel beter kunnen dan ik :wink: ( kijk draden solderen en electronica componenten dat kom ik geregeld tegen met mijn werkzaamheden dat is overigens ook een kunst ;) maar plaat werk dat is toch different koek :D )

Toch nog even verder gegaan en nog wat onderdelen tegen de basis aan gesoldeerd.
Ik heb de boel even tijdelijk in de stijgers gezet voor een overzicht plaatje :D . Volgens mij begint het al aardig op een kraan van de Hunter te lijken.

normal_IMG_2685%20%28Small%29.JPG
normal_IMG_2686%20%28Small%29.JPG

Nog niet alles ziter er op en eraan zo komen er aan de achterzijde van de kraan nog de gearbox voor het slewen en een 2 tal verstevigings ribben.

Maar volgens mij hoort er ook nog een stang overdwars over de steunen van de hijslier het zij voor versteviging dan wel met een mechanisme om de hijskabel te steuren over de trommel.

Maar dan reist er weer een vraag hoe is de hijsdraad in geschoren ? boven of onderlangs ? Is dit boven langs is het niet zo'n probleem maar is het onderlangs dan zal er op de knik van de giek een rol moeten komen om de kabel te geleiden. ( zie bijvoorbeeld de kranen van de Waker ).

Kortom vragen genoeg nog :oops: :wink:

Gr Martin

Dikkie

Echt prachtig, zoals jij die boot in elkaar soldeert! :oops: :oops:

Ik denk toch als dat martin
de boot, heeft gelijmd hoor Dikkie :roll: :roll:
Hout soldeerd namelijk heel slecht
En kunststofrompen ook :P :evil:
mvg
Frederik :D :D :D

Het wordt een plaatje Martin, toch zonde dat je er straks verf overheen moet smeren, ben je al je meesterschap aan het verbergen. :lol:

Jouw kraan is inderdaad een heel stukje kleiner dan die van mij.

P.S. Bij mij loopt de hijsdraad bovenlangs en om de draad langs de giek te geleiden lopen er bij mij vier u-vormige geleiders, kijk maar op de foto's.

Groetjes.

@ Wiggie,

tsja daar zeg je wat het is wel zonde om alles in de goede kleur te spuiten maar ja daar zijn foto's voor uit gevonden :D

Hier een filmpje van het toppen en slewen van de kraan en ik denk dat ik niet hoef te klagen over de werking :D misschien dat het nog te snel gaat maar dan kan ik de motoren nog wat knijpen.

[video width=400 height=350:b3f5380045]http://home.planet.nl/~verh2305/foto's%20image/Smit%20Hunter/kraanhunterv1.WMV[/video:b3f5380045]

Gr Martin :D

Wat een prachtig stukje werk Martin! Chapeau!

Heb je al gekeken hoeveel gewicht je op het einde van de giek kunt hebben, dus hoeveel je er mee kunt tillen?

Wim

wimg

Totdat ze.n schip 90 graden slagzij maakt ;denk ik aan gewicht
Dat zal die kraan wel aan kunnen denk ik :oops:
(LOL)
Maar alle gekheid op een stokje
Het is een mooi stukje werk :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D

Ziet er schitterend uit Martin.
Ik zou het niet veel trager maken. Een kraan op de echte schaalsnelheid ziet er te langzaam uit.
Waar heb je die kleine motortjes vandaan?

Over het te hijsen gewicht zou ik me niet te veel illusies maken denk ik.
Gezien de afstand van het schanierpunt tot het "hefpennetje" zullen de krachten op dit pennetje (of het schanierpunt) enorm worden op het moment dat er een last in de haak gehangen word.
Maar er hoeft volgens mij toch niet veel meer mee getilt te worden dan de bijboot toch?

Maar ziet er super uit

Dank voor de complimenten, maar hij is nog niet af he :wink:

@ wim,

Nee ik heb dat nog niet geprobeerd maar het is wat Adam vertelde doordat het pennetje heel dicht op het scharnierpunt zit kun je er geen zware dingen mee tillen.
( het pennetje zelf drukje niet naar beneden daarvoor moet je een tafeltje door z'n schroefdraad drukken en dat zie ik niet gebeuren ( maar de scharnierpunten blijven de zwakste schakel in dit verhaal )). Maar dat was de opzet ook niet hoor :wink: Maar ga dat eerdaags nog wel even proberen.

Ik hoop dat hij straks de sloep kan heffen en eventueel overboord kan zetten en wat belangrijker is dat hij hem ook weer binnen kan halen ( ivm de oppervlakte spanning van het water ) en anders komt er iets anders lichts als last in de kraan te hangen :oops: :D

@ Adam, de motoren (tjes ) zijn transmissie motortjes bij conrad vandaan die met grote een grote vertraging

Gr Martin

hoi martin.

knap staaltje werk. maar even over dat vertragen mischien twee kleine vaartregelaartjes gebruiken. dan kan je zelf de snellheid een beetje bepalen. dit doen we ook vaak bij bluspompen om de waterstraal te kunnen regelen om te voorkomen dat we in een wat kleiner bassin over het bassin heen spuiten of dat we te ver van het object moeten gaan liggen.

groeten

peter

hallo Peter,

Dat is zeker een optie maar ik denk dat het bij deze motortjes eenvoudiger kan, ik bedoel die hebben een nominaal spanning van 3 of 6 volt ze draaien nu op een spanning van 6 volt. Door nu een spannings regelaar er voor te zetten van 3 electronica componenten, waarvan 1 een potmeterje kun je binnen dit bereik van 3-6 V tot op de mv nauwkeurig regelen waarmee je het toerental terug regelt. Het gaat dadelijk nog een karweitje worden om de eindschakelaars te monteren want ik wil de maximale eind standen wel gaan begrenzen. Dit omdat het maar een verplaating is van enkele mm, maar dat gaat lukken hoop ik.

Nu eerst maar eens de giek zo bewerken dat de hijsdraad een beetje uit het zicht komt en dat het hef pennetje tegen een ingefreest plaatje messing loopt dan slijt het niet zo hard :wink:

Gr Martin

Damn, Martin, het is een toppertje geworden.:yes:

Hoe heb je het draaien van de kraan voor elkaar gekregen?

Zodra mijn kraantje vast in de Gry zit zal ik ook eens proberen een filmpje te plaatsen. (Nog nooit eerder gedaan dus ik weet niet of het lukt)

Hoi Martin,

Ten eerste GEWELDIG!!!! ziet er zeer goed uit!
Ten tweede, kun je ff precies aangeven wat voor motortjes dat zijn, want volgens mij zijn die ook perfect te gebruiken voor een radar.

Keep on Going!
Greetings,
Luit

@ Wiggie,

ik heb in dit topic ook een foto gezet met de aandrijving en een kleine beschrijving. Maar mocht er behoefte aan zijn dan zal ik die nog wat uitgebreider maken als de aandrijving gereed is met alle toeters en bellen er aan.

@ Luit,

Ja er moet toch wel wat te raden over blijven he :P .

maar inderdaad die motoren zijn volgens mij uitermate geschikt voor radar aandrijving want met een vertraging van 1 op 275 zit op een 60 tal omw/min

het type motor is dit :

242802_BB_01_FB.EPS.gif

echt knap !

hier buig ik nederig het hoofd voor :-)

wel slecht voor je ogen al dat geknutsel met die kleine stukjes :-)

groeten

penneman zei:
echt knap !

hier buig ik nederig het hoofd voor :-)

wel slecht voor je ogen al dat geknutsel met die kleine stukjes :-)

groeten
Daar bestaan vergrootglazen voor :roll:
Maar martin: of dat die motortje.s daar voor geschikt zijn :?:
Dat zal de tijd moeten uitmaken he :!:
Want daar zitten tandwieltjes in, van ongeveer een horloge uurwerk.
En als je daar mee wilt gaan /hijsen en/ toppen en /draaien.
Nou dan weet ik het nog niet zo net hoor :oops:
mvg
Frederik :D :D

@ Penneman,

euhm ik mag nog alles zien van de de dokter 8) maar soms krijg ik ook wel een beetje last van mijn ogen hoor van al dat gestaar 8O misschien wordt het eens tijd voor een loep :D

@ Frederik,

Tsja dat is wat je zegt, ik zou het ook niet weten maar ik zag dat dezelfde motortjes werden voor geschreven in de robbe bouwdoos alleen heb ik ze vele male goedkoper. Maar goed de tijd zal het leren :oops: :wink:

Die motortjes zijn sterk genoeg denk er alleen om Martin er een spanningsregelaar tussen te zetten.
Onder belasting boven 6 volt zijn ze zo aan barrels, een geladen accu is al hoger.
Ik plaatste er een spanningregelaar van 5 volt tussen hoeft niet op een koelblok en nooit geen overspanning.

En de LVD radar die op de Fregatten stond waar wij mee vaarden waren wel windvangers.
Eerst hadden sommige er een potmeter tussen nadeel die branden door.
Spanningsregelaar kan 1.5 Amp hebben en ze zijn er in diverse spanningen, maar misschien zit er op het forum een electronicus die een beter idee heeft.

De motortjes zijn al wel 25 tot 30 jaar te koop eerst bij Robbe voor een redelijke prijs nu zeer duur maar jij hebt ze ook bij een goedkoper adres in Nederland gekocht.
Ontstoor ze wel met de gebruikelijk condesatoren.

De oudere versies waren helemaal demontabel je kon dan de tandwielkast met een andere motor uitvoeren.
Had op een bepaalde tijd een hele zooi van die tandwielkastjes van anderen gekregen waar de motoren van doorgebrand waren.

Jan,

Klopt ik ga dat ook doen met spannings regelaars en 3 electronica componenten is denk ik wel voldoende en het is wat je zegt door de hoge ingangsspanning van de regelaar en een stabiele spanning aan de uitgang heb je geen last van de hoge accu spanning. Maar het doorbranden van potmeters ? heb ik in dat soort van schakelingen nog niet meegemaakt dan zaten ze waarschijnlijk niet goed in de schakeling opgenomen.

Gr Martin

hey martin:D:D
waarneer komt der weer is een foto van heel je schip ?
na alles details al is voorbij hebben zien komen
benk wel benieuwd waar alles nu zit
dus vandaar mijn vraga naar een foto van heel het schip

mvgr armando

Back