Bouwverslag van de Smit Hunter

heb ik een snel antwoord op armando,

ik heb voorlopig even laten zien hoe ik de kraan heb gebouwd en hoe men het ook zou kunnen doen of ter leerling en vermaak. En als deze af is ga ik weer verder op met de romp want daar is verder niks meer aan gedaan en verders zitten alle detail onderdeeltjes in een doos en nog niet op het schip :wink:
Maar na een dag je Goes ga ik er wel weer aan beginnen :D aan de romp dan

Maar dat zal dan nog wel en tijdje op zich laten wachten hoor

Gr Martin

Op speciaal verzoek hier een overzicht plaatje van de Hunter op de " Zolderwerf " het een en ander staat nog een beetje schots en scheef maar dat komt natuurlijk omdat er nog niks vast staat maar daar moet je maar een beetje doorheen kijken 8) :D

IMG_2689%20%28Small%29.JPG

Je ziet nog niet echt vorderingen maar als je straks alle verzamelde seprate onderdelen gaat monteren dan wordt het in eens een schip :wink:

Overigenens een aantal zijwanden van de stuurhut staan vast op een klein bouwplankje die kon ik niet op de juiste plaats zetten dus die staan ergens op het achterdek :)

Ziet zo kijkend naar de foto ineens weer leuke uitdaging:

om de hutten van de 1ste Off. en de 3e Eng. te gaan verlichten in de dekopbouw en als je dan door de vensters kijkt dat je de tafels kortom een beetje van de inrichting ziet als het model tentoon gesteld staat.

Gr Martin

Hé Martin,

We zitten echt op 1 lijn qua detail-ideeën :wink:
Zat zelf ook al te denken om de hutten te gaan inrichten, de ruimte heb ik er wel voor.
Het lijkt ook een beetje raar als je naar binnenkijkt, en je kijkt rechtstreeks weer naar buiten via het raampje aan de andere kant 8O 8) :roll: :wink:
Ook heb ik nog toevallig een foto van de Typhoon dat ze de halve zijkant van het schip open hebben liggen, dus dat je zo naar binnen kunt kijken.
Zal e'm wel ff opzoeken.
En ik zal Remko nog ff mailen of hij wat foto's van de hutten wil nemen op zijn volgende trip :wink:

Succes!!!
Greetings,
Luit

@ Luit

leuk he, ik heb ook zo'n soort van foto van de hunter daar heb je een zijaanzicht een dwars doorsnede en je kan er van bovenaf in kijken ( het is alleen jammer dat dat opname zijn van af de sloperij :? en je niet meer ziet dan de contouren van de hutten :D )

Maar dit soort fratsen daar ga ik wel aan beginnen als ik geen zin meer heb in de rest van het schip. je kunt een soort van open gewerkte doorsnede maken en die later in de opbouw plakken zodat dat soort dingen niet de verdere bouw vertagen.

Gr Martin :D

Om toch nog dit kranen project af te maken, hier de volgende foto's

De beugels waar de hijsdraad onder door loopt gemaakt ( gesoldeerd buigen was geen gezicht de radius van de buigstraal was veel te groot ) de hijslier gemonteerd en de boel een beetje in elkaar gezet.

Er zijn nu nog 3 dingen die gedaan moeten worden : steunberen maken voor de voet van de hijslier, de hijsogen van de giek nog monteren en natuurlijk het nodige spuitwerk en verouderwerk.

kraan22%20%28Small%29.jpg

normal_kraan20%20%28Small%29.jpg

normal_kraan21%20%28Small%29.jpg

normal_kraan23%20%28Small%29.jpg

En nu nog een vraagje Zit de trap naar het bordes aan het bordes vast of staat deze op het dek ?? en dan heb ik het over in de oude situatie.

@ Peter en Roel,

Bedankt voor de info, ik zal eens even in m'n voorraad messing profielen duiken en zien of ik er nog een laddertje aan kan bakken.

Gr Martin

Verslavend dat solderen :? en zeker als het nog lukt ook 8O :D

IMG_2694%20%28Medium%29.JPG

de dimensies : de sporten zijn 0.8 mm en de bomen van de trap zijn 1,5mm breed en 0,75 dik

ik heb de trap vast gezet met een klein hoek profiel aan de rechter zijde en een recht stripje aan de linker zijde van de trap aan het bordes en de boel vast gesoldeert middels een gasvlammetje. Het vergt wat oeffening en geduld maar het baard wel kunst al zeg ik het zelf :oops: :D :D

Maar goed men kan nu ook het bordes beklimmen en de kraan gaan bedienen :wink:

Tot de volgende update:

Martin '70
Is het wel solderen :oops:
Misschien is het wel bakken he :?
Maar je moet het nu toch wel een beetje kunnen :!:
Je zit toch ook in de elektronika :idea:
Daar lijm je het toch niet ,al hoewel tegenwoordig gebeurd dat ook al geloof ik.
m,vg
Frederik :D :D :D

@ Frederik,

Klopt helemaal, althans dat is maar een kelin aspect hoor de elektronica. Maar ja daar soldeer ik niet met gas :wink: . Maar om op je vraag terug te komen het zit keurig door gevloeid hoor ( niks gebakken :oops: ).

Toch nog een kleine update :

Van wege het aan komende spuitwerk nog snel de giek af gemaakt dwz. de hijsogen gemonteerd en de steunen voor de hijslier ( steunen steunen 1 zuchtje wind en weg is het 8O :D )

normal_IMG_2695%20%28Small%29.JPG
normal_IMG_2696%20%28Small%29.JPG

Zoekplaatje in het midden bij cm 2 8O :wink: de steunen op z'n plek gelijmd.

en het totaal plaatje van de Giek

IMG_2697%20%28Small%29.JPG

Mocht iemand nog op of aan merkingen hebben of zeggen dat ben je vergeten, dan hoor ik dat graag, want de volgende stap zou zijn het spuitwerk.

Gr Martin

Ik heb alleen een opmerking Martin,

Hij is mooi.

Spuiten met die handel, daar wordt ie nog mooier van.

P.S. Je zet de toon nu wel voor de rest van het schip, de verwachtingen worden steeds hoger. :lol:

@ Wiggie,

Ja dat is wel een probleem ik leg de lat wel steeds hoger voor mij zelf :oops: 8O :D. En daardoor zal het wel erg lang gaan duren voordat het helemaal af is maar goed het schip hoeft niet morgen klaar he :D

Ik zit nog te wachten op een verdeel apparaat onder de frees zodat ik de basis ook kan afmaken en dan de verf er overheen :D en dan moet het eigenlijk een tijdje langs de kust bivakkeren of op zee zodat er natuurlijke roest vorming op komt :D maar dat gaat niet lukken. Weetje wat, ik trek wel de de weather truckendoos open :wink:

Ik ben zo ook eens aan het brain stormen om de sleep pennen functioneel te gaan maken. Ik moet alleen eerst eens uit op een motorje wat hele kleine dimensie's heeft, waarschijnlijk moet ik dan een lokje uit de N of zelfs de Z serie op de kop zien te tikken en " slopen " voor de het motortje. Ik heb wel vaag ideeen ik ga ze binnen kort eens uitwerken en bouwen :D

Ik zal eens zien of ik de kraan een PLC sturing kan mee geven op de wsd, zodat hij om de zoveel tijd een routine van een aantal voor geprogrammeerde bewegingen uitvoerd.

Gr Martin

Ik zal eens zien of ik de kraan een PLC sturing kan mee geven op de wsd, zodat hij om de zoveel tijd een routine van een aantal voor geprogrammeerde bewegingen uitvoerd. :oops:

Gr Martin

Dat doet hij met de sex ook geloof ik :D :D :D
mvg
Frederik :D

Toch weer een hele kleine update:

ik heb de ongeveer 72 gaten geboord in de basis van de kraan 36 x 0,8 mm en 36 x 0,5 mm om zo de draadeinden/moeren te suggereren en dan even zo veel draadstukjes gesoldeerd. Het was even werk maar dan begint het er zo langzamerhand wel een beetje op te lijken. Volgens mij rest mij nog een ontluchtingspijpje en nog het een en ander aan plamuur werk en dan zal het zolangzamerhand tijd worden om de boel in de kleur te gaan zetten.

kraan24%20%28Medium%29.jpg

Gr Martin

Hoi Martin

Jij bent weer goed bezig. Is het misschien mogelijk om een totaal plaatje te maken van het schip. Want dan kunnen we zien hoever je bent met de bouw.

Hallo Huub

een totaal beeld, daar is nog niet zoheel veel van te zien hoor al die kleine dingen waar ik nu mee bezig ben dat zet voor als nog niet zo veel zoden aan de dijk :oops: . Maar volgens mij een blad terug heb ik een foto gezet waar het totale schip opstaat.

Maar nog even dan is de kraan gereed en dan ga ik weer volop aan de slag met de romp. Dan zullen de postings wat minder worden, dan hoeft het niet zo uit gebreidt. De bouw van de kraan vond ik een leuk project binnen dit grote project en heb ik daarom uitgebreid foto's van laten zien hoe ik het heb aangepakt om zo de kraan uit het niets te bouwen. Er zijn natuurlijk talloze manieren om zo iets aan ter pakken en dit is maar een voorbeeld van. Ik heb dit ook gedaan met het oog op het feit dat het een inspiratie bron zou kunnen zijn voor medebouwers. Niet dat ik ik een groots bouwer ben verre van dat, ik kuntsel ook maar wat raak :wink: maar het is leuk als andere bouwers je ideeen overnemen dan wel verbeteren, dat probeer ik tenslotte ook :wink: :D. Maar ik zal niet alle geheimen prijsgeven want er moet nog wel wat te raden overblijven :D :D

Gr Martin :wink:

Martin '70 zei:
Niet dat ik ik een groots bouwer ben verre van dat, ik kuntsel ook maar wat raak :wink:

Gr Martin :wink:

Niet zo bescheiden Martin, Het ziet er allemaal fantastisch uit.

Ik heb hier al heel wat ideeen opgedaan voor m'n eigen HH, (Het enige wat ik nu nog nodig heb is TIJD :cry: en geduld :wink: )

Gr Roland.

Back